Justin Capră
Virgilius Justin Capră (Iustin Capră) (n. 22 februarie 1933 la Măgureni, Prahova, România) este unul dintre cei mai mari inventatori şi ingineri români.
Justin Capră nu şi-a brevetat invenţia, deşi în 1956 în România se acorda importanţă mare mişcării de inovatori şi invenţii.În lipsa unui asemenea brevet nu se poate dovedi nici măcar dacă specialiştii americani au utilizat acelaşi principiu ca Justin Capră şi cu atât mai puţin o prioritate a ideii.
Justin Capră mai este şi realizatorul unui micro-autoturism, “Soleta”, care consumă 0,5 l/100 km şi al unei motorete care funcţionează cu acumulatori (37 kg, 30 km/h, cu o autonomie de 80 km). Cea mai remarcabilă dintre aceste invenţii este Soleta 150 Ecor; are o greutate de 95 kg şi este capabilă să parcurgă 100 km cu 0,5 litri de combustibil. A mai produs şi un alt model, Soleta I.C.200, care poate ajunge la 67 km/h. Maşinile inventatorului Justin Capră nu au fost produse în serie.
citat de AICI
DA PAGINA!
A inventat caroseria fluidă: „Un automobil cu
caroseria dintr-o perdea aeriană, care creează şi o propulsie şi poate
face, eu ştiu, şi aer condiţionat în maşină. Este vorba de un jet de aer
evacuat din faţă şi aspirat în spate, care îmbracă ocupanţii
autovehiculului. Am aruncat şi apă pe el, nu se întâmplă nimic – nu
plouă, nu ninge.”
Una dintre invenţiile pe care le-a considerat jucării
şi nu s-a obosit să le breveteze este un dispozitiv care produce curent
electric din zgomot! O alta, pe care ar fi vrut s-o breveteze, dar n-a
putut, pentru că nimeni nu i-a găsit explicaţia fizică, este un
dispozitiv care micşorează masa unui obiect (folosind teoria impulsului
şi contrazicând legea fizicii care spune că fiecărei acţiuni trebuie
să-i corespundă o reacţiune egală şi de sens contrar).
A construit circa 100 de vehicule neconvenţionale: 72
de prototipuri de autoturisme cu consum infim (2 litri de benzină
pentru un drum între Bucureşti şi Iaşi, cu viteza medie de 70km/h), 7
aparate de zbor neconvenţionale pe care le-a testat personal şi 15
motoare neconvenţionale.
citat misa tv.
. |
Cunoscutul inventator contemporan, Justin Capră ne demonstrează încă o dată talentul său. Dacă în urmă cu mai bine de 40 de ani lăsa lumea cu gura căscată când elabora un mijloc de transport fără roţi sau caroserie, acum inventatorul ţine în garaj o minune de maşinuţă, care merge cu 80 de km/h şi consumă doar 1 litru de benzină la suta de kilometri.
E adevărat că nu e genul de maşină care stârneşte suspine pe Bulevardul Dorobanţi din Capitală, dar nu pentru asta a fost făcută. Ci ca să îi facă să suspine pe benzinari.
Maşinuţa are doar 150 de kilograme şi costă cam 2.000 de euro. Un an de zile i-a luat inventatorului Justin Capră să construiască maşina. Visul lui e să intre în producţie de serie.
Virgilius Justin Capră are 75 de ani, dar nu poate să stea locului o clipă. Cel mai cunoscut inventator român contemporan, nu doarme mai mult de cinci ore pe noapte, abia dacă îşi aminteşte ce a mâncat cu o zi înainte, planşa de lucru, creioanele şi restul ustensilelor fiind obiectele cu adevărat vitale care nu trebuie să îi lipsească. „Am ales un alt drum în viaţă. Din acest motiv oamenii m-au văzut tot timpul altfel”, le-a povestit inventatorul jurnaliştilor de la Libertatea.
Ţine în garaj o minune de maşinuţă, creaţie proprie, botezată Vis 50X. La prima vedere, pare de jucărie, însă inventatorul a ţinut să ne precizeze că nu-i deloc aşa. „Prinde 80 de km/h, e propulsată de un motor pe benzină şi… surpriză! Consumă doar 1 litru la suta de kilometri. Poţi să faci toată ţara cu ea cu un singur plin”, ne-a spus el. Este o maşină relativ nouă, exemplar unicat, pe care inventatorul o mai conduce din când în când.
În urmă cu mai bine de 40 de ani, lăsa pe toată lumea cu gura căscată când a pus la punct un sistem de deplasare, asemănător cu o maşină, căreia îi lipseau roţile şi caroseria. „Un jet de aer produs de motor formează habitaclul, formând o buclă care asigură şi tracţiunea. Astfel nu plouă pe şofer, iar temperatura este constantă. Vehiculul nu are roţi pentru că pluteşte pe un câmp magnetic. Asfaltul trebuie tratat cu o peliculă magnetică. Vorbesc la prezent despre proiect pentru că încă poate fi realizat”, ne-a spus inventatorul. De altfel, toate proiectele sale sunt încă fezabile, fiind ecologice şi economice.
“E penibil că am ajuns să mişcăm din loc o tonă de fiare ca să deplasăm 70 de kilograme ale şoferului, care de cele mai multe ori e singur în maşină”, ne-a mărturisit Justin Capră. Palmaresul său e incredibil. A elaborat planurile a 7 aparate de zbor, 73 de maşini şi 17 motociclete. Majoritatea invenţiilor, gândite pe vremea comuniştilor, nu au fost privite cu ochi buni de autorităţi. Motivau fuga din ţară şi îi distrugeau fiecare machetă. Cele mai vizate erau aparatele de zbor. Lipsa de interes a statului faţă de creeaţiile sale a dus, în 1954, la cea mai mare dezamăgire a inventatorului. „Eu brevetasem la noi ruccsacul zburător, iar patru ani mai târziu, americanii lansau un produs asemănător cu surle şi trâmbiţe. Aşa a fost să fie”, ne-a spus resemnat Justin.
citat de AICI
CULESE si editate:
nemotoujours
foto:
internet
Justin Capră: Sunt
pensionar. Dumnezeu ştie ce sunt. După liceu, am urmat o Şcoală
Superioară de Aviaţie. De acolo, am ieşit subinginer în aviaţie. În ’74,
la insistenţele ministrului Octavian Groza, am dat diferenţele şi m-am
făcut inginer. Ei bine, nu m-am simţit mai deştept atunci. Inginerul
este un tip practic, sigur, cu mici excepţii. De obicei, este un tip
considerat deloc intelectual. Nicolae Iorga, care era un tip infatuat,
când s-a ridicat Brătianu la tribună, i-a zis: „Ce să învăţ eu de la un
inginer?“. „Măsura, domnule profesor“, i-a răspuns Brătianu, care era un
tip deosebit de inteligent şi cultivat. Cert este că excepţia confirmă
regula. Inginerul trebuie să fie un om practic, să realizeze, în vreme
ce savantul este naivul, care este limitat la cercetarea domniei sale.
De aceea francezii spun că savantul ştie totul, dar din păcate numai
atât.
Citeste mai mult: adev.ro/mioblx
Citeste mai mult: adev.ro/mioblx
Despre maşinile zilelor
noastre, de exemplu, spune că sunt inutile fie doar pentru faptul că
sunt concepute cu o greutate de minimum o tonă pentru a transporta un om
de 70-80 de kilograme. „Îmi dau seama că automobilele mele nu se pot
realiza acum. Ce s-ar întâmpla dacă maşinile ar merge cu 0,5 litri de
combustibil la suta de kilometri? S-ar închide fabrici, oamenii ar
deveni şomeri şi ar ajunge pe stradă. Timpul invenţiilor mele nu este
acum. Dar va veni...“, este crezul lui Justin Capră.
Mare parte a efortului creator s-a îndreptat către rezolvarea acestei
probleme, deplasarea cu un vehicul care să consume puţin. În 1949-1950, a
construit un dispozitiv cu motor, care pornea la o simplă comandă
verbală. „Ajungea să-i spun «Porneşte!» şi motorul, huruind, se punea în
mişcare“. În 1955 construieşte automobilul Virgilius cu două roţi,
prima invenţie omologată ca atare. Echipat cu un motor de avion, avea
105 CP, atingea 300 km/oră şi cântărea 250 kg.
Citeste mai mult: adevarul.ro/locale/ploiesti/expozitie-inventiile-justin-capra-ploiesti-7_50b35cd17c42d5a663a3d3a4/index.html
Citeste mai mult: adevarul.ro/locale/ploiesti/expozitie-inventiile-justin-capra-ploiesti-7_50b35cd17c42d5a663a3d3a4/index.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu