Muzeul Judetean Brasov (foto:internet) |
Am aflat mai tarziu, dar asteptam continuarea.
.
O parte din angajații instituțiilor subordonate Consiliului Județean Brașov doresc să aducă la cunoștința opiniei publice și mass media o serie de fapte de o gravitate fără precedent în istoria recentă a României.
.
O parte din angajații instituțiilor subordonate Consiliului Județean Brașov doresc să aducă la cunoștința opiniei publice și mass media o serie de fapte de o gravitate fără precedent în istoria recentă a României.
Context
legislativ. Conform legislației
românești în vigoare, angajații sistemului public au obligația să
muncească un
număr de ore conform Codului Muncii, respectiv au dreptul la o remunerație
conformă cu pregătirea, calitatea și cantitatea muncii prestate. După
tăierea salariilor
din vara anului 2010, prin legea 284/2010 a salarizării unitare a
personalului
plătit din fonduri publice s-au fixat cadrele legale în care se puteau
plăti
bugetarii din România. După ce am asistat pasivi la mărirea etapizată a
salariilor pentru personalul din educație și din sănătate (2014-2015),
în iunie
2015 a venit rândul angajaților din instituțiile administrației publice
să le
fie mărite salariile „cu până la 12%”, conform OUG 27/2015.
DA PAGINA!
Pentru a se respecta noua legislație în
domeniul salarizării,
aparatul propriu al Consiliului Județean Brașov și instituțiile
subordonate
acestuia au făcut solicitări scrise, transformate în propuneri de
hotărâri de
Consiliu Județean, pentru aprobarea bugetelor proprii, menite să pună în
aplicare noile prevederi legale. Urmarea a fost că în ședințele de
Consiliu
Județean Brașov din lunile iulie și august 2015 s-au aprobat aceste
măriri de
buget doar pentru aparatul propriu al instituției ordonator principal de
credite, respectiv pentru câteva din instituțiile subordonate acesteia
(Muzeul
Județean de Istorie Brașov, Muzeul de Etnografie Brașov, Biblioteca
Județeană
„George Barițiu” Brașov). Toate celelalte solicitări, venite din
partea
restului instituțiilor publice subordonate Consiliului Județean Brașov,
au fost
respinse.
Din acest motiv se
încalcă flagrant
principiul legal „remunerație egală pentru muncă egală„ prevăzut
în mod expres
de Art. 1 din Ordonanța nr. 137 din 31 august 2000 privind prevenirea şi
sancţionarea tuturor formelor de discriminare („În România, stat de
drept,
democratic şi social, demnitatea omului, drepturile şi libertăţile
cetăţenilor,
libera dezvoltare a personalităţii umane reprezintă valori supreme şi
sunt
garantate de lege. (2) Principiul egalităţii între cetăţeni, al
excluderii
privilegiilor şi discriminării sunt garantate în special în exercitarea
următoarelor drepturi: (i) dreptul la muncă, la libera alegere a
ocupaţiei, la
condiţii de muncă echitabile şi satisfăcătoare, la protecţia
împotriva
şomajului, la un salariu egal pentru muncă egală, la o remuneraţie
echitabilă
şi satisfăcătoare”) și art. 3, lit. c) din Legea-cadru privind
salarizarea
unitară a personalului plătit din fonduri publice („Sistemul de
salarizare
reglementat prin prezenta lege are la bază următoarele principii: c)
echitate
și coerență, prin crearea de oportunități egale și remunerație egală
pentru
muncă de valoare egală, pe baza principiilor și normelor unitare privind
stabilirea și acordarea salariului și a celorlalte drepturi de natură
salarială
ale personalului din sectorul bugetar”).
Întrebări.
În numele
angajaților din
instituțiile subordonate Consiliului Județean Brașov cărora nu li s-a
aprobat
creșterea salarială „de până la 12%”, prevăzută în OUG 27/2015,
adresăm
autorităților publice din administrația locală și centrală, Guvernului
României,
instituției Avocatului Poporului, respectiv Consiliului Național pentru
Combaterea Discriminării, următoarele întrebări:
- a devenit OUG 27/2015 opozabilă Constituției
României, care
prevede la articolul 16 în mod expres: „Cetățenii sunt egali în fața
legii și a
autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări. Nimeni
nu este mai
presus de lege”?
- contractele de management și contractele de
muncă ale
personalului din instituțiile subordonate Consiliului Județean Brașov au
devenit caduce, fără notificarea părților?
- plafonul de cheltuieli de personal repartizat
conform
prevederilor legale este valabil pentru întreg personalul din subordinea
Consiliului Județean Brașov sau doar pentru o parte a acestuia? Cine a
stabilit
acest cuantum și în baza cărui temei legal?
- cum se pot realiza „economii la fondul de
personal”, în
condițiile în care bugetele sunt aprobate în baza bugetului executat în
anul
precedent? Menționăm că acest „argument” a fost invocat de
instituțiile și
aparatul propriu al Consiliului Județean Brașov cărora li s-a aprobat
„creșterea de până la 12%”.
- este moral și legal să tratezi în mod
discriminator aceeași
solicitare? A devenit dubla măsură în aplicarea aceleiași legi noul
standard de
activitate?
- asistăm la un nou an 2010, cu tăieri de
salarii pentru o
parte din bugetarii României?
- au fost folosite criterii precum meritocrația
și
performanța în evaluarea oportunității măririi de salarii cu „până
la 12%” doar
pentru unele din instituțiile subordonate Consiliului Județean Brașov? Au
existat dezbateri și consultări publice pe această temă? Când?
Unde?
- mai este valabil principiul solidarității
menționat în
articolul 15 din Legea 273/2006 a Finanțelor Publice sau am fost
împărțiți în
cetățeni de rang inferior și cetățeni de rang superior, doar că s-a
uitat
notificarea noastră?
Solicitare:
Cerem reintrarea
în
legalitate în regim de urgență, prin convocarea unei ședințe
extraordinare a
Consiliului Județean Brașov, cu un singur punct pe ordinea de zi, menit
să ducă
la respectarea democrației și a legii.
Concluzie.
Dacă solicitarea
noastră nu
va fi pusă cu celeritate în practică, noi, angajații instituțiilor
subordonate
Consiliului Județean Brașov cărora nu li s-a aprobat solicitarea
creșterii
salariilor, conform legislației românești în vigoare, ne declarăm
oficial
persecutați și discriminați, motiv pentru care solicităm autosesizarea
instituțiilor publice abilitate să prevină și să stopeze asemenea
situații.
Invitație:
cei trei manageri
ai
instituțiilor afectate vă invită la o conferință de presă care va avea
loc
luni, 7 septembrie 2015, ora 10.00, pe troturarul din fața Consiliului
Județean
Brașov pentru a vă prezenta mai multe informații cu privire la această
situație.
Manager Marius Cisar
Manager
Valer Rus
Manager Arpad Bartha
Centrul Cultural Reduta
Muzeul
Casa Mureșenilor Muzeul
de Artă
Brașov
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu