09 martie 2021

1995. Ultimul aparat stationar combinat al "Tehnoton":"Armonia"

    La sfarsitul anilor '80 in Romania, "cei trei R"(RECUPERARE, REFOLOSIRE, REVALORIFICARE) atinsesera apogeul exagerarii ducand la aberatii: otel vopsit in loc de aluminiu la autobuze (rezultand ingreunarea caroseriei si necesitand reproiectarea si scaderea inaltimii acestora) si profile de plastic la aparatele radio in locul tot al aluminiului, plastic murdar in zeci de culori, din retopiri la jucarii- doar cateva aspecte penibile ale unei manii a raportarii economiilor de fapt nenecesare.
     In industria electronica aceasta prostie a facut ravagii, nu doar prin inlocuiri aberante de materiale ci si prin reproiectari continue si absurde ale unor produse terminate moral si devenite complet indiferente cumparatorilor satui de strambaturi, inlocuitori prosti calitativ, design tern si respingator, invechit si tehnică dusa catre minimalism cu rezultate video-audio execrabile.

     Partidul prin slugile sale preaplecate forța intreprinderile sa produca pentru piata interna efectiv prostii, dar cu preturi  neschimbate daca nu uneori chiar mai mari decat produsul initial. Diferența fața de piața de cele pentru export era atat de mare, incat multi credeau ca acele produse (pentru export) ar fi de fapt realizate in alte țari, avand si denumirile comerciale schimbate.

      In unele firme existau profesionisti care, cu toate aceste presiuni politico- economice incercau sa aduca ceva nou, deosebit, in produse, uneori realizand adevarate minuni-vezi de exemplu radiocasurile portabile ale Electronica si Tehnoton si chiar liniile audio romanesti, unele cu inovatii si solutii tehnice deosebit de reusite.

      Unul dintre aparatele ciudate ale perioadei, facut din economii absolut absurde si care in acelasi timp este un paradox prezentand doua "gimmick-uri" de neasteptat, este radiocasetofonul stationar "Armonia" al Tehnoton Iasi.
      Acesta se bazeaza pe clasicul deja sasiu "Bucur" mostenit de le Electronica Bucuresti, ulterior fiind scos pe piata ultinul din serie, derivat si el din "Armonia"- "Andante".

Primul model de Bucur
      "Armonia" este penultimul derivat al liniei de produse "Bucur", linie conceputa si realizata initial de catre Electronica Bucuresti- ca mai toate produsele radio portabile si stationare "Tehnoton". Productia a demarat cu primul aparat realizat in 1974 si s-a fabricat cu mici modificari pana la modelul 8.
      Acest aparat a avut ca "tata" mixul "Univers"-practic un "Bucur" desigur stereo, cu un casetofon monofonic de mecanica "Dana"(Unitra B113/Kapral), un compromis tehnic absolut penibil, atata timp cat imediat dupa aparitia acestuia a fost scos pe piata casetofonul stationar stereo amplificat "Condor" cu aceeasi mecanica, dar stereo. Desigur "Univers" a avut un succes ce a tins catre zero, de aceea s-au fabricat putine si azi a devenit o raritate foarte mare- ca si mai putin fabricatul "Armonia", astfel incat trioul "Condor"-"Univers"-"Armonia"detine recordul de a fi necunoscut inclusiv de catre multi colectionari.

      Aparatul contine aceeasi vesnica mecanica "Dana", desigur mono, de aceasta data fiind integral mono si ca amplificator de pick-up sau

"Univers"
magnetofon, dar si ca radio, avand iesire pentru un singur difuzor, de 15w/4 ohm - cea mai mare putere declarata pe un aparat combinat unitar romanesc, din pacate pe un canal unic.

      Configuratia interna difera desigur de seria "Bucur"ca si schema electronica. Aspectul a fost "imbunatatit" cu profile laterale de plastic gri, economisind glorios aluminiul initial, iar cel totusi folosit-chiar ca eloxare-este de foarte proasta calitate,oxidand cu insistenta. 

.
 
.
 Si
 acuAcum surprizele: in aceeasi claviatura de "Bucur", butonul initial pentru "stereo" are destinatia de "inregistrare manuala sau automata"-unul dintre "gimmickurile" existente in mod normal la aparatele firmelor mari si inexistent pana la "Armonia" in nici un aparat romanesc, al niciunei firme fabricante de casetofoane/combine din Romania!!! Optiunea "manual sau automat" este o surpriza incredibila, avand si un martor luminos pentru pozitia "automat". Butonul de "balans" este folosit pentru "volum inregistrare"!!! 
       Alte surprize: buton pentru oscilator la casetofon si indicator analogic pentru acord radio!!! Deja luxul da pe afara! Este singurul stationar de acest gen romanesc detinator de astfel de indicator (automat). Si indicator cu ac doar supertunerele IEI si tunerul Tehnoton de linie au asa ceva, ca produse romanesti.

Indicatorul luminos al inregistrarii automate si
 indicatorul analogic al acordului


Sus,butonul pentru oscilator.
    Deci: folosim carcasa si mecanica outdate plus plastic in loc de aluminiu si monofonie pentru economii forțate, dar montam modul de control automat/manual si indicator pentru acord analogic!!! Paradoxurile comunismului in industria romaneasca.  

      "Armonia" sufera de toate belele produselor "rentabilizate si economicizate"romanesti de gen: claviatura catastrofica, lipituri reci-de fapt o boala recunoscuta a "Tehnoton"-asamblare proasta, compromisuri gârla. Interesant este ca, asa cum am aratat, unii tovarasi chiar voiau sa aduca pe piața ceva deosebit, ori sa mai indulceasca lipsurile mari ale produselor si mai "strecurau si optiuni de lux...nu stiu cum si de fapt de ce.

.
          Aparatul este in colectia "Electronum" a viitorului Muzeu al Industriei in Spatiul Romanesc.

          Despre produsele "Tehnoton" cu mecanica "Dana/Unitra" AICI  
           Mai multe foto Aici

      

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu