07 septembrie 2023

2363. Un BIAS fierbinte - fotoreportaj


După mulți ani, am avut ocazia de a merge din nou la cel mai mare show aviatic din România: Bucharest International Air Show. Temperaturile mari de caniculă anunțate nu au reprezentat o descurajare pentru pasionații de asemenea evenimente; printre ei numărându-mă și eu.

 Am ajuns cu o mică întârziere la Aeroportul Internațional Băneasa (ratând, din păcate, evoluția Școlii Superioare de Aviație Civilă). Am avut plăcerea de a vedea, de început, pe celebrii „White Wings”, cum dansau pe cerul albastru, executând diverse piruete, dându-se frumos peste cap, parcă urmarindu-se unul pe celălalt în al lor dans.

 Evenimentul a avut diverse evoluții. Pasionații de tehnică militară a Forțelor Aeriene Române au avut plăcerea de a vedea elicopterele IAR 316 în dansul lor, dar și IAR 330 Puma (în variantele sale diferite), care au desfășurat o serie de evoluții foarte impresionante, pe parcursul zilei. Am avut surpriza de a vedea aceste elicoptere executând viraje și întoarceri cât de cât riscante (văzute de la sol), acești piloți demonstrându-și măiestria desăvârșită în fața publicului.


Pe parte de aviație militară românească cu aripă fixă, s-au desfăsurat evoluții ale F-16 Fighting Falcon (când singure, când în pereche, când escortând un avion TAROM). Este ceva impresionant, când te uiți la cei din jurul tău și îi vezi pe toți cum se uită la avionul Forțelor Aeriene Române, care emană sunetul puternic de avion cu reacție destinat menținerii securității naționale și supremației pe cer.

Tot pe același domeniu, ne-am bucurat de evoluțiile diverse ale avionului subsonic I.A.R.99, avioanele cargo C-27J Spartan (pe care nu le vedem prea des zburând în formație de câte trei), avionul de cercetare aeriană AN-26 și YAK-52, pilotate de cunoscuții Boboiaci, deseori în parteneriat cu Iacării Acrobați.

Ca ultim aspect pe parte de evoluții de aeronave militare, au mai participat aeronave ale forțelor aeriene străine, în principal remarcându-se elicopterele Sikorsky UH-60 Black Hawk (în varianta cargo și cea de MEDEVAC) și Boeing AH-64 Apache ale Diviziei 3 Infanterie a U.S. Army, care au executat un exercițiu tactic demonstrativ de intervenție de tip MEDEVAC.

Lăsând la o parte partea militară a acestui eveniment, cu ocazia acestui show aviatic, s-au sărbătorit 100 de ani de existență a Aeroclubului României și am avut șansa de a vedea pentru prima dată evoluția avionului restaurat de către aceștia: I.A.R. 823, pe care am și reușit să îl surprind într-o poză, cu George Rotaru vizibil la manșa acestuia.

Această zi a fost moment de sărbătoare pentru Aeroclub, care s-a văzut atât prin cel mai frumos spectacol al parașutiștilor acestora,


cât și prin evoluțiile (când independente, când în echipă) ale Hawks of Romania, care, spre surprinderea mea (întrucât nu am mai fost demult la un show aviatic), au evoluat nu cu cinci, ci cu opt avioane, zburând toate în formație și urmând a-și executa spectaculoasele evoluții, însoțite de artificii de zi. Aceștia s-au remarcat deseori pe parcursul zilei prin modul în care se jucau cu avioanele Extra, executând diferite manevre, looping-uri și alte cascadorii pe cer.

Iacării Acrobați și HiSky


Nu mai puțin impresionante au fost evoluțiile Iacărilor Acrobați, care nu s-au remarcat doar cu evoluțiile proprii, deseori însoțite de explozii spectaculoase, ci și cu evoluții în colaborare cu Boboiacii, avioanele TAROM și cu Jurgis Kairys (sub denumirea de Air Bandits). În evoluțiile acestora s-a putut observa ușor pasiunea zborului, pasiunea a ceea ce fac, prin care încântă de fiecare dată foarte mulți oameni.

Că tot am amintit de Jurgis Kairys, se poate confirma că acesta, în ciuda tinerei vârste de 71 de ani, a avut printre cele mai impresionante și remarcabile evoluții, văzându-se clar experiența dobândită în cadrul acestei minunate pasiuni. Se putea observa sănătatea pe care acesta o stăpânește după cum se juca cu avionul său pe cer, executând niște evoluții care solicită semnificativ corpul uman.

Pentru pasionații de istorie de aviație militară, Flying Bulls ai companiei Red Bull au revenit și de această dată pe cer cu avioane din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, dar și din perioada Războiului Rece, care au facut istorie în cadrul U.S. Air Force și structurile de aviație ale celorlalte forțe armate ale S.U.A.: F6U Corsair, P-38 Lightning, B-25J Mitchell și T- 28B. Aceste aparate veterane de zbor lasă întotdeauna o frumusețe aparte. Sunetul motoarelor, evoluțiile acestora în urmărire au oferit o scurtă imagine a cerului pe timpul secolului 20.

Mulți spun ca acest eveniment este repetitiv. Pentru mine, este o plăcere sa vin de fiecare dată, să mă bucur de urmărirea zborurilor acestor superbe creații ale omului. În ciuda temperaturilor foarte ridicate, pot spune ca la acest eveniment m-am putut și relaxa dar și să fiu încântat de programul show-ului, care, surprinzător, a fost mai diversificat decât ce spunea pe afiș.

*Laurențiu Dumbrăvicean*

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu