Tica Luminare,Cristi Negrea,Andrei Paunescu |
Prezenta lui Tica Luminare, a lui Andrei Paunescu si a nucleului trupei "Micul Paris" intre artistii deveniti traditionali cunoscatorilor - trupa de teatru "Joc" si profesoara lor Magda Bacescu ,a facut ca spectacolul sa fie chiar un mic "Cenaclu Flacara"
(nemotoujours)
Motto:
“Bat frunzele uşor ca pentru nuntă,
Dar cine ştie că-n mişcarea lor,
Se-ntâmplă că sub ele cântă,
Suflarea oamenilor care mor.”
.
La fel ca şi atunci, - în anul 2010,- după
fix patru ani, toamna îşi îmbracă primăvăratic ziua de Vineri, şapte noiembrie,
dăruind-o lumii prin nuanţe calde, bacoviene. În cimitirul Bellu vizitatori
razleţi sau rude ale celor răposaţi nu-şi pot opri tresărirea-reflex când trec pe lângă
mormântul marelui, controversatului,
genialului poet Adrian Păunescu vegheat de câteva lumânări aprinse şi flori
proaspete. Mă apropii marcat
emoţional, atingând crucea pe al cărui
suport stă scris “El a iubit valorile. “ Aprind
lumânarea rămânând minute bune fixat în profunzimea pioşeniei de unde pelicula amintirilor îmi
proiectează imagini dureroase, atât de vii încât, parcă aud aievea vocea Maestrului predându-mi lecţia exerciţiului de
imaginaţie:
“Expresivitatea unei flori este floarea
însăşi. Poezia ne situează la nivelul prezenţei şi nu la
cel al reprezentării; ea nu explică, ci revelează. Dumnezeu ne-a dat harul, dar
nu ne poate învăţa nimic mai mult despre poezia trandafirului decât ne poate învăţa trandafirul însuşi prin
emiterea sentimentală de care suntem în stare.“
DA PAGINA!
DA PAGINA!
Moment "Cristi Neagu":omagiu bardului plecat |
“Cum
tu rămâi la ţărmure de mare/ Eu plec
s-aştept şi crivăţ şi omături/ Şi să mă-mbăt la mese singulare/ Cu umbra lui
Bacovia alături.“
Mă opresc din mers. Parcă nu-mi ajunge aerul.
Lacrimile îmi parcurg lin obrajii elibrându-mi în sfârşit mărul lui Adam. Mă întorc cu faţa către zidul unei clădiri
spre a nu fi văzut de trecători. Soneria telefonului mă determină să adopt -faţă de starea în care mă aflu- remediul
absolut. Sunt anunţat că astăzi, ora 16:00 va avea loc un spectacol omagial Adrian
Păunescu undeva în clădirea Parlamentului.
Iată că mai sunt oameni de suflet care luptă din greu cu vremurile şi întreţin vie FLACĂRA spiritualităţii româneşti! Mă arunc într-un
taxi şi comand: “Casa Poporului!” Este ora 15:45. Intru în Sala Brâncuşi –sala
artelor– încorporată laturii de N.V. a Palatului Parlamentului. O adolescentă
dezinvoltă şi toată numai zâmbet, îşi îndeplineşte misiunea dându-mi programul
conceput într-o grafică deosebită. Citesc încântat:
“…aminte, aminte, cine-şi aduce
de flacăra ce astăzi arde sub
cruce?
NOI! Asociaţia Scriitorilor ACADEMUS.”
.
NOI! Asociaţia Scriitorilor ACADEMUS.”
.
. |
.
Tica Lumanare |
.
.
cu doi dintre artistii trupei"Joc" |
Toţi spectatorii se ridică în picioare. Glasul lui Păunescu se face auzit vibrând ca odinioară. Cât adevăr conţin versurile acestei minunate poezii! Observ la majoritatea spectatorilor, dincolo de împietrirea ritualică, expresivitatea unui strigăt ca cel al lui Xerxe din “Perşii” lui Eschil. Tulburător moment! Sunt anunţaţi copiii, cei nouă membri formaţiei folk intitulată „Joc.” Surprinzător, emoţiile lipsesc cu desăvârşire. Sunt interpretate ireproşabil, pe tonul „înaltelor vocale pubertine” piesele: Amor cubist, Dor de Eminescu, Durere femeiască, Lied vechi de dragoste, Ordinea de zi. Publicul este fascinat şi susţine cu aplauze fiecare melodie.
Din “colţul discret“ părinţii lor spirituali, Cristian Neagu, Ioana Antonache şi Magda Băcescu, trăiesc emoţii profunde. La un moment dat, uşa de la intrare se deschide încet, cât să se poată strecura un tânăr lat în spate împreuna cu husa chitării. Calcă pisiceşte să nu deranjeze şi ocupă unul dinte ultimele locuri în spate.
Este Andrei Păunescu. Spectacolul curge însă fără a-şi încetini derularea. Urmează recitatorii de poezie păunesciană, aici distingându-se prin superlativ gingaşele din categoria sub 10 ani, Ana Maria Vasqez şi Ana Maria Năstase,apoi, la aceeaşi cotă interpretativă adolescentinii: Maria Mărcuţă, Andreea Apostol, Sonia Murguleţ, Gârjoabă Adina, Ana Maria Ion, Elisa Pârvan, Gabriel Perşinaru, şi Gospodin Alexandru. Privesc discret în direcţia lui Andrei. Este impresionat de filmuleţele proiectate de Nemotoujours, de programul copiilor... de tot spectacolul conceput de cei de la ACADEMUS. Încet, preocupat să nu se audă vreun foşnet, îşi aşează partiturile într-o ordine numai de el ştiută. Nu trece mult, şi după o introducere specifică unui actor de talia Doinei Ghiţescu este anunţat publicului. În drumul său către microfon este aplaudat furtunos auzindu-se ici-colo câte un: “Bravo! Bravo!” Amor cubist este piesa cu care îşi începe programul. Tică Luminare trece la “dublaj” folosindu-se de microfonul 2 rămas liber, în timp ce preşedintele se aşează pe locul pe care ar fi stat Adrian Păunescu. Urmează, Haide mamă, haide tată, Şi totuşi există iubire. Spectatorii sunt în picioare, susţinând cu aplauze răsunătoare ritmul melodiilor. Se continuă cu: Desculţi prin zăpadă, Niciodată, Despărţire în flori şi Ordinea de zi. A urmat un cântec încadrat pampfletului sau mai degrabă satirei. Intitulat, spre deliciul spectatorilor, iobag la patron, iobag la stat. De mult nu am mai văzut atâta bună dispoziţie din partea unui public.
Tica Lumanare si Andrei Paunescu |
Mă uit la ceas.
Este 19:25.
Deja înţelegerea cu administrativul sălii a fost încălcată. Pe afară, un tip obez cu ecusonul la vedere dă semne de nerăbdare. Înăuntru spectacolul este incendiar. Andrei supune sala cu Treceţi batalioane române Carpaţii. Este pur şi simplu delir! Sentimentul patriotic a fost reactivat. Toată lumea cântă! În final, Andrei a făcut următoarea mărturisire: “Vă mulţumesc din suflet pentru tot ceea ce faceţi, pentru tot ce aţi făcut şi în Iulie, mulţumesc Asociaţiei Scriitorilor ACADEMUS, şi credeţi-mă, nici eu nu m-am aşteptat că rămân până la ora asta, dar văzând ce entuziasm aveţi, şi cât de mult îl iubiţi pe poet (n. n. Adrian Păunescu) nu m-am simţit în stare să plec. Hai să cântăm împreună ultima piesă, Doamne, ocroteşte-i pe români!“ Se reia atmosfera. Se invocă istoria, se transmite cultură. Cântecul este ca o rugăciune spusă în cor. Preşedintele aprinde o lumânare; Doamne ocroteşte-i pe români! Nu încape îndoială: un poem întreg ca atare integrează spiritului o unitate indestructibilă de emoţie. Citisem undeva că o naţiune în declin se poate salva numai prin cultură. Nimic mai adevărat! Andrei îşi încheie programul în aplauzele prelungite ale publicului. Se îmbrăţişează cu preşedintele de la ACADEMUS. Îşi amintesc puncte (locuri) comune cu implicaţii –inevitabil– păunesciene. Surâd amândoi nostalgiilor stârnite. Se fac fotografii. Ah! Amintirile... Urmează, cu un poem închinat lui Păunescu, o doamnă distinsă, elegantă: Daniela Toma! Vocea caldă, cu intonaţii uşor teatrale face ca mesajul să ajungă la sufletele spectatorilor iar aplauzele îi sunt răsplata binemeritată.
Acelasi inconfundabil |
Se anunţă recitalul a încă unei formaţii muzicale intitulată Micul Paris condusă de chitaristul şi vocalul Onu Pavelescu, percuţie Pavel Stoica, şi chitară bas, bunul prieten al gazdelor, Ion Calotă. Trebuie menţionat efortul depus de aceşti trei inimoşi, (12 zile de repetiţii susţinute) pentru adoptarea genului Păunescu ei având rutina altui gen muzical. Se fac probe de microfon. Se pun de acord din priviri, şi imediat Onu se lansează pe ritm:
“Dacă ne-nfruntă munţii
Cu munţii ne vom bate
Pentru
lumina ţării
Şi pentru libertate
Aici ne e cuvântul
Când îl avem de spus
Decât slujirea ţării
Nimic nu-i mai
presus.”
Pe refren intervin toţi spectatorii:
“Trăiască-n fericire şi linişte poporul
Trăiască România, trăiască
tricolorul.”
"Micul Paris" |
'Şi, totuşi, ne vom întâlni, din nou,
Când vom muri şi noi. Şi la-nviere.
Adio, ţie, suflet rupt de trup
Şi trup lipsit de
suflet pe vecie,
Te plângem, cum ne plângem şi pe noi,
Că ne e dat ce-ţi este
dat şi ţie.
Adio, ţie, şi îngenunchem,
Să-ţi facem lină cea din urmă cale
Şi să păstrăm în noi definitiv
Lumina
şi-nţelesul vieţii tale.
Adio, ţie, Dumnezeu de sus
Te va ierta, cu mila
lui, de toate,
Şi vei putea, în linişte, să treci,
Pe celălalt tărâm către
departe.
Adio, ţie, noi, ce te-am iubit.
Îţi presărăm, pe trista faţă,
rouă,
Şi pân`la moarte, nu te vom uita,
Adio, ţie, şi adio, nouă.
Adio, ţie, clopotele
bat,
De parcă viaţa ta ar retrăi- o
Te duci, aşa cum ne vom duce toţi,
Pân`la –nviere, somn uşor,
adio.”
Linia melodică improvizată de Tică susţine în continuare completarea făcută de Cristian Neagu:
„Există un tragic al naturilor generale, o experienţă de limită a omului... Holderlin spunea: “greu îi înţelege omul pe cei puri.” Adrian Păunescu ne-a educat prin poezie, ne-a mântuit prin cultură. Zeci de mii de oameni, un stadion întreg repeta după el:” Nu credeam să-nvăţ a muri vrodată.” Zeci de mii de oameni îi dublau vocea cântând:
“Într-o lume relativă
Ce-a făcut şi-a
desfăcut
Eminescu-i remuşcarea
Dorului de absolut.”
Ca la un semn, lumea se ridică în picioare şi aplaudă asurzitor. Mulţi vin să dea mâna cu preşedintele. Damele şuşotesc având gesturi de admiraţie îndreptate către prezidiu. Se aud felicitări adresate conducerii Asociaţiei. Se fac ultimile poze, se cer reciproc numerele de telefon. Lumânrea încă mai arde. Ceva din spiritul lui Adrian Păunescu este cu noi în sală. Plec satisfăcut. Am savurat o seară culturală de proporţii.
Da! Asociaţia asta... Academus, face o treabă
minunată. Să ai intrarea liberă la un aşa spectacol? Efortul este imens dar...merită.
Este ora 22:00
A consemnat
Crinea Gustian
reeditare si foto:
nemotoujours
pentru a fi la zi cu evenimentele organizate de catre
Asociatia"Academus"
intrati pe pagina lor de facebook:
https://www.facebook.com/pages/Asociatia-Scriitorilor-Academus/302261576589529?fref=ts
reeditare si foto:
nemotoujours
pentru a fi la zi cu evenimentele organizate de catre
Asociatia"Academus"
intrati pe pagina lor de facebook:
https://www.facebook.com/pages/Asociatia-Scriitorilor-Academus/302261576589529?fref=ts
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu