16 decembrie 2019

1854. Pompieri si elicoptere- o sintagma viabila si in Romania!

H-135

    Nu cred ca mai este necesar ca sa justific aici aportul adus de astfel de dotari in exercitarea indatoririlor pompierilor, SMURD, cu privire la misiunile aparute si eficienta crescuta prin operarea de elicoptere specializate.   O mare lipsa in tehnica  Inspectoratului General pentru Situații de Urgență sunt aparatele utilitare de zbor cu aripa fixa si mobila care sa deserveasca unitatile ISU teritoriale in situatiile tot mai complexe care apar periodic in serviciul acestora.
   Ei bine, prin continuarea programului de dotare pe care vi l-am prezentat anterior se rezolva probleme grele,complexe, de multe ori insurmontabile. Programul a fost prezentat de catre noi aici: Program dotare.
    Cum achizitia de aeronave specializate nu era prea clar detaliata-pentru noi-si stiind ca si cititorii sunt interesati in a sti mai multe despre acest subiect, am rugat colegii de la IGSU sa ne lamureasca , desfasurand lista de "bunataturi" pregatite a intra in serviciu cat mai rapid, cu amanunte tehnice savuroase.
    Desiguri, amabili ca intotdeauna au "facut o sedinta la o cafea"impreuna cu cei de la IGAV si ne-au satisfacut curiozitatea cum au putut mai bine. ASA cred dansii, pt ca a noastra curiozitate e greu de potolit...
    Hai sa va expunem, ca sa "intrati" si dvs in aceasta etapa de dotare foarte mult dorita si asteptata!
 
     DA PAGINA!
1-Cadrul si procedurile legale:

    Conform prevederilor OUG nr. 68/17.07.2018 privind achiziția centralizată de elicoptere și simulatoare de zbor aparținând Ministerului Afacerilor Interne, pentru gestionarea situațiilor de urgență, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a fost desemnat unitate de achiziții centralizată pentru achiziția de elicoptere ușoare, medii/grele, precum și de simulatoare de zbor. 
   
2-Derulare si rezultate:

   Astfel, potrivit actului normativ menționat anterior, în perioada 2018-2019 s-a derulat o procedura de licitație deschisă și a fost încheiat un acord-cadru de funizare a zece elicoptere ușoare multifuncționale, în baza acestui acord-cadru, pe parcursul anului curent au fost încheiate trei contracte subsecvente pentru fumizarea a șase elicoptere ușoare multifuncționale de tip H 135, termenul de livrare fiind de 18 luni de la semnarea fiecărui contract subsecvent. 

   De asemenea, au fost demarate două proceduri de licitație deschisă pentru furnizarea a 12 elicoptere medii/grele multifuncționale, acestea fiind anulate, întrucât nu au fost depuse oferte. De la anularea celor doua proceduri și până în prezent, au fost efectuate demersuri pentru reluarea procedurii de achiziție prin ,,negociere competitivă" cu principalii producători de elicoptere de acest tip. 

3-Utilitate/scop/misiuni vizate pentru aceste aparate:

 a,  Elicopterele ușoare multifuncționale: vor fi utilizate pentru a îndeplini misiuni de sprijin, după cum urmează:

-acțiuni directe în operațiuni de căutare-salvare, asistență medicală de urgență, salvarea persoanelor din locuri greu accesibile altar mijloace de intervenție și cooperarea cu serviciile profesioniste pentru situații de urgență în cazul producerii unor dezastre (inundații, cutremure, alunecări de teren, explozii etc.); 
-transportul special de persoane, bunuri materiale, hrana, medicamente în zone greu accesibile sau sinistrate, ori când se impune un grad sporit de siguranță sau rapiditate, aterizarea în pantă și/sau pe terenuri neamenajate. 

b, Elicopterele medii/grele multifuncționale vor fi utilizate pentru îndeplinirea următoarelor categorii de misiuni: 
-misiuni de căutare și salvare, asistență medicală de urgență, salvarea persoanelor din locuri greu accesibile altor mijloace de intervenție și cooperarea cu serviciile profesioniste pentru situații de urgenta în cazul producerii unor dezastre (inundații, cutremure, alunecări de teren, explozii etc.), misiuni de căutare și salvare pe mare sau pe întinderi mari de apă; 
-transportul de persoane, bunuri materiale, medicamente în/din zone greu accesibile sau sinistrate, misiuni ce presupun operarea pe terenuri neamenajate și suprafețe inclinate.
4-Dotari pentru îndeplinirea misiunilor specifice:


a, elicopterele ușoare multifuncționale vor fi dotate cu troliu, proiector mobil de noapte de mare intensitate, compatibil NVG, triunghi de salvare a victimei și elemente de conectare, sistem de goniometrare a balizelor de urgență, decodor al semnalului transmis de EL T pe 406 MHz, nacela de salvare pentru minim cinci persoane, precum și echipament medical pentru situații de urgență. 

b,Elicopterele medii/grele multifuncționale vor fi dotate cu:  radar de căutare, radar meteo, proiector mobil de noapte de mare intensitate, compatibil NVG, sistem de supraveghere electro-optic, troliu, dispozitive pentru coborârea în rapel, echipamente de salvare a victimei din apă, nacelă destinată salvării persoanelor, instalație pentru stingerea incendiilor (Bambi Bucket), sistem de goniometrare a balizelor de urgență, precum și echipamente medicale pentru terapie intensiva pentru trei pacienți. 
Personalul din cadrul Inspectoratului General de Aviație va opera aceste elicoptere, iar școlarizarea și pregătirea acestuia se vor realiza prin grija acestei instituții.

5- Scolarizarea personalului navigant:


Conform informațiilor puse la dispoziție de către specialiștii Inspectoratului General de Aviație, această structură din componența Ministerului Afacerilor Interne (MAI),dupa cum stim nu are instituții de învățământ proprii destinate formării și perfecționării personalului, acestea derulându-se în cadrul instituțiilor de învățământ din sistemul de apărare, ordine publica și securitate națională sau alte instituții de învățământ care pregătesc personal pentru nevoile MAI, pe baza cifrelor de școlarizare aprobate anual, potrivit competentelor și conform metodologiei stabilite anual de către Direcția Generală Management Resurse Umane din cadrul MAI.

6-În ceea ce privește aeronavele cu aripa fixă (avioane de diferite categorii) :

 facem mențiunea că nu exista proceduri de achiziție aflate în derulare pentru fumizarea acestora.

  Ca sustinatori ferventi ai IGSU, nu putem decat sa ne bucuram si sa asteptam incheierea cu succes a acestei etape de dotare cu tehnica aviatica, etapa de mult asteptata sa fie demarata si incheiata si la care s-a muncit foarte mult.
  Tinem pumnii si nu putem spune decat:"Fara evenimente,colegii! Suntem langa voi!"

Multe multumiri pentru "cafea" si informatiile oferite si discutate prietenilor nostri din IGSU/MAI!

Alex Stoian (Nemo)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu