foto:Ana-Maria |
foto:Ana-Maria |
Pentru
a marca 85 de ani de tradiţii şi de evenimente remarcabile,
realizate în istoria recentă a poporului român de către
Distrugătoarele Regele
Ferdinand
şi Regina
Maria
şi, ulterior, de fregatele care poartă aceleaşi nume, Forţele
Navale Române organizează vineri, 11 septembrie, la ora 12.00, o
ceremonie militară şi religioasă în Portul Militar Constanţa, la
care vor participa şi şefii promoţiei de absolvenţi de la toate
instituţiile de învăţământ militar, din anul 2015, care poartă
denumirea onorifică Regele
Ferdinand – 150.
Începând cu ora 13.00, la bordul celor două fregate vor fi
prezentate expoziţii de fotografii din colecţia Muzeului Marinei
Române şi expoziţii de pictură cu tematică marină, realizate de
către pictorii Alexandru Ghinea şi Nicolae Găgeanu, iar elevii
Colegiului Naţional de Arte Regina
Maria
din Constanţa şi eleva Lavinia Ghinea de la Şcoala Gimnazială nr.
3 din Mangalia vor susţine minirecitaluri de muzică clasică.
Distrugătoarele
Regele
Ferdinand
şi Regina
Maria
acostau în portul Constanţa în luna septembrie a anului 1930.
Acestea fuseseră construite în şantierul din Napoli şi aveau
inscripţionate pe bordaj Asul
de Pică,
respectiv Asul
de Cupă.
Navele se alăturau distrugătoarelor de tip M, Mărăşeşti
şi Mărăşti,
alcătuind Escadrila de Distrugătoare a Marinei Regale Române.
România
a reluat tradiţia acestor nave, prin intrarea în serviciul Marinei
Române a Fregatei Regele
Ferdinand,
în luna septembrie 2004, şi a Fregatei Regina
Maria,
în primăvara anului 2005.
Atât
distrugătoarele Regele
Ferdinand
şi Regina
Maria,
cât şi actualele fregate care le poartă numele, au scris pagini
importante în istoria poporului român, de-a lungul zecilor de ani
în care s-au aflat în serviciul Marinei Militare Române, prin
misiunile executate în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial
şi prin misiunile executate după anul 2005, sub comanda NATO şi
UE.
DA PAGINA PENTRU ISTORIC!
****
La
data de 4 septembrie 1930, ora 00.00, distrugătoarele Regele
Ferdinand şi
Regina Maria
au părăsit portul Napoli, luând drumul către România, acostând
în portul Constanţa trei zile mai târziu, la 7 septembrie. Conform
Ordinului de Zi nr.35 al Comandamentului Marinei, navele au intrat în
serviciu în ziua de 7 septembrie, înscriindu-se în ordinea de
bătaie a Diviziei de Mare.
Festivitatea
prilejuită de botezul distrugătoarelor Regele
Ferdinand şi
Regina Maria
a avut loc la 27 mai 1931, în portul Constanţa, iar începând cu 1
iulie 1931 au format, împreună cu distrugătoarele Mărăşti
şi
Mărăşeşti
Escadrila de Distrugătoare. Camuflate după modelul Kriegsmarine,
distrugătoarele purtau ca semn de recunoaştere un dreptunghi alb cu
crucea Sfântului Andrei, de culoare roşie, iar în borduri aveau
inscripţionate pe bordaj Asul de Cupă - Regele Ferdinand, Asul de
Pică - Regina Maria, Asul de Treflă - Mărăşeşti şi Asul de
Caro – Mărăşti, escadrila fiind denumită simbolic Careul
de Aşi
al Marinei Regale Române.
Scurt istoric pentru
Distrugătoarele
Regele Ferdinand şi Regina Maria
(perioada
1930-1961)
Contratorpiloarele
Regele
Ferdinand
şi Regina
Maria,
devenite distrugătoare, au fost construite de şantierele italiene
CTT&Pattison, devenite ulterior Officine
Meccaniche e Cantieri Navali di Napoli,
după un proiect Thornicroft, începând cu anul 1927 şi până în
anul1930, când au sosit în ţară.
Lansarea
la apă a avut loc în luna martie a anului 1929, la Napoli, iar
probele de recepţie au durat până la 15 iunie 1930. La data de 28
iulie 1930 au sosit la Napoli echipajele şi s-au ambarcat la bordul
distrugătoarelor Regele
Ferdinand
şi Regina
Maria,
iar la data de 4 septembrie 1930 distrugătoarele Regele
Ferdinand
şi Regina
Maria
au părăsit portul Napoli, luând drumul către ţară.
La
data de 7 septembrie 1930, ora 13.00, navele au acostat în portul
Constanţa, intrând în serviciul Marinei Regale Române, în
ordinea de bătaie a Diviziei de Mare.
La
22 iunie 1932, Majestatea
Sa Regina Maria
a
dorit să viziteze nava care îi purta numele.
Astfel, împreună cu 10 invitaţi a făcut un voiaj la Balcic, de
unde s-a înapoiat în aceeaşi zi. La 23 aprilie 1937, Regina Maria
s-a ambarcat din nou la bordul distrugătorului care îi purta numele
şi a plecat într-un voiaj
cu destinaţia Portsmouth,
prilejuit de festivităţile nautice desfăşurate cu
ocazia încoronării regelui George VI al Marii Britanii.
Ca un arc peste timp, tot în portul britanic Portsmouth, fregatele
Regele Ferdinand şi Regina Maria au primit pavilionul românesc, la
mai bine de 70 de ani, în anul 2004, respectiv 2005, intrând în
serviciul Forţelor Navale Române.
În
anul 1938 au fost înscrise trei repere importante pentru istoria
poporului român de către Distrugătorul Regina
Maria.
În luna ianuarie, nava a fost destinată să reprezinte România la
serbările
ocazionate de căsătoria prinţului moştenitor al Greciei,
avându-l la bord pe prinţul moştenitor al Coroanei Române, Alteţa
Sa Mihai, dar, datorită unei furtuni care a produs avarii grave
navei, în perioada 4 – 6 ianuarie 1938, aceasta a fost obligată
să se întoarcă la Constanţa.
Al
doilea reper important a avut loc la data de 19 octombrie 1938, când
Distrugătorul Regina
Maria
s-a deplasat în Turcia, iar comandantul navei, căpitan-comandorul
Horia Măcellariu, ulterior comandant al Marinei Regale Române, a
participat la funeraliile
preşedintelui Turciei Kemal Attaturk,
depunând o coroană de flori la mormântul acestuia.
Al
treilea eveniment, înscris în istoria României de către
Distrugătorul Regina
Maria,
a avut loc la data de 29 octombrie 1938, la decesul Reginei Maria.
Conform testamentului reginei, trupul i-a fost înmormântat la
Curtea de Argeş, iar inima a fost transportată la reşedinţa din
Balcic (în Bulgaria de astăzi). De la Constanţa până în Balcic,
inima
reginei a fost transportată cu Distrugătorul Regina
Maria,
sub comanda căpitan comandorului Horia Măcellariu, fiind adusă
înapoi în ţară, în anul 1940, când România a pierdut
Cadrilaterul, tot cu Distrugătorul Regina
Maria,
pentru a fi depusă în capela reşedinţei regale de la Bran.
La
intrarea României în cel de-Al Doilea Război Mondial, se aflau în
stare de operativitate numai distrugătoarele Regina
Maria
şi Mărăşeşti.
Aceste nave au participat în ziua de 26 iunie 1941, împreună cu
alte forţe ale Marinei Regale, la lupta navală din zona Tuzla,
împotriva a două nave militare sovietice, crucişătoarele Moscova
şi Harkov, care aveau un deplasament de 5.900 t fiecare. Focul
artileriei distrugătoarelor româneşti precum şi al bateriei
germane Tirpitz
au obligat navele sovietice să schimbe de drum şi să ajungă în
situaţia de a intra în câmpul de mine plasat de militarii români.
Drept urmare, Crucişătorul
Moscova s-a
scufundat
iar Crucişătorul Harkov
avariat, s-a retras.
Camuflate
după modelul Kriegsmarine, distrugătoarele purtau ca semn de
recunoaştere un dreptunghi alb cu crucea Sfântului Andrei, de
culoare roşie, iar în borduri aveau inscripţionate Asul de Cupă -
distrugătorul Regele
Ferdinand,
Asul
de Pică - Regina Maria,
Asul de Treflă - Mărăşeşti
şi Asul de Caro - Mărăşti.
Misiunile navelor în timpul războiului antisovietic au constat în
apărarea litoralului românesc, în asigurarea siguranţei
transporturilor de trupe şi materiale, în protecţia navelor care
executau minări în zonele de litoral ale ţării noastre, dar şi
în zone ale teatrului de operaţiuni din nordul Mării Negre.
La
data de 30 noiembrie 1941 Distrugătoarele
Regele
Ferdinand
şi Regina Maria au scufundat un submarin în zona Şabla, Bulgaria,
iar
la 17 decembrie 1941 au scufundat un submarin inamic în zona Burgas.
În
perioada aprilie – mai 1944, distrugătoarele Regele Ferdinand şi
Regina Maria a participat, alături de alte nave româneşti, la cea
mai mare operaţiune navală din Marea Neagră - Operaţiunea 60.000,
care a constat în evacuarea trupelor române din Crimeea.
La
30 august 1944 la orele 2.40, în portul Constanţa au intrat primele
unităţi navale sovietice. La bordul distrugătoarelor şi a altor
nave militare româneşti au pătruns în ziua de 5 septembrie
ofiţeri şi soldaţi sovietici înarmaţi, care au debarcat
echipajele româneşti, ofiţerii şi maiştrii militari fiind
internaţi în clădirea Gării Maritime din port.
Distrugătoarele
Regele
Ferdinand, Regina Maria
şi celelalte două distrugătoare tip M, Mărăşeşti
şi Mărăşti,
împreună cu alte nave ale Marinei Regale Române, având la bord
echipaj sovietic, au părăsit portul Constanţa în ziua de 12
octombrie 1944, la orele 16.00, intrând în compunerea flotei
sovietice dislocată în porturile din Marea Neagră.
La
11 mai 1951, prin ordinul Marelui Stat Major nr. 00316, a fost
constituit Divizionul de Distrugătoare, format la început din
navele Mărăşti
şi
Mărăşeşti,
iar de la 24 iunie 1951 în componenţa acestuia au intrat şi
distrugătoarele tip R – Regele Ferdinand şi Regina Maria -
restituite de guvernul sovietic.
Activitatea
la bordul distrugătoarelor s-a desfăşurat până în aprilie 1961,
când a început acţiunea de tăiere a acestora şi a altor nave ale
Marinei Militare Române.
Istoria
recentă a fregatelor Regele Ferdinand şi Regina Maria.
(de
la misiunile în serviciul Marinei Regale Britanice la misiunile în
serviciul Forţelor Navale Române)
De
la Fregata HMS Coventry la Fregata Regele Ferdinand,
număr
de bordaj 221
Fregata
tip 22 (Batch 2) HMS Coventry
a fost construită de şantierul Swan Hunter din Anglia. Operaţiunile
de construcţie a navei au demarat în anul 1984, aceasta fiind
lansată la apă în luna aprilie 1986, când a fost încadrată şi
cu echipaj. A intrat în serviciul Marinei Regale Britanice în luna
octombrie 1988, cu numărul de bordaj F98. A fost dislocată în
numeroase zone, de la Golful Arabic, Oceanul Atlantic şi Oceanul
Indian, până la Marea Mediterană şi Marea Caraibelor, unde, în
timpul ultimei sale misiuni, în luna noiembrie 2001, a jucat un rol
decisiv în capturarea unui transport de cocaină, în valoare de 40
milioane de lire.
A
parcurs 425.776 Mm şi a navigat o durată care depăşeşte 30.000
de ore, ceea ce înseamnă o rată de utilizare pe mare de 25% pe an.
A fost dislocată în acţiunile Marinei Regale Britanice din Kosovo,
în anul 1999, iar la sfârşitul aceluiaşi an a continuat să
reprezinte contribuţia Marii Britanii la Forţa Navală Atlantică a
NATO.
A
ieşit din serviciul Marinei Regale Britanice în luna ianuarie 2002,
iar începând cu anul 2003 a intrat într-un program de regenerare
şi modernizare pentru a fi preluată de către Forţele Navale
Române.
Fregata
Regele Ferdinand
Prin
Hotărârea nr.1423 din 12 decembrie 2002, Guvernul României a
aprobat achiziţia de către MApN a două fregate tip 22,
disponibilizate de către Marina Regală Britanică, şi începerea
etapei I de regenerare şi modernizare a acestora.
La data de 01 mai 2004, personalul selecţionat şi pregătit pentru ocuparea posturilor la Fregata Regele Ferdinand a fost numit în funcţii. Echipajul complet al navei s-a reunit la Portsmouth, Marea Britanie, în perioada 2 - 7 iulie 2004, pentru luarea în primire a navei şi desfăşurarea pregătirii centralizate sub coordonarea specialiştilor britanici.
La data de 01 mai 2004, personalul selecţionat şi pregătit pentru ocuparea posturilor la Fregata Regele Ferdinand a fost numit în funcţii. Echipajul complet al navei s-a reunit la Portsmouth, Marea Britanie, în perioada 2 - 7 iulie 2004, pentru luarea în primire a navei şi desfăşurarea pregătirii centralizate sub coordonarea specialiştilor britanici.
La
data de 9 septembrie 2004, pe dana Victory
Jetty
din portul Portsmouth, Marea Britanie, prima fregată tip 22,
achiziţionată de statul român, a primit numele Regele
Ferdinand
şi numărul de bordaj F 221, fiindu-i conferit, în cadru festiv,
pavilionul românesc al navei, de către Preşedintele României.
Nava
a părăsit portul Portsmouth la 26 noiembrie 2004, orele 13.30 şi a
acostat în portul Constanţa vineri, 10 decembrie 2004, fiind
escortată la intrarea în port de două elicoptere şi nave de
luptă.
De-a
lungul celor peste zece ani de când este în serviciul Forţelor
Navale Române, Fregata Regele
Ferdinand
a înscris mai multe repere în istoria recentă a ţării noastre,
prin realizarea a numeroase premiere. Astfel, în anul 2005, a fost
prima navă militară românească ce a participat la Operaţia NATO
Active
Endeavour,
în Marea Mediterana, în anul 2008 a efectuat prima vizită oficială
a
unei nave militare româneşti într-un port din
Israel.
În
luna noiembrie 2009, în
premieră pentru Forţele Navale Române,
în cadrul echipajului fregatei Regele
Ferdinand
a
fost încadrat serviciul de luptă aviaţie,
iar în anul 2011 a participat la prima misiune de luptă a Foţelor
Navale Române de după cel de-Al Doilea Război Mondial, la Operaţia
de impunere a embargoului din Libia, Unified
Protector,
sub comanda UE.
În
anul 2012, Fregata Regele
Ferdinand
a realizat mai multe misiuni, în premieră, în istoria Forţelor
Navale şi a României. A fost prima navă militară a ţării
noastre care a tranzitat Canalul Suez şi a executat misiuni de
combatere a pirateriei navale în Emisfera Sudică, în Oceanul
Indian, în cadrul Operaţiei Atalanta
a Uniunii Europene. În timpul acestei misiuni, fregata Regele
Ferdinand a jucat şi un rol activ în domeniul diplomaţiei navale,
fiind un remarcabil ambasador al României în porturile africane din
Djibouti, Tanzania şi Insulele Seychelles.
Scurt istoric: de la Fregata HMS London la Fregata Regina Maria
Nava
este o fregată de tip 22, generaţia a II-a. Operaţiunile de
construcţie a navei au demarat pentru Marina Regală Britanică la
23 februarie 1982, fiind lansată la apă la 27 octombrie 1984.
Operaţiunea
de comisionare a avut loc în 1987,
iar nava a primit numele Bloodhound
şi numărul de bordaj F95. La solicitarea primarului capitalei
britanice, în amintirea distrugătorului clasa County,
având acelaşi nume cu oraşul Londra, tradiţie foarte populară în
Marina Regală Britanică, nava a preluat numele de HMS London.
În
anul 1988, nava a fost dislocată în Marea Baltică având misiunea
de a testa echipamentul de detectare submarină de pe navele ruseşti,
iar în anul 1991 a fost dislocată, ca navă comandant, în forţa
Marinei Regale Britanice din Golful Persic. În anul 1993, a
participat activ la Războiul din Golf, iar în anul 1995 a
participat la războiul din Bosnia.
În
luna noiembrie 1998, a participat, din partea Marinei Regale
Britanice, la exerciţii în Marea Neagră, alături de nave militare
ale României şi Ucrainei, iar în perioada 21-24 noiembrie a
vizitat portul Constanţa.
Fregata
HMS London a ieşit din serviciul Marinei Regale Britanice în anul
1999. În perioada cât a fost în serviciu, a parcurs peste 300.000
Mm, a fost dislocată în climate de la arctic la tropical şi a
navigat o durată care depăşeşte 35.000 de ore, ceea ce înseamnă
o rată de utilizare mai mare de 25% din anii cât s-a aflat în
serviciu.
În
anul 2004, a început parcurgerea unui program de regenerare a
fregatei, program care avea ca obiectiv asigurarea parametrilor
iniţiali ai tehnicii de la bord şi implementarea de tehnică şi
armamente noi.
Fregata
Regina Maria
La
data
de 01 august 2004, a intrat în vigoare statul de organizare al
fregatei Regina
Maria,
nava cu numărul de bordaj F 222.
În luna martie 2005, întregul echipaj a fost dislocat în baza navală NELSON din Portsmouth, Marea Britanie, în vederea începerii pregătirii pentru preluarea navei de către statul român.
În luna martie 2005, întregul echipaj a fost dislocat în baza navală NELSON din Portsmouth, Marea Britanie, în vederea începerii pregătirii pentru preluarea navei de către statul român.
La
data 16 aprilie 2005, a fost semnat acordul de recepţie a fregatei
Regina
Maria,
iar la
21 aprilie 2005 a avut loc ceremonialul de înmânare a pavilionului
navei
şi de intrare a acesteia în serviciul Forţelor Navale Române. La
data de 14 iulie 2005, fregata a părăsit baza navală NELSON din
Portsmouth, Marea Britanie, începând marşul către ţară.
Ceremonialul
de primire a Fregatei Regina
Maria
în portul Constanţa a fost oficiat în prezenţa Preşedintelui
României, la data de 25
iulie 2005.
În
cei zece ani de când se află în serviciul Forţelor Navale Române,
echipajul Fregatei Regina
Maria,
a obţinut rezultate remarcabile în timpul executării unor misiuni
sub pavilion NATO şi UE, precum: Cooperative
MAKO (2006), Operaţia Active Endeavour (2006, 2009, 2011), NIIRIS
(2007), SUMMIT-ul NATO (2008).
Compartimentul
informare şi relaţii publice
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu