Perdelele! Primul
element din decorul spectacolului ,,Caii la fereastră” de Matei Vișniec care te
întâmpină de pe scena în penumbră. Perdele elegante, rupte, cu găuri hâde care
te determină să îți ferești privirea directă dar cu colțul ochilor să te întorci
la ele. Perdelele unei lumi elegante – așa cum o dorim, dar pe care dramele au
să o/le sfâșie întotdeauna. Un prim avertisment ce avea să continue treptat
până ajungea în suflet. Un suflet care istoric traversează aceeași epocă a
luptelor devenite războaie și iau în altă dimensiune sufletele parcipante
direct sau indirect.
DA PAGINA!
Perdele nu flutură la
geamuri ci parcă sunt fixate în rame. Fixare care lasă să se vadă orice ruptură
devenită gol hâd și el se va adânci treptat căscând parcă neantul de dincolo.
Descoperit însă în interiorul vieții. Așa ajungem să ne fixăm fiecare dramele
proprii, goluri prin care ne ferim să privim.
,,Ramele” aparente
sau nu, dau fixitate și repetabilitate, aproape de sufocare. Poți sfâșia mai
mult în ele pentru a lua o gură de aer. Dar ,,dincolo” se aude întotdeauna
nechezatul unui cal sub a cărui copite te poți face praf. Aveai să afli asta.
Perdele pe care parcă le recunoști ca făcând parte din recuzita personală a
vieții tale, a casei tale, a ta însăși. Dincolo de ele poate fi orice, oricine.
Tinerețea actorilor
studenți dă realitate acestui spectacol. Nimic nu este forțat, nu este
,,jucat”. Dimpotrivă, au acea redare nudă, de temut în confruntarea pe care
ți-o vor trece prin fața ochilor, așa cum este scrisă piesa.
Am citit acum mulți
ani piesa. Nu am reluat-o înainte de premieră pentru că nu am avut timp. Mă
bucur acum. Am descoperit un spectacol care mi-a dăruit noi valențe ale
textului, fără preconcepții personale.
Drama începutului,
în care Mama are grijă de fiecare element, pe care vrea să îl vadă pus în
ordinea știută de Ea, metafora care
devine Ordine Cosmică. Nu sfaturi sâcâietoare ci creatoare de ordine a vieții
însăși. Pot părea banale, chiar supărătoare, dar dacă le ,,auzi” înțelegi cât
de bine ar fi fost să fie chiar auzite și apoi aplicate. Fără ele, ordinea
Lumii cade. Ordine Cosmică trăită simplu. Eaștie. Știe și pregătește minuțios
totul, poate împiedică deznodământul la care sigur a mai fost martoră, pe care
îl știe din generație în generație. Și totuși îl repetă nu pentru că așa l-a
învățat ci în speranța că făcând tot ceea ce aparține de ea, îl poate
determina, dar nu silit, pe cel care va fi ,,actorul” principal al
deznodământului, - Fiul ei, să nu fie
din nou pierzător. Nu vrea ca hazardul să îi reproșeze iar ceva?! Se poate. Simplitatea jocului actriței
este fermitatea cu care orice femeie transmite iubirea maternă fie că este față
de fiu, față de tată sau soț, iubit.
Fiecare este o altă fațetă a Iubirii femeii. Unica dar cu manifestări diferite.
Fără mișcări scenice
de amploare, aparent pierdută în stările statice, dar cu o limpezime și
profunzime a înțelesurilor care cutremură. Textul este de ajuns iar atunci când
actorii redau asta este o adevărată împlinire. La început, mărturisesc că m-a
,,deranjat” nemișcarea Ei din monolog, stare provocată multora. Pentru că te
duce exact acolo unde nu ai fost demult. Și e de temut acest adânc al
sufletului fiecăruia. ,,Totul dispare, dispare și dispare până devine un
punct”. Revine la Punct. Piesa umană va continua dar tu ești deja avertizat. Aș
fi vrut să se miște, să facă un gest, ceva care să mă scoată din acel neant.
Nimic ! și această nemișcare, și aproape monotonia cuvintelor avea să îmi
atragă atenția atunci când eu însămi am căutat un gest ,,salvator”. M-am foit,
ca să ,,scap”. Degeaba însă. Textul,
cuvintele deja erau în mine, pătrunseseră în memoria mea subconștientă unde se
recunoșteau cu altele, aflate deja acolo. Rememorându-mă acum pe mine însămi,
gestul făcut în timpul spectacolului, asta înțeleg. Știu că orice reproș am
face cuiva sau vis- a -vis de ceva, el este strigătul ,,ceva-ului” din
tine.
,,Mesagerul” –
frumos, ingenuu, cu o dulce ironie, blândă și înțeleaptă, cu un firesc al celui
care a trăit mult și multe, privește Lumea aceasta cu detașarea celui care o
coordonează de pe alte paliere, în care multe sunt mai cuprinzător vizibile,
din perspective mult, mult mai mari. Face suportabil totul. Și îți explică cum
devin toate, și tu parcă preferi imaginile create de el nu durerea ta, proprie.
Și zâmbești, chiar râzi ca să scapi de coșmarul pe care ți-l simți prezent în
memorie. Treci peste el, pentru că Mesagerul știe că repetabilitatea nu te va
ocoli, că alte dimensiuni ale durerii vor mai veni până când ... Până când vei
ști să îți ordonezi Viața. Mai este însă.
, ,Mesagerul” acesta,
aparent fără griji, îți spune Adevărul
și tu asculți parcă povestea altcuiva. Dar e a ta însă prezența lui e atât de
fermecătoare încât înțelegi că acel care s-a făcut mic, tot mai mic până a
devenit un punct, chiar dacă este fiul, soțul, iubitul, tot a rămas ceva
indestrucbil din el. A devenit esență. Dispariția este o plecare atunci când
participi la ,,lupte” și nici nu trebuie să fii un viteaz care cade răpus de
bombe sau glonțe. Viața răpune astfel pe ,,vitejii” înrolați în a crea
dezordine, sub stindardul ideilor care nu le aparțin, ci devin doar umili și
jalnici executanți.
Construcția piesei
este repetitivă, cu paliere de viață diferite, dar aceleași plecări ale
bărbaților la ,,luptă”. Fie că sunt fiul, tata sau soțul. Femeile rămân
păstrătoare ale unei alte ordini, care nu se impune, ci simplu: există. Este
statornică și uite că, indestructibilă. Ajungem să jucăm mereu și mereu în
aceeași piesă la nivel uman. Prea repetitiv dar asta ne privește pe fiecare să
înțelegem și să alegem. Cândva!
Femeile nu luptă,
dar nici nu acceptă înfrângerea. Primesc Mesagerul, dialoghează cu el.
Reproșuri banale, dar ele se supun ordinii care știu că există și care prin
ascultare poate veni. Dimensiunea feminină (nu feministă) a piesei, scrisă de
un bărbat, regizată de un bărbat mi se pare că spune mult despre schimbările
actuale în relațiile conceptuale ale zilelor de acum. Nu vreau să exploatez
prea mult acest aspect pentru că doar enunțarea lui, cred că este suficientă.
Mă adaptez viziunii regizorale care lasă ,,ideile” să ți se prindă în suflet.
Nu le impune ci ți le sugerează. O persuasiune pe care jocul textului o poate
reda prin mijloace extrem, extrem de simple care devin așa copleșitoare.
Femeile nu luptă, dar nici nu acceptă înfrângerea. Se pare că Viitorul încă
există datorită acestei statornicii a lor. Toți cei plecați să dizolve ordinea
cosmică ( ei având aparent bune intenții) devin un punct sau praf. Nu dispar.
Prima scenă: Mama și
Fiul. Fiul dispare – devine punct.
A doua scenă: Fiica și Tatăl. Tatăl omoară Fiica. O încercare
de a scăpa lumea de Viitor?! Pentru că lumea așa nu ar mai exista. Dispar și
traumele adâncite, șchiopătarea, mutilarea provocate de războaie. Ar dispare
drama unor lupte nefirești firii umane, dar la care mereu suntem îndemnați și
parcă damnați să o purtăm. Mesagerul apare desigur. El dialoghează numai cu
femeile. E doar o simplă constare nu vreau să provoc ,,război”. Dimpotrivă.
Toți avem nevoie se stabilitate și ordine firească a vieții.
Tatăl care a fost în
război. Tatăl tiran, furios, cu mânii pe care le proiectează asupra copilei.
Moartea ei fizică doar îl duce în altă dimensiune dar Adevărul rămâne. Tatăl
tiran. Frica lui față d el însuși. Lipsa reproșurilor dure îl îngrozește mai
rău. Poate vrea să se salveze?! Sau să-și salveze copila?! Poate toate la un
loc.
Războiul mutilează
relațiile cu alții dar și cu tine însăți. Te duce la demență. O pot face și
furiile obișnuite, mâniile zilnice, dacă le scăpăm și devin asemeni cailor
sălbatici care calcă totul, totul sub picioare. Calul poate fi domesticit, cu
respect și gratitudine. Invățăm. Subconștientul poate fi stăpânit dacă nu...
războiul cu noi înșine devine o luptă în care pierdem. De cele mai multe ori.
Câtă nevoie are bărbatul-războinic de o mângâiere, de un
umăr cald, de o apropiere feminină?! Fie că este fiu, tată sau soț?! O
întrebare nerostită care transpare din piesă. Iar câmpul de luptă este cel al
vieții. Dirijată de alții, în care ne lăsăm înrolați. Unii rămânând la vatră,
alții luptând dar pierzători toți.
Vivacitatea ultimului
tablou te ,,dezmorțește”. E ca un respiro în care vii într-un ,,prezent”. Un
pic grotesc dar cu atât mai gustat, fiind chiar recunoscător că te ,,ajută” și
nu te lasă în grija sumbră care te cuprinsese. Sau poate amorțeală prin care
încerci să te protejezi de cele ițite deja din adâncurile proprii. Viața în
cuplu, cu sare și piper dar dominată de ,,colonel”. O sincronicitate perfectă
cu timpurile atât de actuale !!! Nu cred în ,,întâmplări” ci în avertismentele
care vin prin ele, și nu vrem să le pricepem. E prea ,,actual” acest ,,colonel”
care nevăzut planează și ordonează viețile. Diriguitor și dirijor în
orchestrarea vieților direct. Implicând direct dar și indirect.
Personaje aproape
grotești, dar fermecătoare ! Felicitări, felicitări actorilor care au fost
demențial de frumoși ! S-au ,,jucat” parcă dincolo de timpul creionat dar
făcând parte din el. Aveau un ,,timp” al lor printre frânturile date de veșnica
,,comandă” a colonelului, care atârna ca sabia lui Damocles. Pe tine, ca
spectator, te-a lăsat să respiri sperând așa că s-a terminat. Că ai scăpat și
că poți reveni la propria ta ,,iluzie”. Dar Mesagerul apare!!! Apare
întotdeauna. Mângăie arătându-ți ,,colbul” – urmele de pe bocancii altora. Doar
atât a rămas din cel chemat și înrolat sub ordinile/ordenelele, colonelului.
Atât rămâne: colb care devine invizibil, purtat însă de și pe încălțările
altora. Îl poți prelua și tu, chiar dacă nu ai fost participant direct la
orori?! Se pare că da. Devine microb. Colb pe care nu-l mai vezi, dar știi că
există. Îl poți arăta oricui. Spunând povestea îl faci să devină real, chiar
vizibil. Dureros. Mesagerul apare mereu. Detașat dar cu o căldură răbdătoare. I
s-au dat multe ,,dimensiuni” până acum. Statornicia lui, răbdarea evidentă și
lipsa acuzelor și a damnării participanților pe care sigur i-a purtat cu
blândețe pe un alt tărâm. O dimensiune a acestui personaj bine creionată, fără
ostentație. Ajunge să îți fie drag în îndeplinirea misiunii lui, deloc ușoare.
Prezența autorului
la ,,ședința de final” a fost un firesc care i-a bucurat pe toți cei implicați.
S-a râs mult. Tinerețea are avantajul că alături de înțelepciune – profesorii
prezenți, regizorul și autorul piesei,
învinge întotdeauna. Pentru că nu este o ,,piesă” și gata. Remarca
autorului: ,,am descoperit valențe noi a
propriei piese” i-a răsplătit cu prisosință pe toți. Și nu a fost o remarcă de
complezență. Actorii simt asta imediat. Copii aceștia tineri, care au ,,jucat”
un text extraordinar de dureros, dureros de actual în războiul dat pe câmpul
zilnic al luptelor de putere în care suntem fiecare târâți, au primit așa un
premiu meritat.
Recunoașterea muncii
acestor tineri și a îndrumătorului lor alături de care au jucat, care le-a
clădit (la propriu) spațiul de joc, merită o floare și aplauzele de final. Da!
Și o bomboană. În timpul unei reprezentații trăiești acolo, împreună cu EI –
care devin Cuvânt Viu al unui Text. Dacă ,,după” îți poți pune întrebări nerostite
până atunci și înțelegi că poți lua decizii în propria ta viață, care devin suport și pentru comunitate,
atunci menirea slujitorilor Thaliei (cum se consideră ei) este împlinită.
Sunt doar note
scrise imediat după spectacol. Știu cum ne ,,apărăm” de cele relevate/
revelate: uităm! Și nu vreau asta! Ștergem cu ușurință de la suprafața
memoriei, dar ele rămân putând deveni noi lupte. Interioare sau aievea. La fel
de dureroase, traumatizante. Repetitive dacă nu le iei în seamă.
O piesă actuală, prea
actuală. Sunt trei ritmuri în piesă. Sunt trei povești. Trei! Sunt elemente simbol care dăngăne ca un
ecou mereu multiplicat: nechezatul calului, apa care fie că picură fie că la un
gest magic, curge. Dar e ,,neagră ” pentru că apa are memorie! Ce bine că măcar
știm și, poate și înțelegem asta. Că ne otrăvim singuri. Că ,,urmele” nu
dispar. Fragilitatea tinerilor actori pare că face mult mai dureroasă tragedia
dramei în care suntem, repetitiv, demult timp. Fără emfază, pare că textul
curge, curge, devine litanie care te copleșește. Pentru că asemenea amintiri
avem cu toții. Jocul tinerilor actori nu a avut tușe care să ,,îngroașe” textul
(tentația cea mai mare a actorilor). Devine așa o realitate nudă și tu te
trezești. Accente ușoare, aproape neobservate, care ,,te ating” și așa doare.
Viziunea regizorală, ea da, accentuează textul, ce devine propria ta pagină de
suflet.
Îi îmbrățișez pe
toți, pe fiecare în parte. O punere în scenă
care a transformat o piesă de teatru extraordinară într-un adevărat
spectacol care merită văzut ca să privim în/la noi, să avem grijă de propria
Lume.
Sunt note succinte.
Textul piesei a dat prilejul la multe interpretări regizorale și actoricești
până acum. Sigur că este ,,privirea” mea subiectivă dar spre fericirea (tot a)
mea, susținută de această montare.
Mulțumiri tuturor !
*Danaela*
părerea lui Vișniec : R.: Ați avut posibilitatea să vedeți
la Constanța „Caii la fereastră”, în regia lui Gavril Borodan și în
interpretarea studenților-actori. Ce sentimente trăiți când vă priviți piesele
transpuse pe scenă?
M.V.: De fiecare dată, sentimentele sunt diferite. Nu am
fost niciodată regizor, nu am fost niciodată actor, deci îmi face mare plăcere
să văd cum a fost montată o piesă. Le acord libertate totală regizorilor,
actorilor și îmi place să fiu surprins. Este cazul și acestei piese de la
Constanța, cu studenți. A fost o mare plăcere să-i descopăr, să descopăr un
spectacol de mare prospețime, care m-a emoționat cu atât mai mult cu cât am
scris această piesă când acești actori nu erau născuți încă. Este o piesă pe
care am scris-o înainte de a pleca din România, așa că mă bucur că ea a
traversat timpul și a traversat și frontiera dintre generații și este
apreciată, astăzi, de tineri care s-au născut după căderea comunismului, dar
care resimt un element de universalitate în această piesă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu