De unde vine porecla Bibanul?
Dem Rădulescu s-a născut în 30 septembrie 1931, la Râmnicu
Vâlcea şi a decedat în 17 septembrie 2000, la Câmpina, acum 14 ani
Prezenţa numelui
său pe afiş la teatru sau pe genericul unei emisiuni de divertisment duce
întotdeauna către un inegalabil succes. Uriaşa popularitate i-au făcut-o în
egală măsură filmul, televiziunea sau Estrada, cu spectacolele “Salutări de la
Vasile” şi “Dai un Biban, dar face!”
I se spunea
Bibanul…
De unde vine
porecla Bibanul? Chiar actorul Dem Rădulescu povestea, într-un interviu, că
vine din copilărie. “Tata vindea peşte la Vâlcea şi într-o zi a venit acasă cu
un exemplar deosebit. Frate-miu l-a dus repede la şcoală la ora de ştiinţe
naturale. Profesoara, văzându-l, s-a adresat copiilor spunându-le: «dragii mei,
acesta este un biban».
Ei s-au amuzat, şi,
prin extrapolare, denumirea peştelui s-a lipit ca timbrul de scrisoare de
numele fratelui meu. Când am devenit şi eu elev, porecla era oficializată de
puştime. În 1950, odată cu primul an de studenţie, a fost suficient ca un
prieten din anul III să mă strige «Bibanule», ca efectul să fie ca al unei
bombe incendiare.
DA PAGINA !
. |
Nu m-a deranjat, nici nu am avut ce face, s-a impus dincolo
de voinţa şi de puterile mele. Fireşte, ca orice poreclă, şi-a pierdut
semnificaţia intrinsecă. Când spui «Birlic» cine se mai gândeşte azi la cartea
de joc? Şi uite aşa, vorba poetului, schimbatu-mi-se porecla în renume.
Ea a dat naştere la sumedenie de speculaţii, caricaturi,
epigrame. Ce nu se poate face cu un biban? Vorba lui Aurel Storin: «De la tata
m-am ales cu/Numele de Rădulescu/Şi de la botez mă chem./Scurt şi categoric
DEM.» Mai am şi o poreclă… «- n fine/O fi bine, n-o fi bine,/Dar mă ştie tot
poporul/Că-s Bibanul, că-s actorul.»
Sau vorba lui Alexandru Clenciu, văzându-mă pe malul mării,
a doua zi m-a încondeiat la gazetă: «Când mă uit la zarea lină/ Şi-i văd faţa
în prim-plan/ Toată marea mi se pare/ O inimă imensă de biban.»
Ba a mai dat naştere la derivate. Cel mai drag mi se adresa
Aurel Baranga. Îmi amintesc şi azi un bileţel al lui trimis înainte de premiera
cu «Fii cuminte, Cristofor!» În ‘71. «Dragă Bibule, dacă joci bine îmi eşti ca
un frate. Dacă joci prost îmi eşti ca doi. Că eu tot mare te consider.»
Sau bucuria cu care mi-a relatat o discuţie surprinsă de el
între doi pietoni de stradă: «Hai la Sala Palatului că se joacă o piesă a lui
Baranga, cu Bibanu.» Era vorba despre Siciliana.” Siciliana unde am interpretat
rolul Tiberiu Sicoşan, a avut un număr fabulos de reprezentaţii: 1650!
(Elisabeta Munteanu -Tinereţea actorilor)
. |
Aurel Rogalski m-a sfătuit să dau examen la Teatru
.
Marea lui pasiune a fost boxul, nu teatrul. A ajuns actor
dintr-o admiraţie subită pentru lumea scenei. “Nu am spus o poezie până la 16
ani. Nici măcar până la Şcoala primară nu mi s-a dat să spun o poezie. În 1943
am văzut primul spectacol, “Gioconda iubeşte”, cu Maria Tănase. A fost un
miracol. Casa noastră de la Râmnicu Vâlcea era lângă gară. Actorii veneau cu
vagonul şi eu mă dezlipeam de lângă vagon, de dimineaţa de la ora nouă, când se
sculau, se spălau şi se duceau la cumpărături sau să mănânce, sau veneau pe
malul Oltului ca să facă baie. Şi Tănase şi balerinele… Pe Tănase l-am văzut o
singură dată, pe balerine de mai multe ori…
Da! Am fugit de acasă să-l văd pe Tănase şi am ajuns la
actul II! Pe la 17 ani am început să joc şi eu la liceu, cu băieţii. Am scris
şi nişte Reviste, am apărut şi în ele, spuneam cuplete şi lucruri cu haz la
Tănase… Încă de la grădiniţă, copiii mă iubeau fiindcă-i făceam să râdă. Am
simţit o atracţie puternică pentru scenă.
. |
Aurel Rogalski m-a sfătuit să dau examen la Teatru. M-am
prezentat eu în anii 50 la examenul de admitere fără a omite să-mi agăţ în
piept o medalie de aur pe care tocmai o primisesem pentru probele sportive.
Spre amuzamentul comisiei şi mai ales al profesorului Gheorghe Storin.”
Pasiunea pentru teatru s-a ivit în studenţie şi “era atât de
mare încât mâncam literalmente cartea. Ca student am fost adesea împrumutat la
clasele paralele de regie, la maestrul Şahighian căruia îi păstrez o adâncă
afecţiune sau la clasele de actorie conduse de Moni Ghelerter sau de Irina
Răchiţeanu Şirianu. Trei ani am fost bursier republican şi absolvind ca şef de
promoţie am fost repartizat la «Naţional» unde era director Zaharia Stancu. “
A absolvit în 1954, cu rol în spectacolul “Cei din urmă”
jucând alături de profesoara de la clasă, Irina Răchiţeanu-Şirianu despre care
îşi aminteşte: “Era o excelentă profesoară, un exemplu prin felul în care
interpreta, vorbea, se mişca, explica direct, fără prea multă literatură. Te
obliga să gândeşti eficient, teatral. Un om extraordinar, o doamnă distinsă,
cultă, o prezenţă armonioasă şi completă pe scenă, o recitatoare desăvârşită.
M-a ajutat enorm şi m-a apreciat în mod deosebit. Şi ţin să-i mulţumesc şi
acum.”
. |
Pe scena Naţionalului bucureştean
Fiind şef de promoţie, este repartizat să joace pe scena
Teatrului Naţional. Pe acolo jucaseră Nottara, Demetriade, Brezeanu, Toneanu,
Iancu Petrescu şi mulţi alţii… O întreagă pleaidă de mari actori care au scris
istorie prin rolurile interpretate. Dem Rădulescu a avut ocazia să joace
alături de mari actori, să fie îndrumat de mari regizori, rezultând spectacole
memorabile.
“Acolo am crescut cu dragostea lui Sică Alexandrescu. El mă
vedea distribuit în orice rol. Aşa s-a întâmplat că, îmbolnăvindu-se Gheorghe
Ciprian, m-a pregătit în şase ore să intru într-un spectacol, pe deasupra şi în
versuri. Marele sufleor Nicolau îmi indica exact şi textul şi mişcarea. Sau în
trei zile l-am înlocuit pe maestrul Antoniu, bolnav, în Cetăţeanul turmentat
(„O scrisoare pierdută”).
Când Niki Atanasiu a fost plecat, am intrat în 18 zile în
Caţavencu. Deosebit de emoţionant pentru mine a rămas momentul în care, în
seara spectacolului, la arlechin, m-au dus de mână Sică Alexandrescu şi
Romaniţă. Eram topit de frică, spectacolul se juca din ’48 cu atâta succes şi
eu intram după un număr atât de mic de repetiţii. Spre surpriza mea, apariţia
lui Caţavencu a fost primită cu aplauze la scenă deschisă. Atunci am simţit
poate cel mai mult simpatia publicului, dar şi imensa răspundere care-i revine
actorului.”
Profesorul de actorie
Din 1955 a devenit profesor de actorie în IATC, Facultatea
de Teatru, secţia actorie până la finalul vieţii, unde a îndrumat şi format,
generaţii de actori. Fiind deseori în comisia de admitere pentru facultatea de
Teatru, Dem Rădulescu considera că talentul nu era numai condiţia esenţială
pentru viitorul candidat ce aspira la meseria de actor, ci trebuia să aibă şi o
serie de calităţi: “fizic armonios, glas bun, corzi zdravene, statură
potrivită, expresivitate, temperament, sensibilitate, imaginaţie, inteligenţă
scenică. Şi mai ales sănătate fizică şi psihică.
.
În teatru nu trebuie să fii frumos. Frumos faţă de ce? Ci
interesant, expresiv. Sunt frumuseţi care pe scenă devin, din lipsă de har,
cele mai cumplite urâţenii. Ochiul fără scânteie interioară este un heleşteu
stătut. Numai acea lumină, acea flacără din adâncuri, determină frumuseţea
actorului. Şi farmecul lui. Actorul este un mare iluzionist. Orice făcea de
pildă George Vraca se transforma în luminile rampei, în autentic fapt de artă.
De ce? Fiindcă avea o încărcătură de emoţie unică. “
Recitam serios. Eu am avut doi mari profesori: pe Sică
Alexandrescu şi pe Aurel Baranga. Baranga mi-a spus odată: «Domnule, comedia e
un lucru foarte serios». Iar eu i-am povestit lui cum am fost invitat la Festivalul
«George Coşbuc», la Sala Palatului, într-o dimineaţă, în faţa a 2600 de
spectatori; toată floarea Teatrului Naţional urma să recite, în faţa bustului
lui Coşbuc, poezii de Coşbuc.
Aura Buzescu, Finteşteanu, Calboreanu, Ion Manu – ce mai,
toată floarea! Şi Marietta Sadova, care făcea spectacolul, m-a pus să spun şi
eu o poezie… Vedeţi, râdeţi! Păi sigur că râdeţi! Eu m-am împotrivit, ea a
insistat, că nu şi nu, de ce să învăţ eu publicul aşa, să spun o poezie. Să
spun «Maica şi haiducul». A împărţit poezia în două: partea maicii i-a dat-o
Mitzurei Arghezi şi eu eram Haiducul. Mi-am pus un suman pe mine, o căciulă
ţuguiată pe cap; trecuse cam o oră de recitări, totul era superb, lume multă,
Sala Palatului, o frumuseţe.
dem radulescu
A intrat Mitzura şi a mai spus partea cu Maicii, mi-a venit
rândul mie şi, în clipa în care am pus piciorul în scenă şi am spus: Maică!… nu
vă pot povesti ce s-a întâmplat. La un meci de fotbal e o copilărie! Toată
lumea aia, 2600 de oameni, a început să urle. Mă gândeam la toate nenorocirile
care mi s-au întâmplat în viaţă, recitam serios, dar după fiecare vers erau
urale, hohote, vacarm. Când am terminat şi am ieşit din scenă, toţi colegii mei
din culise s-au uitat la mine ca la un criminal. Le prăpădisem Festivalul… A doua
zi m-am întâlnit cu Sadova la teatru.
Mă, ai avut dreptate!…, zice. Ce vreau să spun eu cu
povestea asta. În primul rând ce spunea Baranga despre comedie e foarte
adevărat şi, în al doilea rând, că un actor care iese pe scenă, în faţa
oamenilor, trebuie să-şi poarte pecetea… (Eva Sîrbu – Actorii noştri)
Dem Rădulescu şi gândurile lui
● Râsul are diverse stadii. În fond, dacă ne gândim bine, în
viaţă nimeni nu vrea să râdă de el. Toată lumea vrea să râdă, fie de ceva, fie
de cineva. Se întâmplă drame mari, uneori, dar din cauza unei situaţii care
trage spre râs, tu râzi. Cine nu l-a cunoscut din viaţă pe Grigore Vasiliu
Birlic, nu l-a cunoscut pe Birlic. Când era mai supărat, mai enervat, când
ţipa, atunci era un mare comic!
● Comedia e un joc al spiritului. Râsul are diverse stadii.
Există zâmbetul, există râsul mai pe-nfundate, există hohotul, dar mai presus
de orice, în comedie contează satisfacţia estetică în faţa momentului artă.
Râsul este clipa de paroxism a stării spirituale. De data asta cred că trebuie
să tratăm comedia ca pe un lucru foarte serios. Cu cât conflictul este mai
puternic, cu cât frământările sunt mai mari, mai adevărate, cu cât râsul este
“mai la obiect”.
● Eu sunt un actor de inspiraţie. În momentul creaţiei
(valoroasă sau nu, rămâne de văzut) eu intru într-un fel de transă. Cei care mă
cunosc mai bine îşi dau seama. Din această cauză, filmul nu mă ajută. Acolo te
opreşti, reiei, te opreşti… pe mine trebuie să mă laşi să evoluez. Să nu-mi tai
firul. Este defectul meu.
La film trebuie o
ştiinţă aparte pentru că sunt nişte lucruri altfel decât la teatru. Lipsa
spectatorilor. Agitaţia pe de platou. Faptul că eşti oprit când tocmai te
porniseşi. Actorul e ca un tranzistor. La oră fixă trebuie să intre în priză. A
intrat, a jucat. La film nu se poate aşa. La film, deschizi uşa azi şi intri în
casă peste o lună. Nu e genul meu. Pe urmă e relaţia cu spectatorul. Fericit
actorul care se poate lipsi de relaţia asta! Eu nu pot.
● Caut momentul de adevăr al personajului. Nu pot să merg în
comedie suspendat, nu pot să-mi perd pământul de sub picioare. Eu caut şi
găsesc momentul de adevăr. Spectatorul trebuie să ştie că personajul meu
există. Este făcut şi el, ca orice om, din mici adevăruri care, împreună, duc
la un mare adevăr.
● Transfigurare artistică. Caragiale explică undeva lucrul
acesta. El spune aşa: Profesorul de matematică are un nas mare. Elevii se uită
la nasul lui şi se amuză. Unul mai nebun desenează nasul profesorului pe gard,
în spatele closetului. Nu se mai uită nimeni la profesor. Abia aşteaptă
recreaţia, se duc şi râd în faţa nasului de cărbune. Pentru că acolo este
realitate interpretată.
● Când cu lacrima, când cu râsul. Luăm ce actor vreţi! Nicolae
Bălţăţeanu, am jucat cu el, mare actor, avea un umor fantastic. Chiar şi în
momentele de dramă. Mie mi se pare că şi Sir Laurence Olivier are umor. Are un
fel de a trata viaţa şi situaţia de viaţă, cam cum o făcea Shakespeare: când cu
lacrima, când cu râsul. Când cu mierea, când cu fierea. Ei! În momentul când
mierea devine fiere, apare comedia. Iar momentul când lacrima este râs şi
râsul, lacrimă, atunci eşti Timică… Întrebat odată de ce e fericit, Jerry Lewis
a răspuns: “Sunt fericit că suntem trei mii de actori şi numai câţiva de
comedie”.
● Comedia e salvarea. O zi în care n-ai râs e o zi pierdută.
Omul are nevoie de râs, la nivelul celulei. Buna dispoziţie, se ştie, dizvolvă
adrenalina pe care o provoacă durerea, supărarea, enervarea. Comedia e natura.
Iar a face comedie e ca şi cum ai invita omul pe Valea Prahovei sau la mare.
Realizează cineva acest lucru? Comedia e salvarea. Mi se pare un medicament
extraordinar pentru că omenirea e bolnavă. Şi câte situaţii de comedie
adevărată există în viaţă! Suntem clovni într-un mare circ. Uitaţi-vă niţel în
viaţă. (Almanahul Cinema 1987)
Un articol de Monica Andrei|
17 Septembrie 2014
foto:selectie din internet,nemotoujours
preluat de AICI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu