30 octombrie 2020

1948. Autobuzul cel mai urat: A6 (ori A8) si povestea lui

foto:Raducu Zafiu
  In anii '80,undeva in vestul tarii,intr-o zona cu drumuri proaste,neasfaltate,denivelate si prafuite sau noroite la maxim,am avut ocazia sa merg cu o ciudatenie de autobuz urat, o cutie din placaj si melamina (un aglomerat subtire de fibre lemnoase lacuit) patratzoasa, tzopaitoare, zgomotoasa, plina de praf, de ziceai ca esti in desene animate de Disney sau in safari...

  Ani mai tarziu am realizat ca alte autobuze nu ar fi rezistat pe unde aveau trasee aceste ciudatenii de fapt solide si dedicate zonelor izolate cu conditii vitrege de drumuri, legaturi terestre si ca in multe tari acest gen de vehicule pe sasiu si mecanica de camion erau solutia optima, deci acest "Roman" zis A6 nu era o ciudatenie fara rost.
  Ulterior a avut urmas un A8 cum ii spun unii (altii zic A83- nu am vazut dovezi oficiale intr-un sens ori altul), cu elemente de cabina de camion, rotunjit si nu atat de chinuitor ochiului, aparut si in varianta de duba, folosita desigur pe scara larga de Posta Romana.
  Din nefericire toate aceste variante  nu prea se mai gasesc, au cam devenit mituri.
  Tarziu a mai aparut un urmas care prelua designul primei uratenii "modernizand-o". Nu se stie daca mai exista vre-unul in orice stare. 
  In afara de mituri si inventii tipice internetului, singura poveste care imi pare reala cu privire la fabricatia acestui autobuz este cea de mai jos, pe care v-o ofer cu drag.
Foto2:Raducu Zafiu.
Foto sunt "culese" de prin net si multumesc celor care le-au facut publice. Rog posesorii sa transmita numele lor daca vor sa fie prezentati.
Update: de la publicare,ca de obicei au inceput discutiile:unii spun ca e A6,altii ca este A8 si ca A6 este altul pe sasiu de sr101, nu roman 8135/saviem, dar pana nu vad dovezi scrise de fabricant, pt mine ramane A6. Nu m-ar mira sa fi fost doua tipuri A6, nu e prima oara cand, fiind mai multi carosieri in Ro pe aceleasi sasiuri, sa se incurce chiar acestia.
Alex Stoian

Da pagina!

"  Am lucrat la proiectarea acestui autobuz prin anii 70 pe la inceput. Cam toata productia de la Autobuzul era destinata exportului, iar Ministerul Transporturilor, pentru ca avea

.
nevoie stringenta de autobuze, a hotarat sa si le faca singur la IRA Grivita, care era pe Grivitei, dar si cu un atelier pe strada Clabucet. Autobuzul a insemnat carosarea unui camion de la Brasov. Sasiul echipat, incluzand cadru, motor, cutie, cardan suspensie, roti, etc, totul era cumparat (preluat-Nota redactor) de la camioanele de serie de la Bv. Pregatirea de fabricatie trebuia sa fie minima si de aceea s-au folosit elemente deja existente la Autobuzul iar parbrizul a fost drept, dintr-o bucata. S-a lucrat cu termene scurte. A iesit cel mai urat autobuz din cate le cunosc :) S-a format un colectiv de la Construtorul Sef de la Autobuzul, condus de ing Chivu care era adjunct de atelier iar lucrul la proiect s-a facut in afara orelor de program, dupa ora 15 sau duminica, dupa ce cumparam bere Radeberger de la Hala Unirii :). Am lucrat asa vreo doua luni. Receptia lucrarilor a fost facuta de reprezentantul ministerului, care era atunci Dudu (Alexandru) Frim care lucrase si la Autobuzul, un personaj special, care a fost bobeur, a luptat ca aviator in razboi si care in 44 a cumparat celebra masina Jaguar a regelui Mihai. Dar asta e alta poveste : Nu mai tin minte ce parte a autobuzului am proiectat, stiu doar ca cu banii obtinuti atunci mi-am cumparat un magnetofon Grundig polonez. De fapt am incercat mai intai sa fac o excursie in Algeria, dar pentru ca nu aveam dosarul corespunzator, am tot fost amanat pana cand am renuntat. :""
povestit de Vintila Dascalita
multe multumiri pentru poveste.


2 comentarii: