16 octombrie 2014

670.Hai-hui prin lume:Le Jour “J” (4) de Mihai-Athanasie Petrescu

.
Intrăm într-un hol, n-aţi ghicit, ăsta e mic, mă rog, nu chiar aşa mic, iar acolo găsim … o coadă! Iar noi care credeam, pe vremea lui Ceauşescu, că suntem originali. Coadă la recepţie?! Asta e original, en effet. Iar acolo două tinere voinice, extrase, probabil, din bancul ăla cu proaspătul tătic din troleibuz, luat de guler de un miliţian: una albă şi una neagră. Mi se împlineşte dorinţa de a intra in dialog cu negresa, mi se pare mai simpatică şi mai răbdătoare decât colega ei, şi nu mă înşel. Fata îmi găseşte numele pe tabel, se chinuie din răsputeri să mi-l pronunţe, îi dau o gură de ajutor şi chiar mă recunosc în ceea ce spune ea. Îmi dăruieşte un zâmbet alb, îmi ia banii şi îmi dă un schimb o chitanţă, pe care o înşfac şi o rupem la fugă spre lifturile din dreapta (aflate sub supravegherea unui negru uriaş, care se juca cu un smartelefon pe măsură, dar cred că se uita prin el ca spionii care, în filme, îşi fac o găurică în ziar şi îşi pândesc adversarii). Deja e ora 1400 trecute pe ceasul meu reglat pe ora Roşiorilor, ceea ce nu ne lasă prea mult timp pour flâner.
DA MAI DEPARTE !

Ajungem la etajul 4 şi … supriză: ne dăm seama că drăguţa negresă recepţionistă a uita să ne dea o cheie de orice fel. Binenţels că, fiind bărbat în casă, sunt imediat trimis jos, dar nu merg prea departe şi observ că fiecare uşă e dotată cu un dial, iar după un stiudiu atent, cu ajutorul ochelarilor de aproape, al chitanţei, observăm că nu e o chitanţă, ci codul de acces in camera noastră. Un lucru excelent, pentru că acel cod – 044207 – e imposibil de pierdut pe stradă sau de şutit în metrou (mi l-am notat şi în telefon, aşa se explică faptul că încă îl mai ştiu).

Hai şi în cameră: o grotă mică, cu un pat dublu şi încă, unul, simplu,deasupra şi în curmeziş. Televizor, chiuvetă (înfundată) într-un colţ, baie, budă.
.

.Sigur că mă aşteptam să fie o cameră mult mai mare şi mai confortabila decât la Starlight, dar o să ne mulţumim şi cu asta, până la urmă ne autoconvingem că am venit la Paris pentru Arc de Triomphe şi Musee de l’Air, nu ca să stăm în cameră. Adăugăm, rapid, bagajele noastre la peisaj, eu imi aleg teritoriul (la înălţime, cum altfel?!) şi mi-l marchez printr-o poză, 

ca sa nu-l confund mai tarziu, apoi … hai în dulcele târg al parijilor.

Haideţi să haidem, dar cum? Nu cunoaştem decat autobuzul 137, care nu are nici o legătură cu obiectivele turistice planificate. Tanti negresa ne scoate din belea: îmi oferă, aodată cu un nou zâmbet alb, un plan al metroului parizian, pe care încercuieşte cu pix roşu (o fi profesoară care a refuzat repartiţia guvernamentală) staţia “Porte de Sait-Ouen”, apoi “Champs Elysées – Clémenceau”. În plus, dat fiind că ne consideră nişte oameni norocoşi de a fi găsit hotelul păstorit de ea, ne scrie şi numărul liniei de métro: 13. A mai adăugat şi alte indicaţii, care s-au dovedit foarte puţin preţioase, pentru că ea nu era la curent cu existenta unor travaux en cours pe linia 2.

O primă luare de contact cu “porte de Montmartre”. Un cartier străbătut de Boulevard Periphérique, în care poţi mânca turceşte (dacă izbuteşti să te obişnuieşti cu mirosul localului respectiv, prea puternic şi pe partea cealaltă a străzii), unde poţi muri liniştit, pentru că sunt la fel de multe “pompes funèbres” ca la gardul cimitirului Ghencea şi al stadionului Steaua, iar dacă nu eşti hotărât să le umpli buzunarele pompiştilor poţi profita de serviciile spitalului Bichat; unde poluarea este alungată de “le petit bus électrique qui croise trois lignes de métro”, dar este accentuată de traficul infernal de pe Periphérique; centură rutieră care foloseşte două pasaje denivelate, în comun cu alţii (încă de la început i-am descoperit, sub un pod, pe unii de la care îţi puteai completa dotarea tehnică şi garderoba cu obiecte de “n” hand, nişte tipi gurmanzi, cred, că se auzea printre ei “mânca-ţi-aş!”, iar destinaţia spaţiului de sub al doilea pod s-a vădit de abia a doua zi); unde poţi alimenta de la o benzinărie bogată în coca-cola şi poţi repara parbrize (dar şi mecanica) la un service la fel de primitiv ca cele de la noi (şi, înconjurat, ca şi la noi, de maşini demontate pentru reparaţii ulterioare).

Acum, făcând în memorie turul cartierului, îmi dau seama ce am pierdut: în loc să stăm noi acolo şi să profităm de binefacerile zonei, ne-am repezit să luăm metroul spre Champs Elysées …

*Mihai-Atanasie Petrescu"
.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu