23 ianuarie 2016

943.Puterea mulțimii by De ce nu?

,
   Niciodată nu m-am împăcat bine cu pantofii. Cel mai bine ma simțeam, în copilărie, la bunicii de la tara, când mergeam desculț (după ce picioarele mele se învățau cu țarâna). Adică cei mai buni pantofi erau picioarele goale. În mod normal, când eram la oraș, stricam cel puțin doua perechi de pantofi pe an, iar când am auzit ca, la tara, oamenii purtau opinci și acestea sunt foarte comode, pentru ca urmează forma piciorului și sunt flexibile, încă din adolescenta mi-a trecut prin cap ideea ca, odată și odată, voi purta opinci. Ieftine, comode, urmăresc perfect forma piciorului, fiind create după picior – ce sa cer mai mult de la niște încălțări, decât sa ma simt cu ele ca și cum as fi desculț? Gândul de a purta opinci a rămas, pentru mai bine de 20 de ani, depozitat undeva în memorie, dar nu l-am pus în practica niciodată, chiar dacă la el s-a adăugat și ideea ca as putea sa port întregul costum popular țărănesc romanesc tradițional.
 
Placerea de a purta ie!
   Acum, însă, gândul de a purta costum țărănesc s-a amplificat, aproape brusc. La o petrecere, o doamna a plecat pentru puțin timp acasă, după care s-a întors îmbrăcată în ie populara.
   Pielea ei arămie, (bronzata) se potrivea foarte bine cu albul iei și cu modelele cusute. Toate privirile s-au îndreptat către ea, nu numai la început, ci pentru întreaga petrecere. Și s-a schimbat și comportamentul dânsei, devenind volubila, vesela și fericita. Nu știu cum sa spun, dar parca dintr-o data a devenit alta persoana, care radia, ceva ce nu era când era îmbrăcată modern.
   Când am văzut, la un supermarket, o cămașă populara bărbătească, am fost cucerit de croiala și simplitatea ei. Frumoasa prin simplitate, dar nu chiar atât de simpla cum pare la prima vedere, modelele cusute fiind destul de complicate. Parca spune despre tine ca te comporți ca un om simplu, fără sa vrei sa scoți în evidenta cat de complex ești în realitate. Fara sa faci caz de calitățile tale, asa cum se face în ziua de azi (când e la moda auto-publicitatea, adică un fel de lăudăroșenie caraghioasa). Stai în banca ta, fără sa vrei să-ți faci auto-publicitate, fără sa vrei sa arăți ca ești „din lumea buna”.
   Aproape ca am ajuns sa fiu obsedat de dorința de a avea ie bărbătească. Cel puțin vara ar fi ideala pentru petreceri sau festivități. Era atât de simpla, încât era foarte frumoasa. Mi-am zis ca nu voi cumpăra pe loc cămașă, înainte de asta trebuie sa studiez piața, poate sunt și alte oferte. Mi-am zis ca, dacă costa în jur de aproximativ 100 lei, voi cumpăra o cămașă populara bărbătească, însă, când am cautat pe internet, am văzut preturi cuprinse intre 300 și 500 lei. Mintea mea a lucrat în continuare, gândindu-mă ca ar fi tare, tare frumos sa port o cămașă populara bărbătească. Oare ce-ar fi, dacă m-as duce la unele festivități. oficiale, mai ales cele din timpul varii, îmbrăcat nu cu greoiul și căldurosul costum nemțesc, ci cu o cămașă simpla populara, tipic romanească? La urma urmei sunt roman, nu neamț. N-am motive sa ascund faptul ca sunt roman, poate ca ar trebui sa scot asta în evidenta, a fi roman este o calitate.
   Cum de micuța mea dorință de a purta costum tradițional. romanesc, care, inițial, era o dorință practica, legata de comoditatea opincilor, a ajuns sa fie, aproape brusc, atât de puternica? Pe mine nici nu ma interesează prea mult hainele, atunci cum de am ajuns sa pierd timp făcând analize de preț și de aspect al diferitelor cămăși bărbătești populare?
   Exista o singura explicație: puterea mulțimii. În mintea noastră, puterea mulțimii se asemuie cu puterea unei gloate dezlanțuite, ce poate sa se îndrepte cu ușurință și imprevizibil către violenta. În cel mai bun caz, puterea mulțimii înseamnă puterea votului celor multi. Dar am descoperit ca puterea mulțimii înseamnă mult mai mult decât atât.
   În ultimul timp, diverse personalități și organizații au făcut propaganda costumului popular romanesc. Mulțimea poate fi influențată prin propaganda, asa ca multi oameni au început să-și dorească sa poarte, măcar la anumite ocazii, costume populare românești. Multi (mai ales unii care trăiesc departe de România) chiar și-au cumpărat costume populare românești. Dorințele a din ce în ce mai multi oameni, trimise în eter, s-au unit și au devenit ca o singura dorință, mare de tot, ce creste permanent și învăluie ca un nor întreg Pământul. În acel nor de dorință ma scald și eu, fără sa simt sau sa fiu conștient de asta, trezindu-mi și amplificându-mi mica dorință deja existenta de a purta costum popular romanesc. Acum și dorința mea se aduna la acel nor, mărindu-i puterea.
   Asta e puterea mulțimii. Mulțimea are puterea de a influenta, prin puterea adunata a gândurilor și a dorințelor, gândurile și dorințele celorlalți. Noi, oamenii de rand, nu ne dam seama de unde ne vin anumite dorințe, dar una dintre explicații este asta: puterea mulțimii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu