28 decembrie 2022

2343. Legea actului sexual consimtit de catre un minor

.

Dacă ar fi să-i dau un nume, i-aș spune perseverență. Uite de ce.

Timp de o lună, doamna pe care o vezi în fotografie, membră Declic, a încercat să se programeze în audiență la Cristian Băcanu, deputat în Comisia Juridică. Voia să-l convingă să voteze pentru modificarea legii penale, astfel încât orice act sexual al unui adult cu un minor sub 16 ani să fie considerat viol.

Deputatul a încercat să se eschiveze. I-a spus ba că nu este în localitate, ba că nu se ocupă de legea anti-viol, că alți colegi lucrează, de fapt, la proiect.

Probabil că unii cetățeni s-ar fi lăsat cuprinși de lehamite și ar fi renunțat la acest demers. Dar nu și doamna perseverentă din Comunitatea Declic. S-a ținut de capul deputatului până când acesta a primit-o în audiență.

Cristian Băcanu nu este singurul parlamentar cu o atitudine ezitantă când vine vorba despre protecția copiilor abuzați sexual. În ultimul an și jumătate, de când am lansat campania, am tot dat de aleși ai neamului care zici că le poartă de grijă mai degrabă violatorilor, decât minorilor.

Altfel nu-mi explic cum de primul proiect legislativ, pentru care obținusem în Senat pragul de 16 ani, a fost blocat la Camera Deputaților.

Am făcut presiuni publice și am obținut, astă vară, un nou proiect. Și de data aceasta a trecut de Senat. Dar ne-am trezit că Ministerul Justiției, prin vocea lui Cătălin Predoiu, e împotrivă. Ba ne-a și atacat, după ce l-am întrebat pe ministru de ce se opune acestui proiect și ține partea agresorilor.

Am rezistat atacurilor și ne-am văzut de treabă. Am început să mergem în audiență la deputați, ca să-i convingem să voteze legea în sprijinul copiilor abuzați.

În cele din urmă, proiectul a ajuns în Comisia Juridică. Cât pe ce să fie și acesta blocat de un parlamentar din Bihor. Vicepreședintele Comisiei, liberalul Ioan Cupșa, mi-a spus personal că nu va fi niciodată de acord cu o vârstă a consimțământului atât de ridicată. Dar nu mi-a dat nicio explicație plauzibilă pentru motivul convingerilor sale pe cât de solide, pe atât de greșite.

Exista atunci riscul ca Ioan Cupșa să-și convingă colegii să amâne la nesfârșit raportul pe acest proiect. Așa că am demarat o nouă campanie ambițioasă de presiune publică, de data acesta în online. Am umplut principalele site-uri de știri cu mesaje adresate deputaților juriști. Le-am cerut să nu blocheze legea și să voteze în interesul copiilor.

În ziua dezbaterilor finale din Comisia Juridică, am adus în Parlament sculptura fetiței care reprezintă drama unui copil abuzat sexual.

Am pus statuia chiar în fața sălii de ședință. Am vrut să vadă cât mai mulți politicieni cât de vulnerabil este un copil. Și să nu mai îndrăznească să se opună legii anti-viol. Ori să încerce s-o blocheze.

Și am reușit! Luni, 19 decembrie 2022, deputații juriști au votat, cu majoritate, un raport favorabil pe legea care crește vârsta consimțământului în România. Este meritul fiecărui membru care a ales să lupte, neobosit, pentru copiii abuzați sexual.

Nu ne-a fost deloc ușor să menținem vie presiunea publică pe aleșii neamului, în ultimul an și jumătate, ca să nu mai uite de copiii abuzați sexual.

De multe ori m-am temut că noi, cetățenii, vom obosi să mai luptăm. Și că ne vom lăsa descurajați de parlamentarii experți în tergiversări. Dar miza noastră a fost mai puternică decât orice piedică. Am urmărit să se vorbească încontinuu despre drama copiilor abuzați sexual și despre legea anti-viol.

Am sperat că, după raportul favorabil din Comisia Juridică, legea va merge în plen chiar în aceeași zi. Dar, din păcate, dezbaterea finală a fost amânată pentru februarie.

Chiar și așa, vestea despre reușita Comunității Declic a bubuit imediat în presă. O astfel de modificare legislativă este fără precedent în România.

Avem speranță că, în curând, nu vom mai afla de violatori eliberați pe motiv că victimele minore ar fi fost de acord cu abuzul. Dar, pentru ca asta să se întâmple, legea trebuie să treacă de Plenul Parlamentului, de președintele Iohannis și să fie publicată în Monitorul Oficial.

Riscul este ca, până în februarie 2023, unii parlamentari care, de altfel, și-au acoperit în trecut colegii implicați în scandaluri sexuale cu minori, să încerce să oprească legea. Și peste eforturile noastre să se aștearnă uitarea.

Așa că ne gândim deja la strategii pentru ca acest proiect să fie prioritatea numărul 1 pentru parlamentari, când revin din vacanță. Este posibil să apelăm, din nou, la o campanie de mesaje publicitare online. Ori să publicăm o machetă într-un ziar național citit de mulți, în care să-i întrebăm pe parlamentari dacă sunt din clanul pedofililor ori de partea copiilor.

Indiferent ce strategie vom adopta, este important să știm pe ce fonduri ne bazăm. Nu am fi ajuns atât de aproape de un vot final pe această lege dacă nu am fi apelat la tactici ambițioase de presiune publică. Iar fără donațiile membrilor, nu am fi putut acoperi costurile.

Această reușită se poate transforma repede într-un eșec, dacă renunțăm tocmai acum. Ar fi o mare pierdere pentru societatea noastră să întreprindem demersuri mai puțin ambițioase din cauză că nu avem fonduri suficiente în această campanie.

De aceea, te rog să iei în considerare să susții această campanie cu o donație recurentă. Contribuțiile lunare ne ajută să lucrăm în avans la planuri eficiente, fără să ne preocupăm că nu avem fondurile necesare cu care să le punem în aplicare.


Am luptat împreună până aici, este corect să luăm tot împreună și deciziile următoare. Putem să spunem că suntem deja copleșiți de eforturile făcute până acum și că ne concentrăm pe alte priorități. Ori, mai bine, procedăm ca membra Declic de care îți povesteam la începutul mailului. Rămânem implicați și susținem campania până la capăt.

Pentru o lege anti-viol eficientă,

Denisa și echipa Declic

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu