03 noiembrie 2019

1847.Motivul pentru care nu avem o flota "Airfox" (IAR 317)?

Airfox in zbor si un IAR 823
     Sa zicem ca, asa cum mi-au explicat mai multe persoane competente care au lucrat la acest elicopter de lupta novator pentru vremea sa, motivul ar fi contractul oferit "intempestiv" si cam bagat pe gat al ansamblarii unei serii mari de KAmov-126 in conditii incredibil de avantajoase la IAR Ghimbav cam repede pus pe masa dupa aparitia la Le Bourget a "Vulpii zburatoare". Aia e: 317-le a cam furat startul, cel putin publicatiile occidentale de specialitate asa au titrat. Pentru cine nu stie: era in lucru al doilea proiect, un aparat cu doua motoare,deci mult mai manevrabil si mai puternic.
     Fenomenul "dragostei cu nabadai " care i-a apucat pe sovietici fata de hulita- de catre ei- industrie aeronautica romaneasca fulgerator, nu a fost nicicand dezbatut, doar comentat in cercuri mici,sporadic.
  Oricum,mi-am zis azi:"Ia sa le arat doritorilor aparatul care "a scos" de pe linia de montaj "Vulpea"provocatoare de scandal- nici Aerospatiale nu a fost  incantata, dar nici un cunoscut colectiv de proiectare italian care tocmai pregatea un aparat asemanator, in tandem si care credea ca va rupe gura targului cu configuratia sa.
  Bun, deci, pentru prima oara unul langa altul aceste "concurente", macar in foto, realizate la Ghimbav:"Airfox 317" si Ka-126  .

"001"-prototipul 317 Airfox -foto proprie.
Ka-126,prototipul 002 la fabrica IAR Ghimbav.
-foto din colectia ing.Traian Tomescu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu