05 august 2014

608.Aeroportul disparut sau ziua Aviatiei in Galati...portul de pe Dunare ! O istorie uitata

  Cand Muzeul "Paul Paltanea "Galati ne-a transmis informatia vernisajului acestei expozitii despre aviatie si invitatia la deschiderea ei...am ramas siderat: nu auzisem de vreun AEROPORT in judetul Galati, darami-te in orasul cu acelasi nume, nici macar de-a lungul istoriei , ce sa mai spun despre zilele noastre, asa ca i-am spus colegului nostru Costas, permanent acreditat  la acest Muzeu din partea noastra:"Frate, vezi ce afli si cum, nu de alta, dar este o informatie -bomba ca orasul acesta sa fi avut nu aerodrom ci chiar aeroport! Hai si afla, ca merita !"
  Si am aflat ca, de exemplu, " Galaţiul are faima ca aici a funcţionat unul dintre primele aeroporturi din România, iar primele curse aeriene de pasageri din România au fost, din 1925, pe ruta Bucureşti-Galaţi, unde  erau efectuate curse aeriene regulate de pasageri, mărfuri şi poştă, cu avioane Potez, de producţie franceză"!
  Deci, Muzeul este indreptatit sa ne aduca la cunostinta serband astfel "Ziua Aviatiei" intr-un port la Dunare !

  Hai sa cititi si sa vedeti (dar scuzati calitatea fotografiilor, nu de alta, dar Costas a fost asa de impresionat, incat...i s-au aburit lentilele aparatului !):

Pe aripile istoriei

.

         Iata ca, a sosit vremea reamintirii: ce a fost si ce avem acum ! Desi evenimentul tragic al zborului malaezian, frant de catre politicile meschine si setea de sange, ne face sa  privim cu teama domeniul aviatic, totusi, afirmatia lui Ataturk ramane profetica: Viitorul, este in ceruri .
Ramanem ancorati in vazduh, pentru a descoperi expozitia din cadrul Muzeului de Istorie Paul PaltaneaGalati. Joi, 17 iulie, a avut loc vernisajul expozitiei Memoria aviaţiei române” dedicata Zilei Aviatiei Romane, sarbatorita anual pe 20 iulie. In cadrul acestui eveniment, este pusa in lumina contributia orasului in domeniul aviatic. Galaţiul are faima ca aici a funcţionat unul dintre primele aeroporturi din România, iar primele curse aeriene de pasageri din România au fost, din 1925, pe ruta Bucureşti-Galaţi, unde  erau efectuate curse aeriene regulate de pasageri, mărfuri şi poştă, cu avioane Potez, de producţie franceză.
.
        Se întâmpla după ce, în 1908-1912, doi gălăţeni şi-au construit aparate de zbor cu care au reuşit să se desprindă de la sol în 3 zboruri demonstrative ce au avut loc la Galaţi; pista de zbor avea lungimea de 2,5-3 kilometri. Pozele releva atat existenta aeroportului din Galati –  cat si inaugurarea primei linii de navigatie aeriana nationale: Bucuresti – Galati – Iasi –Chisinau. Orasul dunarean mai avea si o scoala de pilotaj (1937) cat si o scoala de vanatoare in picaj (in al doilea razboi mondial).

       Trebuie mentionat faptul ca, omul care a platit primul bilet de avion in Romania, a fost grecul Nicolae Anninos, originar din Braila. Acest fapt istoric, a avut loc pe 15 februarie 1926, ruta aeriana Bucuresti-Galati. El a zburat la bordul unui  De Havilland DH-9, alături de pilotul cu rang de plutonier - major Ion Negreanu .Fascinanta poveste, o puteti descoperi aici: http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/pasagerul-grec-omul-care-platit-primul-bilet-avion-romania

    In aceasta fotografie, putem observa Flotila 3 Aviatie Galati. Flotila avea in compunere 10-12 avioane de observţie IAR 37 cu motor în "stea" K-14 ( de la inventatorul de la IAR Braşov, inginerul Carp). Ulterior flotila a fost transformata in flotila de vânătoare. Pilotul Ioan Caruntu, a fost concentrat la aceasta; el a reusit sa fotografieze din avion pozitiile trupelor rusesti la Odessa, permitand astfel trupelor romanesti si germane sa strapunga frontul  http://m.jurnalul.ro/campaniile-jurnalul/viata-mea-e-un-roman/omul-care-a-spart-frontul-rus-la-odessa-65743.html
  
       Comandantul Flotilei 3 în perioada războiului a fost Capitan Comandorul Sandu Ioan şi flotila s-a remarcat prin intervenţiile sale atât în răsărit, cât si deasupra României, unde s-a înfruntat de la egal la egal cu avioanele ruseşti şi cu cele americane.
      Cum flotila 3 de la Galaţi împreună cu cea de la Tecuci închideau calea de acces spre Bucureşti şi Ploieşti dinspre răsărit, în aprilie 1944 aliaţii decid un bombardament al aeroportului din Galaţi în cadrul unei operaţiuni vaste numite "Operaţiunea Frantic".
     În acest scop sunt dislocate pe aeroportul din Poltava, Ucraina, de la alte baze aeriene americane din Italia (Foggia), bombardiere de tip B 24 "Liberator" şi B 17 "Flying Fortress", iar pe aeroporturile din Piryatin avioanele de escortă pentru bombardiere, vanatoarele P 39 "Lighting" şi P 51 "Mustang". În data de 6 iunie 1944 un
.
val masiv de 104
bombardiere protejate de 42 de avioane de vânatoare "Mustang" bombardează aerodromul din Galaţi - http://lectiadeanatomie.blogspot.ro/2013/06/istoria-sub-buldozer.html

        Curand, povestea aeroportului de la Galati, va lua sfarsit.  În 1955, hangarele aviaţiei din Galaţi, au trecut în patrimoniul ISCL-ului – Intreprinderi de Sarma Cuie si Lanturi - iar din adăposturile de avioane s-au făcut hale de producţie. Aripile aviației gălățene s-au frânt în urma ordinelor venite de la Moscova sovietică. Rusia nu dorea avioane sau aeroporturi în apropierea graniţelor U.R.S.S., prin urmare aeroportul a fost desfiinţat şi transformat în fabrică, iar pistele în lanuri de grau şi ovaz.
.

      Expozitia nu putea omite contributia Smarandei Braescu. Nascuta in satul Hantesti, judetul Galati, a fost prima femeie pilot cat si prima femeie parasutist din Romania ( a treia femeie parasutist din Europa ). A contribuit si in perioada celui de-al doilea razboi mondial si a stabilit un record mondial in 1932, la Sacramento sarind de la 7233 m inaltime.



     Facem apoi cunostinta cu parasutistul Nicolae Adamescu si cu rezultatele remarcabile ale parasutistilor galateni:

.
.


.










     Expoziţia cuprinde echipamente si obiecte specifice aviatiei;
.
.
.
.














.
.
.
.
.












      Expozitia, nu ar fi fost posibila fara ajutorul celor de la A.R.P.I.A.
Aceasta incursiune in timp, face ca orasul sa capete o nota de noblete, aproape nostalgica. Astazi, parca totul este invaluit in neputinta si uitare. Capitalismul nebun a inghitit totul: pe locul fostului aeroport, troneaza un mall ! Mai grav, orice urme au fost cu totul sterse, autoritatile neschitand vreun gest de opunere. Cu speranta ca orasul Galati, intr-un final, se va regasi pe sine, sa ne auzim cu bine!  

De la fatza locului:
*Costas*
Editare: 
*nemotoujours*

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu