17 iunie 2016

1035.Au iesit la lumina! T72 si P-125 in sfarsit pentru public! (partea a IV-a) - P-125 si..."Krauss-Maffei"!

   Desigur, continuam!
   Daca in celelalte articole ne-am axat mai mult pe fotografiile forte proaspete-atunci-si pe comparatii intre T-72 si P-125, acum va vom oferi si ceea ce putini stiu: viitorul incredibil pe care acest proiect, P-125/TR-125 l-ar fi avut in productie, viitor pe cale il studiase si il oferise faimoasa companie "Krauss-Maffei", producator de armament de renume mondial, realizator al celebrelor tancuri "Leopard", unele dintre cele mai bune din lume la ora actuala.
   De ce au ales acest proiect romanesc pentru dezvoltare???
   Pai...sa ne gandim intai ca aceasta companie nu a oferit o astfel de colaborare-pe proiectul deja in probe- niciunui alt producator din lume pana la acea ora! Practic au vazut capabilitatile acestui utilaj, avantajul sau major fiind ca, la acea data INCA era deosebit de competitiv si modern gandit, dovedindu-se o platforma foarte usor de dezvoltat, deosebit de practica, amovibila.
   Haideti sa va prezint intai datele tehnice reale plus cotele sale de gabarit, dupa care sa "lucram" exact pe "materialul clientului", adica...pe studiul facut de ei in anii '90:"Prezentarea rezultatelor studiului efectuat privind optimizarea proiectului TR125".

P-125/TR-125
Greutate:                                -48,5 tone
Echipaj:                                  -3 soldati
Putere specifica:                   -18,45 cp/tona
Presiune specifica:               -0.87 kg/cm2
Viteza maxima:        - sosea  -60 km/h
                                 - teren   -30-40 km/h
Consum mediu:                     -5 l/km
Distanta minima de lupta:    -1100 m
Tun                                         - 125 mm, 39 lovituri rezerva
Ansamblu de  incarcare        - 22 unitati/foc
Tip munitie                            - neacuplata
Telemetru laser                     - 4000 m, +-20-30m
Stabilizator                            - hidraulic
Plus tehnic de exploatat: spatiu mare motor interior (se proiectase in ideea unui viitor motor si mai puternic)
Cote: L=7800 mm
          l=3500 mm
          h=2800 mm
HAI SA DAM PAGINA!

   O sa incepem cu cateva desene ale lui P-125 (in continuare o sa-l numim TR-125), care va vor da detalii interesante.
   Va rog sa urmariti pe parcursul acestei expuneri transformarile "suferite" de aceasta platforma si mai ales faptul ca, fiind de fapt TREI proiecte derivate din prototip, la toate trenul de rulare pierde un galet si se fac modificari de suspensie, totusi nu majore, iar cutia sufera transformari infime, acestea dovedind doua lucruri:
1-deosebit de buna proiectare initiala,
2-economicitatea constructiei celor trei derivate, existand deja fluxul tehnologic si SDVistica implementate. dar si elementele in industrie.

  In cursul expunerii voi folosi date din studiul original pe care le voi marca cu font special, pe marginea carora voi face adaugiri.
  Proiectele discutate au fost denumite "B", incepand cu "B1".
TR 125
TR 125

 














.
  Dupa cum vedeti, acum aveti ocazia sa vizualizati si interiorul TR 125, cu detalii deosebit de interesante.

  Sa va dau ceva detalii si despre inceperea acestui proiect impreuna cu "Krauss Maffei".

  Contractul de colaborare a fost incheiat la 11 mai 1994 (!).Lucrarile pentru studiu de abia pe 15 mai 1996 (!!!).
  Lucrarile s-au desfasurat in patru etape.

  De ce a durat patru ani demararea studiului...nu am idee.
  Din cate inteleg eu, documentatia completa a fost primita de catre partener tarziu. Motivele...Necunoscute.

.
  Interesant este ca in etapa a doua s-au facut propuneri de optimizare si in
Vedere lateral stanga-spate, cu galeria de racire stanga.
masura posibilului
(ce o insemna asta...),acestea s-au prezentat sub forma de hard(?).

  Aceste optimizari se refera la urmatoarele puncte:
1-agregatul energetic:motorul si transmisia,
2-mecanismul de rulare cu suspensia si amortizarea,
3-instalatia electrica de bord,
4-sistemul de conducere a focului,tunul/sistemul de actionare a armamentului de bord.
   
  Aceste puncte  erau oricum in planul dezvoltarii TR125, luate in calcul de catre fabricantul roman, unul dintre aspecte fiind acela ca din start compartimentul energetic a fost gandit mai mare, calculatorul de bord fiind rusesc si se lucra la unul romanesc mult mai performant, celelalte puncte "venind" logic in tandem cu acestea.
.
,
  Deci, nimic nou sub soare.

  De luat in seama sunt ultimele puncte din aceasta a doua etapa:

  Cu acestea s-au aflat in atentie in mod deosebit:
1-respectarea cerintei tehnico-tactice,
2-avandu-se in vedere nivelul tehnic acum posibil, realizarea unei performante de sistem bine puse la punct,
3-asigurarea unui grad suficient de fiabilitate a sistemului complet.

  "Nivelul tehnic acum posibil".Adica, desigur, trecusera niste ani in care nu doar ca "dorintele" proiectantilor romani se puteau indeplini aparand tehnica adaptabila si aplicabila, dar fabrica in sine putea accesa asa ceva si prin aportul fabricantului german care punea la dispozitie Know-how curent se putea realiza ceea ce se dorea initial de la TR 125. Sa nu uitam totusi, ca la aparitia sa ca prototip, chiar era la nivel mondial (culmea, nu?). Cu aceste imbunatatiri, in anii
turela P/TR 125
90 ar fi fost un concurent notabil in clasa lui.

  Ideea este ca P 125 in aceasta configuratie cu "optimizarile" oricum prevazute inca de pe planseta era propus la fabricatie chiar de catre partenerul german.

  Astfel, in scurt timp putea intra in dotarea Armatei romane, cu solutii ieftine, viabile si eficiente.

  De abia de la aceasta varianta constructiva incepe "nebunia" dezvoltarii unor modele din ce in ce mai performante, deosebit de interesante si moderne, care practic transformau produsul romanesc intr-unul de talie tehnica superioara la clasa sa, concurent sigur pe aceasta piata de nisa.

  Pe parcursul acestei expuneri o sa va dau niste date tehnice pe care vreau sa
.
le comparati periodic la fiecare model, pentru a observa astfel mai bine diferentele evolutive.
  Incep cu turela initiala si cu trenul de rulare.
  Desigur, la urmatoarele turela aceasta va dispare complet, ea fiind din fonta turnata si se vor oferi turele sudate.

.
  Echipajul din turela:   2 soldati.
  Tunul:   125mm,
  Automatul de incarcare:   stoc 22 unitati de foc,
  Tipul de munitie:   decuplata,
   4 tipuri de munitie:-de strapungere,
                                   -exploziva,
                                   -subcalibru,  
                                   -cumulativa
  Carcasa turelei:   din fonta (turnata)
 
.
Ergonomia:   talia soldatilor:1,60 m

  Instalatia de conducere a focului:   cu sisteme optice partial stabilizate,
  Aparatul de vedere noaptea:  activ (lumina infrarosie),
  Telemetrul cu laser:  4000m,+/- 20-30m,
  Sistemul de miscare a armamentuluide la turela: hidraulic,
  Instalatia de avertzare:  asupra iluminarii laser.

  Sasiul- trenul de rulare:

  Motorul 8VSA3:   8 cilindri, 900CP,
  Transmisiile:        mecanism de viraj si cutia de viteze cu doua raze de viraj,
  Senila:                  bulon rezemat in cuzineti de cauciuc cu element de legatura la capat.
  Mecanismul de virare:  cu 7 galeti de fiecare parte,
  Cursa elastica:    +206mm,-169mm,
  Numarul de amortizoare:  3 buc. pe fiecare parte.
  Numarul de opritoare mecanice:  4 buc.pe fiecare parte.,
  Rezilienta mecanismului la rulare:  180 kNm (valoare estimata).

   Nu uitati aceste date! V-am spus:este foarte interesanta evolutia ulterioara!
   Din urmatorul episod ne vom ocupa de proiectele "B".
   Ca sa va provoc si sa va pun mintea la treaba pana atunci, va dau o schita cu  sasiul B1.
   Pentru cei care nu au citit celelalte articole despre P/TR 125 si T 72,, va rog "scotociti" arhiva noastra.
   VA URMA!

  *nemotoujours*
  Foto:Laura S si CrisSavia ("Suntem Romania!")
  Sursa datelor citate -in articol.

Sasiul B1 derivat din TR125.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu