27 mai 2016

1016."Patrii" fabricate in Romania???DE CE NU? Sau poate IVECO??? (Primo tempo)

.
   Stiu ca unii dintre dvs.nu mai pot de nerabdare sa se delecteze cu informatii despre acest subiect, de aceea ma grabesc sa va spun, dar...rabdare, ca nu le copiez de undeva! Si mentionez: acest articol se trage de la o discutie la BSDA intre mine, GMT de la
 RoMilitary (rumaniamilitary.ro) si...cei de la "Patria". Magareatza picand pe mine: de a merge in poligon si de a discuta, vedea, cerceta.

   Sa incepem:

   ORICE se fabrica in Romania pentru Romania este bun de sustinut si de ajutat!
   ORICE se fabrica in Romania si se vinde la extern...La fel!
   Are vreun rost sa justific de ce si cum?
   
   Ei bine, este cu atat mai important si mai motivant sa sustii fabricatia interna a unui produs deja NECESAR tarii tale, nu?
   Firma finlandeza "Patria" a hotarat sa integreze in industria romana un minim de 90% din tehnica ,uzinajul, ansamblarea, construirea propriu-zisa a  transportorului de trupe ce ni-l ofera sa-l FABRICAM IN PARTENERIAT!
   Conditiile pentru TOATE firmele care vor participa la licitarea furnizarii catre MApN a acestui tip de arma, sunt de a asigura un minim de 40% integrare/ansamblare/montare pe intern."PATRIA" a oferit mai mult, inclusiv transfer de licente/tehnologii !
   Cireasa de pe tort fiind-asa cum mi-a confirmat un reprezentant Patria, finlandez de la ei de acolo- faptul ca firma ESTE DE ACORD ca aceste tehnologii, acest know-how sa fie aplicat si pe produse dezvoltate separat de catre fabricantul roman, astfel asigurandu-se o gama de produs propriu,indigen, updatat tehnologic ! Adica -de exemplu-un SAUR/TBT/etc ce va avea suport tehnologic si know-how finlandez!!!
   Hai sa dati pagina si sa va povestesc mai multe ,inclusiv despre "calareala" din poligon, unde o juma de zi de demo....mai rau m-a enervat!


.
   Trebuie sa fiu nebun si nestiutor ca sa laud o tabla ,sa pic in extaz in fata ei, atata timp cat mai exista si altele echivalente, pe aceeasi treapta tehnologica, tactica, strategica, economica sau de care mai vreti dvs. Nu de alta, dar...este un fier bun ca si altele, cu diferente fata de ele desigur, care-l urca si il coboara intr-un clasament de doar cativa competitori!

   Adica "Mowag Piranha"."Iveco Super AV"si...pai cam astia ar fi
.
varfurile, competitorii pentru 200 de locuri in Armia Romana!

  Doar ca diferentele de conceptie, de tehnologie aplicata, de modularitate...pe langa ofertele economice, fac jocul!
  Eu o sa va spun doar de PATRIA, pt. ca ,pentru moment, au cea mai transparenta oferta ,cea mai clara si obiectiva.
  DAR! Vom trece putin si pe la Iveco Super AV...pentru ca acest "utilaj" are niste "chestii" care il pot face favorit in aceasta competitie! Totusi voi marca si niste probleme observate de catre mine.

  Pai...hai sa va spun.
  Acest transportor, oricat de modern pare si il vedeti, are o solutie CLASICA de transmisie. Nu este rea, este dovedit a fi fiabila si usor de intretinut, doar ca are lipsurile sale clare: dinamica ( de fapt vulnerabilitatea) in teren accidentat si in situatii de lupta! Este vorba despre axul central. Ceea ce inseamna cardan pe mijlocul vehiculului, pornind din grupul motor amplasat lateral. Usor de intretinut si fiabil. Dar...in caz de defectiune sau afectare, efectiv "fiara" ingheatza pe loc!

  Este ieftin si cum v-am spus fiabil si usor de intretinut! DAR...

  Ei bine, Iveco Super AV are transmisie lateral stanga si dreapta, mai complicata, mai dificil de intretinut, dar in situatii de lupta sau defect...va functiona ! Chiar daca un ansamblu roata este distrus, forta motoare se va transmite si vehiculul nu ramane in campul de lupta!

   DA! Suspensia controlata electronic si hidraulic este de mare efect si chiar eficienta!(Patria AMV). Echilibrarea continua, dinamica, are un rol deosebit in rulajul pe teren accidentat, protejand echipajul de fortele inertiale (nu dau cu capul de pereti-si nu este o gluma, este deosebit de stresant si de obositor sa tot contracarezi inertia!) si ajutand chiar la tirul cu armamentul de bord in timpul deplasarii! Este un foarte mare plus! Doar ca...nu am inteles cum va mai functiona in situatia in care un singur amortizor va fi spart de catre un proiectil chiar de calibru mic, o schija sau numai un furtun taiat, fiind FOARTE LA VEDERE! Deci vulnerabile la maxim!

  Plus ca este cam inalta toata constructia si nu doar fata de TAB-urile romanesti sau rusesti, ci si fata de "Super Av". Profilul inalt al unui vehicul militar in terenul de lupta inseamna vulnerabilitate, vizibiliate marita pentru inamic, pentru mijloacele sale de distrugere, chestie la care Patria si Piranha...stau foarte prost!

  Trebuie sa vorbesc si de amaratele alea de elicii, doar este transportor amfibiu,nu? Ei bine, inteleg faptul ca pot fi schimbate cu turbojeturi carenate si protejate, dar si mai mici si mai puternice, asa cum avem pe SAUR2 romanesc, cel care a ramas in stadiu de prototip, numai ca...nu inteleg ce va achizitiona Armata Romana, ce va fi fabricat si la ce pret se va ajunge final modificandu-se aceste chestii si altele care sunt prezentate acum asa in pretul de licitatie iar ulterior...desigur vor ridica stacheta cu paralutele...Nu-mi place nici asta!


.
.
 Interesant este ca toata jucaria fiind mai scurta ca altele si cu rotile mai adunate, in mod sigur este ceva mai capabila decat competitorii sa se joace in teren accidentat. Un plus clar, raportand la geografia romaneasca, nu?

 Ar fi culmea sa vorbim despre Sistemul de Conducere a Focului, de display-urile de la bord sau...de turela! Astea au toti, cu variatiuni pe aceeasi tema si va garantez, TOATE BUNE! Cu amendamentul ca acea turela-ca si la altii-cu o rafala de Kalash bine tintita devine un fier vechi atarnator...asta pornind de la furtunele hidraulicii "la vedere" pana la optica supervulnerabila. Chestie, repet, valabila si la ceilalti in situatia echiparii cu asa ceva.

 Regretul maxim este ca am asistat la un demo de manevrabilitate pe un teren "de nunta campeneasca" si nu intr-un poligon dedicat, unde-poate- "jucaria" si-ar fi aratat capacitatile inclusiv acvatice, caci sa nu uitam, Romania este plina de rauri si lacuri, iar un astfel de vehicol trebuie sa suporte curenti, maluri,obstacole submerse si adancimi, nu lacusoare si fiorduri romantice!
,
.

















 Usile de acces m-au calcat rau pe nervi si i-am intrebat daca au auzit de trapa hidraulica! Cica se poate monta si o scara rulanta, daca asta vrem (GeorgeGMT)

 Ei, ceea ce dovedeste o gandire actuala si de valoare este conceptul vehiculului construit "in jurul omului", nu in jurul armamentului. Noi am fost obisnuiti cu platforme concepute pentru arme-multe, tari, eficace si protejate eventual, cam deloc pentru "ergonomia" echipajului beneficiar operant si maxima sa protejare.


  "Patria AMV" si ceilalti prezerva in primul rand echipajul, iar arma este secundara, chestie care mi-a fost intarita de catre specialistii finlandezi in discutii si cu care pe drept se mandresc, intrucat produsul lor este deosebit de bine conceput din acest punct de vedere.

 Nu mai discut de tehnica sa, o sa gasiti chestii gramada in net. Si nu discut nici despre "modularitatea" sa, chestie general valabila la ora actuala pentru TOT ceea ce se construieste in acest concept si nu numai. Voi continua cu ceea ce ne doare dpv economic.

 Oferta finilor este superba!

 Chiar daca Romania va achizitiona-din  productie interna (intentia lor declarata fiind sa-l fabrice AICI), acest vehicul, in numar minim de 200 de bucati, ei (finlandezii) au back-up de vanzari externe! Au comenzi pentru alte tzari si pe care doresc sa le onoreze din productia romaneasca, asa cum au facut-o si cu unele licente realizate de catre Polonia, Croatia, Slovenia si Africa de Sud ale aceluiasi proiect. Si asta pentru ca, dupa cum au dovedit, platforma este deosebit de vandabila si ceruta!

 Ei bine, cireasa de pe tort este faptul ca din momentul declansarii contractului producatorul intern are acces la tehnologii si le poate implementa si pe alte produse proprii, fara probleme, ceea ce inseamna enorm pentru dezvoltarea industriei nationale!

 90% integrare in industria nationala din fabricarea unui astfel de produs inseamna ENORM! Practic ne aduce in "randul lumii" ca tehnologii si capabilitati ale industriei militare (Dar si ca intoarcere a banilor in economia nationala). Polonia a urcat rapid fabricand acelasi vehicul adaptat cerintelor ei si ale clientilor din alte tzari,"Rosomak"-varianta polaca-fiind un best-seller!

 Oferta italienilor este macar intersanta! (GeorgeGMT)

 Acum, daca finlandezii au facut publica oferta lor, drept este sa discutam – in sfarsit  si despre oferta Iveco. Italienii cer 30 de milioane de euro pentru tot, adica: linie de fabricatie complete, tetehnologizare UM Moreni, specializarea personalului, etc. Oferta lor comerciala suna macar foarte interesant.
 Astfel, Moreniul ar deveni partener, si nu doar client, pentru Iveco, in sensul ca la orice comanda pentru Super AV primita de Iveco, de sub 100 de transportoare,  Moreniul va fabrica transportoarele (in procentul negociat in contractul nostru, procent care ramane la latitudinea decidentilor romani. Adica cat din SuperAV vrem sa integram local). La o comanda mai mare, Moreniul, si alti subcontractori romani isi pot primi si ei partea, practic orice Iveco SuperAv construit si livrat ar contine piese si sub-ansamble romanesti.

 Scurt si la obiect:

 Concluzii "Patria AMV":

– Avantajul finlandezilor rezida din faptul ca ofera un transportor deja matur, aflat in exploatare in peste 1500 de exemplare. Patria are deja multe sisteme de arme integrate si a fost dezvoltata in multe configuratii. Il cunoastem, stim ce poate si ce nu poate, putem discuta cu polonezii. Am cumpara un TAB perfect operational, gata de lupta. (GeorgeGMT)

-"Patria AMV" da senzatia de masina de raliu la clasa sa...Cam asa sunt si celelalte, sa fim cinstiti!
- nu ma omor dupa el! Am mers cu acest obiect, mi-a placut si am simtit cat de bun este sistemul de rulare...cam atata. Personal, prefer "Zimbrul" romanesc cu care am dat ceva ture grele si...aia e!
- este o tabla reusita clar, inca nu sunt lamurit cu terenul accidentat, dar sigur are mult de oferit din acest punct de vedere.
- nu sunt adeptul trenului de rulare exterior si al profilului inalt, dar, asa cum am discutat la fata locului cu oameni mai abilitati decat mine, care sunt beneficiarii acestui concept, sunt de acord cu ei ca a te simti protejat tu si nu arma...nu mai am ce discuta!
- mi s-a dovedit ca nu doar mie ci si utilizatorilor nu le convine faptul ca firma "Patria" este doar constructor si ca are transmisie ZF, motor Scania si armament de la altii, fiind astfel "descoperiti" logistic! Super AMV are TOTUL IVECO!!! (NO COMMENT).
- oferta economica este de fapt mult mai complexa si deosebit de atragatoare!

 

Concluzii Iveco SuperAV (GeorgeGMT)

 

– In acest caz discutam discutii, SuperAV-ul nefiind inca in dotare nicaieri in lume. Pe hartie arata bine, detine tehnologie de ultima ora (vezi transmisia) si are potential de dezvoltare. Este insa o platforma netestata in conditii de lupta, o platforma care nu are in spatele ei sute de masini fabricate si tavalie prin toata lumea.
-nu are sisteme de arme integrate inca, nu are dezvoltate diverse configuratii, iar aceste „amanunte” s-ar putea sa (ne) coste bani buni in timp
-italienii se lauda insa cu un foarte inalt grad de protectie

 Concluzii finale:

1-prima concluzie este ca nu stim cu exactitate ofertele financiare, de fapt nu stim mai nimic (GeorgeGMT) 
2- (amuzanta) MAAAMA ce chestie ar iesi din Patria AMV combinat cu Super AV si fabricate in tzara dupa prescriptiile Armatei Romane !
3- de foarte multe ori oferta economica, transferul de tehnologie si suportul in realizarea de produse cu conceptie romaneasca sunt mai importante decat un profil prea inalt si niste amarate de elicii!
4- nu cunoastem foarte bine costurrile cu exploatarea acestor TABuri si daca in cazul Patria costurile sunt usor de verificat, in cazul SuperAV acestea pot fi doar estimate. (GeorgeGMT)

Va urma cu un filmulet din vehicul si din afara sa

scris si asumat de catre: *nemotoujours"
realizat cu provocarea Romania Military
foto: Sorin S - "Suntem Romania!"
mai multe foto:(DA CLICK pe)"Suntem Romania!"
.
.

2 comentarii:

  1. Nu vreau sa ma pronunt definitiv, necunoscand ofertele celorlalti competitori - insa din ce stiu Patria a pus la punct un sistem de transfer tehnologic catre clientii din Est (Croatia, Polonia) - si a dovedit ca stie sa lucreze cu cei de prin zona noastra. Mowag in schimb a cam facut rahatul praf - Romania a cumparat 31 de masini pentru uz urgent in Afganistan si Irak si din cauza problemelor n-au putut fi niciodata trimise in teatre. Nici vehiculul in sine nu e prea bun, fiind mult prea greu de intretinut. In tara nu s-a facut mai nimic din acel contract.

    Cei de la Patria au ajuns la concluzia ca nu are sens sa fabrice in Finlanda decat inima sistemului (Patria core systems) in rest putand fi externalizata.

    Ceea ce e perfect pentru Moreni de ex.

    Problema apare atunci cand se termina comanda, daca Moreni de ex. nu e in stare sa gaseasca alti clienti cu tot suportul Patria - si trebuie sa tinem cont ca ei peste tot ofera ce ne-au oferit si nou - transfer tehnologic - ceea ce face ca unii clienti sa devina si ei fabricanti Patria si apoi competitori intre ei.

    In cazul Romaniei problema nu e asa complicata pentru ca cerinta e de 800 de transportoare, asa ca dupa ce le termina pe primele 2-300 mai pot face si pentru intern. Apoi noi mai avem clienti traditionali prin tarile arabe unde in ultimii 20 de ani nu am avut ce oferi - Saur nu putea fi o optiune de export pentru ca nimeni nu cumpara ceva ce n-a cumparat nici tara mama. Ucraina intotdeauna a cumparat cate 10 bucati din fiecare model exportabil, asa ca tot timpul ucrainenii au putut sa spuna clientilor potentiali ca vehiculul se afla in serviciul armatei.

    RăspundețiȘtergere
  2. Faptul ca Patria e in serviciul multor armate e un avantaj, si modularitatea e un mare avantaj.

    Producatorii de vehicule nu ti le utileaza ei, Iveco nu face arme, etc. - aici ramane ca Romania sa decida ce pune pe ele sau sa cumpere o configuratie off-the-shelve cu produse deja integrate pe platforma.

    Iveco ar putea fi cumparat de Italia si daca l-ar asambla aici ar putea fi o afacere mai buna pentru Moreni.

    Pana la urma trebuie vazute detaliile ofertelor. La prima vedere, Patria e in avantaj fata de ceilalti.

    RăspundețiȘtergere