Alai de bocitoare |
Practica aceasta este de fapt un mister venit din vremile antice, mister pe care-l regasim de exemplu in teatrul grec antic.
In zona noastra de lume stim cu totii ca in vechime bocetul si bocitoarele apareau peste tot la inmormantari.
Acest obicei nu este specific doar romanilor, fiind regasit si in culturi atat de de indepartate incat nu ne vine sa credem - Japonia de exemplu.
Cititi si veti afla mai multe.
DA PAGINA !
Dacă citești din lirica populară, indiferent de zona folclorică, nu poti
sa nu fii mișcat de dramatismul acestei creații populare care este bocetul.
Bocetul este o specie a liricii populare,
cântată de obicei în versuri sau cu cuvinte improvizate, pe o anumită melodie lamentată,
care face parte din ritualul înmormântării. Prin bocet se deplânge moartea
cuiva.
Bocetele, denumite și “vaieți” sau “cântici di moarti” se cântă pe o
melodie uniformă, monotonă, întrerupte de strigăte de durere și plânsete
zgomotoase ale femeilor specializate (bocioarele) în acest ritual sau ale
rudeniilor mortului. Ele se produceau numai în perioada imediat următoare
morții, în cele trei zile de priveghi (“paza mortului”), când mortul nu era
lăsat niciodată singur, însoțind băuturile și mâncărurile (“pitî cu clisî și cu
brânzî”, “bolfoi”, “zamă di hiribi or di curechi” ș.a.), precum și vinul, care
ânsoțește în lumea satelor oamenii de la naștere și până după moarte (la
pomeniri și de moși).
Cele mai sfâșietoare bocete sunt dedicate copiilor mici de către
părinți, de copiii ramași orfani de mici părintelui plecat dintre cei vii,
părinților care-și pierd copiii tineri, sau a soților care-l pierd pe cel drag
(sot, soție) și lasă pe soțul supravețuitor cu grijile casei și grija creșterii
copiilor mici.
Iata câteva bocete, gasite de mine prin lucrări de etnografie și folclor
din perioada interbelică.
Dar vai și vai lele vai,
rogute cui te-ai ruga
rogăte de clopotar
să tragă clopotele tare
să mergă rasunetul mare,
pân-la fiica Domnieie tale
despletescă cosița
ca să-ți plângă moartea!
Dragii mamei copilași
Haideți voi fără sălaș,
Să va sărut pe obraz
C-amu iată să vă las.
Toți oamenii merg în rând
Numai dumneata în pământ
Toți oamenii merg în pas
Numa dumneta în sălaș (mormânt n.n)
Unde mergi Dumneata acu,
Unde nu cântă cucu,
Nici nu ară cu plugu,
Nici ară, nici cară,
Nici seamănă grâu de vară.
Rămas bun a mea soție
Dumnezeu să te mângâie,
Crengușă de viorea
Rămas bun soția mea
Rămas bun soție dragă
Fă bine de mă dezleagă
Tot în ziua de Rusale
C-atunci îi ziua mai mare
Și-n ziua de Sânziene,
Că eu merg cu multă jele.
Tot în ziua de Ispas
C-amu mă duc și vă las.
Ia-ți soție voie bună
de la apă, de la pod
și de la norodul tot
de la apă, de la vale,
de la soțul dumitale.
Dragii mei preoți cinstiți,
faceți bine, îngăduiți
nu mă duceți așa tare
că-i destul ziua de mare
ca să-mi pot lua iertare
de la mic și de la mare.
La poartă de țintirim
Acolo ne despărțim
Și altu nu ne întâlnim
Pân-la ușa de județ (judecată n.n.)
Atunci ne-o întâlni cu toți
Nici atunci nu ne-om cunoaște
Numai pe vorbele noastre
La ziua de judecată
Atunci s-o întâlni lumea toată.
Din Revista satelor – revistă lunară de folclor nr.10/ decembrie 1923
col(r)Miron Dumitru
Felicitari pentru audiență - 30.000 de accesări este ceva deosebit. Insă mai ai timp ca să mă ajungi! La blogul harlau625.wordpress.com am 213.836 accesari. Mult succes!
RăspundețiȘtergereMULTUMIM, COLEGA SI SA NE FIE BINE LA TOTI !
Ștergere