2 octombrie 2014

658.Actorii de la "Masca" nu mai evolueaza pe treptele artei -"Vicleniile lui Scapino" in avanpremiera si cum ar trebui sa devin eu rau!

Atat de "Scapino"incat doar Scapino putea fi !
...dar nici nu au stagnat!
Au devenit CAMELEONI si se dezvolta vertiginos, sarind trepte si prinzand aripi.
Aceasta ar fi concluzia ultima, proprie si originala, dupa procesari nu foarte indelungate - pas de un spectacol, o seara de discutii si...vreo 24 de ore.

  Nu ma omor dupa bunicul Moliere, care saracul nu a fost foarte original in perioada sa caci de dinainte de Shakespeare inca certurile familiale,incurcaturi cu indragostiti si mai ales vesnicele conflicte fiu-tata/ fica-tata/ mama cu toti erau la ordinea zilei atat la papusarii din piete cat si la scenele din palate.In schimb spiritul vorbelor puse in gurile actorilor, sprinteneala cuvantului, replicile savuroase si inteligente,usturatoare, au ramas in istoria pieselor de teatru mai mult decat costumele,gesturile,decorurile sau chiar...linia povestii !
  Si aceasta vorbaraie incantatoare ,plina de spirit,veselie si culoare o dezvolta exceptional productia teatrului Masca...sarind iar parleazul cu ceea ce, desigur ca v-am prevenit mai sus, oricum nu prea aveau mare importanta ,nu?Adica...costumele, decorururile,linia povestii...
  Sa credeti domniilor voastre asta, caci, asa cum eu, siderat de sirena de vapor pe fundal de strigate de pescarusi mi-am zis:" hai ca de data asta au luat-o razna !Ce naiba sirena in sec.18???"dupa care"bre frate, ai uitat unde ai venit??? E "MASCA " FRATE !", fiind "MASCA & Co.", au avut grija sa umple cu imaginatie si sa urce in masina timpului intreaga piesa ,aducand-o atata de langa tine, incat moravurile vremii apuse devin ca la vesnicul Caragiale moravurile vecinilor tai de bloc ceva mai instariti care nu mai incap de pretentii si fumuri penibile.

HAIDETI SA VA MAI BARFESC PUTIN DA?




Argante, Sylvestre, Scapino...
  Aceasta piesa nu este o productie noua la "Masca", a textelor lui Moliere.
  Nu o stiu pe cea veche ("Masca"made,tot Moliere), dar stiu alte montari, in alti ani si chiar in limba scriitorului, dar ceea ce am scris mai sus cum ca actorii au devenit cameleoni, nu glumesc! Si asta pentru ca acesti  actori, sa nu spun tineri, efectiv au facut un intreg cu fulminanta imaginatie a regizorului (cine o fi oare.???) si efectiv au ars in comun, controlat dar deosebit de stralucitor, cu o exuberanta si o naturalete de zile mari.

  Pacat ca acele ore de participare efctiva la traznitele aventuri adolescentine manipulate savuros de vicleanul Scapino si avand ca victime pedepsite pe cei doi tati plini de ei care au uitat ca au avut si ei o varsta si vise si iubiri, spun pacat ca acest sir la un moment dat s-a rupt, undeva pe la mijloc.Am simtit ca mi s-a luat sau nu mi s-a dat ceva promis o ora intreaga si m-a deranjat.Mi-am batut mult capul sa aflu ce am patit si in discutiile ulterioare mi s-a relevat "fractura" deranjanta.
  V-o spun mai tarziu,nu va grabiti !

Octave,Hyacinthe,Nerine,Sylvestre
  Acesti actori vin dupa un succes opus total ca factura piesei in discutie:"Romeo si Julieta" - tragica poveste seculara in care au fost miraculos de in roluri ,dar la polul TOTAL (daca permiteti licenta) ,cel tragic.Ei bine, acum aflati de ce le spun Cameleoni: i-am mai vazut in rol comic, dar de data aceasta EFECTIV NU-I RECUNOSTI !
  Nu am de ce sa spun de vreunul in mod special, am avut grija s-o fac personal, fiecaruia si in grup, dar se vede maturitatea echipei, faptul ca lucreaza mult impreuna si le place enorm ceea ce fac, astfel incat daca intr-o piesa reusesti sa scoti lacrimi auditoriului si imediat in alta sa-l faci sa se tavaleasca de ras da, poti fi numit actor bun, actor ajuns la scopul sau, un CAMELEON !

  Tinand cont de faptul ca Massimiliano fiind Scapino a avut rolul principal, va fi singurul despre care voi vb ceva cuvinte individual: CHIAR ESTE SCAPINO !
  El este acela, este de acolo, are tot ce-i trebuie la el.
  Max dragule, uite ca sansele vin si inainte de 60 de ani si poti fi un Scapino de clasa, stralucitor si incantator, fara sa mai astepti sa fii Hamlet, Regele Lear sau Richard la 50 de ani!

Oana Dragnea,Massimiliano Nugnes,Eugeniu Fetescu si
Zerbinette (Ioana Rufu)
Clasica "sueta"tata-fiu:Leandre si Geronte


















   Si nu vreau sa uit sa "aplaud" cele trei feminine: o nebuna exuberanta, indragostita si plecata rau cu pluta, o GITANA si nu egipteanca (diferenta poate da peste cap o chestie esentiala din spectacol, deoarece egiptenii nu-si vindeau copiii si nici nu furau copii , dar fiind vorba si de conditia sociala...chiar daca in textul original apare ca egipteana, specific aceasta ca sa va lamuriti cu privire la conditia ei) deci o gitana micuta, zglobie ,argint viu si buna prietena cu prima asa ca si ea plecata cu pluta plus o doamna cazona ,care pune punctul pe I asa de frumos si hotarat si plin de sclipici incat inchide acest triunghi gratios intr-un mod deosebit de placut.

  Bun ,gata cu laudele la actori (pentru moment)

  Nebunia costumelor gen sec19-20, ceva arme si alte chestii "cotidiene"...la noi, este intregita cu un stil "mafioso", afaceristic-politicienesc si cu ceva replici mai...in limba turca, japoneza, ori...moldoveneasca de peste Prut!!!Hai nu va dati pe dupa colt! Nu puteti crede ce nebunie s-a creat cu acest stil si mai ales cu faptul ca s-a iesit din sala cu replici care incredibil dar in 24 de ore au ajuns deja celebre!!!( Net-ul a inceput sa se umple de ele).
  Nu vi le spun ,sa le aflati singuri.
Cine o fi? RAKETU' !
Maestrul privindu-i parinteste.
   Or sa o ia pe coaja iarasi toti cu rezultatul fanteziei acestei puneri in scena si asta mai mult ca sigur, nu de alta dar oameni obtuzi si cu chef de critica gratuit aiurea, mai ales la adresa acestui locas de cultura sunt si vor mai fi, dar zau, exact ca in "Fram" cu cele doua cucoane, singurii spectatori din tot circul care au strambat din nas si au criticat evolutia clovnilor si a ursului alb despre care scriitorul a justificat ca "erau bolnave de stomac si doctorii le recomandasera sa manance toata viata numai cartofi fierti fara sare", ma gandesc la cati urmasi tot asa de insipizi si suparati pe soarta au lasat pe lumea asta incat sa nu se bucure de fantezia, nebunia, spiritul si stralucirea unei trupe, a unei piese deosebit de frumos montate?
  Sper sa fie putini, mai ales ca medicamente pentru stomac sunt garla la barul teatrului...

Ei bine?
"Corbii "lacomi si corupti



















    "Clo-ul" productiei ar fi momentul prevazut si in scrierea originala, o scena satirica avand ca obiect sistemul judiciar de atunci...sau de acum...Oricum, fata de original devine un regal de razbunare si a saracului dar si a bogatului, dovedind ca ura fata de justitia falsa nu are clase sociale, chiar daca unii se folosesc cu brio de ea si ceilati o incaseaza constant si periodic.
  Scena este socanta, macabra, spectrala...si la aceasta scena am descoperit eu ca se cam "rupe" filmul.
  Este excelenta, foarte bine conceputa si jucata, dar...am descoperit ca pentru mine incepe intr-un mod care o rupe initial de context.
  Poate ar fi trebuit sa fie tranzitia mai lenta...sau mai brutala, mai hotarata, sa provoace o rupere dramatica?
  Nu stiu.
  O sa fiu mai atent data viitoare.
Pacalit,devalizat,batut...dezonorat.
Cazona,hotarata si...descurcatoare de
incurcaturi!
Pana la sfarsit nu am inteles de ce o fiinta
atat de si de...s-a casatorit cu un...
O sa vedeti !






















  Bun !
  Pe scurt:
- nu este "revitalizarea" unei piese clasice, nici readucerea la viata a unei productii mai vechi !
  Este noua, proaspata, sclipitoare!
- pierdeti mult daca nu profitati sa-i vedeti jucandu-se si distrandu-va !
- aoleu si am uitat cum trebuie sa devin eu rau ! Sau deja am facut-o?

scriere si foto: nemotoujours
Ei si noi, briefing pe marginea muncii lor
 Distributia
Argante – Valentin Mihalache
Geronte -Aurel Sandu
Octave – Robert Poiana
Leandre – Cristian Neacsu
Zerbinette- Ioana Rufu
Hyacinthe – Oana Dragnea
Scapino – Massimilliano Nugnes
Sylvestre – Eugen Fetescu
Nerine – Laura Dumitrascu Duica
Realizatori
Regia – Mihai Malaimare
Scenografia – Puiu Antemir
Costume- Sanda Mitache
Coregrafia  – Mirela Simniceanu
Concept masca supradimensionata -  Lector univ. dr. Anca Albani
Asist. concept masca supradimensionata -    Scenografie an I: Kover Alexandru, Lucan Andrei, Catalina Teodora, Mateescu Miruna, Elena Georgescu, design grafic an I : Dumbraveanu Mircea , desig grafic an 2: Victor Dumitrescu
Muzica – Gabriel Basarabescu


MARE ATENTIE!
ZILELE ACESTEA APARE SI UN "TRAILER" AL PIESEI,REALIZAT DE NOI,ASA CA URMARITI-NE !

GATA,A APARUT :





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu