21 mai 2013

094. Rezultatul " Noptii muzeelor " - "Gratis " - bune dar si dezamagitoare !

   Pai, ce sa zic : nu din lipsa de bani am plecat cu gasca sambata seara catre muzeele deschise gratuit, ci pentru a intra adanc in fenomenul care incepuse inca de la orele 10.00 ziua in multe locuri, fenomen care promitea de fapt si de drept evenimente diferite si deosebite de alte zile normale .

   Dar experienta aceasta mi-a lasat un gust tare amar, ceva tipic de la o vreme cu privire la ce inseamna cultura in Romania si pentru romani.
   Ajung si la asta.
   Rau a fost ca am plecat spre Muzeul Bellu unde se programase un documentar despre aviatie ce trebuia sa inceapa la orele bucurestene 20.00 si...pe care nu l-am gasit !
   Io ca om destept in organizare ma uitasem pe harta , dar un amic ce -i mai hotarat de felul sau " Hai domne ca stiu eu, nu-i departe de aici !"
   Si eu stiam ca nu-i departe, doar ca directiile noastre au coincis numai de la plecare inca 20 de minute, caci apoi incepura sa ma ia nervii vazand ca ne indepartam tragic si definitiv de zona in care aflasem personal ca ar fi.

   Ce sa spun ca ajungand la Parcul Carol, aflam ca el cauta strada "Radu Voda" si nu "Serban Voda" ?!
   Realizati ca am explodat instantaneu, mai ales ca ora ceea bucuresteana se apropiase inefabil de 20.00 ...
   Ei oameni buni , si-acu incepu circul !

- nemotoujours -


Uite pe aici eram


   Niciunul nu suntem bucuresteni, dar mai stim si noi pea-ciulea cevasilea, uneori mai mult ca nativii loco, dar acum eram in ceatza si ceatza plina de vapoare si stanci. Ale altora.
   Deci, hai sa intrebam un taximetrist, apoi un nene, o tanti , etc si amd.
   Vreti sa ma credeti ca tot la Parcul Carol am ajuns si asta pentru ca eu, incapatanat cum sunt, nu acceptam ceea ce incercau toti sa ma convinga : faptul ca Muzeul Bellu este la Cimitirul Bellu????
   Frati intru religie, nimanui nu i se parea normal sa fie muzeul in alta parte, iar eu deja aratam a lunatic.
   De fapt, astfel am realizat inca odata ca in orice oras ai fi , anumite obiective sunt cunoscute mai bine de turisti decat de catre localnici.Chestie care da de gandit si denota faptul ca factorii de raspundere din domeniul respectiv nu-si fac treaba, adeca PiaR doamnelor si domnilor si ADvertisinG !
   Nu?
   Ce mai conteaza, realizati faptul ca numai Bellu nu a mai scris pe noi, asa ca fiind in zona parcului Carol, am propus vizitarea muzeului " Dimitrie Leonida".
   A fost o pauza lungutza , care m-a facut sa inteleg faptul- de altfel cunoscut - ca vorbesc chestii noi si neauzite pentru ai mei camarazi de lupta.Dar au scuze, zau: niciunul nu are veleitati si curiozitati tehnice.Asa ca... nici nu m-am mirat ca nu au auzit de Muzeul National Tehnic "Dimitrie Leonida".
   Chiar daca macar de intemeietor au invatat la scoala.

Asa arata usile ziua

   Ei, dar nu conteaza decat faptul ca si-au manifestat entuziasti acordul si ne-am intors din piata Libertatii catre parc si acolo...lume dom'le, lume !Erau ceasurile 21.oo si plin ca ziua.
   Iar la muzeu ... catastrofa de pe lume : o coada de cel putin o ora de stat.In picioare,desigur.
   Ne-am invartit siderati si adanc patrunsi de dorinta de cultura a celor care stateau la rand cu copilarime, catei si purcei, rabdatori si nesuparati ca au o noua ocazie de socializare si de impartasiri culturale culte cuturalizandu-se unul pe altul,ei pe ei si toti impreuna, ca , de! Se stie ca romanu-i o fiinta sociala si nu pierde nici o ocazie pentru a-si afirma credinta in societatea pe care o reprezinta si o compune, barfind si bombanind ori mishtocarind pe toti si toate. multumit de libertatea cuvantului.
  Ca-i gratis, la moda si de bon-ton.Mai ales ca sa povestesti apoi un an cat de mult tii tu cu cultura si cat suferi pentru ea stand noaptea pe strazi si la cozi la muzee.
  Da bre, ca-i gratis, ce !
  Pai altfel care era prostul sa sufere atat pentru un tur in forta de nici juma de ora ,chiar daca iesi mai nauc decat ai intrat si nici nu ai treaba cu ce ai vazut : tablouri de Vermeer sau masina lui Persu, ca aia era mai mare iar alalalt se atarna pe perete.Parca.Sau invers???

  Aia e, ne-am spus si am promis dezamagitilor care chiar au fost incitati de ideea de a vizita acel muzeu ca o vom face si pe asta.
  Le-am explicat cum a fost fondat si ca apartine de Electrica S.A. si ca este unul dintre cele mai putin vizitate muzee din tara si...ca uite cum si-aduc aminte oamenii de el in asemnea situatii.De gratuitate.( nu-s rau frate !)

  Desigur, fiind vreo 21.30 trecute, le-am spus ca nu ar strica sa trecem pe la Foisorul de foc, penca e deschis pana la orele 02.00 si avem timp s-o facem macar pe asta.(toata lumea stiind ca acolo-i Muzeul pompierilor)
  Entuziasm general pana cand au realizat ca-i cam departisor pe jos, dar nu-i nimic ! Statul roman a inventat otobuzele si deci le reveni cheful de mars victorios.

Uite-l ce frumos e noaptea, de aceea-l pun din nou.

  Grozav arata din drum , mult mai bine ca la noi aici,asa ca ne-am incantat si mai mult cand ne-am gandit cum s-o vedea capitala noastra nationala din varful sau...
  Pana cand...ajunseram in partea opusa, unde-i parculetzul si intrarea si...

Aoleu ! Iar?





Cata frunza, cata iarba...Si cata coada!
















 Ne-am invartit noi si ne-am invartit, minunandu-ne de bietii pompieri si smurdisti care aveau postate o masina de interventii si o ambulanta si care facusera si ele - prin simpatie desigur-rost de cate o coada de admiratori ,fotografi si ne, care asteptau sa se catere prin si pe si peste masini si personalul deservent, doar-doar or face vreo poza de mai multe like-uri decat vecinu'.
  Bietii oameni cu uniforme, erau pleostiti si zapaciti de nu mai stiau de ei, dar rezistau asa de stoic !
  Acum am inteles cum de au facut fata acu sute multe de ani turcilor pe Dealul Spirii.
  Necazu-i ca peste toate , hoarda piticilor razboinici punea capac la toti si toate :

"Mama ei de tehnica ! Tu crezi ca te pui cu noi ?Tata a zis ca ne da premiu daca-ti venim de hac !"


  Pacat de biata pompa manuala si hipo ca avea doar vreo 150 de ani si cate  parjoale si razboaie ori razmeritze vazuse la viata ei...nu se asemanau cu ce patzea acuma.
  Iar parintii se bucurau ca nu mai sunt sacaiti de pitici si au si ei pe ce topai linistiti si fericiti, chiar indemnandu-i sa faca poze cat mai vivante, pline de actiune, zdruncinand bietul utilaj din rarunchi.

  Colegii mei se alimentau la un fast-food de alaturi peste care daduse norocul cu ziua/noaptea asta, in timp ce eu i-i compatimeam pe eroii interventiilor care dom'le, chiar rezistau pe baricade la asalt:

Sa stiti ca sunt inauntru, nu au fugit, dar...cred ca pe sub admiratori/admiratoare

   Am renuntat in final sa stam la o coada care se invartejea pe dupa parc elegant si ajungea inapoia foisorului, deci dupa calculele noastre 2 ore ar fi fost putin de stat, asa ca ne-am incolonat fiecare in coloana sa proprie si am hotarat sa mergem la o bere si o buleta de cascaval la " Sf.Gheorghe "ca-i non stop si nu-nchide vesnic , asa ca nu ne deranja daca aratam ca armata lui Napoleon la intoarcerea de la Austerlitz.
   Concluziile au fost tragice :

  - "Noaptea muzeelor "este un concept salutar, merita din plin folosit, pentru ca macar de fason ori "ca-i Gratis " mai ajunge omul sa afle cum miroase cultura stocata si etalata, dar si pentru ca -si taraie copii care altfel multi din ei  numai de muzee nu au parte , ca de pleaca cumva cu parintii in uichend sau conced, in afara de plaja, club si gratare, slabe sperante de altceva, dara-mi-te ...ptiu,drace, vreun ban dat pe bilet de muzeu.
  - Este trist faptul ca mereu auzi : "Da frate, da ' ti dai seama ca normal e 50.000 un bilet sau chiar 100.000??? ce frate, sa dai atatia bani pentru ce?"

    Mai fratilor, costa de fapt 5 lei sau 10 lei, adica mai putin ca un pachet de tigari,sau ca trei beri la magazin, nu va e rusine? Bagati in burta cat puteti si ardeti ca locomotivele si pentru a va mai  da si voi seama de lumea in care am fost suntem si vom fi, nu va "sacrificati " bietii de voi nici maruntisul..
   Dar trimiteti-va copii macar, ca nu muriti de le dati 10 lei intr-o zi cu care vad trei muzee si iau si o inghetata, ca au pret redus si macar ei sa recunoasca o carte cand o vad sau poate, o amfora ...
   Mi-e sila de acest fenomen care a devenit penibil : zgarcenia prosteasca, gratuita, fara alt rost decat a te tampi tu si copii tai !

   Merita sa te duci la astfel de manifestari pentru fenomenul in sine, dar de a doua zi cand te trezesti sa-ti aduci cu adevarat aminte de ce ai facut si vazut si macar , repet, sa stii unde sa-ti trimiti copilul sa se destepte.

  A doua zi am fost in " Muzeul satului Dimitrie Gusti",pentru ca aflasem ca sunt manifestari-cantece si dansuri si multe tarabe cu lucruri artizanale, desene, schite, toale taranesti, asa ca am ajuns si acolo.
  Am stat la intrare si ma uitam cum veneau persoane de diferite varste si intrebau :"E gratuit?
  Paznicii raspundeau:" Nu, se plateste !"
  Stiti cum se intorceau pe calcaie bombanind si ce mutre aveau?
  Costa 10 lei ptr adulti, 5 lei pensionari si 2,5 lei pentru copii.   
  Si se intorceau din drum si pensionari si oameni cu copii, adica...ar fi iestit mai ieftin ca mine.
  Dar bombaneau.
  Ca nu-i bre Gratis !

  De asta vorbim data viitoare, caci va povestesc de ce a fost si pe acolo si va dau o avanpremiera:

Boboceii dandu-se in spectacol mandri tare si cocandu-se sub cojoace si caciuli



             Stati pe langa mine ca va mai plimb si maine.


- nemotoujours -





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu