16 februarie 2015

766.Misterul I.A.R.95 (supersonicul romanesc) elucidat?

Acesta sa fi fost?
 Un vis supersonic!
 Un vis al nou revenitei "pe piata" industrii aeronautice romanesti care deja isi trecuse la activ subsonicele militare I.A.R.93si I.A.R.99si fabrica pasagerul mediu-curier Rombac 1-11 !
Romania intrase in clubul exclusivist al fabricantilor de avioane reactive peste capul multora, cu greutati incredibile venite nu doar de la economia nepregatita pentru asa ceva cat mai ales din afara tarii.
 Si nu se potolea !
 Deja visa la un supersonic de lupta romanesc, un proiect propriu, avansat tehnic, o ambitie nemasurata !
 Acest proiect a devenit cu anii un mit, o enigma, din el ramanand doar ...niste machete care mi s-a dovedit ca sunt "doar asemanatoare dar nicidecum" adevaratul I.A.R.95 !
 Zilele acestea am vazut copiile -desecretizate-ale unor documente care,in mare nu au nici o legatura cu proiectul in discutie-95.Ei bine,intre acestea ... o mentiune care mi-a deschis mintea si a inchis cercul cautarilor mele de ani de zile pentru elucidarea unui mister devenit mit:cum trebiua sa fie acest avion si ce se prevedea pentru el !
 Ani de zile am gresit cautand raspunsuri unde nu trebuia si atunci, am inceput sa pun intrebari celor cu adevarat implicati in acest proiect, oameni care mai mult sau mai putin au lucrat acum o viata pentru el si asa am aflat ceea ce de mult ma interesa.Greu a fost sa obtin de la persoane diferite aceleasi raspunsuri,persoane care ele insele au fost foarte greu de gasit.
 Si cand au inceput sa se lege si sa aflu aceleasi povesti-inexistente in media care bate campii intr-o veselie ,am realizat ca sunt pe drumul cel bun!
HAI SA VEDETI !


?
 In primul rand imi rezerv dreptul de a considera aceasta expunere a fi ideea mea, rezultatul cautarilor mele si nu o consider adevarul absolut, asa ca , daca vreodata se va dovedi contrariul, nu dati cu parul !
 In al doilea rand mentionez ca o parte dintre concluzii le-am tras ca urmari logice ale unor fapte sau discutii diverse pe baze tehnice dar si economico-politice.

 Proiectul supersonicului dorit multirol in acei ani a pornit de la doua variante :bimotor si monomotor.
 De ce?
 Pai in primul rand datorita faptului ca se dorea sa se gaseasca cea mai buna varianta constructiva dar si tactica si fiecare dintre variante avea avantajele si dezavantalele sale, inclusiv economice si tehnic constructive.
 In al doilea rand...pentru faptul ca ...inca nu exista fizic un motor in afara de invechitul Viper sub licenta care se folosise deja la celelalte doua avioane.
 Si aici apar niste probleme care in diverse variante au aparut cam peste tot -sunt stiute,in sensul ca Romania a facut mult timp lobby URSS pentru a primi licenta de fabricatie a MIG21 sau macar a motoarelor acestuia, dar sovieticii au refuzat constant aceste cereri sub diverse motive - stiau ei ce stiau - si cand a mai zburat si IAR93 efectiv ni s-au taiat sperantele (licenta Viper Rolls-Royce fiind venita pe filiera Iugoslava prin relizarea in comun a "Vulturului 93") iar vesticii avand interdictie de furnizare licente de tehnica militara moderna catre comunisti nu speram la ceva mai puternic si mai modern,de aceea...

1
 Ei bine,aici incep raspunsurile!

 MIT:
- pasagerul Rombac 1-11 s-a construit pentru a se accesa licenta de motoare Spey ce urmau sa fie folosite la I.A.R.95 ...

 REALITATE:
- nicigand!Licenta BAC 1-11 s-a achizitionat cu alt scop militar, acuma confirmat de mai multe persoane, dar vom discuta alta data,mai ales ca motoarele Spey chiar daca la varianta romanesca aveau o tractiune excelenta pentru monomotor (55,8Kn fata de o medie de 38/40 la MIG 21 fara postcombustie0) ...erau agabaritice!

 MIT:
-"sustragerea" unor planuri de la vreun fabricant vestic

 REALITATE:
-nici macar nu s-a pus problema intrucat planurile nu rezolva tehnologiile de fabricatie ale componetelor, motoarele moderne diferind enorm fata de outdatatul Viper pe care-l construiam si nu-si permitea nimeni sa mai piarda multi ani in cercetari aiuristice.

2
 MIT:
-folosirea motoarelor  Viper la bimotor, cu postcombustie -

REALITATE:
-initial s-a pus problema dar din proiect s-a realizat faptul ca ar fi o risipire de resurse absurda,intrucat ar fi rezultat un avion care ar fi multiplicat problemele avute de acest motor si nu era fezabil.

 Acestea fiind spuse, hai sa ne amintim ca Romania avea deja in exploatare un avion de lupta -MIG23 care facea probleme si avea si intentia de a tine pasul cu armatele lumii.
 Ei bine, in documentele prezentate se vede clar modul cum s-a facut achizitia de ...MIG29.

 Planul de achizitie este pentru 14 bucati in total si...Sovieticii au oferit UN MOTOR de rezerva.Iar ai nostri au supralicitat cerand in aceeasi valoare inca unul !
 Pentru ce?
 Pai hai sa citam:

"Se vor solicita doua motoare de avion MIG 29,de rezerva,in loc de unul cat s-a oferit pentru industrie,in scopul realizarii variantei dezvoltate a avionului de lupta romanesc"

3
(doc.3)

 Ce ati inteles din asta?
 Hai sa va spun eu ce trebuie sa intelegeti dupa mintea mea, dar cititi si ce scrie mai departe in document, ca sa fim in ton:

1- supersonicul era in faza de a i se "potrivi motoarele" - si asta este confirmat de catre cei care au lucrat la el si mi-au spus ca "era gata "
2-dupa cum ati vazut mai departe in doc 3, se intentiona a se obtine si documentatia pentru fabricatia motorului, dar si vinderea avionului in alte tari -vedeti punctul 2 din doc 3 (bine, nu se specifica special acest lucru, dar asa s-a intamplat si cu TAB77, sa nu uitam)
3-ca la ORICE achizitie guvernamentala externa, se recomanda NEGOCIEREA !-chestie care in ziua de azi ...este dar nu exista.Ca paranteza, sovieticii erau disperati de negocierile continue la care-i supunea guvernul roman, enervandu-se de multe ori.

 Deci?
1-supersonicul romanesc trecuse inclusiv de faza sufleriei si era gata de constructie
2-in orice situatie-si daca nu venea al doilea motor, primul si singurul motor avea ca destinatie prototipul acestui avion !

4
 Inca o confirmare :
-se facusera teste si pe componente reduse la scara!

 Acuma bomba emisiunii!
 De-a lungul anilor in care am tot aflat multe si destule cu privire la acest avion, majoritatea celor cu care am vorbit mi-au spus clar si hotarat ca ACEST AVION A ZBURAT !!!

 Cum?
 Am confirmarea ca planurile sale impreuna cu piese de hidraulica si chiar machete au fost impachetate si ...trimise in alta tara.
 Si de acolo a venit verdictul ca zboara si corespunde intrutotul!
 De ce cred asta?
 Pai daca nu am avut cu ce sa-l motorizam pana la urma iar orientarea noastra politica ulterioara s-a schimbat...s-a profitat de relatiile noastre foarte bune politice si economice cu altii!
 Acuma...o parte spun China - si mi-au indicat un avion chinezesc care seamana ca doua picaturi de apa cu macheta reala-spun ei- macheta care NU MAI EXISTA LA INCST - altii indica..IRANUL.
 Eu inclin din mai multe motive catre China.
5

 Concluzii?
1 -  proiectul ales a fost de bimotor-si este foarte plauzibil !
2 - motorul ales a fost de MIG29- (in medie 50Kn si 81,3 cu postcombustie) care se potriveste ca o manusa la ceea ce s-a proiectat-probabil ca daca nu dadeau sovieticii licenta, cel mai sigur s-ar fi lucrat linistit cu China care deja copia motoare si tehnica sovietica, avand si licente si care era dizidenta ca si noi in relatiile cu marele frate de la rasarit (nu uitati ca de aceea am lucrat si cu Iugoslavia la IAR93 Vultur).
3 - prototipul a zburat!

 Si hai sa va zic bomba de bomba...

 Cu toate informatiile ca din media si net ca acest proiect a fost sistat de catre Ceausescu prin 88...eu vorbesc aici-daca nu ati realizat-despre terminarea si finalizarea sa in ...anii 90 . Si ceva !
 Vizualizati documentele si mai trageti si voi concluzii !
 Clar este ca varianta bimotor a fost viabila si realizata oarecum astfel.


 scris si asumat de catre
*nemotoujours*

sursa documente : MIG29.docx - sunt in internet de cateva zile.

 NOTA:
 Documentele si informatiile nu mai sunt de mult secrete.
 Din nefericire, oameni care stiu mult mai multe amanunte despre acest proiect...il considera secret in continuare si...asa se pierde inca o pagina din istoria Romaniei.

 Si...povestea va mai urma !
 In sensul ca ...poate planurile bimotorului au plecat si zboara pe undeva in lume si - cica ar fi posibil ceva si cu INDIA


21 de comentarii:

  1. Eu am inteles ca ai nostri doreau sa foloseasca pe un avion militar romanesc - IAR 95 mai mult ca sigur - motorul de pe MIG 29! Un lucru care este intradevar cu totul nou, si am mai inteles, din documente, ca intradevar IAR 95 era in discutie - nicidecum abandonat - in 1989.

    Lucruri noi pe care nu cred ca cineva le cunostea pana acum!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Rahat! 95-ul era oprit pentru ca nu erau bani pentru el. Acum o sa intru si eu in jocul presupunerilor si o sa presupun ca proiectul 95 era "inghetat" in stadiul ala destul de avansat al montarii unui motor pe mock-up si a face niste teste de rulaj in speranta ca tovarasul se va lasa convins si va aloca fonduri pentru el. Altfel era complet idioata ideea de a cumpara 14 MiG-uri 29, sa ai in flota 21, 23, IAR-93, 99 si sa mai vrei inca un tip indigen de avion...

      Cat priveste povestea cu proiectul "furat", alta cretinatate uriasa. Sa presupui ca chinezii sau indienii au construit in anii 2000 un avion bazat pe un proiect romanesc din anii '70 denota multa naivitate. sa nu-i spun altfel. Chiar suntem noi buticul pamantului si aia n-au fost in stare sa realizeze dupa 30 de ani un proiect propriu de avion? :))

      Ștergere
    2. NU STIU CINE ESTI ANONIMULE, DAR DACA MAI APARE UN COMENTARIU CA ANONIM IL STERG,INCLUSIV PE ACESTA.
      1-AICI S-AU FACUT AFIRMATII PE BAZA UNOR INFORMATII REALE
      2-CEEA CE S-A PREZENTAT AICI ESTE FUNDAMENTAT.
      3-NU AM AFIRMAT CA PROIECTUL AR FI FOST FURAT CI "PREDAT£
      4-DACA NU STII CE INSEAMNA PRIECTAREA SI CERCETAREA IN AVIATIE MAI BINE TACI SI BAGA CAPUL IN PAMANT, PT. CA UN PROIECT DE AVION NU SE FACE IN 2 ANI-UITE F22,F35, ETC !
      4-PROIECTUL -AM SCRIS-ESTE FINALIZAT IN ANII 90, ASA CA...ESTE NORMAL SA APARA IN PRODUCTIE CEVA MAI TARZIU
      5-DUPA CATE VAZI, NU ERA INVECHIT IN 2000.
      6-NU, NU ERAU CAPABILI,COPIAU PE RUPTELEA, INDIENII NU SUNT NICI ACUMA CAPABILI.
      REPET:FARA NICKNAME SI CU LIMBAJ DE ACEST GEN, LA URMATORUL COMENTARIU ...ZBORI SI TU DUPA IAR95

      Ștergere
    3. Eu sunt absolut sigur ca zbor, ca oricine nu e de acord cu fanteziile tale. Poti sa scrii din titlu ca esti incapabil sa porti o discutie argumentata si comenteaza-ti articolele de unul singur.

      Ștergere
    4. DE CE ESTI MAGAR?
      ZBORI PT CA TE ASCUNZI SUB ANONIMAT SI PENTRU LIMBAJ.
      CLAR?
      NU O DA COTTITA CA NU TINE.
      NU SUNT PREOCUPAT DE COMENTARII, NU MA OMOR DUPA ELE ASA CA LAS-O MOARTA,MI-E INDIFERENT DACA SE COMENTEAZA SAU NU.
      NU AM CE DISCUTIE SA PORT DACA NU ACCEPTI CE AM SPECIFICAT.
      CAT DESPRE INFORMATIILE DIN ARTICOL, DACA VREI CREZI, DACA NU, NU.
      VAZAND CE AI SCRIS M-AM LAMURIT CA VREI SA PROVOCI NU SA DICUTI SI ASTA NU-TI MERGE CU MINE, ASA CA NU TE DA VICTIMA.
      TE AVERTIZEZ PT ULTIMA OARA, DUPA CARE TE STERG COMPLET.

      Ștergere
    5. Daca va uitati un pic pe la chinezi, sa vedeti cat dureaza la ei proiectarea unui avion, te iei de cap! Mai ales modelul banuit ... cam 25 de ani!

      Ștergere
    6. COMENTARIILE ANONIME VOR FI STERSE !

      Ștergere
    7. Avionul IAR 95(dezafectat) il gasesti la scara 1:1, la Institutul Politehnic din Iasi, in fata Facultatii de Aeronave. Cat despre zbor, iti pot spune ca a participat la expozitia internationala RoMil 1987, unde l-am vazut zburand.

      Ștergere
    8. Tot respectul!
      Putem vorbi pe mail?
      nemotoujours@yahoo.ca
      Astept

      Ștergere
    9. Am vb in Iasi.
      Maine un colaborator al nostru din Iasi va merge sa verifice aceasta informatie,
      Multumim pt.sugestie, restul vb pe mail.
      Voi sterge acest comentariu din diverse motive pe care sunt sigur ca le veti intelege.

      Ștergere
    10. ESTE UN 93, NU 95!
      Ma bucuram si eu, cu toate ca mi s-a spus ca este IMPOSIBIL asa ceva, eu vroiam sa cred ca da.
      Ei...visurile astea.....

      Ștergere
  2. Fara prea multa patima , dar IAR 93 a fost proiectat sa fure startul , adica sa fie transonic, in eventualitatea motoarelor cu post combustie . Din pacate , a cedat la 1140 km/h , si lucrurile au stagnat, tehnologia fiind mult depasita. Apoi, au fost mai multe variante de proiecte , pe diverse motorizari , si la sfarsitul anilor 80 , la Craiova, au fost realizate o parte din componente pentru incercari statice , in diverse variante. Atat! Cel mai mult a franat lipsa de tehnologie , si cand spun asta, cuprinde foarte multe aspecte. Era de ajuns sa priviti in hangar un IAR 93 si un MIG 21 , cu fuselajele posterioare scoase , si gustul era amar. Specialistii nostri au avut la dispozitie aluminiu si placi din duraluminiu cumparate pe bani grei din Suedia. Frezarea componentelor de rezistenta , avea un randament foarte redus, din blocul initial, se obtinea o componenta care cantarea cam 10%, uneori mai putin. Structura a depasit copios greutatea estimata in proiect , si practic a fost un cerc vicios , constructie mai grea decat se estimase , si lacune de calcul a rezistentei . La IAR 99 , experienta capatata , a dus la realizarea unei structuri mult mai rezistente , dar limitata la V max 940 km/h . Si a rezistat excelent , fata de problemele pe care le avea 93. Dar de aici si pana la a obtine aliaje din otel, sau duraluminiu de inalta rezistenta, este o cale grea, si tehnologia pe care o au altii, se poate lua cu bani grei. Asa ca ar trebui considerat un vis frumos, un vis prea indepartat. Si, pentru a lamuri problema, realizarea de armament modern pentru un supersonic, este cu mult peste capacitatea stiintifica si tehnologica a tarii noastre. Si cei care ne dau avioane moderne, au o mare grija, in a limita tipurile si cantitatea de armament furnizate. Trebuie sa va spun, ca la sfarsitul anilor 80, la Bacau a fost realizat experimental, un radiolocator, folosind componente din loturile de rezerva, deci o linie moarta. Problema a fost ca tot ansamblul era montat intr-o sala de marimea unei clase, pe mese si stative. Pentru a obtine un bloc cu diametrul de max 80 cm si lungime sub un metru, care sa functioneze stabil, si sa aiba o racire eficienta in zbor si la sol , mai trebuiau cheltuiti multi bani, si multe ore de munca.Iar componente.. cine stie poate in ani de cercetare , ar fi putut face la Baneasa. Va rog, nu trebui8e sa postati, dar ar fi bine sa reflectati un pic

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pilot
      Foarte interesant comentariul si confirm ceea ce ai spus in mare parte,sunt amanunte stiute,cu adaugarea ca ,dupa cum stii,un proiect de avion militar nu se face in jurul unei doatari ca armament si avionica,altfel ar fi pedepsit sa foloseasca numai chestii specifice-lucru ce s-a cautat a se evita intotdeauna.
      In concluzie,din cate am discutat cu diversi,chiar daca inclusiv bordul cu aparatura erau finalizate se puteau ingloba echipamente din diverse productii.
      Chestia cu radarul de bord este reala,Bacaul a avut ideea si a licrat cu Electronica Industriala ,IEMI si Electromagnetica la acest proiect, doar ca trebuiau ori asimilate ori importate ceva elemente.Asimilarea prin licenta cu se justifica nici pentru 500 de bucati produs finit-si nu se prevedea un export-iar de cumparat acest gen de componente ...canci!Erau prea moderne si doar rusii le-ar fi putut livra catre noi, dar si ei ar fi spus ca de obicei de la Hrusciov incoace:"La ce va trebuie, nu facem noi?"
      Revenind la mai sus:in concluzie, aoaratul de zbor fiind rezolvat, avionica si armamentul nu ar fi fost o problema, chiar in situatia in care-dupa cum ati vazut in doaumente solicitarile de tehnica sia cord de fabricatie-lucram cu sovieticii.
      Si odata cu proiectul rombac se schimbasera multe si in tehnologia de executie,asta nu poti sa infirni!
      Mul;tumesc mult pentru comentariu, de mult nu am mai vazut unul asa de competent si de la locul lui !
      Toata stima !

      Ștergere
    2. Prin anii 80 eram la Craiova la aviație în armata. Iaru se fabrica acolo, știu ca aveau mari probleme cu structura din dural. Din tot articolul de mai sus nu înțeleg citeva lucruri. În perioada cit am stat acolo, IAR a zburat, făcea teste. Știu ca au căzut, doua, dacă nu ma înșel. Dar au funcționat. Îmi pare rău nu mai știu modelul, știu ca se făcea yougoslavia și Rolls-Royce. Avionics și motoare. Structura la noi.
      Întrebari:
      1.ce diferența era intre cele de la Craiova, din perioada 80 și cele de care vorbiți în articol.

      2.daca în primăvara generalii de armata lucrau la acest proiect, se tirguiau cu rusii, cu acordul lui Ceaușescu, cum atunci, se presupune C tot aceiași Generali lucrau la ce se întâmplă în toamna, să-l dea jos.

      Revoluția noastră, atunci, a fost una instantanee, nu pregătită, cum foarte multi spun.

      Ștergere
  3. Comuniștii cred că au avut prea multă încredere în industria română și au abordat proiecte complicate cu resurse puține. Noi ar fi trebuit să facem atunci cam ce face Rusia lui Putin astăzi. Adică să avem platforme comune pentru vehiculele militare (vezi Armata la ruși) să folosim fabricile pentru construcția atât a aeronavelor militare cât și acelor civile. Nu am înțeles de ce trebuia să avem 4 fabrici aeronautice (Brașov, Craiova, București și Bacău) când în două fabrici civile puteam construit mai multe tipuri de aeronave (civile și militare). Era clar că nu vei putea menține o fabrică cu un singur proiect militar. Era o chestiune de eficiență economică. Așa cum e și acum.

    Nici acum nu se dă prea multă importanță chestiunilor de mentanență de aia am ajuns să avem 31 de Pirania, 14 Panhard, 50 URO, 122 de HUMVE samd. Pe front o sa fie un cosmar repararea si asigurarea pieselor de schimb.

    RăspundețiȘtergere
  4. COMENTARIU SCRIS GRESIT LA ALT ARTICOL:


    neamtu tiganu10 martie 2015, 20:34

    Am scris pe romaniamilitary

    de abia cum am vazut, prin faptul ca au fost multe accesari de aici pe blogul meu, acest articol, IAR95.

    Ma rog, traim intr-o lume libera si fiecare are dreptul sa fantazeze cit il duce capul.
    M-a mihnit in mod deosebit un anume „nemotoujours”, cred ca nu va faceti un serviciu ca promovati asemenea persoane, credeam ca sunteti un blog serios si se poate discuta.

    In toamna am fost la o conferinta la INCREST si am vorbit cu mai multi fosti colegi care au lucrat la 93, 99, 95, le-am propus sa scriem impreuna o istorie a acestor proiecte. Multi mi-au spus ca nu merita, ca nu vom culege decit injuraturi.
    De abia acum ii inteleg, le dau dreptate, sa va fie rusine. Probabil voi sterge tot ce am scris depre aviatie.

    Din cauza unora ca astia am plecat din Romania si bine am facut!

    SI RASPUNSUL MEU LA ACESTA:

    nemo toujours10 martie 2015, 20:51

    1- nu aici este locul discutiei despre IAR95.
    2- eu sunt nemotoujours -care este problema?faptul ca am scris despre IAR95?
    3-cumam afirmat pe Ro Military, cu cei care au lucrat la aceste proiecte am vorbit si eu, dar nimeni nu mi-ar fi confirmat ca un neamtu tiganu ar fi lucrat la IAR95 !!! Mai mult, de unii am fost intrebat cine este aceasta persoana.
    4. de ce injuraturi???Eu mi-am luat o gramada, nu cred ca cei care au fost in proiect, pe ei nu i-a injurat nimeni
    5.dupa razboi multi eroi !!!!hahaha !
    Si acuma: unde este tristetea, nu pricep !

    DUPA care persoana a revenit:

    neamtu tiganu10 martie 2015, 21:04

    daca ai avea un pic de bun simt elementar ai pricepe....

    raspunsul meu:

    nemo toujours10 martie 2015, 22:26

    DACA AI AVEA PUTIN BUN SIMT AI SCRIE DINCOLO SI...CU BUN SIMT.
    VEZI CA DINCOLO VEI GASI SI UN CITAT DE LA UN "COLEG" AL DUMITALE, DE LA INCREST, NU INCAS-UL PE CARE-L POMENESTI SI IL CITAI AIUREA, COLEG CARE NU TE CUNOASTE.
    MERGI LA ACEL ARTICOL PENTRU CA IN 30 MINUTE STERG TOT DE AICI, NEFIIND LOCUL SI SUBIECTUL.
    CLAR?

    printre altele: am primit de la o sursa a mea din increst apoi desprinsul INCAS acest raspuns dupa ce i=am trimis aceste interpelari ale personajului de mai sus si link-ul blogului sau unde scrie si de intalnirea de la "INCAS":

    citez:

    Cine-i dobitocul ? Bate-ma dar nu pricep nimic. Tradu

    si apoi, dupa vizionarea paginii de blog a celui de mai sus:

    -stii omul?
    -nu am auzit in viata mea de el. O fi fost femeie de serviciu.
    -pai din poza aia?
    -IAR 93 si 99 nu au legatura cu INCAS . M-am saturat de idioti. Pe urma , colonelul Stefanescu a fost seful de proiect. Ala a facut istoria

    este clar?

    RăspundețiȘtergere
  5. Tehnic Mig-21(in serviciu)-
    Vulturul nostru a fost un moft, trebuiau duse 29-urile la URA si inca mai zburau in loc sa planga pe MK.

    RăspundețiȘtergere
  6. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. DIN NEFERICIRE NU A ZBURAT, DECI NU "A FOST"...
      POATE "A FOST" LA ALTII

      Ștergere
  7. Ceva totusi a zburat... Inclin sa cred ca a fost un IAR 93 pe care s-a montat deriva de 95, adica la baza derivei avea priza de aer (ca la Harrier). A zburat in primavara lui 1985, era vopsit gri uni deschis si avea numere de inmatriculare rosii. L-am urmarit in acea perioada, cei de la CCIZ din acea perioada sigur stiu ceva...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Haideti sa discutam pe mail: nemotoujours@yahoo.ca

      Ștergere