Cum am spus şi cu altӑ ocazie, eu
fac parte dintr-o categorie de oameni care îşi organizeazӑ
vara în funcţie de calendarul mitingurilor aviatice. Îmi
desenez pe hartӑ tot felul de itinerarii turistice, dar datele
plecӑrilor şi sosirilor se stabilesc dupӑ ce se publicӑ
ordinea manifestӑrilor cu zburӑtoare şi zburӑtori.
Anul ӑsta ne-am stabilit ca destinaţie
cuiul în care stӑ atârnatӑ harta României, iar ca datӑ de
plecare 29 iulie, pentru cӑ cei de la Aeroporturi Bucureşti au
gӑsit de cuviinţӑ sӑ organizeze a zecea ediţie a Bucharest
International Air Show exact în acea zi.
Ce e un BIAS? E de toate. Pe afiş
(preluat şi difuzat de toate televiziunile românesti cu mult timp
înainte, adicӑ, sӑ zicem, cu maxim 48 de ore) se scrie ceva despre
un miting, o expoziţie de aparate de zbor şi un târg de obiecte
legate, într-un fel sau altul, de aviaţie. Apoi, pe mai multe
rânduri, apar, ca la orice spectacol, numele protagoniştilor. Anul
ӑsta, pe lângӑ obişnuitele componente ale conceptului grafic, au
fost inserate şi douӑ medalioane care anunţau cӑ avem sӑ asistӑm
la o ediţie jubiliarӑ a BIAS în contextul manifestӑrilor
închinate jubileului României centenare. Foarte frumos!
Am menţionat existenţa unei liste de
participanţi; ei da, lista e lungӑ, de mai multe zeci de aeronave,
cu sau fӑrӑ motor: planoare, avioane civile de acrobaţie sau de
şcoalӑ, de agrement sau de transport, avioane militare de şcoalӑ,
de antrenament, de luptӑ, de transport, elicoptere civile de lucru
în agriculturӑ, de acrobaţie şi militare, cu diferite destinaţii.
Numele oamenilor care le vor face sӑ danseze pe cerul Bӑnesei sunt,
de asemenea, impresionante, desfӑşurӑtorul menţionând mari
campioni ai aviaţiei sportive, un elicopterist de la utilitarӑ pe
care, noi, ӑştia de la gardul tarmakului, îl preţuim ca pe un
star al spectacolelor aeriene ce este,
DA PAGINA!
aviatorii cu Red Bull pe fuselaje, cei care menţin în viaţӑ şi zboarӑ aeronave istorice,
piloţi ai ROAF deveniţi, în ultimii ani adevӑrate vedete ale mitingurilor, piloţi militari strӑini, deveniţi şi ei idolii admiratorilor români; au venit din multe ţӑri, membre ale aceleiaşi alianţe din care facem şi noi parte.
DA PAGINA!
aviatorii cu Red Bull pe fuselaje, cei care menţin în viaţӑ şi zboarӑ aeronave istorice,
piloţi ai ROAF deveniţi, în ultimii ani adevӑrate vedete ale mitingurilor, piloţi militari strӑini, deveniţi şi ei idolii admiratorilor români; au venit din multe ţӑri, membre ale aceleiaşi alianţe din care facem şi noi parte.
Afişul publicat nici anul ӑsta nu a
avut în prim plan – şi mai spun o datӑ, din pӑcate! – numele
prezentatorilor, deveniţi şi ei vedete ale air show –urilor:
pilotul-instructor Andrei Lucescu, de la RAS Tuzla, cdr. Cristian
Andrieş, de la Baza 95 Aerianӑ, Bacӑu şi Sonia Simionov, de la
A3. Vocile lor entuziaste au însoţit şi descris toate evoluţiile
aeronavelor, fӑcându-le, parcӑ, şi mai interesante pentru
spectatori.
Expoziţia aviaticӑ a grupat pe
platforma aeroportului Bӑneasa multe avioane mai mult sau mai puţin
celebre. Primul jet din istorie, Coandӑ 1910, a fost aşezat la
umbra gigantului Sentry şi a unui BAC 1-11, care a mai ferit de
soare şi Eurofighter Typhoon, MiG-21 LanceR, BlackHawk, Puma, F-15,
Mirage-2000, SAAB J-105, Mi-8, Diamond C-20 Katana, Piper …
A, mai erau unele şi în hangar, noul Zlin-242 al AR, noile Cessne de la SSAvC şi … noi, cu ochii mari.
A, mai erau unele şi în hangar, noul Zlin-242 al AR, noile Cessne de la SSAvC şi … noi, cu ochii mari.
Consecvent în dorinţa de a nu reduce
valoarea evoluţiilor în zbor descriindu-le în cuvinte, mӑ voi
mӑrgini sӑ notez, în ordine aleatoare, doar cӑ:
- Am avut parte de o premierӑ absolutӑ la BIAS, anume prezenţa şi evoluţia formaţiei poloneze White-Red Sparks, şase jeturi istorice Iskra, care nu şi-au arӑtat vârsta, mânuite fiind de piloţi atât de tineri şi performanţi. Remarcabilӑ initiaţiativa Forţelor aeriene Poloneze, care menţin în viaţӑ avioanele astea fabricate acum peste 50 de ani.
- Gripenele ceh şi maghiar (cehul fiind încӑ o premierӑ la BIAS) au arӑtat cӑ ampenajul canard le asigurӑ o manevrabilitate deosebitӑ, chiar şi la viteze “mici”, oferindu-le spectatorilor evoluţii de mare clasӑ.
- F-18 spaniol, pe care, personal, îl aşteptam cu nerӑbdare, a adus pe cer ceva ce nu mai vӑzusem: ruperea stratului limitӑ la unghi de atac mare în cabraj şi, în zbor de mare vitezӑ, la limita celor 1000 km/h, Alejandro Montez a produs acel con spectaculos pe care rareori îl vӑd cei care nu trӑiesc în preajma supersonicelor.
- Principalii organizatori, alӑturi de CNAB, ai BIAS, cei de la Aeroclubul României, au adus la Bӑneasa aproape toate aeronavele lor. Cel mai mult au impresionat, aşa cum e şi normal, piloţii de la Extra, care deja se pregӑteau pentru marea confruntare de la Strejnic. Cum sӑ nu câştige ai nostri medalii la WAAC dacӑ sunt capabili de o asemenea evoluţie!
Sigur, nu pot
cuprinde aici tot ce am vӑzut, auzit şi simţit cu sufletul, nu
doar cu organele de simţ, la BIAS 2018. Ca sӑ înţelegi o carte,
trebuie s-o citeşti; ca sӑ înţelegi ce înseamnâ un BIAS,
trebuie sӑ fii acolo, sӑ te coci pe betonul aeroportului şi sӑ-ţi
înţepeneşti gâtul în poziţia pentru vӑzut avioane. Aşa cӑ,
vorba lui Valentin Iordache, poate omul cel mai vânat de oamenii de
presӑ în acea zi, ne revedem acolo şi la anul şi la mulţi ani!
Mai multe fotografii AICI
Mai multe fotografii AICI
MIHAI-ATHANASIE
PETRESCU
Foto: Aurelian Bucur
Foto: Aurelian Bucur
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu