09 aprilie 2014

495.Din dragoste de Sighisoara: fotoreportaj de atitudine civica

Cetatea Sighisoarei
   Pe d-na Anemone, care azi debuteaza in redactia noastra virtuala, am cunoscut-o acum ceva ani la Sighisoara, dansa fiind administratoarea unei prestigioase afaceri cu radacini istorice in superba cetate si avand deosebita placere sa-i ascult povestea vietii, poveste care m-a impresionat profund, depasind in sentimente si tenacitate tot ceea ce am aflat din literatura si teatru ori film !
   In acelasi timp am remarcat cat de bine era organizata afacerea pe care o conducea-destul de grea si complexa-si cat de indragostita era de Sighisoara, tinand cont de faptul ca in anul 1981 a plecat din Romania si s-a intors dupa revolutie cu intentia de a ramane definitiv aici (mai ales ca...a revenit cu dragostea sa de o viata, reusind in sfarsit dupa un car de ani sa fie impreuna!).
   Ei, succint v-am prezentat-o pe noua noastra colega, care de azi se va ocupa integral de tot ceea ce inseamna relatia noastra cu Sighisoara, cetatea de poveste si orasul de vis dintre dealuri si oamenii ei.
   Va debuta cu un fotoreportaj declansat de dorinta  ca aceasta cetate sa fie un model de organizare si frumusete, suparata de incredibila delasare a edililor care nu iau in seama felul in care-si pateaza obrazul si mai ales al locuitorilor care se lupta sa o intretina si sa o ridice, s-o faca si mai cunoscuta si mai umblata !
   Poate ca in anumite momente reportajul devine cam dur, dar astfel poate situatia unui indragostit de orasul sau va fi mai bine inteleasa.

DA PAGINA !
DATI CLICK PE FOTOGRAFII .
DACA NU APAR O PARTE DINTRE ELE, DATI REFRESH.
.

Hai la lupta cea mare, rob cu rob sa ne unim !!!

    Am incercat sa pasesc pe urmele turistilor care viziteaza orasul si am ramas "profund impresionata" de flairul medieval de care este insufletita Sighisoara.
   Am ajuns la drumul de urcare in cetate unde sunt 2 semne de circulatie, semne pe care nimeni nu le baga in seama. Acest lucru l-am constatat cand am ajuns in Piata Cetatii (foto1). Am urcat un pic mai sus si am dat de primul semn foarte medieval.(foto 2).
"Interzis auto"!!! (foto1)
Ruine "medievale"(foto2)


















   In Piata Cetatii am vazut inca un semn de circulatie , si nu am inteles rostul acestuia odata ce urcarea in sine este interzisa (foto 3).Dar mi-am dat repede seama ca daca cineva indeparteaza gardurile se deschide autostrada - Turnul Cizmarilor - Turnul cu Ceas. Deci pana aici totul ok. O sa mai revin la aceste garduri renumite. Mi-am continuat drumul coborand langa Turnul cu Ceas unde am am gasit un alt peisaj medieval (foto 4 ) imediat urmat de un iluminat arhitectural si un ciot de teava
Foto 4
de canalizare? ( foto 5).
Foto 3
 Mi-am continuat excursia pe aleea care inconjoara cetatea. Nu a durat mult timp si mi-am pus intrebarea daca pe aceasta alee se circula daca doresti sa scurtezi drumul spre orasul de "jos" ?(foto 6,7)
foto 6
sau este special amenajata pentru cei dornici sa ajunga cu glezna scrantita la faimosul spital din oras (glezne scrantite + dale" frumos" amenajate) deci
foto5
mi-am continuat drumul si am ajuns intr-un parc de nu mi-a venit sa cred ca ma aflu tot in aceeasi cetate (foto 8)
foto 8
deci s-ar putea sa mai descopar ceva frumos. 

  Si intradevar mergand pe langa zidul cetatii am mai gasit o coborare pentru cascadori .Aceasta deschizatura se afla la cativa metri de Turnul Cojocarilor care este frumos restaurat de Fundatia Mihai Eminescu Trust. Tot respectul pentru aceasta
foto 7
fundatie -  dar10 metri de zid puteau fi refacuti si
Foto 9,zidul la Turnul Cositorarilor
pe banii municipiului.Dar asta nu-i important atita timp cat niste garduri  verzi ii impiedica pe cei fara bun simt sa circule pe autostrada -Turnul Cizmarilor-Turnul cu Ceas.  
.
  Deci m-am deplasat spre piata Ratustelor unde iata ce am depistat langa Turnul Cositorarilor, incetul cu incetul incepe sa cada zidul (foto 9) si pentru ca oricum doar balaurii mai lipsesc aici hai sa mai facem si doua mormane cu gunoi ( foto 10) .
foto 10-groapa de gunoi ?
.
  Nu m-am lasat si mi-am continuat drumul si fiindca este "saptamana altfel" de ce n-ar fi altfel si cu toaleta publica.Daca ar fi fost deschisa poate intra cineva- dar ca sa nu fie altfel -este inchisa , ca de obicei.
  Sute de copii in cetate, care la nevoie sunt nevoiti sa foloseasca toaleta "medievala" fiindca
foto 11-inchis? La ce foloseste?
exemple se gasesc destule.(foto 11),asa ca imi parcurg drumul in continuare si uite ca am mai gasit un "moment" medieval ( foto 12).
.
Foto 12
   Am cautat sa gasesc placuta cu "monument istoric" dar nu exista in schimb am gasit o inscriptie sau mai bine zis niste resturi de inscriptie (foto 13)
Foto 13
si pentru ca ne aflam intr-o cetate medievala "patrimoniu UNESCO" cred ca si acest santier nu are voie sa fie ignorat (foto 14)
foto 14
,ii rog pe cei interesati sa nu ignore faptul ca aceasta casa are o tenta de verde, si aceasta culoare creaza agresiuni!(!?) Deci dupa cateva ore de plimbare prin cetate m-am hotarat sa vizitez si gara, si cum era de asteptat... surprize peste surprize. 
.
   Inainte de a ajunge la gara mi-a sarit o alta cladire in ochi.Care de departe uitandu-ma la ea mi-a placut. Cand m-am apropiat am ramas dezamagita (foto 15)
foto 15
dar am constatat ca de fapt renovarea acestei cladiri a fost finalizata in 2001 sau 2100 ? (foto 16).
.
Foto 16
   Am mai parcurs 50 metri si am vazut o cladire frumoasa si am fost entuziasmata (foto 17).
foto 17-Gara din Sighisoara
   Pentru a ajunge pe peronul 2 + 3 trebuie sa trec subteran.   Intrarea era deja dubioasa si am fost intimpinata de "noroc" ( foto 18) .
Foto 18 - Norocul,neica !
  Bun, am indraznit sa nu-mi calc norocul si am coborit si iata imediat la intrare pentru cei dornici sa faca sport un spalier (Foto 19 ) .
foto 19
  Nu am pasit cu prea multa incredere in aceasta catacomba si asta pe buna dreptate. La cativa metri am gasit un loc unde imi pot spala picioarele daca cumva mi-am calcat norocul (foto 20)
foto 20
si in sfarsit reusesc sa vad lumina zilei si ies pe peron.
  Prima impresie - aici acum cateva zile s-a dat vreo batalie !!! (foto 21).
Foto 21
 .
  M-am intors in cetate si m-am plimbat ingandurata si mi-a sarit o cladire in ochi : Hotel Steaua (foto 22)
foto 22
frumoasa cladire din fata privita. 
  Din spate zici ca-i sora cu peronul (foto 23)
foto 23
si in fata acestei frumoase cladiri mai este o cladire fantoma si un santier care se va termina cand eu o sa-mi vad ceafa.( foto 24 ).
  Acuma aproape ca mi-am spus toate ofurile si in concluzie Sighisoara ramane pentru mine cel mai frumos loc si totul ar fi ok daca nu ar exista... acele garduri verzi !.


*Anemone*
 .
.
  Este absolut inadmisibil ca singura cetate medievala locuita din Europa, o bijuterie a patrimoniului mondial in care s-au investit sume enorme venite de la U.E.si de la bugetul Romaniei pentru restaurare, modernizare - sistemul de canalizare care nu exista pana de curand si apa curenta pentru toate locatiile - si in care ani de zile s-a tot lucrat, sa vezi ca - tipic romaneste - "bagam gunoiul sub pres" , de parca nimeni nu ar vedea si pe nimeni nu ar deranja !

  Sighisoara este renumita pentru numarul deosebit de mare de turisti veniti din toata lumea anual, turisti care numai nebunii pot crede ca evita sa vada ceea ce se arata aici, in acest reportaj.

  Sunt prea multe lipsuri - si aici nu s-au aratat decat o mica parte - persistente, cu toata munca,energia si sumele investite, lipsuri care fac de ras natia noastra si arata indiferenta crasa fata de mostenirea inestimabila de care avem parte.
   Am fost de cateva ori acolo si vazand ca se lucreaza mi-am spus: ce grozav o sa fie !
foto 24- o alta cladire frumoasa si trista

  Din nenorocire...presul cu gunoi sub el a ajuns sa ne caracterizeze.
  Daca la Herculane si in alte parti scuza ca "Nu a fost bani destui bre! " mai tzine, aici...este o minciuna nesimtita!

  Cu banii investiti se puteau polei si acoperisurile !
  Gospodarii sunt cei care nu i-au folosit cum trebuie.
  Am sa vizitez iar aceasta minunatie medievala si ...va spun, Anemone, fiind sasoaica, a fost foarte retinuta in ceea ce a scris!
  Eu nu cred ca ma voi abtine !

*nemotoujours* 


.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu