Ceausescu si Tito |
In acelasi timp apare in sfarsit si povestea cercetarii militare nucleare in tara noastra, dar vom afla si faptul ca in graba asimilarii multor produse, a fabricarii lor, cantitatea de rebuturi era enorma, iar birocratia si dificultatile de colaborare in cadrul CAER a facut ca multe dintre produsele militare sub licenta sovietica sa fie realizate deja uzate moral.
La aceasta parte veti suporta si cateva interventii personale, comentarii pe marginea ideilor prezentate.
La aceasta parte veti suporta si cateva interventii personale, comentarii pe marginea ideilor prezentate.
(nemotoujours)
Citam:
" Dezvoltarea
în mod accelerat a industriei româneşti
a cuprins şi
sectoarele sale militare. Astfel, începând din anul 1965, în
România au fost iniţiate
cercetări
în vederea stabilirii efectelor exploziilor nucleare în diferite
medii de acţiune,
s-a studiat modul de utilizare a fenomenului de termoluminiscenţă
în dozimetria radiaţiilor
şi
s- a trecut la fabricarea completului de protecţie antichimică
nr. 2 (model 1965), destinat militarilor care acţionau
mult timp în teren contaminat, celor care lucrau cu substanţe
toxice de luptă,
precum şi
personalului care efectua decontamin ările
radioactive, biologice şi
chimice. Concomitent, au fost concepute ş
i realizate o serie de produse speciale esenţiale
pentru dotarea armatei române: pistoale- mitralieră,
puşti-mitralieră
şi
mitraliere cal. 7,62 mm (modelele 1963, 1964, respectiv 1966), puşti
semiautomate cal. 7,62 mm (cu lunetă),
mitraliere cal. 14,5 mm şi
12,7 mm, aruncătoare
de grenade reactive antitanc..."
DA PAGINA!
SR114 cu BM13 |
După
ce a devenit prim-secretar al C.C. al P.M.R. (în martie 1965) şi,
apoi, secretar general al partidului, Nicolae Ceauşescu
a continuat linia politică
generală
impusă
de Gheorghe Gheorghiu-Dej ş
i a încercat să
aducă
anumite îmbunătăţiri
în economia românească.
Acestea au fost prezentate pentru prima dată
în cadrul şedinţei
Biroului Politic al C.C. al P.M.R. desfăşurate
în ziua de 22 aprilie 1965.Cu
acel prilej,Gheorghe
Gaston Marin, preşedintele Comitetului de Stat al Planificării,
a precizat: „Prin dezvoltarea complexului economic de la noi din
ultimii 10 ani, noi depindem în materie de producţie
de importuri esenţiale.
Siderurgia, ca să
poat ă
funcţiona
cum trebuie, are nevoie de importuri de 2 miliarde [de] dolari; cu
toate că
producem oţel
şi
prevedem să
producem şi mai mult, importurile de oţel
cresc [...] În afară
de oţeluri
şi
materie primă,
importăm
subansambluri şi
materiale de producţie
de peste 2 miliarde lei valută,
datorită
unor ansambluri, subansambluri speciale legate de licenţe
şi
toate astea numai pe [valută]
Vest. Importăm
utilaje şi
materiale de 2 miliarde lei valută
şi
dăm
sarcina ca să
producem mărfuri
pentru export tot în valoare de 2 miliarde valută
În
afară
de toate acestea, noi importăm
linii complexe pe [valută]
Vest,
importăm
materie primă
pentru industria uşoară.
Balanţa
de plăţi
are nişte
premize foarte
grele, care, dacă
nu se realizează,
prejudiciază
atât realizarea planului de investiţii,
cât şi
realizarea venitului naţional.
Iată
că,
chiar în chimie, pe care o dezvoltăm
per sol, totuşi
suntem deficitari în economie. Totul este pe [valută]
Vest: importurile de utilaje pentru chimie, importurile de materie
primă,
materiale pentru chimie. Socotelile în chimie numai în anii 1969 –
1970 se vor echilibra. Ea, care acum este consumatoare de devize, se
va echilibra spre sfârşitul
cincinalului. În viitor se va întâmpla şi
faptul că
petrolul [românesc] va dispare de la export, ajungem la situaţia
de a importa 2300000 de tone ţ
iţei,
în afară
de ţiţei
mai dispare şi
lemnul, care era o resursă
de valută.
În acelaşi
timp, creşte
rolul construcţiei
de maşini,
care va ajunge să
dea 25-26% din totalul exportului ţării
noastre”
Ghe.Maurer si Golda Meir 1972,Israel |
AG 7 |
NOTA (nemotoujours):Maurer a fost singurul diplomat al acelei perioade, diplomar roman comunist, deosebit de apreciat in afara tarii si ocolit de catre sovietici datorita atitudinii sale putin ofensive si mai ales a stilului de scoala veche, burgheza, distanta si sigura.
In schimb era foarte agreat de catre capitalisti, fapt pentru care Ghe.Ghe.Dej si ulterior Ceausescu l-au folosit intens in relatiile Vest.Se pare ca deschiderea Romaniei catre Occident este realizata in mare parte de catre acest om care poate fi comparat cu Titulescu la un moment dat, tinand cont mai ales ca a creat balanta intre Israel -Romania si Palestina, Golda Meir de exemplu consultandu-se de mai multe ori cu acesta inclusiv in problema palestiniana.-incheiere nota.
A
doua problemă
este cea legată
de transporturi. Datorită
faptului că
ne găsim
în faţa
unui sector al economiei care are multe lucruri vechi, multe ră
măşiţe,
ş
i o
înăbuşire
a
transporturilor poate să
însemneze la fel, ca şi
nerealizarea unei anumite îmbunătăţiri
în agricultură,
consecinţe
colosal de grele pentru economie (subl.n.)”
Direcţiile
de dezvoltare economică
indicate de preşedintele
Consiliului de Miniştri
drept prioritare pentru România se regăsesc
în proiectul capitolului „Fondul de acumulare şi
investiţ
iile”, din cadrul planului de dezvoltare a economiei naţionale
pe
perioada 1966-1970, întocmit în formă finală la 19 aprilie 1965, după ce a fost dezbătut în Consiliul
Economic. De exemplu, pentru perioada 1966-1970 a fost
prevăzută
dotarea Căilor
Ferate Române cu 630 de locomotive Diesel- electrice, 1100 vagoane
de călători
şi
23250 vagoane de marfă
cu patru osii, precum şi
electrificarea a 430 km de linie de cale ferată. De
asemenea, a fost aprobată
dezvoltarea Uzinei „Electroputere” din Craiova,
pentru a se asigura producerea de motoare electrice (3000 de bucăţi
pe an), aparataj de înaltă
tensiune,
precum şi
pentru realizarea a 360 de locomotive Diesel-electrice tip 060 DA şi
a 89 de locomotive electrice tip CoCo, seria 040-EA (de 5100 kW).La
sfârşitul
anului 1969, ritmul anual de fabricaţie
de la Uzina „Electroputere” trebuia să
atingă
nivelul maxim de 150 de locomotive Diesel-electrice şi
electrice.
perioada 1966-1970, întocmit în formă finală la 19 aprilie 1965, după ce a fost dezbătut în Consiliul
EA 060,licenta ASEA Suedia,1965 Electroputere Craiova |
În
acelaşi
timp, autorităţile
de la Bucureşti
au preconizat dezvoltarea Uzinei de Construcţii
de Maşini
de la Reşiţa,
a Uzinei „23 August” din Bucureşti
precum şi
a fabricii
de vagoane de la Arad.Ulterior,
la Drobeta Turnu-Severin şi
Caracal au fost construite noi fabrici, pentru realizarea de vagoane
de marfă,
iar la Balş
(în judeţul
Olt) a fost dezvoltată
Întreprinderea de Osii şi
Boghiuri.
NOTA nemotoujours:
in paralel cu aceste obiective -modernizarea si inzestrarea transporturilor nationale - se incepe si exportul de locomotive,camioane, vagoane si autobuze, lucru care la un moment dat incetineste indeplinirea scopului primar de innoire si dezvoltare nationala, in schimb ajuta in mod deosebit la decontarile in CAER si aduce valuta in compensatie cu cea cheltuita pentru tehnologizari si achizitii externe.Solutia echilibrarii necesarului intern cu necesarul exportului este marirea capacitatilor existenta si dezvoltarea de noi capacitati de productie.- incheiere nota
Dezvoltarea în mod accelerat a industriei româneşti a cuprins şi sectoarele sale militare. Astfel, începând din anul 1965, în România au fost iniţiate cercetări în vederea stabilirii efectelor exploziilor nucleare în diferite medii de acţiune, s-a studiat modul de utilizare a fenomenului de termoluminiscenţă în dozimetria radiaţiilor şi s- a trecut la fabricarea completului de protecţ ie antichimică nr. 2 (model 1965), destinat militarilor care acţionau mult timp în teren contaminat, celor care lucrau cu substanţe toxice de luptă, precum
Dezvoltare BM 21 pe sasiu DAC 665 |
SR 114 PC |
IAR 823 |
După
Plenara C.C. al P.C.R. din aprilie 1968, industria româneasc ă
de apărare
s-a dezvoltat exponenţial,
aceasta fiind una dintre direcţiile
principale de acţiune
ale lui Nicolae Ceauşescu.Pe
de-o parte, ideea respectivă
a avut în sine o componentă pozitivă
deoarece, în acel fel, liderul Partidului Comunist Român a încercat
să
reducă
substanţial
importurile româneşti
de materiale militare din statele membre ale Organizaţiei
Tratatului de la Varşovia.
Pe de altă
parte, în cadrul analizei nu trebuie să
pierdem din vedere faptul că
industria românească
era încă
insuficient dezvoltată
pentru a susţine
fabricarea de armament, tehnică
de luptă
şi
alte produse speciale la un nivel competitiv pe plan mondial.
PG9V |
Ceausescu a preluat deosebit de agresiv fraiele dezvoltarii industriale, mai ales a industriei militare, trasand obiective mai mult decat ambitioase, vrand sa desprinda cat mai mult Romania de dependenta militara sovietica, de aceea a tatonat diplomatic nu doar Iugoslavia-adevarata si singura dizidenta declarata a pactului de la Varsovia, dar si Franta, Anglia, SUA, Germania, cu care dezvolta si mai puternic relatiile economice incepute de predecesor.Destul de repede realizeaza ca ceea ce i se refuza de catre vestici poate obtine prin filiera Tito , asa ca ,spre disperarea Moscovei intareste relatia cu Iugoslavia sub toate formele, peste capul CAER.- incheiere nota
În opinia noastră, arsenalul armatei române a suferit în privinţa calităţii produselor livrate de uzinele româneşti, comparativ cu cele provenind din alte state membre ale Organizaţiei Tratatului de la Varşovia (în special din URSS), şi în mod evident acest lucru a generat cheltuieli suplimentare pentru întreţinerea şi repararea tehnicii şi materialele achiziţionate din ţară, în vederea menţinerii capacităţii operative a unităţilor române la cote optime.
Analizând
modul cum a evoluat industria românească
de apărare
după
înfiinţarea
Organizaţiei
Tratatului de la Varşovia,
putem avansa ipoteza că
România a economisit anumite fonduri valutare prin restrângerea
importurilor sale militare, dar a cheltuit mult mai mult pentru
dezvoltarea industriei de apărare,
iar produsele speciale realizate în perioada 1955 – 1968 au fost
de cele mai multe ori uzate moral.
NOTE de completare(deosebit de interesante):
-A.N.I.C.,
fond C.C. al P.C.R. – Cancelarie, dosar 152/1966, f. 8; 10; 16. În
preambulul documentului încheiat în anul 1963 şi
intitulat „Principiile specializării
şi
cooperării
internaţionale
în producţia
de tehnică
militară
în ţările
membre ale Comisiei permanente C.A.E.R. pentru industria de apărare”
s-a precizat: „Prezentele principii ale specializării
internaţionale
şi
cooperării
producţiei
de tehnică
militară
în ţările
membre ale Comisiei permanente C.A.E.R. pentru industria de apărare
au fost elaborate în conformitate cu «Principiile fundamentale ale
diviziunii internaţionale
socialiste a muncii», adoptate la Consfătuirea
reprezentanţilor
partidelor comuniste şi
muncitoreşti
ale ţărilor
membre ale C.A.E.R. (iunie 1962) şi
sunt menite să
contribuie la asigurarea la timp a armatelor ţărilor
[Organizaţiei]
Tratatului de la Varşovia
cu tehnică
militară”.
Chivu Stoica |
-Punctul de vedere al delegaţiei
române a fost aprobat în cadrul
şedinţei
Prezidiului Permanent al C.C. al
P.C.R.,
desfăşurată
în ziua de 25 noiembrie 1966. La reuniunea respectivă
au participat: Nicolae Ceauşescu,
Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnăraş,
Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ.
Totodată,
au fost invitaţi
să
participe la şedinţă
Maxim Berghianu, preşedintele
Comitetului de Stat al Planificării,
şi
generalii Ion Gheorghe, prim-adjunct al ministrului Forţelor
Armate şi
şef
al Marelui Stat Major, şi
Constantin Şandru
-După o lună de zile de la decesul lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, membrii Biroului Politic al C.C. al P.M.R. s-au întrunit într-Ao şedinţă pentru a aproba proiectul capitolului „Fondul de acumulare şi investiţiile” din cadrul planului de dezvoltare a
Mitraliera 12,7 mm |
socialismului
(subl.n.)”. Nicolae Ceauşescu,
România
pe drumul desăvârşirii
construcţiei
socialiste,
vol. 3, Editura Politică,
Bucureşti,
1969, p. 177; 183-184.
-A fost
prevăzut
la acumulări
20,4 [%], iar la fondul de consum a fost 79,6 [%]; în anii 1956-1960
fondul de acumulare a avut 17,1 [%], iar fondul de consum 82,9, în
anii 1961-1965 fondul de acumulare a fost de 25,0 [%], iar la fondul
de consum a fost 75,0[%], în anii 1966-1970 la fondul de acumulare
se prevede 28,5 [%], iar la fondul de consum 71,5 [%]. Legat de acest
lucru pun o întrebare[:] – Oare nu este prea întinsă
coarda [?] Se spune aici că
nivelul salariilor creşte
cu 20% în cinci ani, aceasta este o preocupare dacă
nu este prea întins?”.
-Primul
care a răspuns
la întrebările
formulate de Chivu
Stoica a fost Alexandru Bârlădeanu,
care a declarat: „Noi am studiat bine problemele şi în material se vede că proporţia dintre fondul de acumulare şi fondul de consum este foarte strânsă, volumul fondului de acumulare este extrem de mare. Cu toate acestea am pus aceste cifre reţinând rezerva de 12 miliarde [de lei] spre sfârşitul cincinalului şi pe baza aceasta am putut stabili un echilibru, însă trebuie să vă spun părerea noastră că este suficientă nu o izbitură, ci o lovitură mai puternică ca acest lucru să fie răsturnat.
YAK 17 UTI |
Mai
intervine şi
un alt element, care a apărut
în ultimul moment. Noi am socotit toate utilajele din import la
preţul
de 3,30 lei valută,
acesta era cursul de revenire la leu în anul 1963. După
calculele din ultimul timp, acest curs va fi mult mai mare şi
atunci utilajele (corect: preţurile
la utilaje – n.n.) vor trebui recalculate, ceea ce poate aduce o
sporire financiară
care să
schimbe proporţia
fondului de acumulare.
YAK 23 FLORA |
MIG 15 bis |
-În
cursul anului 1965, conducerea Băncii
de Stat a României a vândut pe piaţa
internaţională,
prin intermediul a două
bănci
din Elveţia
– Banque des Reglements Internationaux (din Basel) şi
Union de Banques Suisses (din Zürich) – 10 tone de aur şi
15 tone de argint, obţinând
suma de 11,95 milioane dolari (circa 71,7 milioane lei valută).
Totodată,
au fost transportate în Elveţia
22 de tone de aur (10 tone în lingouri şi
12 tone în monede), cu scopul de a fi vândute, şi
a fost realizat un aranjament special cu Banque des Reglements
Internationaux, pentru înlocuirea întregii cantităţii
de aur în monede (1784000 bucăţi)
cu o cantitate egală
de aur în lingouri. Prima pe care a obţinut-o
Banca de Stat a României din vânzarea treptată,
de către
elveţieni,
a 758488 monede a fost valorificată
de autorităţile
de la Bucureşti
(2,05 milioane dolari sau 12,3 milioane lei valută).
-La
finalul operaţiunilor
respective, Banca de Stat a României avea 3 tone de aur (în
lingouri) depozitate la Union de Banques Suisses, cu care statul
român a gajat pentru obţinerea
unui credit financiar în valoare de 3,48 milioane dolari (circa 20,9
milioane lei valută),
precum şi
19 tone de aur (în lingouri) într-un depozit liber, la Banque des
Reglements Internationaux.
Aparataj realizat la Electroputere Craiova |
-Până
la sfârşitul
lunii ianuarie 1966, autorităţile
române au utilizat doar 11,316 milioane dolari (67,9 milioane lei
valută)
pentru achitarea unor avansuri şi
a altor obligaţii
ce reveneau din contractele privind importurile de instalaţii.
În conturile de depozit au rămas
6,16 milioane dolari (37 milioane lei valută),
banii respectivi provenind din suma ob ţinută
în anul 1965 după
vânzarea a 13 tone de aur şi
15 tone de argint, precum şi
din prima acordată
pentru 758488 monede tranzacţionate
de elveţieni,
conform aranjamentului special realizat cu Banca de Stat a României.
Totodată,
la Banque des Reglements Internationaux au rămas
pentru a fi valorificate 1025512 monede de aur, România având
drepturi doar asupra primei de cumpărare
a monedelor.
-Conform
Planului de comerţ
exterior şi
al balanţei
de plăţi
externe pe anii 1966-1970, Banca de Stat a României a preconizat
valorificarea următoarelor
cantităţi
de aur şi
argint (aproximative) din rezervele sale, în perioada 1966-1970:
13,6 tone de aur şi
119 tone de argint (1966); 7,9 tone de aur şi
61 tone de argint (1967); 7,5 tone de aur şi
61,5 tone de argint (1968). Ibidem,
dosar 21/1966, f. 2-3; 339-341; Petre Opriş,
Pretenţiile
României Socialiste faţă
de
fosta Comisie
Europeană
a Dunării
(iunie 1973),
în „Dosarele Istoriei”, anul XI, nr. 6 (118)/2006, p. 33-34.
A.N.I.C.,
fond C.C. al P.C.R. – Cancelarie, dosar 58/1965, f. 20-21.
„Eu
am vorbit şi
cu [Gheorghe] Gaston [Marin], mi se pare că
suma prevăzută
la investiţii
[pentru cincinalul 1966 – 1970] constituie un efort foarte mare,
acest lucru va fi pus şi
în faţa
Congresului şi
în Directive[le Congresului] – a declarat Nicolae Ceauşescu
la reuniunea din 22 aprilie 1965. M-am gândit să
ne limităm
[investiţiile]
la 250–260 miliarde [lei], lucru care ar corespunde, însă
trebuie să
vedem şi
problema producţiei
[...] Urmează
ca pentru calculul nostru să
rămână
aceasta ca efort maxim, iar pe parcurs vom vedea, în 1966–1968,
care va fi situaţia.
Avem posibilităţi,
să
vedem, dar să
nu ne propunem efortul acesta, care e, în orice caz, fără
o rezervă.
Se poate întâmpla să
fie o dereglare fie în agricultură,
o secetă,
fie în alt domeniu şi
nu vom putea merge mai departe. De aceea cred că
trebuie să
ne gândim să
mergem în jur de 250–260 miliarde [lei]. Propun să
nu punem o cifră
fixă
în Directive[le Congresului], iar în legătură
cu producţia
nu este neapărat
nevoie să
punem o cifră
care să
nu corespundă
posibilităţilor
noastre”. Ibidem,
f. 22.
-Alexandru
Bârlădeanu
a motivat propunerea sa, declarând: „Acesta (planul repartizat
ministerelor – n.n.) trebuie să
fie 12%, pentru că
dacă
planul real pe care îl vom pune ca sarcină
îl vom schimba [în anii următori],
venitul naţional
va fi altul şi
nu vom putea realiza 260 miliarde, totul coboară
în
jos,
şi
balanţa
de plăţi
externe, totul se dezechilibrează.
Deci ca
sarcină
publică
poate fi 11,5%, dar ca sarcină
de plan în ministere nu poate fi sub 12%. Aceasta înseamnă
că
investiţiile
trebuie reorientate sub semnul eficienţei,
ca să
nu scadă
venitul naţional”.
Ibidem,
f. 23.
Locomotiva diesel hidraulica "23 August",seria LDH |
În
cadrul „Listei principalelor titluri şi
acţiuni
pe perioada 1966 – 1970”, anexată
la proiectul menţionat
anterior, s-a propus, printre altele, electrificarea liniei duble de
cale ferată
dintre Bucureşti
şi
Braşov,
pe o porţiune
de 140 km, până
în anul 1968 (pentru acel proiect s-a preconizat cheltuirea a 605
milioane lei, din care 230 de milioane în perioada 1966 – 1970) şi
a liniei de cale ferată
Craiova – Caransebeş
– Câlnic, pe o porţiune
de 265 km, până
în anul 1970 (o investiţie
de
milioane
lei). De asemenea, în aprilie 1965 a fost prevăzută
o investiţie
de 150 milioane lei – din care 110 milioane lei se cheltuiau în
perioada 1967–1970 – în scopul construirii şi
punerii în funcţiune
a unei secţii
noi pentru reparat locomotive Diesel-electrice. În cadrul acelei
secţii
urmau să
se realizeze anual reparaţii
capitale la 110 locomotive. Ibidem,
f. 118; 143-
Investiţia
totală
se cifra la 950 milioane lei, din care 450 milioane lei pentru
perioada 1966-1970. Ibidem,
f. 116.
-În
anul 1966 urmau să
se realizeze la Craiova 5500 tone de aparataj de înaltă
tensiune, iar cantitatea respectivă
creştea
în perioada 1966-1970, pentru a atinge, în final, nivelul de 15000
tone pe an. Ibidem.
-În
perioada 1960-1994 au fost realizate la Uzina „Electroputere” din
Craiova peste 1400 de locomotive Diesel-electrice tip 060 DA şi
aproape 1000 de locomotive electrice tip CoCo, seria 060–EA. Căile
Ferate Române,
op.cit., p. 183-184.
La
Uzina de Construcţii
de Maşini
de la Reşiţa
urmau să
fie fabricate anual 170 de motoare pentru locomotivele
Diesel-electrice realizate la Craiova. A.N.I.C., fond C.C. al P.C.R.
– Cancelarie, dosar 58/1965, f. 119.
-În
cazul Uzinei „23 August”, investiţiile
preconizate au fost de 650 milioane lei – 440 milioane lei în
perioada 1966-1970 şi
210 milioane lei în perioada 1971-1975. Ritmul maxim de producţie
de la Uzina „23 August” a fost stabilit la 80 de
locomotive
Diesel-hidraulice (tip BB, seria 040-DHC, de 1250 CP) anual şi
400 de motoare Diesel (de 350 şi
700 CP). Până
la sfârşitul
anului 1970, la uzina respectivă
trebuiau realizate 170 de locomotive de 1250 CP, 50 de locomotive de
700 CP
şi
90 de locomotive de 450 CP (pentru cale ferată
normală
şi
îngustă),
toate acestea fiind Diesel-hidraulice. Ibidem,
f. 119; 144; Căile
Ferate Române,
op.cit., p. 187.
-În
proiectul capitolului „Fondul de acumulare şi
investiţiile”,
din cadrul planului de dezvoltare a economiei naţionale
pe perioada 1966-1970, s-a preconizat fabricarea a 23250 de vagoane
de marfă
cu patru osii şi
a 1150 vagoane de călători
pe patru osii (inclusiv pentru poştă
şi
bagaje) în perioada 1966-1970, investiţia
totală
fiind de 7406 milioane lei (din care 5943 milioane pentru realizarea
vagoanelor de marfă).
A.N.I.C., fond C.C. al P.C.R. – Cancelarie, dosar 58/1965, f. 144.
-Uzina
de Reparare a Avioanelor – Bacău
a fost înfiinţată
la 17 aprilie 1953 cu scopul efectuării
reviziilor generale la avioanele IAK-17 UTI, IAK-23 şi
MIG-15. În anii care au urmat, la uzina respectivă
au fost reparate şi
aparate MIG-17, Il-28(H-5)
şi
Il-28 U (HJ-5). Odată
cu introducerea în dotarea Forţelor
Aeriene Române a primelor avioane de vânătoare
supersonice, uzina din Bacău
a fost dezvoltată
în vederea efectuării
de reparaţii
curente şi
generale atât la aparatele MIG-19, MIG-21 (F-13, PF, U, PFM, R, M,
MF, US, UM), MIG-23, L-29 „Delfin” şi
L-39 „Albatros”, cât şi
la motoarele R-11 F-300 (Produsul 37 F), R-13-300 (Produsul 95),
M-701 C-500, VK-1 şi
WJ-5. Pentru detalii, vezi
http://www.aerostar.ro.
Combinatul chimic Craiova |
-Primele
mitraliere antiaeriene cal. 14,5 mm, precum şi
aruncătoarele
de grenade antitanc AG-7 şi
AG-9 au fost produse în România după
încheierea Protocolului nr. 19/1969 al Comisiei permanente CAER
pentru industria de apărare,
iar mitralierele antiaeriene cal. 12,7 mm (pentru dotarea tancurilor
T-55, TR-580, TR-800 şi
P-125) au fost realizate pentru prima dată
în uzinele româneşti
după
încheierea Protocolului nr. 26/1973 al aceleiaşi
comisii. Idem, dosar 159/1973, f. 148.
-Începând
din anii ’50 au fost importate din URSS aparate dozimetrice (DP-1
B, DP-2, DP-5 A, DP-12, DP-21 B, DP-22 şi
autospeciale pentru degazarea terenului, armamentului, tehnicii de
luptă
şi
echipamentului. Autospecialele erau
montate
pe şasiul
unor autocamioane ZIL, ZIS-150 sau GAZ-63 (ARS-12, ADT-12, ADA-750,
ADM-48, ADAT-48, ADAC-3, AGV-3). Totodată,
s-au cumpărat
din URSS măşti
contra gazelor (model 1952), complete de protecţie
antichimică
nr. 1 şi
2, aparate de fumizare AF-450, grenade şi
lumânări
fumigene, autospeciale DDA-53 şi
ADD-53 pentru tratarea medicală
a personalului contaminat radioactiv şi
cu substanţe
toxice de luptă.
Nicolae Popescu, Mihail Grigorescu, op.cit.,
p. 278; 323-325; 338.
-Aparatura
de vedere pe timp de noapte PGN-1 a fost realizată
în România după
încheierea Protocolului nr. 5/1971 al grupei temporare de lucru şi
a Protocoalelor nr. 22/1971 şi
23/1971 ale Comisiei permanente CAER pentru industria de apărare.
A.N.I.C., fond C.C. al P.C.R. – Cancelarie, dosar 159/1973, f. 148.
-Totodată,
în anii 1970-1975 au fost concepute şi
puse în aplicare manuale şi
regulamente noi: „Substanţe
toxice de luptă”,
„Manual de protecţie
a trupelor împotriva armelor de nimicire în masă
(volumele I, II şi
III)”, „Manual de întrebuinţare
a armei chimice în luptă
şi
operaţie”,
„C-12, Substanţe
chimice de luptă”,
„C-1, Regulamentul de luptă
al trupelor chimice, partea I (echipaj, grupă,
pluton”, „C-1, Regulamentul de luptă
al trupelor chimice, partea II (companie, batalion)”, „C-8,
Instrucţiuni
pentru cunoaşterea
şi
folosirea mijloacelor de protecţie
individuală”,
„C-7, Instrucţiuni
pentru cercetarea de radiaţie
şi
chimică”
şi
altele. Acestea au înlocuit lucrările
realizate în România în anii ’50 – „Memoratorul
tactico-tehnic pentru apărarea
antichimică”
(1951), „Degazarea” (1952), „Instrucţiuni
de cercetare chimică”
(1953),
-„Întrebuinţarea
perdelelor de fum de către
subunităţile
de infanterie” (1953), „Instrucţiuni
pentru protecţia
antichimică
a trupelor” (1954), „Manualul de protecţie
antichimică
(volumul I)” (1956) etc. Noile manuale şi
regulamente au fost utilizate atât de către
militarii din subunităţile
de cercetare chimică
şi
de radiaţii,
cât şi
de personalul din celelalte arme şi
categorii de forţe
armate, în limitele de competenţă
impuse de specialitatea pe care o deţineau.
Nicolae Popescu, Mihail Grigorescu, op.cit.,
p. 239-247; 292; 294-296.
H5C(IL 28) |
-Unul
dintre obiectivele Plenarei C.C. al P.C.R. desfăşurate
la Sala Palatului din Bucureşti,
în perioada 22 – 25 aprilie 1968, a fost acela de a se afirma în
mod public, în premieră,
dorinţa
lui Nicolae Ceauşescu
de a intensifica fabricarea în România a unor categorii de armament
şi
de tehnică
de luptă
pentru înzestrarea armatei române. Liderul P.C.R. considera că
poporul român înregistrase până
în acel moment succese în industrializarea ţării
şi,
în consecinţă,
a propus adoptarea unei atitudini noi în relaţiile
de colaborare cu statele membre ale Organizaţiei
Tratatului de la Varşovia
care furnizau armatei române cea mai mare parte a armamentului şi
tehnicii de luptă.
-În
ziua imediat următoare
încheierii Plenarei C.C. al P.C.R., Nicolae Ceauşescu
a rostit o cuvântare la Adunarea activului de partid al municipiului
Bucureşti.
Cu acel prilej, liderul partidului a declarat: „Plenara Comitetului
Central al partidului a dezbătut
timp de patru zile probleme de o mare însemnătate,
care vor exercita o puternică
influenţă
pozitivă
asupra dezvoltării
societăţii
noastre socialiste. Hotărârile
plenarei au trezit un puternic ecou şi
au fost primite cu deosebită
satisfacţie
de toţi
membrii de partid, de întregul popor. Aceste hotărâri
demonstrează
încă
o dată
principialitatea şi
consecvenţa
cu care Comitetul Central al partidului înfăptuieşte
neabătut
linia politică
şi
Directivele trasate de Congresul al IX-lea pentru perfecţionarea
conducerii activităţii
economico-sociale, dezvoltarea continuă
a democraţiei
de partid şi
a democraţiei
socialiste în ţara
noastră
[...] Plenara Comitetului Central, analizând starea pregătirii
de luptă
şi
politice a forţelor
armate ale ţării,
a constatat cu deplină
satisfacţie
că
armata noastră
se găseşte
la un bun nivel de instruire şi
că
este oricând gata să-şi
îndeplinească
cu cinste misiunea sacră
încredinţată
de partid şi
guvern, ca apărătoare
a pământului
patriei, a cauzei păcii.
Statul
nostru a făcut
şi
face mari eforturi financiare şi
materiale pentru înzestrarea forţelor
noastre armate cu tehnică
modernă
de luptă.
Este de înţeles
că,
atâta vreme cât există
imperialismul
şi,
ca urmare, se menţine
pericolul de agresiune
şi
război,
inclusiv pericolul unui război
mondial, este necesar să
facem totul pentru a asigura întărirea
continuă
a forţelor
noastre armate, a capacităţii
lor de luptă
pentru apărarea
patriei. După
cum
aţi
putut afla, plenara Comitetului Central a
hotărât
să
fie luate noi măsuri
pentru a asigura forţelor
noastre armate tehnica de luptă
necesară
şi
modernă.
În acest sens, au fost stabilite măsuri
pentru a produce la noi în ţară
o parte mai mare a mijloacelor de apărare,
importând în special acea tehnică
de luptă
a cărei
producţie
în ţară
nu se justifică
economic sau nu se poate realiza la un nivel satisfăcător.
-Urmărind
cu consecvenţă
să
asigure armata noastră
cu tot ce-i este necesar pentru a-şi
putea îndeplini în orice moment misiunea, Comitetul Central şi-a
exprimat şi
îşi
exprimă
încrederea deplină
că
militarii forţelor
noastre armate vor depune eforturi neobosite spre a-şi
ridica în continuare nivelul pregătirii
de luptă
şi
politice, spre a învăţa
să
folosească
în orice condiţii
de luptă
armamentul din dotare, a fi oricând gata să-şi
îndeplinească
datoria faţă
de patrie, faţă
de cauza
-Dacă
trecem cu vederea peste aspectul propagandistic al cuvântării,
putem afirma că
Nicolae Ceauşescu
nu a adoptat în pripă
o hotărâre
extrem de importantă
pentru România. Decizia respectivă
a fost rezultatul unei analize desfăşurate
pe parcursul mai multor ani (1965-1967), după
consultarea specialiştilor
români şi
analizarea unor informaţii
oferite în mod oficial de reprezentanţii
Iugoslaviei. De exemplu, la 25 martie 1965, generalul de armată
Leontin Sălăjan
s-a întâlnit la Bucureşti
cu generalul de armată
Ivan Gosnjak – secretar de Stat pentru Apărarea
Naţională
a Republicii Socialiste Federative Iugoslavia şi
membru al delegaţiei
iugoslave care a participat la funeraliile lui Gheorghe
Gheorghiu-Dej.
Cu acel prilej, ministrul român al Forţelor
Armate a dorit să
afle cum se realiza înzestrarea armatei iugoslave. Partenerul său
de discuţie
a răspuns
la întrebarea respectivă,
declarând, printre altele, faptul că
„în
prezent industria iugoslavă
produce tehnică
militară
necesară,
cu excepţia
tancurilor, avioanelor şi
rachetelor pe care le importă
din URSS, deoarece organizarea unei producţii
proprii a acestora ar necesita cheltuieli foarte mari”. Totodată,
generalul iugoslav „a subliniat că
tehnica pe care o primesc din URSS, o plătesc
în cliring şi
că
nu i-a solicitat credite [Moscovei] deoarece nu vor să
depindă
de sovietici”. De asemenea, Ivan Gosnjak a declarat că
„pentru cunoaşterea
şi
achiziţionarea
de tehnică
militară,
pe baza unor înţelegeri,
au efectuat schimburi de delegaţii
de specialişti
militari cu Ministerele Apărării
ale R.S. Cehoslovace şi
R.P. Polone şi
că
asemenea schimburi de delegaţii
ar fi utile şi
cu Ministerul Forţelor
Armate ale Republicii Populare Române”.
Stanga Ivan Gosnjak in timpul razboiului |
-Generalul
de armată
Leontin Sălăjan
a fost de acord cu propunerea exprimată
de secretarul de stat iugoslav şi
i-a spus că
„este bine ca anumite categorii de tehnică
militară
să
fie achiziţionate
şi
din alte ţări,
monopolul unei singure ţări
în producţia
de armament nefiind indicat şi
că
acesta contribuie la îmbunătăţirea
calităţii
şi
lărgirea
posibilităţilor
de achiziţionare”.
A.N.I.C., fond C.C. al P.C.R. – Cancelarie, dosar 194/1965, f.
11-13.
NOTA nemotoujours:
Parerea mea este ca ecste replici au declansat viitoarea colaborare (si) industrial- militara dintre cele doua tari.
Iugoslavia isi permitea sa duca aceasta politica economica in CAER (de achitare in cliring) datorita unor motive deosebite:
1-nu a avut de platit datorii de razboi niciunui stat ci de incasat ,
2-avea suport financiar deosebit din partea occidentului cu garantii engleze si americane si avantaje economice de exceptie:preturi de dumping la orice import vest, imprumuturi bancare preferentiale garantate de catre vestici,ajutoare diverse.
3-achitand in cliring, pe langa faptul ca si sovieticii ii favorizau pt.a contra avantajele oferite de catre vestici, aveau si discounturi marite.
Aceasta lectie Ceausescu a invatat-o si a aplicat-o ulterior sub alta forma, in care i-a facut pe sovietici ca nevoiti sa accepte continuu ca plata marfuri si produse industriale din Romania, indatorandu-ne singuri fortat, astfel incat Moscova sa nu aiba alta solutie decat barter in conditiile noastre, in schimb exportul pe relatia Asia, Africa ,Europa si Americi sa fie facut prin bursele de marfuri externe la produse foarte cautate (ingrasaminte chimice de exemplu).cu acreditive si sume clare (marfa-bani),plus foarte putin barter in tari favorizate de catre statul roman si achizitiile de tehnologii moderne sau urgente din vest sa se faca in cliring prin negocieri intense,pentru urgentarea tranzactiilor (fabrica de pulberi Fagaras este cel mai clar exemplu).Despre sistemul aplicat de catre statul comunist este foarte mult de explicat si nu este locul aici.-incheiere nota
NOTA nemotoujours:
Parerea mea este ca ecste replici au declansat viitoarea colaborare (si) industrial- militara dintre cele doua tari.
Iugoslavia isi permitea sa duca aceasta politica economica in CAER (de achitare in cliring) datorita unor motive deosebite:
1-nu a avut de platit datorii de razboi niciunui stat ci de incasat ,
2-avea suport financiar deosebit din partea occidentului cu garantii engleze si americane si avantaje economice de exceptie:preturi de dumping la orice import vest, imprumuturi bancare preferentiale garantate de catre vestici,ajutoare diverse.
3-achitand in cliring, pe langa faptul ca si sovieticii ii favorizau pt.a contra avantajele oferite de catre vestici, aveau si discounturi marite.
Aceasta lectie Ceausescu a invatat-o si a aplicat-o ulterior sub alta forma, in care i-a facut pe sovietici ca nevoiti sa accepte continuu ca plata marfuri si produse industriale din Romania, indatorandu-ne singuri fortat, astfel incat Moscova sa nu aiba alta solutie decat barter in conditiile noastre, in schimb exportul pe relatia Asia, Africa ,Europa si Americi sa fie facut prin bursele de marfuri externe la produse foarte cautate (ingrasaminte chimice de exemplu).cu acreditive si sume clare (marfa-bani),plus foarte putin barter in tari favorizate de catre statul roman si achizitiile de tehnologii moderne sau urgente din vest sa se faca in cliring prin negocieri intense,pentru urgentarea tranzactiilor (fabrica de pulberi Fagaras este cel mai clar exemplu).Despre sistemul aplicat de catre statul comunist este foarte mult de explicat si nu este locul aici.-incheiere nota
- Pentru detalii privind starea în care se afla şi
performanţele
modeste ale industriei româneşti
de apărare
la începutul anilor ’70 (rebuturi în proporţie
de 86% la căştile
de oţel
realizate în ţară,
întârzieri majore în proiectele privind construirea avionului
IAR-93 şi
a elicopterului IAR-330 H „Puma” ş.a.),
vezi discuţiile
purtate în cadrul şedinţei
Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R. desf ăşurată
în ziua de 5 noiembrie 1973. Idem, dosar 159/1973, f. 10-20; Petre
Opriş,
Industria
românească
de apărare
în anii 1965-1989,
în curs de publicare.
*lt-col dr. Petre Opris*
. foto:internet
.
SFARSIT
. foto:internet
.
reeditare si note personale:nemotoujours
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu