Tun AA 57 mm |
Citat :
Acest punct de vedere a fost exprimat clar în
reproşurile
făcute de însuşi
Hruşciov.
„De ce aveţi
nevoie de industrie? Vreţi
să
fiţi
independenţi?”
La
14 mai 1955, România a devenit unul dintre cele opt state membre ale
Organizaţiei
Tratatului de la Varşovia.
Cu acel prilej, autorităţile
române şi-au
asumat anumite responsabilităţi
economice în cadrul alianţei
din care făceau
parte.
Pentru
ca autorităţile
române să
poată
face faţă
cheltuielilor militare după
înfiinţarea
oficială
a Organizaţiei
Tratatului de la Varşovia,
Kremlinul a sprijinit realizarea în România a unor categorii de
armament, muniţii
şi
alte produse speciale după
licenţe
sovietice.Treptat,
producţia
militară
românească
s-a diversificat şi,
la începutul anilor ’60, s-a ajuns la fabricarea de carabine
S.K.S. calibru 7,62 mm, aruncătoare
de grenade antitanc portative RPG-2 calibru 40 mm (cu muniţia
aferent ă,
de luptă
şi
de exerciţiu),
aruncătoare
uşoare
de flăcări
LPO-50,
mitraliere antiaeriene ZU-2 calibru 14,5 mm (cu muniţia
aferentă),
piese de schimb pentru armamentul de infanterie, detectoare de mine
UMIV-1, măşti
contra gazelor (modelele 1952 şi
1958),
produse chimice speciale, materiale de protecţie
antichimică
realizate pe bază
de opanol, lovituri pentru tunurile A.A. calibru 57 mm şi
100 mm, lovituri pentru tunurile de pe tancuri şi
autotunuri (calibru 85 mm şi
100 mm), autocamioane cu două
diferenţiale
(tip SR-132 şi
SR-114), autoateliere, staţii
radio de putere mică
şi
medie (tranzistorizate, tip R-105, R-116 şi
R-311).Totodată,
a fost modernizat pachetul de decontaminare antichimică
individuală
model 1958 (care a devenit cunoscut sub denumirea P.D.I. model 1960)
şi
au fost realizate truse de instrucţie
antichimice şi
vopsele luminiscente.
DA PAGINA !
Statie R105M |
Aceste
produse militare au fost fabricate nu numai pentru armata română,
ci şi
pentru forţele
armate ale unor state membre ale Organiza ţiei
Tratatului de la Varşovia
(Polonia, R.D.G., Ungaria, Cehoslovacia, Bulgaria), fiind exportate
în diferite cantităţi,
în perioada 1961-1965. Potrivit planului întocmit în septembrie
1960 de Comisia de Apărare
a R.P. Române, înainte de desfăşurarea
şedinţei
Comisiei permanente de
Concomitent
cu fabricarea, după
licenţe
sovietice, a unor categorii de armament, muniţii
ş
i alte produse speciale, în România s-au dezvoltat şi
alte ramuri industriale, în principal după
importarea de utilaje ş
i tehnologie din statele membre ale Organizaţiei
Tratatului de la Varş
ovia (care erau în acelaşi
timp membre şi
ale Consiliului de Ajutor Economic Reciproc – C.A.E.R.). Totodată,
începând din anul 1955, ca urmare a renunţării
la o serie de proiecte mari consumatoare de fonduri (de exemplu:
Canalul Dunăre
– Marea Neagră,
Sovromurile),
stocul de aur al Băncii
de Stat a R. P. Române a început să
crească
din nou şi
a atins nivelul de 58,2 tone la sfârşitul
anului 1957 (40,3 tone în ţară
şi
17,9 în depozite constituite în străinătate).
Un an mai târziu, rezerva respectivă
de aur a înregistrat o scădere
de 4 tone, iar la 6 mai 1959 se mai afla în stocul Băncii
de Stat o cantitate de 37645 kg aur fin (2617,2 kg în lingouri
româneşti,
8 tone în
lingouri
sovietice şi
27027,8 kg în diferite monede străine
şi
româneşti
– din care 18828,5 kg în monede străine
vandabile).
La sfârşitul
aceluia şi
an, cantitatea de aur aflată
la dispoziţia
Băncii
de Stat a crescut din nou, ajungând la 50,4 tone (39,8 tone în ţară
şi
10,6 în depozite constituite în străinătate).
Locomotiva Diesel electrica tip DA 060 |
Datorită
calităţii
mai slabe a produselor importate din ţările
lagărului
comunist, comparativ cu cele realizate în ţările
capitaliste dezvoltate, autorităţile
de la Bucureşti
au început să
analizeze cu atenţie
şi
ofertele existente în statele occidentale. Astfel, începând din
anul 1956, o parte din cantitatea de aur aflată
la dispoziţia
Băncii
de Stat a R. P. Române au fost utilizată
pentru garantarea mai multor credite externe. Acestea au fost ob
ţinute
de statul român pentru „creşterea
simţitoare
a importurilor de instalaţii,
maşini
şi
utilaje”, în vederea asigurării
unui „ritm susţinut
de dezvoltare a economiei naţionale.
De exemplu, în aprilie 1956 a fost semnat un contractul în valoare
de 6927500 dolari SUA (27710000 ruble) pentru achiziţionarea
din Elveţia
a 6 locomotive Diesel-electrice, 10 motoare Diesel tip 12 LDA 28 şi
10 echipamente electrice complete, precum şi
a licen ţei
de fabricaţie
a unei locomotive Diesel -electrice fabricate de firmele „Sulzer
Frères”, „Brown Bovery” şi
„S.L.M.”.Cu
acel prilej s-a prevăzut
ca partea român ă
să
achite 4984000 dolari SUA (19936000 ruble) până
la sfârşitul
anului 1958, iar restul sumei stipulate în contract urma s ă
fie plătită
până
la sfârşitul
anului 1960 – 1866000 dolari SUA (7464000 ruble) în anul 1959,
respectiv 77500 dolari SUA (310000 ruble) în anul 1960.Totodată,
a fost încheiat un contract pentru
furnizarea
de utilaje necesare producţiei
de locomotive, în valoare totală
de 1199750 dolari SUA (4799000 ruble). Suma respectivă
urma să
fie achitată
în mod eşalonat,
astfel: 512250 dolari SUA (2049000 ruble) până
la sfârşitul
anului 1958 şi
687500 dolari SUA (2750000 ruble) în cursul anului 1959.
. |
Astfel,
până
în mai 1959 au fost semnate contracte pentru importul din R.F.G. a
unei fabrici de placaj, a unor instala ţii
pentru obţinerea
de plăci
aglomerate triplu stratificate şi
a unei instalaţii
de metanol. Din Franţa
urma să
sosească
o fabrică
de zahăr
în valoare de 36925000 ruble (9231250 dolari), o instalaţie
Rexforming fusese contractată
în R.F.G., Franţa şi
Italia, iar instalaţii
de lă
mpi fluorescente şi
un cuptor de tras ţevi
urmau să
sosească
din Olanda (3068000 ruble, echivalentul a 767000 dolari).Valoarea totală
a importurilor planificate în mai1959 de Gheorghe Gaston Marin,
preşedintele
Comitetului de Stat al Planificării,
era de 145,742 milioane dolari.
SR 114 |
14%
din totalul exporturilor româneşti)
şi
creşterea
relativ constantă
a importurilor, la toate categoriile de mărfuri,
fără
a se înregistra depăşiri
mai mari de 2% ale cotelor procentuale din volumul total al
importurilor realizate în perioada 1961-1965.
În
anul 1962, în conformitate cu „Principiile fundamentale ale
diviziunii internaţionale
socialiste a muncii”, discutate şi
adoptate la Consfătuirea
reprezentanţilor
partidelor comuniste ş
i muncitoreşti
ale ţărilor
membre ale C.A.E.R. (iunie 1962),
liderii statelor membre ale Organizaţiei
Tratatului de la Varşovia
au considerat necesar
să
stabilească
şi
anumite principii de cooperare pentru dezvoltarea specializării
şi
cooperării
internaţionale
în producţia
de tehnică
militară.
Acestea
au fost supuse dezbaterii în cadrul Comisiei C.A.E.R. pentru
industria de ap ărare
şi
aprobate în anul 1963 de toate statele membre ale Organizaţiei
Tratatului de la Varşovia
care aveau reprezentanţi
permanenţi
în comisie.
Principiile
respective au fost reanalizate în perioada iunie- noiembrie 1966, la
solicitarea reprezentanţilor
R.D.G., R.P. Polone ş
i R.P. Ungare, şi
discutate în cadrul şedinţei
a XIV-a, ordinară,
a Comisiei permanente C.A.E.R. pentru industria de apărare
(noiembrie
1966). Cu acel prilej, delegaţia
română
participantă
la reuniune a susţinut
faptul că
„principiile actuale de specializare adoptate de către
Comisie în anul 1963 şi
aprobate de guvernele ţărilor
membre ale Comisiei sunt pe deplin corespunzătoare
scopului pentru care au fost elaborate”.
Generalul- locotenent Constantin Şandru
menţiona,
într-un raport întocmit la 18 noiembrie 1966, faptul că
poziţia
României era în concordanţă
cu opinia exprimată
de reprezentanţii
Bulgariei, care considerau că
„actualele principii sunt corespunzătoare”.
Totodată
, conducătorul
delegaţ
iei române în Comisia permanent ă
C.A.E.R. pentru industria de apărare
a precizat că
„delegaţia
sovietică
nu şi-a
făcut
cunoscut punctul său
de vedere în această
problemă”până
la data începerii reuniunii.
NOTE de completare(deosebit de interesante)
MIG 21 F13 |
Pentru
perioada 1960-1965, autorităţile
de la Bucureşti
au prevăzut
suma de 6157 milioane lei în vederea dotării
armatei române cu tehnică
şi
materiale militare. Din suma respectivă,
1157 milioane ruble (4236 milioane lei) au fost alocate pentru plata
importurilor de produse speciale. Pe categorii de tehnică
militară,
situaţia
cheltuielilor estimate la importuri se prezenta astfel: mijloace
moderne de apărare
antiaeriană
(în principal, complexele de rachete SA-75) – cca. 255 mil. ruble
(25% din volumul total al importurilor); aviaţie
(în principal, 104 avioane de vânătoare
MIG-21 F-13, necesare pentru înlocuirea aparatelor MIG-15 din patru
regimente de aviaţie)
– cca. 220 mil. ruble (22%); tancuri (în principal, 423 tancuri
mijlocii T-54 A importate din Polonia) – cca. 170 mil. ruble (17%);
aparatură
radio (din URSS, Ungaria şi
R.D.G.) – cca.
mil.
ruble (10%); mijloace de tracţiune
(din URSS şi
Polonia) – cca. 63 mil. ruble (6%); radiolocatoare (din URSS) –
cca. 40 mil. ruble (4%). Reprezentanţii
României au luat în considerare, în septembrie 1960, şi
o posibilă
reorganizare a producţiei
militare în cadrul C.A.E.R., efectuată
la propunerea Moscovei. În consecinţă,
autorităţile
române considerau acceptabilă
şi
varianta importurilor de avioane de vânătoare
MIG-21 F-13 din Cehoslovacia, precum şi
a staţiilor
şi
autostaţiilor
R-118 M din Polonia.
Începând din anul 1960, tezaurul aflat
în administrarea Băncii
de Stat a R. P. Române
a
avut următoarea
evoluţie
cantitativă:
1960 – 58,6 tone de aur (48 de tone în ţară
şi
10,6 tone în depozite constituite în străinătate)
şi
168,5 tone de argint; 1961 – 60,8 tone de aur (50,2 tone în ţară
şi
10,6 tone în străinătate)
şi
222,5 tone de argint; 1962 – 68,3 tone de aur (57,7 tone în ţară
şi
10,6 tone în străinătate)
şi
177,2 tone de argint; 1963 – 75,8 tone de aur (65,2 tone în ţară
şi
10,6 tone în străinătate)
şi
121,7 tone de argint; 1964 – 84,2 tone de aur (76,1 tone în ţară
şi
8,1 tone în străinătate)
şi
122 tone de argint; 1965 – 81,8 tone de aur (57,1 tone în ţară
şi
24,7 tone în străinătate)
şi
183,8 tone de argint. În perioada respectivă,
întreaga cantitate de argint a fost depozitată
în ţară.
şi
cum se mulge vaca
şi
cât lapte trebuie să
dea
vaca dacă
o mulge nu
ştiu
cum. M-am gândit, să-i
zic ceva? Este inutil. Îl
las
aşa.
167
Ghe.Gheorghiu Dej si Hrusciov |
În
opinia noastră,
mărturia
lui Gheorghe Gheorghiu-Dej este mult mai apropiată
de realitate decât povestea romanţată
şi
narcisistă
relatată
de
Paul Niculescu-Mizil despre aceeaşi
vizită:
„Un alt moment relevant al divergenţelor
româno-sovietice, poate cel mai relevant, a fost vizita
la uzinele „Electroputere” din Craiova. Aci românii au prezentat
noua
locomotivă
de cale ferată.
Era una dintre cele mai moderne din Europa. Fusese construită
de inginerii şi
muncitorii români, pe baza licenţei
cunoscutei firme elveţiene
„Szultzer” (corect:
„Sulzer Frères” – n.n.) .
Discuţia
a început de la licenţă.
„De unde s-a luat? Care a fost costul ei?” [...]
Dezvoltarea industriei la români era considerată
exclusiv
ca
o manifestare de independenţă
a lor,
un mijloc de a întări
independenţa.
Această
„învinuire” a fost exprimată
cu brutalitate de unul dintre consilierii delegaţiei
oaspete, la un pahar de băutură
consumat în plus. Acest punct de vedere a fost exprimat clar în
reproşurile
făcute de însuşi
Hruşciov.
„De ce aveţi
nevoie de industrie? Vreţi
să
fiţi
independenţi?”
El şi-a
manifestat vizibil sentimentele de dezaprobare. N-a vrut să
dea curs invitaţiei
de a se urca pe locomotivă.
Dezacordul
a fost atât de public încât, chiar muncitorii şi-au
dat seama că
ceva nu este în regulă.
La
scurt timp după
vizită,
un muncitor, mai în vârstă,
care avea activitate comunistă
ilegală,
mi-a cerut să-l
primesc în audienţă.
El şi-a
exprimat nedumerirea şi
m-a întrebat de ce a fost atât de supărat
Hruşciov
pe locomotiva pe care ei au construit-o.
Muncitorii
o consideră
o bijuterie şi
se mândresc cu ea. Am
relatat despre aceasta lui Gheorghiu-Dej, care mi-a spus să
informez
şi
Biroul Politic, lucru pe care l-am fă
cut [...]
Hruşciov
a criticat, în reuniuni ale CAER, seria
mică
a
tractoarelor
sau
autocamioanelor româneşti,
cumpărarea
de către
români a unor licenţe
occidentale, cum ar fi cele pentru locomotivele
Diesel
electrice,
sau unele uzine chimice (urmare a vizitei făcute
de el în România, în 1962) (subl.n.)”. Paul Niculescu-Mizil, O
istorie trăită.
Memorii,
vol. I, ediţia
a II-a, Editura Enciclopedică,
Bucureşti,
2002, p. 185-186; 224.
Pentru
detalii privind vizita efectuată
de Nikita Hru şciov
în România, în perioada 18 – 25 iunie 1962, vezi Lavinia Betea,
Alexandru
Bârlădeanu
despre Dej, Ceauşescu
şi
Iliescu. Convorbiri,
Editura Evenimentul Românesc, Bucureşti,
1997, p. 138; Convorbiri
neterminate. Corneliu Mănescu
în dialog cu Lavinia Betea,
Editura POLIROM Iaşi,
2001, p. 95-96; Dan Cătănuş,
Divergenţele
româno-sovietice din C.A.E.R., II,
în „Arhivele Totalitarismului”, Institutul Naţional
pentru Studiul Totalitarismului, anul XIII, nr. 3-4 (48-49)/2005, p.
84 – 87.
Sumele
respective urmau să
fie achitate astfel: în anul 1959 – 25,120 milioane dolari; în
anul 1960 – 24,690 milioane dolari; în anul 1961 – 19,685
milioane dolari; în anul 1962 – 21,036 milioane dolari; în anul
1963 – 17,659 milioane dolari; în anul 1964 – 17,272 milioane
dolari; în anul 1965 – 16,785 milioane dolari; după
1965 – 3,495 milioane dolari. Ibidem, f.
- În
ceea ce priveşte
capitolul mărfuri
industriale de larg consum (încălţăminte,
confecţii,
tricotaje, mobilă
ş.a.),
situaţia
se prezenta astfel: importuri din URSS în valoare de 50 milioane
ruble (1961-1964) şi
o estimare de 70 milioane ruble (1966-1970); exporturi româneşti
în URSS în valoare de 244 milioane ruble (1961-1965) şi
o estimare de 449 milioane ruble (1966-1970). Ponderea exporturilor
de mărfuri
româneşti
de la acest capitol urma să
crească,
în perioada 1966-1970, faţă
de 1961 -1965, cu 11% din volumul total al exporturilor efectuate de
România în URSS (de la 13% la 24%). A.N.I.C., fond C.C. al P.C.R. –
Cancelarie, dosar 119/1964, f. 61.
De
exemplu, în anii 1966-1970, URSS a livrat României 8,7 milioane
tone minereu de fier, cu 4,95 milioane tone mai mult decât în
perioada 1961-1965. Vasile V. Ghişa,
Ştefan
Răgălie,
Ion Stoian, op.cit.,
p. 36.
VA URMA
foto:internet
reeditare:nemotoujours
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu