. |
. |
. |
velier clasa A tip bark , cu trei arbori, a fost lansata la apă la 22 septembrie 1938 la Santierul Naval "Blohm und Woss" din Hamburg.
DA PAGINA!
. |
Dupa urcarea pe navă, a avut loc la pupa un scurt briefing oferit de secundul navei, capitanul Florin Albici, și de către ofițerul de presă al Academiei navale în care ni s-a prezentat programul zilei și câteva reguli de bază pentru a nu încurca desfășurarea activităților, mai ales în momentul desfășurării pânzelor.
A urmat apoi
deplasarea în raionul de așteptare pentru începerea festivităților.
In timp ce nava-școală stătea la ancoră,
așteptându-și evoluția, pe mal avea loc un eveniment important. Drapelul de
luptă al navei a fost decorat cu ordinul „ Virtutea maritima in grad de
comandor”de către Președintele României. Din acest motiv, comandantul navei, comandorul
Mircea Tarhoacă, s-a aflat pe uscat. Pe nava s-a aflat insa fostul comandat al
navei, capitan-comandor Gabriel Moise care a preluat comanda.
A urmat cel
mai interesant moment, începerea operațiunilor pentru desfășurarea velelor.
Toti cadeții au fost adunați pe punte în formație și au fost instruiți privind
modul de acțiune la urcarea pe arboradă de către aspirantul Laura Zburlea,
comandantul Serviciului de luptă manevra velelor pe navă si de catre comandantul
navei, Gabriel Moise .
Urcarea in arboradă s-a desfășurat fără niciun incident, cu o precizie tipic
militară. Cadeții au rămas în arboradă pentru aproximativ 40 minute, până la desfășurarea
velelor.
Chiar daca vedeta
acestei festivități a fost bricul Mircea, nu a fost singura de la sărbătoarea
de pe mare . La paradă au participat multe alte nave din dotarea Marinei
Militare, a Pazei de coastă și chiar a Marinei civile. Enumerăm aici Fregata
F-221, „Regele Ferdinand”, corvetele 264 „Contraamiral Eustațiu Sebastian” și
265, „Contraamiral Horia Macellariu”, vedete purtătoare de rachete, precum și
cele mai noi nave ale marinei, remorcherele Vârtosu, Voinicul și Vânjosul.
Marina SUA a participat cu distrugătorul USS Porter .
De asemenea, cerul
a fost brăzdat de avioane de luptă, de un aparat de cercetare antisubmarin
E-8 Poseidon din dotarea US Navy, elicopterele IAR 330 LM, ce urmează să
execute, începând cu luna octombrie, o misiune în Mali, sub egida ONU.
Am avut norocul de
a vedea o ultimă reprezentație a aparatelor multirol Eurofighter F-2000A din
dotarea Forțelor Aeriene Italiene, înainte de a-și încheia misiunea de poliție
aeriană, desfășurată timp de șase luni pe aeroportul Mihail Kogalniceanu.
În jurul orei 13.00
a urmat coborarea de pe navă si intoarcerea la punctul de plecare tot cu
ajutorul acelorasi RHIB-uri. Nu voi uita prea curând această experiență care
mi-a oferit niste momente unice din momentul părăsirii portului și până la
întoarcerea pe mal.
CUPA TOMIS
După plimbarea pe
mare am plecat spre Muzeul Național al Marinei Române unde s-a desfășurat Cupa
Tomis, ediția a V-a. Fiind pasionat de modelism, nu puteam rata ocazia de a vedea
pe viu peste 500 de modele expuse în două săli ale muzeului. Am avut onoarea de ne a fi
prezentată expoziția de către domnul maistru militar Gabriel Eremia,
președintele Asociației de Modelism
„Tomis”, dându-ne detalii despre modul în care este impărțită expoziția și câteva
din modelele expuse, unele dintre ele create chiar de dânsul. Toate categoriile
și subcategoriile le puteți găsi pe siteul concursului (cupatomis.ro).
Pasiunea pentru
blindate și avioane militare m-a facut să îmi concentrez vizita asupra acestor categorii
din expoziție. Mi-a atras atenția, colecția de MIG-21, două modele ieșind
pentru mine în evidență. Primul model din cele trei create de domnul
Simioncescu Ovidiu la scara 1:48, reprezintă un MIG 21U, cu dublă comandă, model
ce reprezintă o replică a celui mai celebru avion din Forțele Aeriene Române,
„Bătrâna Doamnă”, pilotat de Doru Davidovici și care astăzi se află la Muzeul
Aviație din București.
Al doilea este creat tot de domnul Ovidiu și reprezintă un MIG 21 F13 la scara
1/32 prezentat în incinta Uzine de
Reparații Avioane Bacău, sub forma unei diorame. O categorie aparte de machete o reprezintă cele de
hârtie, realizate de domnul Gheorghinoiu Constantin, create la scara 1:32. Am
rămas uimit de gradul de detaliere ale acestora, la prima vedere nedându-mi seama
că sunt realizate din hârtie.
Am putea să scriem pagini întregi despre toate modelele care au fost expuse în cadrul concursului, însă, pentru final, voi mai trece un singur model în revistă, și anume un superb Renault FT-17 din Primul Razboi Mondial. Vehiculul real puteti admira și la Muzeul Militar „ Regele Ferdinand” din Bucuresti. Macheta este construita la sca 1/35, avand detaliat atât tot interiorul cât și compartimentul motor al acestuia.
Ne vedem la editia a –VI-a a CUPEI TOMIS !
MUZEUL FERDINAND
Ultima vizită pe care am facut-o a fost la un muzeu,
poate puțin cunoscut publicului, și anume Filiala Constanța a Muzeului Militar
Național „Regele Ferdinand I”, situat pe strada “
Prelungirea Liliacului”, în
incinta unei unității militare. Colecția interioară a muzeului conține arme,
uniforme și efecte militare din perioada dacilor și până în prezent. Piesa
centrală a expoziției o reprezintă o imensă pictură
reprezentând o scenă de luptă din Primul Război Mondial care se continuă cu o dioramă reprentând un tranșeu
din același război. Expoziția exterioară de tehnică conține exclusiv piese de
artilerie si tehnica conexă (tunuri, tractoare de artilerie, camioane de
aprovizionare muniție).
Pe
langă expoziția militară, am avut surpriza de a vedea ceva unic într-un muzeu militar,
și anume o expoziție de pictură.
Însă
ce ne-a ținut câteva ore
bune în incinta muzeului au fost poveștile directorului muzeului, domnul dr.
Costin Scurtu. Ne-au fost prezentate: istoria muzeului, istoria dobândirii unor
exponate unice, modul cum a reușit să realizeze o expoziție de pictură și multe
alte povești spuse în peste cele 4 ore petrecute acolo. A fost o experiență
incredibilă și recomand oricărui pasionat de istorie și nu numai să își răpeasca
câteva ore pentru a vizita acest muzeu
și pentru a sta de vorbă cu domnul Scurtu. Nu va regreta.
scris si foto:* Cătălin-Andrei
editare:Ana-Maria Stoian
scris si foto:* Cătălin-Andrei
editare:Ana-Maria Stoian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu