
Si am aflat ca, de exemplu, " Galaţiul are faima ca aici a funcţionat
unul dintre primele aeroporturi din România, iar primele curse aeriene de
pasageri din România au fost, din 1925, pe ruta Bucureşti-Galaţi, unde erau efectuate curse aeriene regulate de
pasageri, mărfuri şi poştă, cu avioane Potez, de producţie franceză"!
Deci, Muzeul este indreptatit sa ne aduca la cunostinta serband astfel "Ziua Aviatiei" intr-un port la Dunare !
Hai sa cititi si sa vedeti (dar scuzati calitatea fotografiilor, nu de alta, dar Costas a fost asa de impresionat, incat...i s-au aburit lentilele aparatului !):
Pe aripile istoriei
![]() |
. |
Iata ca, a sosit vremea reamintirii: ce a fost si ce avem acum ! Desi evenimentul tragic al zborului malaezian, frant de catre politicile meschine si setea de sange, ne face sa privim cu teama domeniul aviatic, totusi, afirmatia lui Ataturk ramane profetica: „Viitorul, este in ceruri ”.
Ramanem ancorati
in vazduh, pentru a descoperi expozitia din cadrul Muzeului de Istorie „Paul Paltanea” Galati. Joi, 17 iulie, a avut loc vernisajul expozitiei „Memoria aviaţiei române” dedicata Zilei Aviatiei
Romane, sarbatorita anual pe 20 iulie. In cadrul acestui eveniment, este pusa
in lumina contributia orasului in domeniul aviatic. Galaţiul are faima ca aici a funcţionat
unul dintre primele aeroporturi din România, iar primele curse aeriene de
pasageri din România au fost, din 1925, pe ruta Bucureşti-Galaţi, unde erau efectuate curse aeriene regulate de
pasageri, mărfuri şi poştă, cu avioane Potez, de producţie franceză.
![]() |
. |
Trebuie mentionat faptul ca, omul care a platit primul bilet
de avion in Romania, a fost
grecul Nicolae Anninos, originar din Braila.
Acest fapt istoric, a avut loc pe 15 februarie 1926, ruta aeriana
Bucuresti-Galati. El a zburat la bordul unui De Havilland DH-9, alături de pilotul cu rang
de plutonier - major Ion Negreanu .Fascinanta poveste, o puteti descoperi
aici: http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/pasagerul-grec-omul-care-platit-primul-bilet-avion-romania
In aceasta fotografie, putem observa Flotila 3 Aviatie Galati. Flotila avea in compunere 10-12 avioane de observţie IAR 37 cu motor în "stea" K-14 ( de la inventatorul de la IAR Braşov, inginerul Carp). Ulterior flotila a fost transformata in flotila de vânătoare. Pilotul Ioan Caruntu, a fost concentrat la aceasta; el a reusit sa fotografieze din avion pozitiile trupelor rusesti la Odessa, permitand astfel trupelor romanesti si germane sa strapunga frontul http://m.jurnalul.ro/campaniile-jurnalul/viata-mea-e-un-roman/omul-care-a-spart-frontul-rus-la-odessa-65743.html
Comandantul Flotilei 3 în perioada războiului a fost Capitan Comandorul
Sandu Ioan şi flotila s-a remarcat prin intervenţiile sale atât în răsărit, cât
si deasupra României, unde s-a înfruntat de la egal la egal cu avioanele
ruseşti şi cu cele americane.
Cum flotila 3 de la Galaţi împreună cu cea de la Tecuci închideau calea de acces spre Bucureşti şi Ploieşti dinspre răsărit, în aprilie 1944 aliaţii decid un bombardament al aeroportului din Galaţi în cadrul unei operaţiuni vaste numite "Operaţiunea Frantic".
În acest scop sunt dislocate pe aeroportul din Poltava, Ucraina, de la alte baze aeriene americane din Italia (Foggia), bombardiere de tip B 24 "Liberator" şi B 17 "Flying Fortress", iar pe aeroporturile din Piryatin avioanele de escortă pentru bombardiere, vanatoarele P 39 "Lighting" şi P 51 "Mustang". În data de 6 iunie 1944 un
val masiv de 104 bombardiere protejate
de 42 de avioane de vânatoare "Mustang" bombardează aerodromul din Galaţi - http://lectiadeanatomie.blogspot.ro/2013/06/istoria-sub-buldozer.html
Cum flotila 3 de la Galaţi împreună cu cea de la Tecuci închideau calea de acces spre Bucureşti şi Ploieşti dinspre răsărit, în aprilie 1944 aliaţii decid un bombardament al aeroportului din Galaţi în cadrul unei operaţiuni vaste numite "Operaţiunea Frantic".
În acest scop sunt dislocate pe aeroportul din Poltava, Ucraina, de la alte baze aeriene americane din Italia (Foggia), bombardiere de tip B 24 "Liberator" şi B 17 "Flying Fortress", iar pe aeroporturile din Piryatin avioanele de escortă pentru bombardiere, vanatoarele P 39 "Lighting" şi P 51 "Mustang". În data de 6 iunie 1944 un
![]() |
. |
Curand, povestea aeroportului de la Galati, va lua sfarsit. În 1955, hangarele aviaţiei din Galaţi, au trecut în patrimoniul ISCL-ului – Intreprinderi de Sarma Cuie si Lanturi - iar din adăposturile de avioane s-au făcut hale de producţie. Aripile aviației gălățene s-au frânt în urma ordinelor venite de la Moscova sovietică. Rusia nu dorea avioane sau aeroporturi în apropierea graniţelor U.R.S.S., prin urmare aeroportul a fost desfiinţat şi transformat în fabrică, iar pistele în lanuri de grau şi ovaz.
![]() |
. |
Expozitia nu putea omite contributia Smarandei Braescu. Nascuta in satul Hantesti, judetul Galati, a fost prima femeie pilot cat si prima femeie parasutist din Romania ( a treia femeie parasutist din Europa ). A contribuit si in perioada celui de-al doilea razboi mondial si a stabilit un record mondial in 1932, la Sacramento sarind de la 7233 m inaltime.
Facem apoi cunostinta cu parasutistul Nicolae Adamescu si cu rezultatele remarcabile ale parasutistilor galateni:
![]() |
. |
Aceasta
incursiune in timp, face ca orasul sa capete o nota de noblete, aproape
nostalgica. Astazi, parca totul este invaluit in neputinta si uitare. Capitalismul
nebun a inghitit totul: pe locul fostului aeroport, troneaza un mall ! Mai
grav, orice urme au fost cu totul sterse, autoritatile neschitand vreun gest de
opunere. Cu speranta ca orasul Galati, intr-un final, se va regasi pe sine, sa
ne auzim cu bine!
De la fatza locului:
*Costas*
Editare:
*nemotoujours*
De la fatza locului:
*Costas*
Editare:
*nemotoujours*
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu