. |
În articolul următor m-am gândit să scriu
despre câteva puncte de reper reprezentative ale dezvoltării psihomotrice de la
naștere și până la vârstă de 5 ani. Aceste puncte de reper vă va ajută să
depistați, voi ca părinți, prezența unor tulburări din sfera psihomotricității.
Psihomotricitatea se definește ca fiind
integrarea funcțiilor motorii și psihice sau mintale; consecință a maturizării
sistemului nervos, în ceea ce privește mișcarea corpului în mediul
înconjurător.
Principalele caracteristici ale normalității
se pot rezuma astfel:
0-4
săptămâni
-mișcări fără scop, fără un efort
anume, puternic subordonate reflexelor tonice, de postură,
-reușește sau nu să întoarcă capul
într-o parte,
-pumnii strânși,
-reflex Moro - o reacție a
nou-născutului,lăsarea bruscă a palmelor în jos care susțin copilul în decubit
dorsal. Reacția constă în abducția și exetensia membrelor superioare cu
deschiderea palmelor și a degetelor, urmată de reflexia membrelor superioare la
piept și strângerea pumnilor. Membrele inferioare urmează o mișcare inversă,
flexie în prima fază, extensie în a două fază.
-reflexul Landau absent - nu își
menține poziția când este susținut. Reflexul Landau - când copilul este ridicat
din poziția pronație cu o mână sub torace sau abdomen, el își va extinde coloana
și își va ridica extremitatea cefalică. Concomitent se produce extensia
membrelor inferioare. Dacă din această poziție se apăsă în jos pe cap, tonusul
de extensie dispare imediat și copilul se înmoaie că o păpușă de cârpă.
4 luni
-înalţă capul și înclină toracele,
-suspendat ține capul în plan
superior,
-ușor ușor își controlează mișcările
capului de răsucire,
-dispare reflexul Moro,
-gângurește
-răspunde la zâmbet prin zâmbet,
-distinge două sunete,
-ține în mână obiecte,
-se agăță de persoană de lângă el.
5
luni
-ține capul ridicat fără să îi cadă
pe spate,
-împinge picioarele când este ţinut
ridicat,
-râde zgomotos,
-se joacă cu o altă persoană,
-bagă obiecte în gură,
-poate arată o nemulțumire,
-apare reflexul Landau.
6
luni
-se ridică ajutându-se de
încheietură mâinii,
-gângurește,
-întoarce capul către o persoană
care râde sau scoate sunete,
-se târăște pe podea,
-apucă biberonul și îl duce cu
ambele mânuțe la gură,
-se rostogolește și pe burtă și pe
spate,
-face diferență între persoanele
familiare de cele necunoscute.
7 luni
-se deplasează în patru labe,
-bea cu cană,
-se ridica în șezând,
-ține obiecte în ambele mâini,
-vocalizează,
-zgârie.
8
luni
-stând ridicat se poate rezema,
-când este în poziție culcat, ridică
capul și se rostogolește,
-țopăie,
-țipă pentru a atrage atenția asupra
să,
-emite sunete,
-își privește imaginea în oglindă și
se bucură însă fără a se forma imaginea de sine,
-preferă compania mamei,
-se ridica în poziție șezând fără
ajutor.
9
luni
-spune „mama”, „da - da”,
-se ridica în patru labe.
10
luni
-stă bine în poziție șezând, fără
sprijin,
-stă în picioare susținut și merge
greoi, dar susținut,
-mănâncă cu mână,
-ascultă ceasul,
-emite sunete repetitive,
-încearcă să recupereze obiectele
căzute,
-reacționează când își aude numele
pronunțat,
-se rotește fără a își pierde
echilibrul,
-se deplasează după jucării,
-flutură mâna în semn de pa - pa,
-bate din palme.
11
luni
-se ridică singur în picioare,
-mestecă,
-își suge degetul,
-emite două cuvinte cu înțeles,
-prinderea sa este că un clește,
-manifestă simpatii și față de alte
persoane înafară de mamă,
-stă singur în picioare câteva
secunde.
12 luni-1 an și 6 luni
-merge în țarc,
-imită în joc,
-se joacă cu mingea,
-are probleme în a prinde obiecte de
mici dimensiuni,
-cooperează la actul de îmbrăcare,
-merge singur,
-urcă scările,
-trage linii cu creionul,
-își scoate singur pantofii,
-începe să se manifeste
comportamentul și apar negativismele,
-aleargă și sare,
-stă singur în scaun,
-se cățăra,
-folosește lingurița la masă,
-poate comunica,
-anunță când are nevoie de a folosi
toaleta,
-anunță defecația rare ori înainte ca
aceasta săa se producă,
-imită mama,
-dispare reflexul Landau.
2
ani
-aleargă fără să cadă, urcă și
coboară scările cu ambele picioare,
-deschide ușa,
-se spală pe mâini,
-noaptea micţiunea este controlată
rar,
-vorbește neîncetat,
-alcătuiește propoziții scurte,
-cere de mâncare și la oliță,
-folosește pronumele,
-continuă negativismul,
-ține creionul cu degetele, nu în
palmă,
-sare,
-aruncă mingea păstrându - și
echilibrul.
3
ani
-urcă scările cu câte un picior
pentru o treaptă și coboară cu ambele picioare pentru câte o treaptă,
-stă câteva secunde într-un picior,
-merge cu tricicleta,
-se îmbracă și se dezbracă singur,
-merge singur la toaletă,
-ajută la bucătărie,
-participă la joc în colectiv,
-își știe vârstă și apartenență
sexuală,
-număra până la 10,
-spune poezii scurte,
-cunoaște culorile.
4
ani
-coboară scările cu alternarea
picioarelor,
-poate sta în echilibru pe un
picior.
5
ani
-merge pe vârfuri pe distanţe lungi,
-este gata să își folosească și să
își dezvolte aptitudinile motorii pentru acțiuni mai complicate precum
trasatul, coloratul, desenatul, scrisul, cântatul la un instrument muzical.
Sper ca articolul să vă fie de folos!
Toate cele bune!
*Anne-Marie Hotoiu*
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu