1 MARTIE
1917 – 1 MARTIE 2017
100 DE ANI DE AUTOMOBILISM MILITAR
Prin Înaltul Decret nr. 245 din 22 martie 1917 al
regelui Ferdinand I, era înființat, începând de la 1 martie, Regimentul de Tracțiune
Automobilă din Armata Română!
Repere
istorice anterioare anului 1917:
1908. Începutul înzestrării cu
automobile. S-au achiziţionat, din import, 13 autoturisme Mercedes Simplex de
40 CP, câte unul la cele 4 corpuri de armată şi la fiecare din cele 9 divizii
de infanterie.
1909. 15 ianuarie, se înfiinţează la
Bucureşti, “Garajul Central Auto” al Armatei. Tot in acest an ia fiinţă în
capitală Scoala de Specializare Auto şi Compania de Specialităţi, cu patru secţii,
din care Secţia a 3-a era “Secţia de Automobile şi Motociclete”.
1912. Ia fiinţă “Corpul
Automobiliştilor Voluntari”.
1913. La 1 iulie, în cadrul
Batalionului de Specialităţi, se organizează un “Serviciu al Automobilelor” de
nivel companie.
1915. Se înfiinţează “Compania de
Automobile”.
1916. Se deschide “Scoala de Şoferi Militari” la Cotroceni. În septembrie,
se importa din Franţa primele 4 autoblindate (2 Peugeot şi 2 Renault). În 30
noiembrie, Scoala de Şoferi se reorganizează la Botoşani.
Anii 1916 - 1917 sunt ani
dramatici pentru poporul românesc … În august 1916, România, neutră până la
acea dată, primește un ultimatum să decidă dacă dorește să se
alăture Antantei
„acum ori niciodată”. Sub presiunea cererii ultimative, guvernul român acceptă
să intre în război de partea Antantei, deși situația de pe fronturile de luptă
nu era una favorabilă.
. |
. |
Gaz 64. |
Autotun |
.
. | . |
Ford Marmon fabricat in Romania,anii 40 |
GAZ69 |
Retragerea refugiaţilor şi
oficialităţilor spre Iaşi este marcată de catastrofa feroviară de la Ciurea, în
care îşi pierd viaţa peste 1000 de persoane, printre care şi capitanul-comandor
Alexandru Cătuneanu, cel care a întocmit renumita “Costa României”, harta litoralului românesc, medaliată cu aur la
Expoziția Internațională de la Paris din anul 1900. În aceste condiţii, armata
română începe o reorganizare profundă.
ZIS/ZIL151 Punct Comanda |
Parc de camioane SR 114 |
Gaz51"Molotov"tractand tunuri antitanc |
. |
SR132 Carpati |
BTR 152 |
În primăvara anului 1917, în cadrul procesului de
reorganizare a armatei române – refugiate, împreună cu autorităţile statului,
în Moldova – era înfiinţat, cu începere de la 1 martie 1917, prin Înaltul
Decret nr. 245 din 22 martie 1917, Regimentul de Tracţiune Automobilă. Acest
moment semnifică apariţia Armei Auto în cadrul organismului militar românesc.
Regimentul nou-înfiinţat înlocuia Compania de Automobile a Armatei creată prin
Decizia Ministerială nr. 304 din 11 august 1915.
.
.
. |
În ceea ce priveşte factorul uman, se stabilea ca
ofiţerii necesari acestui regiment sa fie luaţi dintre ofiţerii activi şi de
rezervă, precum şi dintre subofiţerii din cadrul formaţiunilor de automobile de
pe lângă unităţile militare, aceştia din urmă trebuind să treacă un examen de
specialitate. Cei care reuşeau la examen erau asimilaţi gradului de
sublocotenent, păstrându-şi acestă asimilare pe timpul campaniei, ei putând fi
înaintaţi la gradele asimilate imediat următoare.
Prin asimilare, se preciza în decizia ministerială mai
sus-citată, se înţelegea „echivalenţa cu gradele ierarhiei militare respective
numai din punct de vedere al soldei şi indemnizaţiilor şi din acela al
îndeplinirii serviciului special de automobilişti”.
În penultimul articol al deciziei ministeriale se preciza: „Niciun comandament sau serviciu nu are dreptul de a da altă destinaţie personalului de la diferite formaţiuni sau comandate decât aceea pentru care au fost hotărâţi”.
În penultimul articol al deciziei ministeriale se preciza: „Niciun comandament sau serviciu nu are dreptul de a da altă destinaţie personalului de la diferite formaţiuni sau comandate decât aceea pentru care au fost hotărâţi”.
Primul comandant al regimentului a fost colonelul Alexandru Polyzu, instalat în
funcţie la 29 aprilie 1917.
.
.
TAB71 |
Problema înzestrării cu mijloace moto era una stringentă
pentru marea unitate nou-creată. Dintr-un raport al comandantului Regimentului
de Tracţiune Automobilă, datat 22 mai 1917, înaintat Biroului 3 Organizare al
Marelui Cartier General rezultă că la Marele Cartier General exista un surplus
de 50 de automobile, 5 autocamioane şi o autosanitară, în timp ce la Armata I-a
se înregistra un deficit de 444 de automobile, 82 de motociclete, 176 de
autocamioane şi 298 de autosanitare, iar la Armata a II-a erau necesare, peste
efectivul prezent, 25 de automobile, 22 de motociclete, 75 de autocamioane şi
148 de autosanitare. Tot din acest document aflăm că regimentul era dotat cu
autocamioane marca Fiat (Italia), Renault (Franţa), Packard (S.U.A.), Adler
(Germania) şi Berna-Saurer (Elveţia)
TABc 79 |
.
. |
.
.
.TVD 14F |
În deceniile următoare, creşterea gradului de motorizare
şi mecanizare a armatei a constituit unul din obiectivele de primă importanţă
al factorilor de decizie din cadrul organismului militar românesc.
Automobiliştii militari au contribuit, de-a lungul timpului, prin mijloacele
specifice armei lor, la îndeplinirea cu succes a misiunilor încredinţate, atât
a celor de ordin militar, cât şi a celor pentru asigurarea intervenţiilor
armatei în situaţii de urgenţă, în sprijinul autorităţilor locale sau
centrale.
.
.
TAB 77 |
Ele deserveau: batalionul 1- Marele Carier General,
Aeronautica, corpurile 1 şi 6 armată, diviziile 7, 9, 11, 13 şi 15 infanterie
şi 1 şi 2 cavalerie;
- batalionul 2 - Armata I, corpurile 3 şi 5 armată, diviziile 2, 4, 5, 10
şi 14 infanterie;
- batalionul 3- Armata a II-a, corpurile 2 şi 4 armată, diviziile 1,
3, 6, 8 şi 12 infanterie .
.
.
Dotarea regimentului era
următoarea:
1. Autoturisme: 895;
2. Autosanitare: 193;
4. Autocamioane: 389;
5. Motociclete: 92;
6. Motomitraliere: 32;
7. Autotunuri: 5;
8. Autocisterne: 5;
9. Autotractoare: 1
Total 1735 mijloace auto,
deservite de 6 ateliere mobile.
.
.
Cam asta este, pe scurt, povestea
apariţiei armei auto, în Armata Romană!
.
.
În perioada luptelor din 1917,
după înfiinţarea Regimentului de Tracţiune Automobilă, transporturile au fost
mai bine organizate şi au fost şi mult mai eficiente, la ele
participând
întregul parc de automobile existent la acea dată (418 autocamioane, 180
autocamionete şi 449 de autoturisme).
.
SR114M |
.
Printre alte acţiuni, o contribuţie
importantă adusă de unităţile de autovehicule a fost aceea de la Târgu-Ocna,
unde frontul se stabilizase temporar. Reluând ofensiva, trupele germane au
reuşit, după lupte grele, să pătrundă în oraş. Situaţia trebuia restabilită cu
orice preţ deoarece exista pericolul învăluirii aripii stângi a Regimentului
210 Infanterie, care lupta în partea de est a oraşului. Tinănd seama de
acestea, Marele Stat Major a hotărât să aducă Brigada de Grăniceri de la Huşi,
folosind cele 250 de autocamioane ce aparţineau marilor unităşi şi unităţilor
dislocate în garnizoana Vaslui.
.
.
. |
.
Dotarea. Armata română a folosit -
înaintea şi pe timpul primului război
mondial, diferite autoturisme şi autocamioane de transport şi tracţiune,
importate mai ales din Franţa şi Germania. Iată modelele şi caracteristicile
acestora, aşa cum reies ele din evidenţele acelor vremi:
Autoturisme:
În perioada interbelică, gradul
de motorizare şi mecanizare a armatei a cunoscut o evoluţie ascendentă, prin
înfiinţarea succesivă a unor subunităţi de transport.
Intrarea în dotarea armatei
române a primelor tancuri in 1919, a adus, ca o consecinţă, şi mijloacele auto
necesare acestora. Astfel, odată cu tancurile, au venit 25 de autocamioane şi
15 tractoare Latil, 2 tractoare Baby-Kolt, 7 autocamioane Fiat, 54 remorci, 12
autoturisme şi 7 motociclete.
.
.
.Camion Ford |
Camion Skoda |
Prin transformarea Diviziei 1 Rapide, la 1 ianuarie 1941 se constituie în garnizoana Târgovişte, Divizia Motomecanizată, iar în anii 1941-1942 se înfiinţează trei batalioane de tracţiune auto la Câmpina, Buzău, Curtea de Argeş şi patru batalioane de instrucţie şi reparaţii auto la Craiova, Buzău, Roman şi Bucureşti.
.
În prima parte a celui de-al
doilea război mondial, datorită conjuncturii militare, armata română a fost
dotată cu tehnică auto de provenienţă germană şi austriacă: 2.270 autocamioane,
235 autocisterne, 120 tractoare şi 120 remorci (marcile Henschel, Tempo,
Austro-Daimler şi Opel-Blitz). Tot în aceeaşi perioadă, respectiv în 1939, au
fost comandate societăţii Ford-Romania, 1320 autocamioane Ford de 3 tone, iar
în 1940 încă 1000, precum şi 488 autotractoare 4x4 Ford Marmon, pentru
artileria antiaeriană. Toate comenzile au fost onorate la timp. Mentenanţa a
fost realizată cu autoateliere Skoda şi Ford Marmon.
.
.
Iată datele tehnice ale catorva
autotractoare folosite în acea perioadă:
Automobiliştii militari s-au
afirmat în timpul celui de-al doilea război mondial prin aportul deosebit la
desfăşurarea operaţiilor de luptă pe ambele fronturi. Faptele memorabile de
luptă ale slujitorilor acestei arme şi sacrificiul celor căzuţi pentru patrie
au adăugat noi file de pilde şi vitejie ostăşească pentru generaţiile viitoare.
După al doilea război mondial,
într-o perioadă relativ scurtă, autovehiculele de luptă şi transport au determinat
schimbări importante în structura unităţilor de toate armele, sporind
considerabil posibilităţile de manevră, puterea de foc, precum şi gradul de
protecţie.
.
.
SR 101-4 (foto in proprietatea lui Dorin Bodea) |
Istoria autocamionului militar în
perioada postbelică este strâns legată de producţia autocamioanelor în România.
Dacă până la începerea producţiei
unor astfel de autovehicule în Romania armata română era dotată cu diferite
modele de import, odată cu intrarea în producţie a modelelor româneşti,
ponderea acestora în armată a fost din ce în ce mai mare.
În anul 1954 intră în fabricaţie
modelul SR 101, inspirat după modelul sovietic ZIS 150, la randul lui o copie a
modelului american Internaţional KR-11. Camionul avea o sarcină utilă de 4
tone, un motor cu 6 cilindri în linie, 5560 cmc, alimentat cu benzină, o putere
de 95 CP.
Decontaminare chimica |
În perioada 1961-1965, parcul
autovehiculelor de transport s-a marit cu peste 50%, numărul autovehiculelor de
import scăzând pe măsură ce creştea producţia internă.
Astfel, în paralel cu importul de
autoturisme de import ZIM şi GAZ 69, au intrat în dotare autoturismele M-461.
De asemenea, din producţia internă au fost asigurate autocamioane SR 104
(1961), SR 131 (1962), SR-132 (din anul 1963) şi SR-113 din 1964. Tot atunci,
unităţile de artilerie au primit tractoare pe şenile tip ATL şi ATS, precum şi
tractoare pe roţi, româneşti, U-650 şi U-651.
Odată cu trecerea la familia de
autocamioane cu motor V-8, vechile autocamioane au fost cedate altor ministere.
Astfel, în anul 1962, M.Ap.N a primit 600 de autovehicule noi, cedând altele
vechi Ministerului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor.
În anul 1967 s-au înlocuit alte
4450 de autocamioane, această activitate continuând anual, astfel că în anul
1975, armata avea 18.200 de autocamioane, peste 4400 de autoturisme şi 16.000
de autospeciale.
După confirmarea prin probe a
performaţelor sale, autocamionul de teren Bucegi SR-114 M a fost omologat şi a
intrat – începând cu anul 1965 – în înzestrarea armatei române. În acelaşi an a
intrat masiv în dotare şi autoturismul de teren M-461, cu motor L4, M-207,
derivat din motorul SR-211, montat pe autocamion.
În anul 1963 s-a realizat un
prototip de transportor românesc, TAB-63, cu motoare SR, care a stat la baza
realizării transportorul amfibiu blindat TAB-71, pe baza transportorului
sovietic BTR-60.
.
.
. |
Cel mai reprezentativ produs al industriei
de autocamioane militare româneşti au fost autocamioanele tot teren DAC 444T şi
DAC 665, în varianta T şi G, apărute la începutul anilor 80 şi modernizate în
1985-86.
În domeniul tractoarelor de
artilerie, sunt de remarcat modelele româneşti TAR 76, dotat cu un motor Diesel
D-120, V8 de 130 CP, obţinut din două blocuri motor de motor D-110, de pe
tractorul U-650, precum şi tractorul mediu TMA-83, dotat cu un motor V12,
similar cu cel montat pe tancul T-34, cu o putere de 350 CP.
. |
Transportoarele BRDM 1 şi 2 au
fost înlocuite treptat cu modelul românesc T.A.B.-79 C, motorizat cu o variantă
turbo de 154 CP a motorului Saviem.
Pe baza platformelor auto, s-au
realizat o gamă diversificate de autospeciale de toate tipurile, care deservesc
toate armele şi specialităţile militare, de la autoateliere destinate
întreţinerii şi reparaţiilor diverse, la tehnică pentru decontaminare sau
lansatoare de proiectile reactive.
. |
Deschiderea oferită după căderea
regimului comunist a dus la diversificarea gamei de autovehicule din armată.
Această perioadă o să o tratăm, însă, întru-un episod viitor.
În prezent, arma AUTO, prin
diversitatea tipurilor şi misiunilor tehnicii din înzestrare (de la transportul
personalului, materialelor şi muniţiilor, la folosirea acesteia ca platforme
pentru puncte de comandă, centre de calcul, de transmisiuni, sisteme de
cercetare şi lovire) asigură îndeplinirea misiunilor de către toate structurile
militare, intervenţia militară în situaţii de urgenţă civilă şi de sprijin al
autorităţilor publice.
În contextul general de
transporturi, sarcina mijloacelor auto creşte, deoarece ele dispun de o mai
mare capacitate de manevră, elasticitate şi vitalitate, în comparaţie cu
transportul feroviar.
VA URMA!
TZESTOSUL
În realizarea acestui material
m-am documentat din următoarele surse:
- Dr. ing. Chiriac Vasiliu, Motorizarea şi
mecanizarea armatei române, Editura Transport Rutier, 2000, Bucureşti;
- Colecţia ziarului „Observatorul Militar”
2010-2016;
- Revista Forţelor Terestre, colecţia anilor
2005-2016.
- Site-uri de specialitate.
Fotografiile provin din colecţia
proprie şi din surse publice.
Lansator rachete pe sasiu ZIL 135,parte din complexul de lansare ROT (sol-sol) 9K52 Luna-M |
Poza cu SR 101-4 este de la mine , nu este camion militar ci este unAutoatelier mobil din dotarea I.F.E.T.
RăspundețiȘtergereImi pare foarte bine ca ati intervenit.
ȘtergereNu contest proprietatea asupra foto, dar ar fi fost frumos sa va puneti un wat pe ea.
Nu am specificat daca are destinatie militara sau nu, pentru ca foto din art este atasata doar ca exemplu.
Printre altele, din cate stiu acest ti de carosare pt autoateliere a fost si la cele militare, astfel incat nu este folosita gresit.
Am sa specific pe foto ca este a dvs si multumim foarte mult.
Daca mai aveti astfel de imagini si sunt ale dvs, ne va face mare placere sa colaboram.
Buna ziua! Expozitia este permanenta sau a fost doar cu prilejul aniversarii? Mai aveti cu ale cadre cu sasiul ZIL-135? Multumesc
RăspundețiȘtergereBuna ziua! Expozitia este permanenta sau a fost doar cu prilejul aniversarii? Mai aveti cu ale cadre cu sasiul ZIL-135? Multumesc
RăspundețiȘtergereExpozitia a fost, nu mai este.
ȘtergereCu zil 135 poate altadata.De ce va intereseaza?
In 1979 am facut armata pe un ZIL-135 la Lugoj.
Ștergeretrasura sau lansator?
Ștergeresi ca ce?Caci aveau subofiteri si maistri ca soferi.
Uite aici 01556 ...Lugoj ...https://www.facebook.com/Rachetistii/
ȘtergereBuna ziua! Expozitia este permanenta sau a fost doar cu prilejul aniversarii? Mai aveti cu ale cadre cu sasiul ZIL-135? Multumesc
RăspundețiȘtergereIL, servant
RăspundețiȘtergereImi puteti trimite pe mail daca aveti poze cu Luna?
RăspundețiȘtergereimi pare rau dar nu pot.
ȘtergereOricum, sunt f multe in internet.
ce am le tin pt alte ocazii.
IL , sevant
RăspundețiȘtergereDin dotarea armatei noastre ? Nu pot cred. Oricum erau pentru placere personala si nu se instainau in nici un fel. Cu stima.
RăspundețiȘtergereBuna ziua! Putem discuta pe mail ceva? Multumesc
ȘtergerePutem discuta pe mail?
RăspundețiȘtergeresuntemromania.1@gmail.com
ȘtergereCu cea mai mare placere