KD 35 realizat in Ro |
varianta cu chiosc. |
KD-35 |
Imi place la nebunie sa vorbesc despre romani destepti, de aceea am sa va spun o poveste amuzanta daca nu ar fi cam tragic inceputul, despre cum s-a descurcat romanul in comunismul incipient cu rusul si cu lipsa de finante, dupa jaful legal produs de catre URSS.
„Tractorul vostru este un tractor de aur”. Aceasta a fost opinia ironică, exprimată la 8 iulie 1953 de Nikita Hruşciov în faţa delegaţiei conduse de Gheorghe Gheorghiu-Dej, privind produsul principal realizat de inginerii şi muncitorii români la Uzina de Tractoare „Ernst Thälmann” din oraşul Stalin."
(Petre Opris)
Hrusciov se referea la cat de scump era de fabricat pentru romani senilatul respectiv.
.
Fiind minti luminate, dumneavoastra dragi cititori, stiti cum Romania a castigat al doilea razboi pierzand, este?
Adica a intors armele, a luptat alaturi de aliati, a sarbatorit Victoria si...a platit datorii de razboi sovieticilor de i-au sarit capacele. Si una dintre formele prin care a platit aceste datorii a fost tare "amuzanta": demontarea efectiva a utilajelor din anumite fabrici- cele mai performante- si "exportarea" lor in URSS.
O astfel de victima a fost si faimoasa IAR Brasov, care fabrica avioane multe si bune, avioane care i-au suparat atat de tare pe prietenii de la rasarit incat au desfiintat tot ce fabrica repere de avion, nu doar fabricile de avioane in sine.
O modalitate ulterioara acestui prim pas a fost "infiintarea" (desigur fara drept de apel) de societati comerciale sovieto-romane prin care se exploata economic tot ceea ce putea produce la o scara mai mare BANI!
Pai IAR Brasov (pe vremea aceea chiar la marginea Brasovului) a suportat si "exportul" prietenesc ramanand cu utilajele cele mai neperformate, dar si infiintarea unei..."SOVROMTRACTOR": societate mixta pentru fabricarea de tractoare!
Si acum sa vedeti cat de interesante devin economia si industria acelor ani !
DA PAGINA!
IAR22 |
In acest spirit s-a realizat acest tractor in urma tehnic, inspirat dintr-unul antebelic, realizat cu multa maiestrie de la sasiu pana la motor.
Si s-a construit in multe bucati, asa cum s-a putut, cu mare chin tehnologic.
Dar nu era o solutie.
Sovieticii au propus "asocierea" si au scos la inaintare un model de tractor pe care Stalin il iubea efectiv, desi era un melanj din doua tractoare americane ( „McCormick-Deering TD-18” si „Caterpillar Sixty”)- detaliile despre acest contract o sa le cititi in lucrarea colegului Petre Opris care explica excelent ce era si cum a ajuns acest tractor sa fie considerat "de aur", caci la sfarsit o sa va dau linkul.
KD-35 (URSS) |
Mintile destepte din IAR au realizat ca nu au cum sa revitalizeze uzina in situatia unei tari devalizate in urma unui razboi istovitor ca resurse si a unui jaf pe fata, daca nu fac un compromis: acceptarea unei licente care le aducea SI RETEHNOLOGIZARE !
Adica utilare noua, finantare si transfer de tehnologie, chiar la nivelul anului 39, dar inca valabila.
Mai ales ca productia de senilate presupune si o tehnologie care nu era stapanita la noi- in anii 30 s-au produs o serie de mici tractoare de artilerie Renault la Malaxa (Bucuresti), numite "senileta Malaxa" , dar si acea uzina era devalizata complet tot de catre sovietici, oricum produsul diferind total de unul agricol-utilitar.
KD-35 (URSS) |
Pentru Hrusciov, acest tractor a fost o catastrofa economica, dar pentru uzina- o mare gura de oxigen!
Ce sa mai spun ca rascumpararea partii sovietice practic a echivalat cu costurile unei licente complete? Si mai ales ca nerentabilitatea uzinei producand acest model-KD-35- a dus la retragerea statului sovietic din asociere si astfel si-a castigat libertatea totala???
Uzina si produsul sau |
Cele pe roti au fost denumite cu noul nume al uzinei: Uzina de Tractoare Orasul Stalin (adica Brasovul vremii, pt cine nu stie) - seria UTOS.
Baza materiala obtinuta prin contractul "catastroficului" KD-35 a facut posibila transformarea unei ruine post razboi intruna dintre cele mai mari fabrici de tractoare din lume, exportatoare a zeci de modele si tipuri in intreaga lume, inclusiv de licente, asocieri, etc!
In concluzie, "Tractorul de aur"- catastrofa economica a devenit chiar "de aur" prin reutilare, transfer de tehnologie, "pierderea" benefica a unui asociat tiran si dezvoltarea unei industrii extinse ulterior pe aceasta baza in intreaga Romanie (Craiova, Braila, Baia-Mare,Bacau) si in intreaga lume!
Pai macar pentru asta ar trebui sa spunem
"Multumim Stalin, multumim Hrusciov"!!!
. |
Concluzia este urmatoarea: viziunea si tenacitatea celor care la acea vreme au fost pusi in fata unei "alegeri" aproape obligatorii au transformat o lupta economica pierduta intr-o victorie politica si financiara.
Practic au profitat de o situatie impusa si au pornit una dintre cele mai de succes afaceri romanesti de stat din toate timpurile.
Linkul promis catre povestea acestui tractor scrisa de colaboratorul si prietenul nostru lt.col(r)Petre Opris: Nikita Hrusciov dixit: “Tractorul dvs este un tractor de aur” (1953)
*nemotoujours*
Foto:arhiva internet
Foto:arhiva internet
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu