26 decembrie 2021

2171. NU cu astea "s-a construit o țară"!


Cel puțin nu doar.
 Periodic apare câte o astfel de foto la care un nostalgic scrie afectat si penibil : "Cu astea s-a construit o țară". In primul rând, fără Henschel,Tatra, Kraz, Belaz, Ford, Skoda, ZIS/ZIL, MAZ, KAMAZ, URAL, GAZ, Csepel, LIAZ nu s-ar fi putut "construi". Desigur, la un moment dat, de la sfarsitul anilor 70 au primat româneștile ca număr, dar numai cu ele nu s-ar fi construit mare lucru. În al doilea rând: gama Roman/DAC/AB a fost folosită masiv de nevoie, forțat, pentru că importurile au fost limitate drastic la ceea ce trebuia să luăm vrând-nevrând conditionați de contractul CAER si de incapacitatea industriei autohtone de a acoperi calitativ si ca gamă tot necesarul de auto industriale din motive multiple, unul fiind concentrarea încapațânată a producției de sasiuri multidestinație si de motoare diesel de peste 100 cp cu axele si cutiile de viteze aferente, într-o singură capacitate de producție (uzina Autocamioane Brasov) care trebuia sa furnizeze subansamble ori șasiuri echipate, întregii industrii de profil, asta în timp ce era obligată sa livreze si produs complet echipat- finit, într-o cantitate forțat mărita periodic, ajungând să fie efectiv sufocată, de aceea calitatea suferind grav, astfel încât viața fizică in șantier, în conditii reale de lucru a acestora (Roman/Dac/AB) devenind deosebit de scăzută, fiind intreținute cu mari eforturi fizice si economice, injurăturile specifice soferilor de "Rabă", cum erau numite generic, intrând în folclorul șantieristic pentru multe generații. Dreptate are cine spune "mașinile astea au crescut mecanici".   Așa este: nu puteai fi doar șofer pe o astfel de mașină care continuu necesita reparații, nu doar întreținere, din cauza pieselor și a asamblării defectuoase. Aceste mașini ai putea spune că "au facut o țară" pentru că ai lor șoferi au devenit mecanici de nevoie si erau motivați să le țină funcționale în primul rând de câstigurile salariale imense la normă, în al doilea rând de câștigurile pe măsură din vânzarea de combustibili si uleiuri furate sau materiale clandestin cărate și în al treilea rând de "biciul" politrucilor și șefilor slugarnici. Din păcate prea puțin către deloc din "avânt patriotic". Să fim realiști! Lauda cu patriotismul o mai folosesc doar nostalgicii după chefurile sardanapalice trase la câte o carciuma de șantier la încasarea salariului sau după vânzarea câtorva găleți de motorină din rezervoarele camioanelor. In rest, să începem iar să enumerăm camioanele de import cu adevărat iubite de către utilizatori ? Deci: Henschel, Tatra, Belaz...
Alex Stoian
  (Nemo)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu