25 mai 2016

1014.Principalele caracteristici ale normalității-psihopedagogie speciala,psihomotricitate (Coltul lui Anne)

.
             În articolul următor m-am gândit să scriu despre câteva puncte de reper reprezentative ale dezvoltării psihomotrice de la naștere și până la vârstă de 5 ani. Aceste puncte de reper vă va ajută să depistați, voi ca părinți, prezența unor tulburări din sfera psihomotricității.
             Psihomotricitatea se definește ca fiind integrarea funcțiilor motorii și psihice sau mintale; consecință a maturizării sistemului nervos, în ceea ce privește mișcarea corpului în mediul înconjurător.
             Principalele caracteristici ale normalității se pot rezuma astfel:

 0-4 săptămâni
 -mișcări fără scop, fără un efort anume, puternic subordonate reflexelor tonice, de postură,
 -reușește sau nu să întoarcă capul într-o parte,
 -pumnii strânși,
 -reflex Moro - o reacție a nou-născutului,lăsarea bruscă a palmelor în jos care susțin copilul în decubit dorsal. Reacția constă în abducția și exetensia membrelor superioare cu deschiderea palmelor și a degetelor, urmată de reflexia membrelor superioare la piept și strângerea pumnilor. Membrele inferioare urmează o mișcare inversă, flexie în prima fază, extensie în a două fază.
 -reflexul Landau absent - nu își menține poziția când este susținut. Reflexul Landau - când copilul este ridicat din poziția pronație cu o mână sub torace sau abdomen, el își va extinde coloana și își va ridica extremitatea cefalică. Concomitent se produce extensia membrelor inferioare. Dacă din această poziție se apăsă în jos pe cap, tonusul de extensie dispare imediat și copilul se înmoaie că o păpușă de cârpă.
 
4 luni
 -înalţă capul și înclină toracele,
 -suspendat ține capul în plan superior,
 -ușor ușor își controlează mișcările capului de răsucire,
 -dispare reflexul Moro,
 -gângurește
 -răspunde la zâmbet prin zâmbet,
 -distinge două sunete,
 -ține în mână obiecte,
 -se agăță de persoană de lângă el.
 
 5 luni
 -ține capul ridicat fără să îi cadă pe spate,
 -împinge picioarele când este ţinut ridicat,
 -râde zgomotos,
 -se joacă cu o altă persoană,
 -bagă obiecte în gură,
 -poate arată o nemulțumire,
 -apare reflexul Landau.
 
 6 luni
 -se ridică ajutându-se de încheietură mâinii,
 -gângurește,
 -întoarce capul către o persoană care râde sau scoate sunete,
 -se târăște pe podea,
 -apucă biberonul și îl duce cu ambele mânuțe la gură,
 -se rostogolește și pe burtă și pe spate,
 -face diferență între persoanele familiare de cele necunoscute.
 
7 luni
 -se deplasează în patru labe,
 -bea cu cană,
 -se ridica în șezând,
 -ține obiecte în ambele mâini,
 -vocalizează,
 -zgârie.
 
 8 luni
 -stând ridicat se poate rezema,
 -când este în poziție culcat, ridică capul și se rostogolește,
 -țopăie,
 -țipă pentru a atrage atenția asupra să,
 -emite sunete,
 -își privește imaginea în oglindă și se bucură însă fără a se forma imaginea de sine,
 -preferă compania mamei,
 -se ridica în poziție șezând fără ajutor.
 
 9 luni
 -spune „mama”, „da - da”,
 -se ridica în patru labe.
 
 10 luni
 -stă bine în poziție șezând, fără sprijin,
 -stă în picioare susținut și merge greoi, dar susținut,
 -mănâncă cu mână,
 -ascultă ceasul,
 -emite sunete repetitive,
 -încearcă să recupereze obiectele căzute,
 -reacționează când își aude numele pronunțat,
 -se rotește fără a își pierde echilibrul,
 -se deplasează după jucării,
 -flutură mâna în semn de pa - pa,
 -bate din palme.
 
 11 luni
 -se ridică singur în picioare,
 -mestecă,
 -își suge degetul,
 -emite două cuvinte cu înțeles,
 -prinderea sa este că un clește,
 -manifestă simpatii și față de alte persoane înafară de mamă,
 -stă singur în picioare câteva secunde.
   12 luni-1 an și 6 luni
 -merge în țarc,
 -imită în joc,
 -se joacă cu mingea,
 -are probleme în a prinde obiecte de mici dimensiuni,
 -cooperează la actul de îmbrăcare,
 -merge singur,
 -urcă scările,
 -trage linii cu creionul,
 -își scoate singur pantofii,
 -începe să se manifeste comportamentul și apar negativismele,
 -aleargă și sare,
 -stă singur în scaun,
 -se cățăra,
 -folosește lingurița la masă,
 -poate comunica,
 -anunță când are nevoie de a folosi toaleta,
 -anunță defecația rare ori înainte ca aceasta săa se producă,
 -imită mama,
 -dispare reflexul Landau.
 
 2 ani
 -aleargă fără să cadă, urcă și coboară scările cu ambele picioare,
 -deschide ușa,
 -se spală pe mâini,
 -noaptea micţiunea este controlată rar,
 -vorbește neîncetat,
 -alcătuiește propoziții scurte,
 -cere de mâncare și la oliță,
 -folosește pronumele,
 -continuă negativismul,
 -ține creionul cu degetele, nu în palmă,
 -sare,
 -aruncă mingea păstrându - și echilibrul.
 
 
 3 ani
 -urcă scările cu câte un picior pentru o treaptă și coboară cu ambele picioare pentru câte o treaptă,
 -stă câteva secunde într-un picior,
 -merge cu tricicleta,
 -se îmbracă și se dezbracă singur,
 -merge singur la toaletă,
 -ajută la bucătărie,
 -participă la joc în colectiv,
 -își știe vârstă și apartenență sexuală,
 -număra până la 10, 
 -spune poezii scurte,
 -cunoaște culorile.
 
 4 ani
 -coboară scările cu alternarea picioarelor,
 -poate sta în echilibru pe un picior.
 
 5 ani
 -merge pe vârfuri pe distanţe lungi,
 -este gata să își folosească și să își dezvolte aptitudinile motorii pentru acțiuni mai complicate precum trasatul, coloratul, desenatul, scrisul, cântatul la un instrument muzical.
Sper ca articolul să vă fie de folos!
Toate cele bune! 
*Anne-Marie Hotoiu*

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu