Tipul de elicopter -Foto:internet |
La ora 16,11, ISU Constanța alertează forțele din subordine și ordonă trimiterea la locul accidentului a acestora, concomitent cu raportarea la Centrul Operațional de la nivelul IGSU, fiind luate măsuri conform procedurilor operaționale pentru acest tip de eveniment.
Conform procedurilor IGSU, timpii de reacție pentru alertare sunt de 3 minute, iar viteza medie de deplasare a autospecialei la fața locului este de 60 km/ oră. Distanța de la ISU Constanța până la malul lacului este de 10 kilometri. Din cauza condițiilor de trafic, echipajele ISU au ajuns la locul evenimentului în aproximativ 15 minute.
DA PAGINA !
În primă fază, la ora 16,12 s-au trimis la locul intervenției 2 autospeciale de intervenție cu o barcă și 10 subofițeri de la Detașamentul Constanța, care au ajuns la ora 16,29.
Concomitent au fost alertate echipajele medicale de urgență prespitalicească (ambulanță și SMURD).
Conform procedurilor, timpii de ajungere la caz pentru echipajele de prim-ajutor sunt de 8 minute în mediul urban pentru 90% din cazuri și de 12 minute în mediul rural pentru 75% din cazuri, iar pentru echipajele de urgență și de terapie intensivă mobilă sunt de 15 minute în mediul urban pentru 90% din cazuri și de 20 minute în mediul rural pentru 75% din cazuri.
La ora 16,15, domnul viceprim-ministru pentru securitate națională, ministrul afacerilor interne domnul Gabriel Oprea, a activat Centrul Operațional de Comandă al Ministerului Afacerilor Interne, precum și Centrul Operațional de Comandă al Guvernului.
Totodată, vicepremierul Gabriel Oprea s-a deplasat la locul producerii accidentului și a solicitat Secției Parchetelor Militare să trimită procurori militari criminaliști, pentru desfășurarea cercetărilor.
Informația despre producerea accidentului a fost comunicată șefului Departamentului pentru Situații de Urgență, secretar de stat Raed Arafat, la ora 16,15.
Viceprim-ministrul pentru securitate națională, ministrul afacerilor interne a ajuns în jurul orei 18,00 la locul accidentului aviatic și a dispus intensificarea măsurilor de căutare-salvare, dar și de iluminare a locului accidentului. S-a folosit un elicopter de la Ministerul Apărării Naționale și altul de la Inspectoratul General pentru Aviație, ambele dotate cu proiectoare și mijloace pentru iluminat.
La ora 16,16, Centrul de Coordonare ROMATSA a fost informat prin intermediul sistemului unic de urgență 112 că aeronava s-a prăbușit în lacul Siutghiol — Mamaia, la 500 de metri de mal.
La ora 16,17, conform Regulamentului aprobat prin H.G. nr. 741/ 2008, a fost declanșată faza de căutare-salvare la nivelul Centrului de Coordonare SAR-ROMATSA.
La ora 16,17, prima ambulanță din cadrul Serviciului Județean de Ambulanță Constanța a ajuns la locul accidentului.
La ora 16,18, a fost alertată echipa de scafandri din cadrul Inspectoratului Județean pentru Situații de Urgență Constanța și a Centrului de Antrenament al ISU Constanța.
La ora 16,20, Căpitănia Midia, care are în subordine Oficiul de Căpitănie Mamaia, a fost sesizat de o persoană că un elicopter s-a prăbușit în lacul Siutghiol. La ora 16,25, aceasta a solicitat Agenției Române pentru Salvarea Victimelor Omenești pe Mare, respectiv conducătorului șalupei Jupiter, să se prezinte la ambarcațiune pentru a participa la intervenție.
La ora 16,29, forțele ISU Constanța au ajuns la țărm și au observat resturi ale aeronavei.
La ora 16,30, ISU Constanța prin Garda de Coastă — SCOMAR a anunțat Autoritatea Navală Română despre producerea evenimentului.
La ora 16,31, după aproximativ 20 minute de la momentul alarmării, se lansează prima barcă pneumatică de 10 persoane pentru căutare-salvare a ISU — al cărei motor pornește la sfoară și nu la cheie. Motorul nu a pornit, dar barca a fost oricum utilizată în intervenție cu ajutorul vâslelor.
La ora 16,40, ISU Constanța activează Planul de cooperare cu Ministerul Apărării Naționale.
La ora 16,45, este recuperată din apă prima victimă — dr. VIZIREANU LAURA — de către echipajul ISU din prima barcă; s-au început manevrele de resuscitare și victimă a fost transferată într-o barcă civilă cu motor, însoțită de un paramedic SMURD care a continuat manevrele de resuscitare până la preluarea pe mal de către echipajul de ambulanță.
Personalul ISU din prima barcă rămâne la fața locului pentru a continua acțiunea de căutare-salvare.
La ora 16,47, la 35 de minute de la anunțarea accidentului, se lansează la apă cea de a doua barcă cu motor a ISU Constanța.
La ora 16,49, a fost solicitată intervenția echipei de scafandri a Centrului 39 Constanța, aparținând Ministerului Apărării Naționale.
La ora 16,50, șalupa Jupiter a Agenției Române pentru Salvarea Victimelor Omenești pe Mare a ajuns la locul accidentului, oferind sprijin în operațiunea de căutare.
La ora 16,54, a fost lansată la apă a treia barcă cu motor, pentru operațiuni de căutare-salvare.
La ora 17,07, se solicită scafandri de la Gardă de Coastă, iar la ora 17,12, scafandrii de la ISU Constanța încep căutarea victimelor.
La ora 17,50, forțele Ministerului Apărării Naționale intervin în sprijinul acțiunilor de căutare.
La ora 18,30, Garda de Coastă aduce la fața locului 2 ambarcațiuni, 4 scafandri, 3 echipamente de vedere pe timp de noapte și un sonar performant.
La ora 21,18, este găsit de scafandri ISU Constanța copilotul CRĂCĂNEL GINEL-CLAUDIU, la circa 10 metri dreapta de locul unde ulterior a fost găsită carlinga, imobilizat în scaunul elicopterului la adâncimea de 4 metri, în condiții de vizibilitate redusă.
La ora 21,30, copilotul CRĂCĂNEL GINEL-CLAUDIU este adus la mal de către ISU Constanța și încep manevrele de resuscitare. La ora 21,47, copilotul CRĂCĂNEL GINEL-CLAUDIU este transportat la UPU Constanța, unde ajunge la ora 22,00, sunt continuate manevrele de resuscitare, iar la ora 01,30 este declarat decedat.
La ora 22,00, este găsită carlinga elicopterului, la o adâncime de 4,4 metri pe un fund de apă mâlos.
La ora 23,00, conform aprobării domnului Viceprim-ministru pentru securitate națională, ministrul afacerilor interne, o echipă aparținând Marine Research, cu ajutorul unei ambarcațiuni de la Gardă de Coastă a început căutările cu un sonar multi — undă.
La ora 23,45, este declarat decesul primei victime recuperate, doamna dr. VIZIREANU LAURA.
La ora 23,50, este găsită a treia victimă, pilotul CĂTUNEANU PETRE CORNELIU, la aproximativ 10 metri de carlingă. La ora 00,35, pilotul CĂTUNEANU PETRE CORNELIU este adus în UPU, unde se declară decesul.
La ora 03,30, este găsită cea de-a patra victimă, asistenta HARTON GABRIELA CLAUDIA, prinsă în centură în carlinga epavei. La 04,10 este transportată la mal, preluată de ambulanță, aplicându-se manevrele medicale specifice, iar la ora 04,30 este adusă la UPU, unde se declară decesul.
La ora 04,10, se încheie operațiunea de căutare — salvare și se iau măsuri pentru conservarea locului faptei, în vederea continuării cercetării la fața locului pe timpul zilei.
Potrivit declarațiilor făcute de reprezentantul MAI, “operațiunile de căutare-salvare s-au desfășurat conform procedurilor legale.” Purtătorul de cuvânt al Ministerului a precizat că accidentul face obiectul unui dosar penal înregistrat la Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar București, urmând să fie preluat de către Secția Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, care va pronunța soluția legală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu