10 septembrie 2019

1382. Fu BIASU' neneeeee!!!! - fotoreportaj cu concluzii.

In fiecare vară, un punct important în calendarul spectacolelor aeriene îl reprezintă Bucharest International Air Show, sau dacă vreți Mitingul Aerian Internațional București, sau așa cum îl știm toți, BIAS, desfășurat pe aeroportul Băneasa, începând cu anul 2012. Atunci a crescut și nivelul la ceea ce se numea BUCHAREST INTERNATIONAL AIR SHOW&GENERAL AVIATION EXHIBITION. 
Sunt un fan al aviației, în special al aviației militare, începând cu Fokker Triplane si Sopwith Camel și terminând cu cele de generația a patra .... ca de a cincea încă nu am vazut decât în poze.
Primul miting aviatic vazut pe viu a fost în 1990, de Ziua Aviației, la Băneasa, cand am vazut prima data în zbor MIG-urile 29 românești, dar și Mirage 2000 al Armee de l'air! Minunat spectacol!
A urmat apoi un minunat 17 iunie 1996, la Timișoara, cand renumita formație United State Air Force Thunderbirds a făcut un show de zile mari, cu ocazia turneului din Europa.
În 2000, tot pe aeroportul Timișoara, am admirat aparate pe care le vazusem doar in poze: Su-27, Su-25, F-16, HONG-5, inegalabilul MIG-29 Sniper etc. cu ocazia unui miting aviatic organizat pe două zile de către Corpul 2 Aviație, între timp desființat ...
Apoi au urmat mitingurile bucureștene, atât pe Otopeni, cât și pe Baneasa! Au fost de-a lungul vremii sumedenie de invitați internaționali, care au evoluat alaturi de piloții români.
De la aparate moderne de luptă, de ultima generatie, cum ar fi EuroFighter Typhoon sau F-18, la formații de acrobație renumite, amintesc aici Turkish Star, sau Frecce Tricolori, la aparate clasice, prezente in cea de-a doua conflagratie mondială, ca Chance Vought F4U-4 "Corsair", sau North American B-25J „Mitchell”. Nu au lipsit piloti de acrobație celebri, ca Svetlana Kapanina sau Zoltan Veres, ca sa nu mai vorbim de Jurgis Kairys, care deja este un obisnuit al evenimentului.
Asta am văzut de-a lungul vremii ....
DA PAGINA!





Hai sa vedem cum a fost anul acesta. Dupa o editie ce a marcat 100 de ani de la întemeierea României, celebrată prin participarea Forțelor Aeriene a nu mai putin de șase țări, plus Forțele Aeriene Române, cu o evoluție fantastică a Iacărilor Acrobați, anul acesta a fost o ediție mai mult de casă ...cu doar câțiva invitați externi.
Să vedem ce ne-a plăcut și ce nu ne-a plăcut:
Să începem cu sfârșitul. Da, mi-a plăcut sfârșitul. Nu formația 3Sud Est, contemporană cu unele aparate care au zburat la miting, ci focul de artificii, comparabil cu cel de Revelion din centrul Bucureștiului. Și așa pe cel de anul acesta îl pierdusem ...
Cu adevărat au stralucit anul acesta Forțele Aeriene Române! De fapt ... singurele forțe aeriene care au prezentat aparate în zbor anul acesta .... International Airshow....
Deschiderea mitingului a revenit comandorului Gheorghe Stancu, întors de curând de la RIAT 2019. Evoluția sa cu MIG-ul 21 Lancer, cu numărul 6824, a fost devastatoare! COLOSALĂ! Atât de bună a fost evoluția, încât îmi venea să plec acasă, știind că nu poate fi ceva mai spectaculos decât asta. Doar că ... mai spectaculos putea fi .... tot comandorul Stancu, el fiind trecut în program cu încă două evoluții, dintre care una în amurg. Așa că am rămas ...
Ce ne-a mai placut? Aeroclubul României, cu evoluții in nota obișnuită, doar că la manșele aparatelor EXTRA au evoluat și piloți tineri.



Jurgis Kairys a fost magistral ca de obicei, însă la evoluția de noapte nu a reușt să facă pe banditul de unul singur ... asa ca nu am mai tresărit la mult așteptata melodie care însoțea spectaculoasa evoluție Air Bandits, Rammstein - Du Hast.
Interesantă a fost și evoluția aparatelor din anii 60, Aero L-29 Delfin, aparatul cehoslovac care a pregătit și piloții români și Soko G-2 Galeb, o realizare iugoslavă contemporană cu președintele Iosip Broz Tito.


Piloții escadrilei Warhawks, cu aparatele F-16, au încă evoluții timide, acrobația lor fiind de fapt simulări de luptă aeriană, la distanțe mari între aeronave, cu riscuri minime.  

Si mi-a placut la nebunie noua mașina de stins incendii a ROAMERO! Expusă la loc de cinste, tocmai bună de fotografiat!

Ce nu mi-a plăcut o să vă spun mai încolo ....
Vreau însă să vă împărtășesc cel mai interesant moment pe care l-am trait la BIAS, odată cu începerea etapei de seară a mitingului, când m-am adăpostit de razele necruțătoare ale soarelui sub un cort, lângă tatăl unui bun prieten al meu, implicat în organizarea BIAS ... Tatăl, comandorul în rezervă Gheorghe, ajuns la o vârstă venerabilă, a părăsit Forțele Aeriene Române în anul 1995, din poziția de .... pilot!
A pilotat în carieră aparate MIG–21 și AN–26, servind în cariera sa pe aerodromurile Mihail Kogălniceanu, Fetești, Deveselu și Otopeni. Așa că ochii îmi stăteau pe cer, iar urechile spre domnia sa! Povești interesante, cu și despre avioane și piloți! Așa am aflat că avionul MIG 21 intră foarte greu în vrie, dar, odată intrat, nu mai poate fi controlat. Ei bine, domnia sa a intrat ... în vrie cu o dublă, în care se găsea cu un ofițer elev, pe la 6000 de metri, în urma unei figuri acrobatice! Și dacă mi-a povestit, înseamnă că este o poveste cu happy end! Nu s-a catapultat, s-a
luptat cu avionul și a reușit să-l scoată pe la ... 600 m!
Domnul Gheorghe și-a continuat cariera de pilot fară să fie afectat de eveniment, dar elevul .... a trecut la ne-naviganți, punând capăt zborului ....
Spunea că în acele scurte momente, între 6000 și 600 de metri, și-a trecut în revistă întreaga viață! (Or fi mari, totuși, pensiile piloților?)
Printre remarcile pline de haz am reținut că în mintea unui pilot de MIG să faci acrobație înseamnă să te dai peste cap! Deci, „ce acrobație e aia, cu elicopterul ăsta (era Kamovul 26), dacă nu se dă peste cap?”
Domnul comandor mi-a povestit si când a aterizat cu un AN-26 cu ultimii litri de carburant, când toate aeroporturile se închiseseră din cauza unei furtuni puternice .... Culmea, dusese acasă participanții la o înmormântare militară.
Să punctăm și aspectele care merită îmbunătățite la BIAS!
Sonorizarea! Slabă de obicei, de data asta foarte slabă! O raza de acțiune de maxim 200 de metri in jurul scenei prezentatorilor! Intr-un mediu plin de zgomot ...
Solutii posibile? DA! La Parada Militară, MApN utilizează un miniemițător radio, cu emisie în FM pe o raza limitata! Se poate apela la MApN pentru a fi utilizat! Ușor de  receptionat cu telefoanele mobile și toată lumea poate auzi comentariul, foarte interesant de cele mai multe ori.
Formația de acrobație Baltic Bees ... obișnuită deja cu România .... este sub Iacarii Acrobați, sincer .... iar comentariul crainicei Laura Ruse, parcă  așa se numea, a fost într-un ritm ... ardelenesc, lent și lipsit de ritm .... cam la fel cu a formației, de altfel .... Galbene si cam plictisitoare, aceste albinuțe ...

Prezenta invitaților .... cred ca este printre puținele ediții fără prezența unui aparat de luptă aparținând unor forțe aeriene în dinamic display ... Abia au venit  ... 3? In static display!!!
Este punctul negativ principal, lipsa unor aparate de luptă straine moderne! Cum ziceam, este show INTERNATIONAL! Pai, sa nu fie doar cu numele ....
    Poate daca ne adunăm doar o dată la doi ani, creștem calitatea? Sau un bilet de intrare de valoare modică? Poate așa nu am mai vedea cerșetori, cocalari si pitzipoance care vin doar sa se etaleze! Ar rămâne iubitorii de aviație, doar.
Cum, necum, BIAS a strâns din nou câteva zeci de mii de oameni, în ciuda soarelui arzator. Atât de arzător încât, pentru prima dată, m-a ars pe urechi așa de rău că mi s-a exfoliat pielea de pe lobi. 
Acum ...așteptăm ediția 2020, pe care o sperăm cu mai multă cantitate și calitate, aștept poate un Rafale, visez la un F-35 .... sau un survol cu un B-52 .... Imi doresc o formatie de acrobație de renume, de rangul Red Arrow, sau Patrouille Suisse, și îmi doresc ca, până la urmă, The Flying Bulls să reușeașcă să aduca și acel promis P-38 ... Că la alte istorice mi-e frică să sper .....


*TZESTOSU*
editare:Ana-Maria Stoian

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu