24 august 2019

1378. Zburatacim?MERRY BIAS! Again si din nou!


Victor Ilie "Bucharest International Air Show , acel moment din an în care aviația vine cu fast în capitală. Oamenii vin cu mic, cu mare, de la cei mai mici până la cei mai bătrâni, de la cei pasionați până la cei care nu au au nimic de-a face cu ea.


Este acel moment din an când poți simți briza de sub un elicopter, când rămâi cu gura căscată la tonouri și la măiestria aviatorilor, când auzi sunetul MIG-urilor care și îți crește adrenalina, unde vezi reprezentanții altor țări veniți să ne arate măiestria lor și în care poți intra să vezi cum e la bordul aeronavelor."







Aurelian Bucur "Ce inseamna BIAS pentru mine ?
 O ‘’nebunie’’ pe care o astept cu sufletul la gura an de an si de unde plec cu imagini incredibile si amintiri de neuitat.
 Un exemplu: BIAS 2017, un show exploziv la propriu si la figurat, dar in acelesi timp plin de candoarea copilariei. Un prilej minunat de a cunoaste oameni si de a lega prietenii peste bariere de nationalitate si limba.
Mai jos impreuna cu doi paramedici americani de pe un Hercules amenajat MEDEVAC, doi oameni minunati pe care sper sa-i mai revad si, evident prietenul, meu dl. profesor Mihai Atanasie Petrescu"





Ana-Maria "BIAS... Mai pe larg, Bucharest International Air Show...
Unii ajung o dată, din întâmplare, sau pentru că este week-end și nu vor să meargă la munte, ori la mare, sau pentru că prietenii mergeau și a părut a fi o idee bună, sau, pur și simplu, pentru că, ajungând la o anumită vârstă, la care au voie să decidă - în sfârșit! - ce vor să facă și unde vor să își petreacă ziua, au ales. Dintre aceștia, pentru unii va fi prima și ultima dată - că e zgomot, că e multă lume, că au constatat că nu sunt interesați, de fapt... Alții vor mai veni, din când în când, când timpul le-o va permite. Pentru că le-a plăcut. Iar alții vor veni în fiecare an, la fiecare ediție, indiferent de vreme, concediu, nuntă, botez, boală, înmormântare, ori programare la... chirurgie.
Am experimentat totul...
Am inceput printr-o mare ratare, ori mai multe împletite: BIAS 2012. Doua zile! Pai stiam eu atunci ca e unicul pe care il voi prinde de doua zile?! Nu am ramas pentru a doua zi! EU! Dar a fost o doza prea mare dintr-o data pentru cineva complet nepregatit. Durata, amalgamul de aparate de zbor... Brusc in necunoscut, cu singurul cap disponibil vâjâind, entuziasmata, dar neavînd totusi mare idee de cam nimic din jur... Am zis pas. Prea mult, multumesc!
Normal ca nu as mai face asta, chit ca dorm trei zile fara sa mai stiu pe unde si cum! Dar... Prea tarziu... Iacarii Acrobati - stiam! Aeroclubul Romaniei - stiam Extrele. Jurgis Kairys - stiam! MIG-21 - ete... Stiam, dar doar dupa... BOOM. Deci putea fi orice, daca inchideam ochii, as fi spus... MIIIG! Turkish Stars - nu mi-am revenit trei saptamani. Frecce Tricolori - neah... Veneau dupa Turkish Stars... Nu i-am apreciat indeajuns... (Mult mai tarziu, aflandu-le povestea, mi-a parut rau ca nu le-am facut mai multe fotografii - oricum nu erau minunate, dar... de atunci nici ca am mai avut ocazia. Cand va fi, insa, aparatul va fi pregatit!) IAR-99?! Serios? Chiar era nevoie sa  le cunosc deja? Am aflat si, încet-incet, reținut.
DĂ PAGINA!



Cu fiecare ediție am mai aflat și reținut ceva. Iar BIAS a devenit tradiție. Și orice alt show aerian la care pot ajunge - Strejnic, în primul rând. Pentru unii e deja manie, alții ar interpreta ca obsesie, unii ca nebunie, ori... Lipsa de preocupare. Poate ca sunt toate la un loc, sau poate ca nu e nimic din toate acestea.


Poate ca e doar mare drag și respect pentru acei oameni minunați și mașinăriile lor zburătoare, fascinația copilului (Exista copii care să nu ridice privirea spre cer, urmărind avionul auzit? Că își cultivă, ori distrug interesul, crescând, e propriul lor parcurs.) devenit adult și manifestarea acestora. Pasiune, o numesc alții. Sunt de acord, dar aici e neclar. Pasiune pentru mitinguri aeriene? Le-am ratat o viata, pana în 2011! Din diverse motive, dar mai ales pentru că... habar nu aveam când și unde au loc. Ori o pasiune nu se naște chiar atât de brusc... Pasiune pentru zbor, pentru ideea de zbor, poate. Am ratat doar încercarea, pentru că nu știam că se poate încerca, atunci când ar fi trebuit. Oricum nu știu dacă m-aș fi calificat pentru asta. Fascinație, da.

Pasiune pentru avioane? Nu știu mare lucru despre tipurile de motoare, nici despre câte modele de F există, deși am încercat. Acum pot face diferența între MIG-21 și F-16 și nu aș confunda un Zlin cu Extra, dar am învățat în timp. Și nu aș fi în stare să asamblez o machetă - răbdare și pricepere... IOC!
Pai... dacă știu atât de puține lucruri, ce caut la BIAS?! S-ar mira, probabil, mulți.
Trebuie să fii expert în istoria literaturii, ca să citești?
Habar nu aveam de aproape nimic - normal că știam ce este un planor, un balon, un dirijabil, ori un supersonic (Îndrăgostită de Concorde până după ieșirea lui din serviciu, despre care am aflat la vreo trei ani distanță...), dar nu vazusem, încă, un MIG-29... Am învățat. Am învățat enorm de multe. Am uitat și mai multe, dar am reținut câteva, iar acum spun cui întreabă. Iar ce nu știu, întreb și aflu. Mereu cu aceeași fascinație și același drag pentru oamenii de la manșă. Pentru că ei sunt acolo și fac ce orice muritor, de când a apărut omul pe Terra, și-a dorit. În diferite moduri și diferite scopuri. Ei sunt... Zburătorii! Și au niște mașinării chiar uimitoare. Unele zumzăie, altele șuieră, altele tună, unele cântă și altele... Șoptesc. Unele îmi plac (cam toate), altele... Nu (Beluga, cu părere de rău...). Dar, indiferent de aparat de zbor, pentru cei de la manșă am avut și voi avea un singur gând: zbor lin și să aterizați cu bine! Indiferent de naționalitate, când îi văd, ori doar aud, străbătând înaltul.

Datorită BIAS am vazut, de atunci, multe. Supersonice, subsonice, sau mai
puțin zgomotoase. MIG-21 LanceR, F-16, Eurofighter Typhoon, F-15,  elicopterul și istoricele avioane ale celor de la Flying Bulls, până la MIG-29 și SU-27! Iar dacă nu le amintesc pe toate, nu este o omisiune, o fac pentru că despre multe am spus la momentul respectiv și pentru că unele pot fi remarcate pe afișe, ori regăsite în programele de atunci, dacă țineți neapărat. Dar le puteți vedea în fotografii. Fără grijă! Dacă nu le cunoașteți, încă, le puteți învăța, mergând la BIAS! Ce, eu le-am știut?! Și mai și uit câte ceva! Dar nu am cum să uit forțajul unui Eurofighter, șuierul unui F-16, cântecul inconfundabil al MIGului 21, ori al unei Extra 300L, ori 330 SC.  Toate acestea au fost... daruri. Daruri ale BIAS pentru un neștiutor, dar dornic de a cunoaște, simplu muritor fascinat de zbor. Jurgis Kairys, Zoltan Vereș, Luca Bertossio...  Turkish Stars, Frecce Tricolori, Baltic Bees... Parașutiștii: Aeroclubul României, Forțele Aeriene Române, TNT Brothers, Skydiving Center... Și multe, multe altele. Oameni și aparate de zbor pe care nu le-aș fi știut, dacă nu se întâmpla... BIAS... Încă nu este prevăzută o încercare pentru RIAT (Anglia), deși le cunosc programul din ultimii trei ani cam pe de rost.




Da... Ei au "Red Arrows"... Sunt ai lor. Mai au "Patrouille de France"... De peste drum, deh. Si Forțele Aeriene Belgiene. Nu m-ar surprinde să îi vedem cândva și la BIAS... Doar să fim cu toții sănătoși să îi aplaudăm cu toată tăria. Mai au "Blue Angels"... Ete, na! Sigur?! Muuuuulte avioane! Vechi și noi! Mmmmda! Ia să comparăm puțin... Infrastructura?! "The Blades Aerobatic Team"! Iar noi avem "Hawks of Romania"! Spectacol de doua zile - a fost și BIAS, candva. Franța, Italia, Spania, Germania, Elveția... Tot Vestul. Dintre ei au trecut și pe la noi, măcar în expoziție - Mirage 2000; norocoșii l-au văzut și la aterizare, ori la decolare. Am visat să văd MIG-29 - BIAS... Mi l-a oferit - gratis! Am visat să văd un SU-27... asemenea! Mi-am dorit să-l văd zburând pe Luca Bertossio, ori pe Zoltan Vereș (ratasem la Clinceni). Nu mă pot plânge! Doar că Zoltan Vereș a zburat cam sus și, în loc de foto... Mi-am ros unghiile de ciudă... Aș fi dat eu piept cu cineva atunci, dar nu mi-a ieșit nimeni potrivit în cale... (Organizatorii BIAS nu se numără printre persoanele cărora aveam a mulțumi pentru un demo invizibil, aproape...). Înainte, însă, de orice, mi-am dorit să văd MIG-21. Și... Nu ne putem plânge! Pentru că, orice ar avea alții, de oriunde, nu au MIG-21 LanceR! Și orice ar evolua înainte, oricât de zgomotos ar fi, nimic nu se compară cu freamătul din public, cu acea undă de energie, când cineva zărește primul - și are, ori nu mai are timp să șoptească: MIGUL! Ei nu au MIG-ul nostru și Oamenii lui! Pentru că... Sunt AI NOȘTRI! Nu au Aeroclubul României! Nu au "Șoimii" noștri, nu au Iacării Acrobați, nu au F-16-le NOSTRU, nici IAR-99 de la BOBOCU, nici IAK-urile 52, nici IAR330 Puma, iar planoarele lor, sau Hercules și Spartanul, dacă seamănă cu ale noastre, nu sunt în niciun caz aceleași! Căci la manșă... Sunt piloții noștri! Ah! Și nici... "Brigada 30 Garda Mihai Viteazul"! (Un start cum aș mai vrea de vreo 10 ori la BIAS...) Și... Bineînțeles... Jurgis Kairys! Scoala Superioară de Aviație Civilă, Forțele Aeriene Române...







Dar un avion Tarom, flancat de Hawks of Romania, sau de F-16?! Câți ar face (poate chiar fac) drumul până aici, pentru a vedea imaginea asta?!




Sau... ce ziceți?! MIG-21 LanceR la RIAT... A fost SENZAȚIE! Oare la BIAS... Cum e?! Ei îl văd rar, sau deloc. Noi... IL AVEM. Iar după felul în care îi salutăm zborul, s-ar spune că îl și iubim!



Întreaga flotă a României îi salută pe cei pe care îi apără, îi transportă, îi reprezintă. Iar ei i se alătură invitații din largul orizontului. Pe unii îi vedem mai rar, pe alții mai des, dar îi primim întotdeauna cu aceleași gânduri bune pe care le avem mereu pentru Oamenii Înaltului. Unii dintre noi știu totul despre aparatele de zbor prezentate - i-au mai vazut. Alții abia îi vor cunoaște la primul lor BIAS. Fiecare evoluție este un dar. Un dar al LOR, al tuturor, organizatori și piloți, pentru NOI. Pentru că, deși poate am vazut aparatul, ori pilotul, ori formația, ori figurile, evoluțiile nu vor fi niciodată la fel. Cerul nu va fi niciodată la fel. Unghiul din care privim nu va niciodată același. Dispoziția noastră nu va fi niciodată la fel. Nimic nu se repetă întru totul.



 Unii ar vrea să vadă... Altceva... De înțeles. Devine. însă, de neînțeles, când nu cunoaștem condițiile, procedurile, obiceiurile, cerințele... Condițiile de zbor pentru fiecare stat și aparat de zbor, ori formație. Unii sunt... " veșnicii nemulțumiți". Alții... "nemulțumiții de ocazie"... Cei care se bucură sunt numiți... "aplaudaci". Etichete și atât... De fapt, cu totii suntem... OAMENI.
Iar BIAS este, înainte de toate, despre OAMENI. Acei oameni de sus, pe care îi urmărim cu sufletul la gură, acei oameni care au în grija lor
mașinăriile acelea extraordinare și pe oamenii lor, acei oameni care gândesc totul, încercând să asigure în primul rând viețile tuturor, inclusiv ale noastre, apoi pretențiile din ce în ce mai mari ale unui public numeros, dorințele neexprimate, acei oameni care pun umărul la toate acestea ca totul să fie  bine pentru ei și pentru noi. BIAS este despre întâlnirea noastră cu ei și despre tot ce gândim despre ei. Despre "multumesc"-ul ce ne-a stat pe buze și nu s-a exprimat încă. Despre dorința noastră de zbor, despre aplauzele încă neauzite, despre visul omului de a pluti, de a zbura, de a atinge un nor. BIAS este despre priviri, despre zambete, despre lacrimi, despre tăceri și despre strigăte de bucurie.

Cam despre toate acestea este un show aerian, oriunde s-ar întâmpla și oricare ar fi el... Dincolo de avioane, dincolo de forțaj, dincolo de motoare, sunt oamenii.
Întâlnirile, reîntâlnirile, strângerile de mână, îmbrățișarile, împăcările... La BIAS se merge cu familia, cu prietenii... Prieteni din toate colțurile țării își dau întâlnire pe Băneasa, la București. Dacă s-ar numi TIAS... Ne-am vedea la Timișoara!
BIAS este o stare de spirit. O bucurie a auzului și văzului, dar chiar mai mult de atât. Este o zi plină de surprize, un dar el însuși. De aceea și pentru că este o singură dată în an, BIAS este comparabil Craciunului, prin chiar spiritul său comparabil acestuia.
Iată de ce  vă voi spune, din nou, același: "MERRY BIAS!" din fiecare an!




Mulțumesc, BIAS! Mulțumesc tuturor celor implicați: organizatori, piloți, parașutiști, echipe tehnice, echipe de securitate, voluntari!"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu