31 mai 2016

1019.”Din cutia cu jucării...” Turbomotorul TV-O-100 - cadoul de la "Turbomecanica S.A."

Inline image 5
Fig.1. Valer Novac pilotând un elicopter Ka-26 la Aeromania 2015 - Tuzla
Ana-Maria („O mana de cuvinte”/”Suntem Romania!”)
Laboratorul de Sisteme de Propulsie a primit (aprilie 2016) două turbomotoare tip TV-O-100 din partea TURBOMECANICA S.A. (producător al acestor turbomotoare). Unul dintre acestea este secționat astfel încât să poată fi pusă în evidență construcția, în timp ce al doilea este complet echipat. Cu aceasta ocazie, mulțumim conducerii TURBOMECANICA pentru această inițiativă.
.
Povestea acestui turbomotor a inceput în anul 1984 (?) odată cu acordul încheiat între guvernele României și U.R.S.S. privind devoltarea cooperării în domeniul aeronautic, prin fabricarea unui elicopter utilitar derivat din Kamov Ka-26, ce avea să poarte numele de Ka-126. Astfel, cu modificări structurale minime, cele 2 motoare radiale cu piston au fost înlocuite inițial cu două turbomotoare mici plasate deasupra cabinei. Ulterior, s-a adoptat soluția constructivă cu un turbomotor cu turbină liberă, tip TV-O-100, dezvoltat de Biroul de construcții de motoare OMSK. 
.
DA PAGINA!
 
Primul exemplar de elicopter, pentru teste statice, a fost realizat la inceputul anului 1986 (?). Pe 22 decembrie 1988 a fost executat primul zbor al elicopterului Ka-126 (realizat la I.A.R. Ghimbav), echipat cu TV-O-100 (produs de TURBOMECANICA București) și reductor VR 126 (produs, ca și trenul de aterizare, la Întreprinderea de Avioane Bacău, actualmente AEROSTAR S.A.). Al doilea elicopter Ka-126 a fost fabricat la începutul anului 1989, fiind livrat, ca și primul exemplar, în U.R.S.S.. Ambele aparate au fost testate de specialiştii sovietici şi români. Deși erau mari așteptări de la acest proiect, rezultatele nu au fost cele scontate, realizându-se doar 17 exemplare. În 1991 programul de producție a fost stopat din cauza conjuncturii politico-economice existente la acea dată.

Inline image 1
a
Inline image 4
b
Fig.2. Elicopterul Ka-126 fabricat la I.A.R. Brașov: a.varianta de transport și b.varianta agricolă

Inline image 3
.
Fig.3. Turbomotoarele TV-O-100 aflate în Laboratorul de sisteme de propulsie al Facultății de Inginerie Aerospațială - U.P.B.
Inline image 2
.

      Turbomotorul TV-O-100 are următoarele date tehnice:
 .
-puterea maximă 530 kW (720 CP) și 340 kW în regim de croazieră
-turatie de ieșire la axul motor – 6 000 rot/min
-consumul specific 0,255 kg/(CP ·h)
-masa motorului complet echipat – 160 kg
-dimensiuni: lățime x înălțime x lungime - 780х735х1275 (mm3).

     Motorul are următoarele caracteristici constructive:
 .
-construcție modulară;
-sistem integrat de protecție inerțial împotriva prafului;
-compresor cu 2 trepte axiale și o treaptă centrifugală, cu stator reglabil;
-camera de ardere inelară cu două ajutaje de combustibil si flux inversat;
-o treaptă de turbină axială nerăcită;
-o treaptă de turbină axială liberă cu transfer de putere către partea frontala a turbomotorului printr-un arbore coaxial (interior) cu arborele turbomotorului;
-cutie de viteze cu dispozitiv integrat hidromecanic de măsurare a cuplului și ambreiaj pe arborele de ieșire dispus într-o carcasă cu arborele condus;
-sistem hidraulic închis independent (sistemul hidraulic de urgență este de asemenea prezent);
-sistem electronic digital, pe două canale (duplex), de control adaptiv automat și sistem de reglare cu actuatori hidromecanici (controlul tractiunii simplificat de tip hidromecanic al unghiului de pas colectiv este prezent pentru cazul intreruperii complete a energiei electrice);
-pornire de la un demaror electric alimentat de acumulatorii de la bord sau de la o sursă externă de c.c. de 27 V.

      Caracteristicile de mai sus precum și soluțiile tehnice încorporate dadeau turbomotorului o mare ”flexibilitate” pentru aplicații aeronautice dar, au fost fabricate doar 32 de exemplare. S-a dezvoltat și o versiune îmbunătățită pentru elicoptere (după 1991), TV-O-100F, crescându-se puterea motorului până la 830 CP, precum și o variantă pentru avioane, DCL-100F, cu puterea de 830 CP.
În prezent motorul este oprit din dezvoltare pentru producția de serie.

Autori: Florin FRUNZULICĂ, Cican GRIGORE

Bibliografie

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu