In avans de publicare in Observatorul militar de maine,15.03.2017, ne-a fost transmis urmatorul document:
Irina Nedelcu, Observatorul militar nr. 11 (15-21 martie 2017)
Proiectul de ordin privind Normele metodologice
de aplicare în MApN a prevederilor Legii nr. 270/2015 privind statutul rezerviştilor voluntari
a fost postat, luni 13 martie, în secţiunea
Proiecte de acte normative aflate în dezbatere publică, de pe site-ul MApN.
Normele
au fost elaborate de Direcţia personal şi mobilizare din SMG, în
perioada ianuarie-noiembrie
2016. Forma finală a reunit punctele de vedere, observaţiile şi
propunerile celorlalte structuri centrale şi direcţii din SMG,
reprezentanţilor categoriilor de forţe ale armatei şi ai comandamentelor
de sprijin. Mai multe detalii despre noile reglementări
ne-a furnizat colonelul Alexandru Adomnicăi, şef secţie mobilizare în
cadrul Direcţiei personal şi mobilizare, care ne-a precizat şi faptul
că, prin norme, s-a urmărit crearea condiţiilor pentru realizarea unui
nivel de pregătire a rezerviştilor voluntari
cât mai apropiat de cel al personalului militar în activitate, dar şi
optimizarea timpului afectat procesului de recrutare şi selecţie a
candidaţilor prin simplificarea procedurilor specifice.
Pentru
anul 2017 au fost propuse pentru încadrare aproximativ 2.800 de
posturi, dintre care, aproximativ 200 pentru ofiţeri, 400 pentru maiştri
militari/subofiţeri
şi 2.200 pentru gradaţi/soldaţi.
DA PAGINA!
Criterii
generale de recrutare pentru candidaţii care optează
pentru serviciul militar în calitate de rezervist voluntar: * să aibă
cetăţenie română şi domiciliul stabil în România de cel puţin 6 luni, la
data depunerii cererii de înscriere; * să fie declaraţi „apt medical”
pentru arma/serviciul/specialitatea militară
în care urmează să fie instruiţi; * să fie evaluaţi şi declaraţi
„admis” din punct de vedere psihologic şi al pregătirii fizice; * să nu
fi fost condamnaţi penal printr-o hotărâre judecătorească rămasă
definitivă, cu excepţia situaţiei în care cei condamnaţi
au fost reabilitaţi sau amnistiaţi; * să nu facă parte din organizaţii
interzise de legislaţia română şi să nu fie membri ai unor organizaţii
incompatibile cu regulile, activităţile şi atribuţiile specifice
serviciului militar; * să nu aparţină unor culte,
asociaţii religioase sau grupări religioase care, potrivit legii,
contravin normelor de păstrare a ordinii publice, precum şi celor care
încalcă bunele moravuri sau afectează îndeplinirea serviciului militar.
Criterii specifice de recrutare pentru candidaţii care provin din rezervişti
Când vorbim despre rezervişti, avem în vedere persoanele care au îndeplinit
serviciul militar activ şi au grad militar în rezervă. Legea
nr. 446/2006 privind pregătirea populaţiei pentru apărare prevede, la
art. 14, că sunt luaţi
în evidenţă ca rezervişti cetăţenii români, bărbaţi şi femei, care au
îndeplinit serviciul militar activ sau în rezervă. La art. 3 alin. (3)
din aceeaşi lege, se precizează că serviciul militar activ se
îndeplineşte în calitate de: militar profesionist – ofiţer,
maistru militar, subofiţer; militar în termen; elev sau student la
instituţiile de învăţământ din sistemul de apărare şi securitate
naţională, cu excepţia elevilor liceelor şi colegiilor militare; soldat
sau gradat profesionist.
Candidaţii care optează pentru serviciul militar în calitate de
cadru militar (ofiţer, maistru militar, subofiţer) rezervist voluntar:
*
să deţină gradul
corespunzător funcţiei pe care urmează să o încadreze sau gradul
imediat inferior, în cadrul aceleiaşi categorii de personal militar;
* să fie confirmaţi
în arma/serviciul/specialitatea militară a funcţiei pe care urmează să o încadreze;
*
să îndeplinească
cerinţele privind nivelul studiilor, corespunzătoare categoriei de
personal militar din care fac parte, prevăzute de actele normative în
vigoare;
* să nu fi împlinit
vârsta de 55 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.
Candidaţii care optează pentru serviciul militar în calitate de
soldat sau gradat
rezervist voluntar: * să deţină grad în rezervă corespunzător corpului gradaţilor şi soldaţilor; * să fie confirmaţi în arma/serviciul/specialitatea militară a funcţiei pe care urmează să o încadreze; * să fie absolvenţi cel puţin ai învăţământului general obligatoriu; * să nu împlinească vârsta de 51 de ani înainte de data semnării primului contract.
rezervist voluntar: * să deţină grad în rezervă corespunzător corpului gradaţilor şi soldaţilor; * să fie confirmaţi în arma/serviciul/specialitatea militară a funcţiei pe care urmează să o încadreze; * să fie absolvenţi cel puţin ai învăţământului general obligatoriu; * să nu împlinească vârsta de 51 de ani înainte de data semnării primului contract.
Candidaţii
rezervişti pot opta pentru a îndeplini serviciul militar în
calitate de rezervist voluntar pe o funcţie corespunzătoare altei
categorii de personal militar, superioară din punct de vedere ierarhic,
în următoarele condiţii: îndeplinesc criteriile generale şi specifice de
recrutare corespunzătoare categoriei de personal
militar respective, stabilite prin norme pentru candidaţii fără
pregătire militară; îşi exprimă acordul scris pentru a urma cursul de
formare iniţială în aceleaşi condiţii ca şi candidaţii fără pregătire
militară.
În
cadrul aceleiaşi categorii de personal, candidaţii rezervişti pot opta
pentru a îndeplini serviciul militar în calitate de rezervist voluntar
pe o funcţie prevăzută cu altă armă/specialitate militară decât cea în
care sunt confirmaţi, dacă îndeplinesc toate celelalte criterii generale
şi specifice de recrutare şi îşi exprimă
acordul scris pentru a urma modulul pregătirii de specialitate înainte
de a semna primul contract.
În
funcţie de nevoile MApN, pentru unele funcţii prevăzute cu arme şi
specialităţi
militare specifice categoriilor de forţe ale armatei şi comandamentelor
de armă/sprijin, criteriile specifice pot fi completate cu criterii
suplimentare, prevăzute în actele normative care reglementează domeniile
de activitate specifice acestora. Criteriile
suplimentare se aduc la cunoştinţa candidaţilor în etapele iniţiale ale
procesului de recrutare.
Criterii specifice de recrutare pentru candidaţii
fără pregătire militară
Candidaţii care optează pentru serviciul militar în calitate
de ofiţer rezervist
voluntar: * să fie absolvenţi, cu diplomă, ai studiilor universitare de licenţă sau de master, în instituţii de învăţământ superior acreditate, potrivit legii, corespunzător prevederilor de studii ale funcţiilor pe care urmează să le încadreze şi în specializări corespunzătoare armelor/serviciilor sau specialităţilor militare ale acestora; * să deţină documente de atestare a calificării de pilot, emise de Autoritatea Aeronautică Civilă Română – numai candidaţii care optează pentru funcţii prevăzute cu arma „aviaţie”, specialităţile militare „pilot pe aeronave cu motoare clasice (piston)” şi „pilot pe aeronave cu motoare reactive”; * să nu fi împlinit vârsta de 55 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.
voluntar: * să fie absolvenţi, cu diplomă, ai studiilor universitare de licenţă sau de master, în instituţii de învăţământ superior acreditate, potrivit legii, corespunzător prevederilor de studii ale funcţiilor pe care urmează să le încadreze şi în specializări corespunzătoare armelor/serviciilor sau specialităţilor militare ale acestora; * să deţină documente de atestare a calificării de pilot, emise de Autoritatea Aeronautică Civilă Română – numai candidaţii care optează pentru funcţii prevăzute cu arma „aviaţie”, specialităţile militare „pilot pe aeronave cu motoare clasice (piston)” şi „pilot pe aeronave cu motoare reactive”; * să nu fi împlinit vârsta de 55 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.
Candidaţii care optează pentru serviciul militar în calitate de
maistru militar rezervist voluntar: *
să fie absolvenţi ai învăţământului liceal cu diplomă de bacalaureat şi
ai studiilor postliceale, cu profil corespunzător armei/serviciului şi
specialităţii militare corespunzătoare funcţiei pentru care candidează;
*
să posede permis de conducere auto categoriile B şi C – numai pentru
cei care optează pentru funcţii prevăzute cu armele „auto”, „geniu”,
„artilerie şi rachete”, „artilerie şi rachete antiaeriene” sau
„tancuri”, dacă îndeplinirea atribuţiilor presupune conducerea
tehnicii specifice armelor respective; *
să nu fi împlinit vârsta de 55 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.
Candidaţii care optează pentru serviciul militar în calitate de
subofiţer rezervist voluntar: *
să fie absolvenţi cel puţin ai învăţământului liceal cu diplomă de
bacalaureat sau să facă dovada promovării examenului de bacalaureat până
la data semnării angajamentului;
*
să posede permis
de conducere auto categoriile B şi C – numai pentru cei care optează
pentru funcţii prevăzute cu armele „auto”, „geniu” „artilerie şi
rachete”, „artilerie şi rachete antiaeriene” sau „tancuri”, dacă
îndeplinirea atribuţiilor presupune conducerea tehnicii specifice
armelor respective; *
să nu fi împlinit vârsta de 55 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.
Candidaţii care optează pentru serviciul militar în calitate de
soldat sau gradat rezervist voluntar: *
să fie absolvenţi cel puţin ai învăţământului general obligatoriu sau
să facă dovada absolvirii acestuia, până la data semnării
angajamentului;
*
să posede permis
de conducere auto categoriile B şi C – numai candidaţii care optează
pentru funcţii prevăzute cu armele „auto”, „geniu”, „artilerie şi
rachete”, „artilerie şi rachete antiaeriene” sau „tancuri”, dacă
îndeplinirea atribuţiilor presupune conducerea tehnicii
specifice armelor respective; *
să nu împlinească vârsta de 51 de ani înainte de data semnării primului contract.
Dosarul de candidat
Pentru un candidat, pe parcursul unui an calendaristic, centrul militar
pe a cărui rază de responsabilitate domiciliază cel în cauză întocmeşte un singur dosar de candidat, pentru categoria de personal corespunzătoare funcţiilor pentru care a optat.
Conţinutul
dosarului de candidat: cerere de înscriere; copie act de identitate;
fişe tip de examinare
medicală şi de cunoaştere; certificat de cazier judiciar, eliberat cu
maximum 6 luni înainte de data depunerii; copii acte de studii şi alte
documente care atestă alte competenţe dobândite; copie permis de
conducere – pentru candidaţii fără pregătire militară,
dacă îndeplinirea atribuţiilor funcţiei pentru care candidează
presupune conducerea tehnicii specifice; copie livret militar – numai
pentru candidaţii rezervişti.
Cererea
de înscriere se completează potrivit modelului şi precizărilor prevăzute în anexa
nr. 3 a normelor, iar copiile
documentelor menţionte se certifică, pentru conformitate, pe fiecare
pagină, de către personalul centrelor militare, după confruntarea cu
documentele originale.
Modelele
fişelor de examinare medicală şi de cunoaştere sunt prevăzute în
Instrucţiunile privind
recrutarea, selecţia, formarea profesională şi evoluţia în cariera
militară în Armata României, aprobate cu Ordinul ministrului apărării
naţionale M. 30/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
publicat în
Monitorul Oficial al României nr. 229 din 5 aprilie 2012.
Contractul
Raporturile de serviciu dintre rezerviştii voluntari şi Ministerul Apărării
Naţionale se stabilesc în baza contractului, iar calitatea de rezervist voluntar se acordă numai după semnarea acestuia.
Primul contract se încheie pe o perioadă de 4 ani, iar următoarele pe o
perioadă de maximum 3 ani.
Ministerul
Apărării Naţionale poate încheia contracte cu rezerviştii proveniţi
din rândul cadrelor militare, soldaţilor şi gradaţilor profesionişti,
care au încetat raporturile de serviciu cu instituţia. Dacă un astfel de
contract se încheie în termen
de 3 ani de la trecerea în rezervă, rezerviştii nu mai participă la instruirile anuale. În asemenea situaţii, fiecare contract (atât primul, cât şi următoarele) se încheie pe o perioadă de maximum 3 ani.
de 3 ani de la trecerea în rezervă, rezerviştii nu mai participă la instruirile anuale. În asemenea situaţii, fiecare contract (atât primul, cât şi următoarele) se încheie pe o perioadă de maximum 3 ani.
Selecţia candidaţilor
De regulă,
selecţia se execută centralizat, la nivel judeţ/sector,
la unul din sediile structurilor militare beneficiare, care îndeplinesc
condiţiile necesare referitoare la asigurarea bazei materiale şi a
personalului specializat. Dintre membrii comisiei de selecţie fac parte
şi reprezentanţi ai structurilor militare beneficiare
şi/sau ai altor structuri militare din subordinea categoriei de forţe
ale armatei/comandamentului de armă/sprijin de care aparţin acestea.
Cele
două tipuri de probe – psihologică şi fizică – se desfăşoară în aceeaşi
zi. În funcţie de
numărul candidaţilor şi posibilităţile de examinare ale comisiei,
selecţia se poate derula pe durata mai multor zile, pe serii de
candidaţi.
În
activitatea de evaluare psihologică se aplică metodologiile,
criteriile,
manualele şi procedurile profesionale de evaluare specifice, elaborate
de Centrul de investigaţii sociocomportamentale şi aprobate de către
şeful Direcţiei management resurse umane.
Pentru
evaluarea nivelului capacităţii motrice, candidaţii execută trei
probe – flotări, abdomene şi alergare –, iar pentru a fi declaraţi
„admis”, trebuie să obţină baremul minim la fiecare dintre acestea.
Procesul
de selecţie se încheie cu declararea candidatului „admis” sau
„respins”.
Rezultatele obţinute se afişează la sediul centrului militar, în ziua
următoare susţinerii probelor. Contestaţiile se depun în termen de 24 de
ore de la afişarea rezultatelor şi se soluţionează de o comisie
constituită la nivelul centrului militar.
Candidaţii declaraţi „admis” efectuează examinarea medicală în cadrul spitalelor
sau al centrelor medicale de diagnostic şi tratament ambulatoriu din reţeaua sanitară a MApN.
În funcţie de specificul funcţiei pentru care candidează, unele categorii
de candidaţi efectuează examinarea medicală şi/sau psihologică specială, astfel:
*candidaţii
pentru funcţii pentru care îndeplinirea atribuţiilor presupune
desfăşurarea de activităţi aeronautice militare, la Institutul Naţional
de Medicină Aeronautică şi Spaţială
General doctor aviator Victor Anastasiu; *candidaţii
pentru funcţii prevăzute cu specialitatea militară „scafandri” sau
pentru care îndeplinirea atribuţiilor presupune ambarcarea pe orice tip
de navă, la Centrul de Medicină Navală.
Candidaţii declaraţi „admis” la selecţie şi „apt” în urma examinării medicale
sunt repartizaţi, de centrele militare, pe funcţii/structuri militare, pe baza opţiunilor exprimate.
După
selecţie, candidaţii care nu au îndeplinit serviciul militar activ,
declaraţi „admis”, semnează un angajament, prin care se obligă ca, după
finalizarea perioadei de instruire iniţială, să încheie contractul ca
rezervist voluntar.
Formarea rezerviştilor voluntari
În funcţie de pregătirea militară anterioară, formarea rezerviştilor voluntari este iniţială
şi continuă.
Pentru candidaţii recrutaţi din rândul cetăţenilor fără pregătire militară,
formarea iniţială a rezerviştilor voluntari se face prin parcurgerea a trei module: de bază, de specialitate şi de leadership.
Aceasta constă în instruirea instituţionalizată pentru formarea competenţelor, cunoştinţelor,
deprinderilor/abilităţilor necesare
îndeplinirii funcţiilor în care vor fi încadraţi. Programul de instruire
iniţială se execută sub forma unui curs de formare a cărui structură
este diferenţiată în funcţie de sursa de provenienţă
a candidaţilor, categoria de personal, arma şi specialitatea militară.
Pe durata acestui program, participanţii au aceleaşi drepturi,
facilităţi şi îndatoriri ca şi soldaţii profesionişti în activitate.
Pentru candidaţii rezervişti
care nu au îndeplinit serviciul militar activ,
cursul de formare cuprinde toate cele trei module menţionate. Cei
care optează pentru a îndeplini serviciul militar în calitate de
rezervist voluntar pe o funcţie prevăzută cu altă armă/specialitate
militară decât cea în care sunt confirmaţi vor urma
numai modulele instruirii individuale de specialitate şi/sau de leadership.
La finalizarea cursului de formare, absolvenţii beneficiază de certificat
de absolvire sau brevet de cadru militar rezervist aferent categoriei de personal pentru care s-a instruit.
Formarea continuă
se desfăşoară pe timpul îndeplinirii serviciului militar în rezervă în calitate de rezervist voluntar,
prin participarea acestora la activităţile de instruire
planificate, organizate şi desfăşurate în cadrul structurilor în care
au fost încadraţi sau în instituţiile de formare continuă pentru
parcurgerea cursurilor de specializare sau de carieră, care să le
asigure evoluţia în carieră.
Pentru
actualizarea cunoştinţelor/deprinderilor dobândite pe timpul
îndeplinirii serviciului
militar, rezerviştii voluntari proveniţi din rezervişti participă, în
primul an de contract, la un curs de specializare. Rezerviştii voluntari
care au îndeplinit serviciul militar activ în calitate de militar
profesionist şi au trecut în rezervă cu cel mult
5 ani înainte de data semnării contractului nu participă la cursul de
specializare, dacă arma/specializarea deţinute în calitate de militar
profesionist corespund postului pe care este încadrat ca rezervist
voluntar.
Drepturi şi obligaţii pe durata îndeplinirii serviciului militar
În numărul 3 al săptămânalului nostru, pagina 11, am publicat prevederile Legii nr. 270/2015
referitoare la drepturile şi îndatoririle rezerviştilor voluntari. Acum, după aprobarea normelor, revenim cu unele precizări.
Pe
durata contractului, rezerviştilor voluntari li se asigură drepturi de
echipament, dar pot
purta uniforma militară numai pe timpul participării la instruire sau
la îndeplinirea unor misiuni. În perioadele când nu participă la astfel
de activităţi, articolele de echipament se păstrează la structura
militară în care sunt încadraţi.
Pe
timpul desfăşurării instruirii iniţiale, a concentrărilor pentru
participare la instruire/misiuni
sau la alte forme de instruire, rezerviştii voluntari beneficiază de
cazare. Pot să nu fie încazarmaţi numai în situaţia în care au
domiciliul în localitatea de dislocare a structurii militare unde sunt
încadraţi sau în localităţi situate la distanţe mai mici
de 50 Km, cu decontarea cheltuielilor de transport. De asemenea, rezerviştii
voluntari, pe timpul participării la instruire sau la îndeplinirea unor
misiuni, beneficiază de normele de hrană, sub formă de hrană preparată
sau de valoarea financiară neimpozabilă a acestora,
potrivit reglementărilor aplicabile personalului militar în activitate.
Pe durata programului de instruire iniţială,
participanţii au aceleaşi drepturi, facilităţi şi îndatoriri ca şi soldaţii profesionişti în activitate. Ei
beneficiază, lunar, de o sumă egală cu solda de funcţie
corespunzătoare unui soldat profesionist în activitate, la care se
adaugă solda gradului minim al fiecărui corp de personal militar pentru
care se instruieşte. Suma primită pe durata programului
de instruire iniţială constituie venit asimilat salariilor în înţelesul
impozitului pe venit şi bază de calcul al contribuţiilor sociale.
În
perioada în care nu participă la instruire sau la misiuni în cadrul
structurilor în care sunt
încadraţi sunt, în continuare, declaraţi în sistemul public de pensii,
în sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi în sistemul asigurărilor
de şomaj, și
beneficiază lunar de o remuneraţie, în cuantum de 10% din suma
reprezentând solda de funcţie pe care sunt încadraţi, conform
contractului încheiat şi solda gradului deţinut. În această
perioadă, rezerviştii voluntari sunt contribuabili ai sistemului
de asigurări sociale, iar remuneraţia lunară este venit supus
impozitului pe venit şi bază de calcul a contribuţiilor sociale,
datorate potrivit legii.
Rezerviştii voluntari au obligaţia de a-şi menţine nivelul de pregătire fizică pe timpul cât
nu participă la instruire sau la îndeplinirea unor misiuni. Anual, se execută evaluarea nivelului de pregătire fizică,
pe baza baremelor stabilite prin
Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.149/2012 pentru aprobarea
Regulamentului educaţiei fizice militare, cu modificările ulterioare,
publicat în Monitorul Oficial al României nr. 88 bis din 11 februarie 2013,
pentru personalul militar în activitate.
Îndeplinirea serviciului militar în rezervă în calitate de rezervist voluntar
Rezerviştii
voluntari pot fi concentraţi sau mobilizaţi, după caz, pentru
participare la instruire
sau la misiuni în structurile în care sunt încadraţi. În raport cu
nevoile forţelor destinate apărării, pot fi concentraţi sau mobilizaţi
şi pentru îndeplinirea unor misiuni în afara teritoriului naţional.
Chemarea
pentru concentrare sau mobilizare se face prin ordine de chemare,
care cuprind motivele chemării şi perioada concentrării, întocmite şi
înmânate prin grija structurilor în care sunt încadraţi, astfel:
*
până la data de 20 decembrie a fiecărui an, pentru participarea la instruirile prevăzute în contract pentru anul următor;
*
cu cel puţin 60 de zile înainte, pentru concentrările în vederea
participării la misiuni cu o durată mai mare de 15 zile sau la alte
forme de instruire neprevăzute expres în contract;
*
imediat, la declararea stării de război, a mobilizării, instituirea
stării de asediu, a stării de urgenţă, precum şi pe timpul
antrenamentelor/exerciţiilor de mobilizare, precum şi altor activităţi
stabilite prin ordin al şefului Statului Major General.
Rezerviştii voluntari execută instruirea în unitatea la care sunt încadraţi, pe durata a 15 zile
calendaristice, anual.
În
baza ordinului de chemare, rezerviştii voluntari sunt obligaţi să
înştiinţeze angajatorii
cu care au încheiate raporturi de muncă sau de serviciu, despre
participarea la concentrări, prezentând totodată documentele
justificative, astfel:*
pentru instruirile prevăzute în contractul încheiat în condiţiile
legii, înştiinţarea se face cu cel puţin 15 zile înainte de data
prezentării la concentrare; * pentru concentrările în vederea participării la misiuni sau instruiri cu o durată mai mare de 15 zile, înştiinţarea se face cu cel puţin 45 de zile înainte de termenul prevăzut pentru prezentarea la concentrare.
prezentării la concentrare; * pentru concentrările în vederea participării la misiuni sau instruiri cu o durată mai mare de 15 zile, înştiinţarea se face cu cel puţin 45 de zile înainte de termenul prevăzut pentru prezentarea la concentrare.
Raporturile
de muncă sau de serviciu, după caz, dintre rezerviştii voluntari şi
angajatori se suspendă pe perioada concentrării sau mobilizării, nu pot
înceta, din iniţiativa angajatorului, decât în urma dizolvării
operatorilor economici ori a desfiinţării instituţiilor publice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu