DE LA VOINEŞTI (SECOLUL XIII), EXPONATUL LUNII FEBRUARIE 2014, LA MNIR.
O nouă lună, noi exponate dezvăluite publicului la Muzeul Naţional de
Istorie a României – Tezaurul de la Voineşti ce cuprinde podoabe de
influenţă bizantină (secolul XIII). Vernisajul micro-expoziţiei va avea
loc în data de 20 februarie a.c. începând cu ora 13.00, la sediul
muzeului din Calea Victoriei nr.12.
2.SCULPTURA LUI DAN GAVRIŞ la CUHNIA palatului Mogoşoaia
16.02 -16. 03.2014
Absolvind Institutul de arte plastice Nicolae Grigorescu în 1987, la
clasa lui Paul Vasilescu şi Horia Flămându, Dan Gavriş (n. 1958) s-a
afirmat foarte curând ca artist cu o viziune plastică originală.
Iniţierea sa în sculptură se petrecuse înainte de facultate, pe când
lucra pentru George Apostu. Contactul cu acest prim maestru l-a marcat
profund, mai ales în sensul eliberării de figurativ şi al căutării unor
matrici compoziţionale cât mai simple.
DA PAGINA CA SA AFLI MAI MULTE :
1.PODOABE DE INFLUENȚĂ BIZANTINĂ – TEZAURUL DE LA VOINEŞTI (SECOLUL XIII),
EXPONATUL LUNII FEBRUARIE 2014, LA MNIR
O nouă lună, noi exponate dezvăluite publicului la
Muzeul Naţional de Istorie a României – Tezaurul de la Voineşti ce
cuprinde podoabe de influenţă bizantină (secolul XIII). Vernisajul
micro-expoziţiei va avea loc în data de 20 februarie a.c. începând cu
ora 13.00, la sediul muzeului din Calea Victoriei nr.12.
Arta prelucrării metalelor preţioase, de influenţă
bizantină, este cunoscută pe teritoriul actual al României printr-o
serie de descoperiri de podoabe şi accesorii vestimentare încă din
veacul al VII-lea. După o perioadă de reflux a pătrunderii podoabelor
bizantine în spaţiul nord-dunărean, începând cu veacul al XI-lea, odată
cu revenirea Bizanţului la Dunărea de Jos, a avut loc o pătrundere
accentuată a pieselor amintite. Fenomenul a durat până la începutul
veacului al XIII-lea, când a avut loc cucerirea Constantinopolului de
către cruciaţii occidentali.
Atât în vechile centre orăşeneşti, cât şi în
atelierele săteşti, arta confecţionării podoabelor de tradiţie bizantină
a continuat în întregul areal balcanic. Din veacul al XIV-lea se poate
observa, pe lângă pătrunderea unor piese pe calea comerţului la nordul
Dunării, şi apariţia unei producţii locale de podoabe de influenţă
bizantină. Aceasta este rezultatul, în primul rând, al cuceririi
spaţiului sud-dunărean de către Imperiul Otoman.
Indiferent de modul de provenienţă al podoabelor şi
accesoriilor vestimentare, se poate observa că din secolul al XIII-lea,
dar în special în cursul celui de-al XIV-lea, au început să fie
îngropate un număr important de tezaure. Printre acestea se numără şi
cele de la Voineşti, Oţeleni, Olteni și Svinița. Toate acestea conţin un
număr important de piese de tradiţie bizantină, fie că sunt opera unor
artizani balcanici sau din vechiul spaţiu rusesc.
Micro-expoziţia “Exponatul lunii februarie” îşi
propune să prezinte două descoperiri importante de acest gen – Tezaurul
de la Voineşti (jud. Iaşi) şi două piese (o pereche de cercei)
provenite de la Sviniţa (jud. Mehedinţi).
Tezaurul de la Voineşti a fost descoperit în anul
1926 şi constituie unul din cele mai importante din seria pieselor de
tradiţie bizantină şi nu numai. Acesta este format din 31 de piese de
podoabă şi accesorii vestimentare, întregi sau fragmentare,
confecţionate din argint şi argint aurit. Tezaurul cuprinde două loturi
de piese, unele de tradiţie bizantină şi altele de tradiţie veche
rusească. Brăţările torsionate, executate din argint şi decorate în
tehnica granulaţiei şi filigranului, au fost cunoscute pe un spaţiu
extrem de întins (România, Bulgaria, Serbia), în special în secolele
XIII-XIV.
Alături de Tezaurul de la Voineşti va fi expusă o
pereche de cercei descoperită la Sviniţa (jud. Mehedinţi). În anii `90,
în localitatea Sviniţa a fost descoperită întâmplător o pereche de
cercei de argint de o deosebită valoare artistică. Aceştia au fost
confecţionaţi în tehnica granulaţiei şi filigranului, cu veriga din
sârmă pusă în două şi torsionată. Ei se înscriu ca stil de execuţie a
pandantivului într-o serie mai largă, descoperită în bazinul Dunării
Mijlocii. Cerceii de la Sviniţa reprezintă, cel puţin pentru teritoriul
actual al României, cea mai târzie pereche de cercei cu această
structură stilistică.
Micro-expoziţia va fi deschisă la Muzeul Naţional
de Istorie a României în perioada 20 februarie – 15 martie 2014 şi poate
fi vizitată de miercuri până duminică între orele 9.00 – 17.00.
–
Departamentul Relaţii Publice, Marketing Cultural, Educație Muzeală și Organizare Expoziții [PR Department]
MUZEUL NAŢIONAL DE ISTORIE A ROMÂNIEI [NATIONAL HISTORY MUSEUM OF ROMANIA]
Calea Victoriei nr. 12, cod 030026, sector 3, Bucureşti, ROMÂNIA
[12 Calea Victoriei street, postal code 030026, district 3, Bucharest ROMANIA]
Tel. [Phone] + 40 21 – 315.82.07 / int. 1008, 1015
Calea Victoriei nr. 12, cod 030026, sector 3, Bucureşti, ROMÂNIA
[12 Calea Victoriei street, postal code 030026, district 3, Bucharest ROMANIA]
Tel. [Phone] + 40 21 – 315.82.07 / int. 1008, 1015
2. Absolvind Institutul de arte plastice Nicolae
Grigorescu în 1987, la clasa lui Paul Vasilescu şi Horia Flămându, Dan
Gavriş (n. 1958) s-a afirmat foarte curând ca artist cu o viziune
plastică originală. Iniţierea sa în sculptură se petrecuse înainte de
facultate, pe când lucra pentru George Apostu. Contactul cu acest prim
maestru l-a marcat profund, mai ales în sensul eliberării de figurativ
şi al căutării unor matrici compoziţionale cât mai simple.
Forţa telurică a formelor concentrate generate de
Apostu a funcţionat la Gavriş ca o schemă ordonatoare şi pacificatoare.
Energii multiple convocate de Gavriş în lucrări de inspiraţie creştină
s-au concretizat în trame riguros geometrice, a căror vibraţie
accentuează expresivitatea suprafeţelor. Silueta sculpturilor sale este
studiată după principiile minimalismului, în vreme ce planurile reduse
sunt acoperite de trame în care repetiția unui singur motiv, uneori
excrescent, cui de lemn puternic colorat, amintește retorica op-art.
Remarcabil este faptul că această operă manifest austeră are o o foarte
puternică miză spirituală generând mesaje percutante. Psalmi, rozarii
sau simplu configurări, leagăn ori stâlpi apotropaici, titlurile – dacă
există, sunt perfect conținute și exprimate de lucrări. La Cuhnia sunt
expuse numai lucrări realizate în lemn.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu