Tolea |
"Micul Voluntar" |
O ocazie rara pentru noi de a vedea la "lupta" o componenta nestiuta de catre majoritatea "profanilor" a misiunilor de acest gen: nava hidrografica in cautarea si "marcarea" unuia dintre "dusmanii perfizi" ascunsi in adancuri- mina antinava.
Impresionanta nava hidrografica tocmai modernizata si adusa la varful standardelor, dar mai impresionant echipajul de profesionisti tineri si dedicati care o deserveste, deosebit de amabil si de comunicativ, plin de bunavointa si de rabdare in a ne explica procedurile necesare pentru detectari si determinari submarine. Surprizele mari fiind, pentru cei care nu cunosc aceasta activitate "misterioasa", descoperirile arheologice, istorice, facute cu instrumentele si echipamentele hidrografice din dotare.
"Suntem Romania!" a participat cu o echipa formata din doi membri si un aspirant ("Micul voluntar" cum s-a autodenumit George-Iulian), participare care s-a lasat cu o mica serie de articole si un filmulet care finalizat (mai e pana atunci) speram sa va faca o mica idee despre activitatea navei, marsul in convoi, dar mai ales despre minunatul echipaj care ne-a fost gazda.
Incepem cu povestea foarte "la concret", punctuala si cam "militareasca" sa spunem, scrisa de catre Tolea si Iulian:
“Poseidon 2017” si “Suntem Romania!”
"Micul voluntar"
descopera Marea Neagra la bordul navei hidrografice "Cpt.cdr.
Alexandru Catuneanu" alaturi de Tolea si de Nemotoujours.
09:30 – Autocarul Fortelor Navale ne astepta in Portul Constanta la Poarta 5 cu motorul pornit. Un
drum lung ne-a facut sa fim ultimii ajunsi , dar, din fericire, ne-am
incadrat in timpul comunicat. Dupa traversarea Portului Constanta, ajungem la destinatie. "Micul voluntar" nu se astepta ca
el sa urce pe o nava mare si impunatoare cum era aceasta, iar in
momentul vederii inima ii era cuprinsa de emotii, de un entuziasm
nemaivazut. Nava hidrografica "Cpt.cdr. Alexandu Catuneanu" ne
astepta.
. |
10:00 - Dupa
cateva minute de la imbarcare nava urma
sa plece intr-un exercitiu NATO “Poseidon 2017” alaturi de doua
Dragoare Maritime ("Lt. Lupu Dinescu" si "Slt. Alexandru Axente"),
corveta "Cam. Eustatiu Sebastian", navele pentru scafandri "Grigore
Antipa" si "Venus", remorcherele Maritime "Vartosul", "Vanjosul" si
"Voinicul", un elicopter "Puma Naval" , Gruparea Navala NATO de lupta
impotriva minelor din Mediterana ce consta in 4 nave: nava comandant
a gruparii, "ORP K.X. Czernicki" (Polonia) si vanatoarele de mine "ESPS
Duero" (Spania), TCG "Alanya" (Turcia), FGS "Rotweill" (Germania) si alte
nave ce apartin NATO , dragorul maritim "BGS Priboy" (Bulgaria) si
vanatoarele de mine "Evropi" (Grecia) si "Anamur" (Turcia).
. |
10:16 - La iesirea
din port apar scafandrii militari la bordul navei rapide Fulgerul 1
ce se intorcea din larg.
10:25 - Vizitam
cabina de comanda unde capitanul navei cpt-cdr.Rogers Casian ne prezinta date
despre nava si rolul ei de a identifica eventualele pericole de pe
fundul marii.
10:40 - Navigand in
larg, am fost escortati de catre Politia de Frontiera Romana.
Micul vountar
impreuna cu Tolea a inceput sa cerceteze nava prin locurile
accesibile dand ture de sus de la cabina de comanda pana jos pe
punte, sau din fata de la prova pana in spate, aproape de pupa.
12:10 - Navele
incep sa se alinieze in formative de mars.
12:20 - Vizitam
laboratorul de cercetare hidrografica si oceanografica alaturi de
lt.Lucian Dutu, singurul hidrograf din Romania ce a facut cursuri de
specializare de categoria A in Statele Unite.
12:40 - Navele se
aflau in pozitie de mars. Nava "Cpt. Cdr. Catuneanu" se afla in
mijlocul formatiei. Micul voluntar se simtea important vazand
formatia de mars.
12:55 - Elicopterul
IAR 330 Puma Naval si-a facut aparitia survoland zona in timp ce
navele escortau nava hidrografica.
14:00 - Procedura
de identificare a navei.(lt.Laurentiu Dutu)
. |
15:00 - Au intrat in
exercitiu de reaprovizionare in mars corveta "Cam Eustatiu Sebastian"
si "ORP K.X. Czernicki" (Polonia). Acest exercitiu consta in
aproprierea navelor la distanta minima pentru diverse operatii de reaprovizionare; daca o nava deviaza de la
cursul stabilit, exista riscul de a se lovi de cealalta nava.
16:20 - Nava
hidrografica iesise din componenta gruparii, indreptandu-se
catre portul Constanta.
17:45 - Coboram in
sala motoarelor unde sunetul celor doua motoare diesel rasuna foarte
puternic.
Puntea de comanda. |
18:45 - Am coborat
de pe nava luandu-ne la revedere de la tot echipajul, apoi am pornit intr-o
goana nebuneasca catre gara din Constanta. Am avut noroc de ajutorul nesperat al echipei hidrografice.
Totul e bine cand se termina si incepe cu graba ! (Bancuta George Iulian , Micul Voluntar “Suntem Romania!”)
Foto:"Micul Voluntar" si Tolea
VA URMA
Totul e bine cand se termina si incepe cu graba ! (Bancuta George Iulian , Micul Voluntar “Suntem Romania!”)
Foto:"Micul Voluntar" si Tolea
VA URMA
"Glasul" navei |
. |
. |
Calculand traseul |
Laboratorul hidrografic |
. |
. |
. |
. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu