Asociatia Cultural Educativa pentru Protejarea si Promovarea Patrimoniului Tehnic, Stiintific si Istoric "Suntem Romania!"
Domnului Ministru al Culturii,
Domnului Director al Regiei Autonome Monetaria Statului,
Domnului Director al Regiei Autonome Monetaria Statului,
Doamnei Director a Institutului National al Patrimoniului,
. |
Stimați domni,
Noi, Asociația “Suntem România”, având ca obiect de activitate Protejarea si Promovarea Patrimoniului Tehnic, Științific si Istoric, dorim să vă aducem la cunoștință următoarele:
cu ocazia împlinirii a 150 de ani de la nașterea inginerului și omului de știință Traian Vuia, Monetăria Statului a emis o Medalie Omagialӑ ce are gravate pe avers, imaginea avionului Vuia 1 și următorul text: „AUTOMOBIL ZBURӐTOR aeroplan montat pe un cărucior purtător și propulsat de o elice aeriană 18 martie 1906”, iar pe revers, efigia lui Traian Vuia, însoţitӑ de textul: „150 de ani de la nașterea lui Traian Vuia”.
Pornind de la această situație de fapt, ne vedem obligați ca în virtutea statutului nostru de cercetători și protectori ai Patrimoniului Naţional să facem următoarele precizări:
in anul 1903, la 15 mai, inginerul Traian Vuia, aflat la Paris, a solicitat Oficiului Naţional al Proprietății Industriale al Republicii Franceze un brevet de invenție pentru un: „Aeroplan- automobil”. Brevetul, cu numărul 332106, a fost acordat la 17 august 1903 și publicat la 16 octombrie 1903. Descrierea ce însoțește solicitarea lui Traian Vuia are ca obiect un nou tip de aeronavă, caracterizatӑ prin posibilitatea de a se deplasa și de a decola independent.
Pe baza planurilor supuse spre brevetare, Traian Vuia a construit avionul “Vuia 1”, cu care, la 18 martie 1906 a realizat primul zbor din istorie al unei aeronave decolate prin propriile mijloace de bord.
Insistăm asupra denumirii brevetate, AEROPLAN-AUTOMOBIL (în textul original „Aéroplane-automobile”).
Medalia omagiala emisӑ de Monetăria Naţionalӑ conține traducerea eronatӑ „AUTOMOBIL ZBURӐTOR”.
Din păcate, această traducere nu reprezintă doar o simplă eroare, ci o modificare importantӑ a sensului sintagmei expuse anterior. Astfel, textul gravat pe medalie poate conduce la interpretarea profund eronată că invenția lui Traian Vuia nu ar mai fi o aeronavă, ci un vehicul terestru ce avea și capacitatea de a zbura.
Atragem atenția domniilor voastre cӑ inginerul Traian Vuia a făcut cercetări în domeniul zborului „cu un aparat mai greu decât aerul” (fenomen pe care mulți contemporani ai săi îl considerau a fi imposibil și de-a dreptul „himeric”), studiile sale neavând niciodată drept scop proiectarea unui nou tip de „autovehicul”.
Considerăm că orice modificare, fie și involuntarӑ, a obiectului invenției lui Traian Vuia aduce grave deservicii si prejudicii prestigiului culturii tehnice române.
Vă reamintim cӑ istoricii români de aviație au militat zeci de ani pentru recunoașterea mondialӑ a priorității lui Traian Vuia, după ce, tocmai din cauza modestiei inventatorului, analele științifice atribuiau altor contemporani ai săi construcția primului avion.
În consecință, atragem atenția că avem datoria de a afirma întotdeauna adevărul istoric, probat prin documente și de a protesta împotriva unei erori ce denaturează grav realitatea, favorizând tendințele altor națiuni de a-și apropria o valoare culturală și tehnicӑ aparținând României.
În susținerea faptelor istorice arӑtate mai sus, reamintim cӑ traducerea corectӑ a brevetului cu numărul 332106, eliberat de Oficiul Naţional al Proprietății Industriale al Republicii Franceze poate fi regăsitӑ în pagina 46 a monografiei
editată de cercetătorul Dan Antoniu – “Traian Vuia Viața și opera”, volum publicat în anul 2013, la Editura Anima din București.
Vă solicităm respectuos să luați act de cele prezentate mai sus și să inițiați toate demersurile necesare pentru corectarea erorii făcute de Monetăria Naţionalӑ și pentru eliminarea oricăror efecte ale sale ce ar pune în pericol recunoașterea internațională a priorității lui Traian Vuia în domeniul construcțiilor aeronautice.
Insistăm asupra denumirii brevetate, AEROPLAN-AUTOMOBIL (în textul original „Aéroplane-automobile”).
Medalia omagiala emisӑ de Monetăria Naţionalӑ conține traducerea eronatӑ „AUTOMOBIL ZBURӐTOR”.
Din păcate, această traducere nu reprezintă doar o simplă eroare, ci o modificare importantӑ a sensului sintagmei expuse anterior. Astfel, textul gravat pe medalie poate conduce la interpretarea profund eronată că invenția lui Traian Vuia nu ar mai fi o aeronavă, ci un vehicul terestru ce avea și capacitatea de a zbura.
Atragem atenția domniilor voastre cӑ inginerul Traian Vuia a făcut cercetări în domeniul zborului „cu un aparat mai greu decât aerul” (fenomen pe care mulți contemporani ai săi îl considerau a fi imposibil și de-a dreptul „himeric”), studiile sale neavând niciodată drept scop proiectarea unui nou tip de „autovehicul”.
Considerăm că orice modificare, fie și involuntarӑ, a obiectului invenției lui Traian Vuia aduce grave deservicii si prejudicii prestigiului culturii tehnice române.
Vă reamintim cӑ istoricii români de aviație au militat zeci de ani pentru recunoașterea mondialӑ a priorității lui Traian Vuia, după ce, tocmai din cauza modestiei inventatorului, analele științifice atribuiau altor contemporani ai săi construcția primului avion.
În consecință, atragem atenția că avem datoria de a afirma întotdeauna adevărul istoric, probat prin documente și de a protesta împotriva unei erori ce denaturează grav realitatea, favorizând tendințele altor națiuni de a-și apropria o valoare culturală și tehnicӑ aparținând României.
În susținerea faptelor istorice arӑtate mai sus, reamintim cӑ traducerea corectӑ a brevetului cu numărul 332106, eliberat de Oficiul Naţional al Proprietății Industriale al Republicii Franceze poate fi regăsitӑ în pagina 46 a monografiei
editată de cercetătorul Dan Antoniu – “Traian Vuia Viața și opera”, volum publicat în anul 2013, la Editura Anima din București.
Vă solicităm respectuos să luați act de cele prezentate mai sus și să inițiați toate demersurile necesare pentru corectarea erorii făcute de Monetăria Naţionalӑ și pentru eliminarea oricăror efecte ale sale ce ar pune în pericol recunoașterea internațională a priorității lui Traian Vuia în domeniul construcțiilor aeronautice.
Vă mulțumim anticipat,
Membrii Asociației Cultural Educative pentru
Protejarea si Promovarea Patrimoniului Tehnic,
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu