Continuam povestea industriei bucurestene :
. Legea din 1912 Pentru încurajarea industriei naţionale:
Legea pentru încurajarea industriei din 1887, deşi importantă în
favorizarea dezvoltării industriei, nu mai era potrivită pentru
noile condiţii economice. Printre dezavantajele ei se numărau:
1) Încuraja doar industria mare (art. 4 din lege) – în condiţiile
în care majoritatea industriei româneşti era mică, nu mare;
2) Acorda avantaje de încurajare numai pe un termen de 15 ani,
ducând astfel la o inegalitate de şanse între fabricile a căror
drepturi de încurajare experiau şi cele a căror drepturi de
încurajare încă erau în vigoare. În plus, unele fabrici
beneficiau de o reînoire a drepturilor de încurajare, pe când
altele nu, ceea ce creea o inegalitate de şanse. În condiţiile
economice de atunci – mai ales ca urmare a presiunii economice
generate de importuri, toate fabricile aveau nevoie de încurajare.
.
.
În 1909 şi 1910 s-au depus proiecte pentru modificarea acestor
legi, însă ele nu au putut fi aprobate. Pe 13 februrie 1912 însă
este adoptată o nouă lege pentru Încurajarea industriei naţionale;
legea intră în vigoare pe 1 aprilie
DA PAGINA !
Potritivit acestei legi beneficiau de avantaje următoarele categorii
de unităţi industriale:
Fabrica Letea |
2) Meseriaşii cu minim 4 calfe sau meşteri;
3) Societăţile cooperative de meseriaşi cu cel puţin 2.000 lei
capital şi minimum 10 lucrători sau asociaţi.;
4) Cooperativele săteşti care foloseau, la un loc sau la dominciu
minimum 20 de lucrători în industria casnică.
Un aspect negativ al acestei legi l-a constituit faptul că nu se mai
acordau scutiri de vamă pentru importul de materii prime, ci doar
diferenţieri de tarif la taxele vamale în cazul materiilor prime
indispensabile industriei.
Cea mai mare protecţie se acorda întrepriderilor ce prelucrau
materii prime sau derivate furnizate de agricultura, de solul sau
subsolul ţării. Acestea beneficiau timp de 30 de ani de următoarele
avantaje:
1) Vânzarea de către autorităţile adiministrative a terenului
necesar fabricilor (maxim 5 ha). În cazul străinilor terenul nu era
vândut, ci închiriat pe 90 de ani;
2) Folosirea gratuită, total sau parţial a surselor de energie
hidraulică din domeniul public;
3) Scutirea de taxe vamale pentru importul de maşini şi accesorii;
4) Reducerea diferenţiată a tarifelor de transport;
5) Înlocuirea impozitelor directe printr-un impozit diferenţiat pe
profitul net, când acesta depăşea 5,5%.
Din rândul acestor întreprinderi, cele care exportau cel puţin 25%
din producţia realizată, se bucurau de o reducere suplimentară a
tarifului de transport şi a impozitului pe beneficiul net.
Întreprinderile care prelucrau materii prime din import aveau
limitat beneficul avantajelor pe o durată de 21 de ani.
În schimbul avantajelor acordate, industriaşii erau obligaţi,
printre altele:
1) Ponderea personalului românesc să fie de minim 25% în cazul
personalului tehnic şi de minim 75% în cazul personalului
administrativ;
2) Să răspundă la ancheta industrială anuală a ministerului de
resort.
Pe lângă Ministerul Industriei şi Comerţului se constituia
Comisia industrială, cu atribuţii consultative în problema
acordării fabricilor solitante a avantajelor legii.
Deşi din cauza duratei scurte de timp scursă între adoptarea legii
şi intrarea României în Primul Război Mondial (4 ani şi 4 luni)
nu putem aprecia în mod exact efectele legii asupra dezvoltării
industriei, efectul ei pozitiv asupra dezvoltării industriei este
indiscutabil. La sfârştiul anului 1915, numărul întreprinderilor
industriale care beneficiau de avantajele legii de încurajare era de
847. Faţă de anul 1910, creşterile la principalii indici
inudustriali au fost: 14,5% la capital (care atingea 329.227.000
lei), 61,2% la forţa instalată (care a ajuns 119.166 C.P.), 27,2%
la personal (care a ajuns la 58.871 oameni) şi 50,7% la producţia
valorică industrială (547.105.000 lei).
7) Fabrici apărute după Legea pentru încurajarea industriei din
1912
Fabrica de ulei |
Fabrica îşi făcea reclamă în almanahul
„Socec” din 1913. Conform reclamei, era echipată cu utilajele
cele mai moderne, şi producea ciment artificial „Portland”
(capacitate de producţie anuală de 60.000 t), cărămidă
silico-calcară (o capacitate de producţie de anuală de 20.000.000
bucăţi), var alb gras. Biroul de vânzare era în Str. Lascăr
Catargi nr. 17. Pentru comenzi de ciment şi „informaţiile
respective” exista reprezentanţa A. Lövenbach & Co.
din Cal. Victoriei nr. 146.
Dacă în momentul construcţiei fabrica se afla în afara oraşului
(conform limitelor administrative de atunci), în 1950 aceasta a fost
înglobată în oraş (după reforma administratrivă din ianuarie).
Cum în anii ’60 ai sec. XX a început construcţia masivă de
blocuri în Cart. Titan-Baltă (fie pe terenuri virane, fie prin
demolarea caselor din vechiul sat Titan), fabrica era o sursă de
poluare în oraş, aşa că deja în 1964 se anunţa închiderea
acesteia (în cartea de telefoane din 1965 apare „Comisia de
lichidare”). Fabrica a fost demolată în anii ’80. Câteva scene
din filmul „Duelul”, regizat de Sergiu Nicolaescu şi produs în
1981 sunt filmate în fosta fabrică de ciment.
2) În 1913 se înfiinţează Societatea “Energia”, societatea
anonimă pentru întreprinderi electrotehnice şi mecanice. Această
societate încerca să dezvolte o industrie electrotehnică
românească. Capitalul subscris a fost de 300.000 lei, împărţit
în 1.500 de acţiuni. 30% din capital, adică 45.000 lei a, a fost
depus la C.E.C. Director general al societăţii a fost ales pe un
termen de 4 ani tânărul inginer Dimitrie Leonida
3) În 1912 sau 1913 apare Moara Rösen Papazicol & Co. (Moara
Rahova), pe Calea Rahovei nr. 144. În 1928 purta denumirea de
“Decebal” şi se afla la nr. 244. Moara (căreia în decursul
timpului i s-a adăugat o fabrică de pâine) a funcţionat până
acum câţiva ani, ultima dată aflându-se în proprietatea firmei
“Vel Pitar”. Clădirile morii mai există încă, aflându-se
lângă “Electromagnetica”, în direcţia Sebastian/ieşirea din
Bucureşti.
4) În 1913 Prodanof îşi mută fabrica de la Tulcea la
Bucureşti. Fabrica lui, împreună cu “Bourul” şi alte
tăbăcării din zonă va forma în perioada comunistă Întreprindera
de încălţăminte “Nicolae Bălcescu”, devenită apoi
“Pionerul” (sub această denumire va rămâne în memoria
colectivă).
5) Fabrica de cărămidă Ing. I.C. Flacs (Flax) de pe Drm.
Murgului (înfiinţată în 1912 sau 1913). A funcţionat probabil
până în anii ’50.
6) Fabrica de oxigen şi acetilenă de pe Str. Măgurele (azi Şos.
Sălaj).
8) Monopolurile de stat
Pe lângă fabricile proprietate privată sau cele aparţinând
Armatei au existat şi cele ale Monopolului de stat:
1) Domnitorul Alexandru Ioan Cuza instituie prin legea de 5 decembrie
1864 (cu aplicare de la 1 mai 1865) monopolul statului asupra
tutunului. Articolul 1 din lege cuprindea dreptul statului "de a
vinde tutunul şi tabacul străin sau indigen sub orice formă sau
calitate, iar cultivarea tutunului in toată ţara nu se poate face
decât pentru regia Statului sau pentru exportatiune”. Dreptul de a
produce tutun sau tabac era rezervat Statului care trebuia sa
înfiinţeze fabrici “in trei orase principale in apropierea
localitatilor unde se cultiva mai mult tutun indigen”. Este
interesant faptul că Alexandru Ioan Cuza avusese la începutul
domniei o atitudine favorabilă liberului schimb, dar la sfârşitul
domniei devenise partizanul protecţionismului. În urma acestei legi
se înfiinţează pe moşia lui Efnigham Grant (căsătorit cu Zoe
Racoviţă, o urmaşă a familiei Golescu – familia Golescu
deţinuse moşia Belvedere)”Atelierul pentru manufacturarea de
tutun Belevedere”. Primele ateliere au funcţionat chiar în conacul
Grant!
După abdicarea domnitorului Alexandru Ioan Cuza s-a desfiinţat si
monopolul tutunului prin legea din 1 februarie 1867. Monopolul s-a
reţnfiinţat prin legea din 6/18 februarie 1872, “Legea pentru
dreptul exclusiv al Statului asupra vânzării tutunului, ţigărilor
şi tabacului”, care asigura Statului dreptul de a cultiva, de a
fabrica si de a vinde singur tutunul în ţară. Prin legea din 5/17
martie exploatarea monopolului tutunului este concesionată pe o
perioadă de 15 ani. Concesionarul construieşte un nou corp de
clădire. În 1877 se achiziţionează de la Zoe Golescu şi copii
acesteia o parte din moşia Belvedere pentru extinderea fabricii. În
1879 prin legea din 6/18 aprilie statul reinstituie controlul propriu
asupra vânzării şi prelucrării tutunului. Ca umare a creşterii
numărului de fumători şi a cererii de tutun, în perioada
1885-1890 fabrica este extinsă. Prin legea privind Regia
Monopolurilor Statului (R.M.S.), din 31 mai 1887, fabrica de tutun
este trecută în patrimoniul R.M.S. Primul director al R.M.S. (care
aparţinea de Ministerul de Finaţe) a fost Gh. Cantacuzino. Cum
fabrica aparţinea R.M.S., în decursul timpului zona cuprinsă între
Bd. Regiei, Şos. Orhideelor şi cheiul stâng al Dâmboviţei a
ajuns să fie cunoscută sub denumirea de “Regie”.
În anul 1906 se înfiinţează în cadrul Fabricii de tutun
Belvedere “prima staţiune experimentală pentru aclimatizarea
tutunului”.
2) În 1886/1887 Parlamentul insituie monopolul de stat asupra
producţiei de chibrituri, statul răscumpărând de la propietarii
Fabricii de chibitruri şi timbre Filaret maşinile şi uneltele,
precum şi întreg stocul de chibrituri.
INDUSTRIA PRODUCĂTOARE DE
GAZ AERIAN ŞI ELECTRICITATE
Uzina Filaret |
Gottereau construcţia Uzinei de gaz de la Filaret pe terenul donat de primărie.
Utilajele cu care a fost
In stanga uzina Filaret |
Pe 16 noiembrie erau instalate în Capitală 765 de felinare cu gaz. Iniţial, pierderile pe condcute erau extreme de mari – 50%, însă numai după un an ele s-au redus la 14%. Până la sfârşitul anului 1872 erau instalate în Bucureşti 4.000 de felinare cu gaz aerian.
.
Situaţia producţiei a fost următoarea:
Luna/anul
|
Cantitatea
de cărbuni în magazine la data de 1 a fieceri luni
(în kg)
|
Metri cubi de gaz produs
|
Cantiatea de cărbuni
întrebuinţată (în kg)
|
Cantitatea de cărbuni
întrebuinţată pt. producerea unui m.c. de gaz
|
Nov. 1871
|
2.334.000
|
112.767
|
570.150
|
5,055
|
Dec. 1871
|
2.315.350
|
115.682
|
547.950
|
4,736
|
Ian. 1872
|
1.767.400
|
113.398
|
498.300
|
4,394
|
Febr. 1872
|
3.024.000
|
99.520
|
415.300
|
4,173
|
Total
|
441.367
|
2.031.700
|
4,603
|
Felinare cu gaz |
Introducerea iluminării electrice (la început, în general
curentul electric se folosea aproape exclusiv pentru iluminat, de
aceea şi expresia “să plăteşti lumina”) se face în
septembrie 1882, când se dă în folosinţă o centrală electrică
aflată pe locul actualei Bibloteci Central-Universitare. Centrala
funcţiona într-o clădire de lemn. Era echipată cu 4 dinamuri
Brush, acţionate de o locomobilă cu aburi. Fiecare dinam genera o
tensiune de 500 V. Cele 4 dinamuri erau înseriate, rezultând o
tensiune de 2.000 V. Curentul electric alimenta lămpi elecrice cu
arc voltaic folosite la iluminatul Palatului regal de pe Cal.
Victoriei şi a Palatului Cotroceni; până la Palatul Cotroceni a
fost instalată o linie electrică aeriană, aşezată pe stâlpi de
lemn; conductoarele erau de cupru şi aveau secţiunea de 50 m.m.p..
Linia electrică urma traseul Str. Ştirbei Vodă – Cal. Plevnei –
Şos. Panduri (lor) – Palatul Cotroceni. Tot în anul 1882, dar pe
data de 18 octombrie se dă în folosinţă o centrală electrică
echipată cu acelaşi tip de dinamuri, pentru iluminarea Gării de
Nord (sau Târgoviştii cum s-a numit până în 1888) şi a
Atelierelor C.F.R. din faţa de Gării de Nord.
În 1883 se instalează în Palatul de pe Cal. Victoriei o centrală
care asigura iluminatul exteriorului Teatrului Naţional (care se
afla pe atunci pe Cal. Victoriei) şi a Grădinii Cişmigiu. Un an
mai târziu centrala este mutată la Castelul Peleş. Pentru
iluminarea Teatrului Naţional (atât în exterior, cât şi în
interior), cât şi a Palatului regal din Cal. Victoriei se
instalează în 1885 o centrală electrică în interiorul Teatrului.
Dinamurile erau acţionate de maşini cu aburi, focul necesar
încălzirii cazanelor fiind produs prin ardera gazului aerian.
Teatrul Naţional din Bucureşti devine astfel al 3-lea teatru din
Europa iluminat electric.
În anul 1888 Primăria dădea în folosinţă la Abatorul Comunal o
centrală electrică destinată iluminării halelor de producţie.
Dinamul, produs de firma germană “Siemens-Halske” era acţionat
de o maşină cu aburi. Erau alimentate de la dinam 6 lămpi cu arc
Iablocikov şi 180 de becuri cu incadescenţă cu filament (de
carbon) de câte 16 lumânări (55 W) fiecare.
Bucurestiul iluminat cu petrol (primul oras din lume) |
În perioada 1882-1904 au fost instalate alte circa 53 de
microcentrale electrice în Bucureşti, centrale care alimentau
diverse clădiri particulare şi instituţii (de stat sau
particulare).
Primăria Capitalei încearcă să concesioneze în anul 1892
iluminatul stradal companiei germane “Siemens-Schuckert”, însă
se loveşte de refuzul Companiei de gaz. Cum însă concesiunea
asupra iluminării cu gaz aerian expira în 1908 şi Compania de gaz
dorea să deţină în continuare concesiunea, aceasta este nevoită
să-şi schimbe atitudinea. În 1905 este încheiat un nou accord de
concesiune (tot pe o durată de 40 ani), prin care Socitatea de gaz
era obligată să introducă pe teritoriul concesionat alimentarea cu
energie electrică. Societatea de gaz îşi va schimba denumirea în
Societatea de gaz şi electricitate (denumirea va fi purtată până
în anii ’30, când va fi simplificată în Societatea de gaz şi
electricitate). Primăria îşi rezerva dreptul de a alimenta cu
energie electrică zona Abatorului, bulevardele, depedinţele
comunale şi tramvaiele electrice. De menţionat că iluminatul cu
gaz aerian a existat în Bucureşti până în 1944.
În ceea ce priveşte tipul de current electric ales, s-au purtat
discuţii îndelungate între partizanii curentului continuu şi cei
ai curentului alternativ. În cele din urmă a biruit soluţia
curentului alternativ (c.a.) care prezenta anumite avnataje faţă de
curentul continuu (c.c.), cum ar fi reţelele electrice trifazate şi
posibiltatea ridicării şi coborârii tensiunii cu ajutorul
transformatoarelor. Reţeaua electrică de current alternativ de
joasă tensiune funcţiona la tensiunea la 208/120 V (208 fiind
tensiunea trifazată) şi la frecvenţa de 50 Hz; trecerea la
tensiunea de 380V/220V se face deabea în perioada comunistă. Pentru
alimentarea cu energie electrică a consumatorilor se vor da în
folosinţă 2 centrale comunale, cea de la Grozăveşti şi cea de la
Filaret. Cele două însă vor fi interconectate printr-o reţea de
5.000 V abia în timpul Primului Război Mondial
Centrala termolectrică Grozăveşti. Începutul centralei
Grozăveşti l-a constiuit instalarea în anul 1889 la Uzina
hidraulică (de apă) Grozăveşti a două generatoare de curent
continu care produceau 600 V; acestea erau acţionate la început de
2, apoi de una dintre cele 4 turbine hidraulice instalate în acea
uzină şi puse în mişcare de căderea de circa 7,34 m rezultată
în urma regularizării Dâmboviţei. Această centrală a preluat de
la cea de la Băile Eforiei alimentarea cu electricitate a
iluminatului stradal.
Cum însă puterea generată de centrala hidroelectrică nu era prea
mare, s-a trecut construcţia unei Centrale TermoElectrice (C.T.E.).
Astfel, în anii 1893-1895 se montează trei maşini cu aburi de câte
105 C.P., fiecare dintre ele acţionând un generator de 70 kW.,
3.000 V curent alternativ. Curentul era apoi transportat prin
cabluri electrice subterane la staţia de pompare de la Bragadiru
aflată la circa 10 k.m. distanţă. Pentru alimentarea primei linii
de tramvaiele electrice (linia 14, dată în folosinţă la 9 dec.
1894 pe traseul Centrala Electrică Grozăveşti – Splai (cheiul
drept) – Podul Ştirbei Vodă – Spl. (cheiul stâng) –
Universitate – Obor/Şcoala Iancului) s-a construit Centrala
Electrică a tramvaielor în cadrul Centralei Grozăveşti. Aceasta
avea iniţial 2 cazane Mathol şi Buylley, 2 maşini cu abur Phoenix
care antrenau 2 generatoare “Siemens-Halske” de 55 k.W./550 V
fiecare (iniţial tramvaiele electrice din Bucureşti funcţionau la
550 V) şi o baterie tampon de 250 elemenţi 135 A.h.
În 1912, ca urmare a creşterii nevoilor Primăriei (alimentarea
tramvaielor – în 1911 se dăduseră în folosinţă noi linii de
tramvaie electrice, a iluminatului bulevardelor, a unor dependinţe
comunale, a sectorului Abator), Primăria a construit şi dat în
folosinţă la Grozăveşti o nouă Centrală Termoelectrică,
proiectată de tânărul inginer Dimitrie Leonida (care pe atunci
avea 29 de ani). Centrala a fost echipată cu 2 generatoare trifazice
de 1.000 k.W., 5.000 V acţionate de turbine cu abur de 14 atmosfere
produs de cazane secţionale de câte 300 m.c. fiecare (cazanele nr.
1-4). Concomitent cu darea în funcţiune a noii centrale s-a trecut
la acţionarea electrică a pompelor de apă, în loc de acţionarea
hidraulică.
Cererea de energie electrică fiind în creştere, s-a montat în
perioada 1913-1914 grupul nr. 3, de 2.000 k.W. şi 4 cazane de 300
m.c. 14 atmosfere (cazanele nr. 5-8).
Pentru alimentarea cu curent electric a tramvaielor s-a instalat în
centrală un grup convertizor, care consta dintr-un dinam acţionat
de un motor electric de 5.000 V; un alt grup convertizor a fost
instalat în substaţia din Bd. Carol I, cam pe locul unde se află
acum centrul de afaceri din clădirea care a adăpostit în trecut
Hotelul “Modern”.
Pentru încălzirea cazanelor s-a folosit încă de la început
păcura. Apa pentru alimentarea cazanelor era luată din reţeaua de
alimentare a oraşului, iar cea pentru răcirea condensatoarelor din
Râul Dâmboviţa.
Centrala diesel-electrică (C.D.E.) Filret. A fost construită
în perioada 1906-1908 de către Soc. Generală de Gaz şi
Electrcitate pe terenul Uzinei de gaz de la Filaret (cele 2
învecinându-se). Iniţial, clădirea centralei era extreme de mică,
clădirea iniţială fiind pependiculară pe clădirea construită
ulterior (acest lucru nu se poate observa din afară). Pentru cei din
ziua de azi o centrală electrică acţionată cu generatoare
acţionate de motoare diesel pare un lucru destul de ciudat, dar să
nu uităm că în acele vremuri petrolul nu era extrem de scump (mai
ales că România deţinea importante resurse de petrol) şi că o
asemenea centrală era destul de uşor de construit, şi nu în
ultimul rand o asemenea centrală poate fi pornită şi oprită
într-un timp destul de scurt (pornirea şi oprirea unei centrale
termoelectrice se face mult mai greu).
Darea în fucţiune a centralei s-a făcut la 1 septembrie 1908.
Generatoarele produceau energie electrica trifazica, la o tensiune de
5.000 V şi 50 Hz, asemenea Centralei Grozăveşti. O dată cu
centrala s-a dat în folosinţă şi reţeaua de 208/120 V din
centrul oraşului. Într-o primă etapă, ca urmare a studiilor
făcute de specialişii strărini, s-au montat în Centrala Filaret 3
grupuri generatoare, compuse fiecare din motoare diesel “Carels”
(de producţie belgiană) de 675 C.P. şi generatoare
“Siemens-Shuckert” de 420 k.W. Camera de comandă era situată pe
un podium, la capătul sălii maşinilor. În spatele ei se afla
staţia de 5000 V. Motoarele diesel de 675 C.P. erau printre cele mai
mari în acea vreme. De alfel C.D.E. Fiaret s-a aflat mereu în
competeţie cu cele mai mari centrale diesel-electrice din lume. La
punerea în funcţiune, centrala Filaret a preluat alimentarea a
circa 100 de consumatori de pe Cal. Victoriei, deserviţi până
atunci de centrale de curent continuu. La toţi aceşti abonaţi,
Soc. Gen. de Gaz şi Electricitate le-a înlocuit vechile motoare şi
aparate de curent continuu cu altele care funcţionau în curent
alternativ.
. |
Pentru a corela producţia cu cererea de energie electrică în
timpul nopţii (când consumul nu depăşea 60-70 k.W.) se instalează
în anul 1910 2 motoare diesel “Carels” de 300 C.P. care acţionau
2 generatoare de 180 k.W. Cum însă cererea de energie electrică
era într-o continuăă creştere, Centrala Filaret a început să
fie mărită în scurt timp. În 1911 începe construcţia corpului
paralel cu actuala Str. Alexandru Candiano-Popescu (noul corp se afla
perpedincular pe vechiul corp) – acesta va fi extins în decursul
timpului. Se monetează în 1911 un nou grup generator de 300 C.P. –
180 k..W., iar în 1912 2 gurpuri de către 675 C.P. – 420 k.W.,
iar în 1913 încă un grup de 675 C.P. – 420 k.W. În 1914 se
montează un grup generator format dintr-un motor de 2.000 C.P. (cel
mai mare construit până atunci de frima “Carles”) şi un
generator de 1.500 k.W; Soc. Gen. de Gaz şi Electirictate a mai
comandat un asemenea motor, care însă din cauza izbucnirii
războiului a fost adus şi montat deabea în 1918 (când Bucureştii
se aflau încă sub ocupaţie germană). Toate grupurile instalate
aveau generatoarele produse de “Siemens-Shuckert”. Din păcate,
şi motorul de 2.000 C.P. va suferi de problemele celor de 675 C.P.;
în plus, din cauza faptului că motorul nu avea ungere sub presiune
şi pentru a se menţine o temperatură normală, se utilize mult
ulei. Acest lucru făcea ca în camera de evacuare să se acumuleze
uneori gaze nearse; dacă motorul nu pornea de prima dată (uneori se
întâmpla să fie rece) aceste gaze se puteau aprinde, producând
explozii destul de puternice; acest pericol a fost eliminat parţial
prin montarea unor supape pe camera de evacuare.
Trebuie menţionat faptul că, neexistând până în timpul Primului
Război Mondial o cale ferată care să lege Gara Filaret de C.D.E.
Filaret, transportul motoarelor diesel şi a generatoarelor electrice
s-a făcut cu ajutorul unor care cu boi. Transportul care a pus cele
mai mari probleme a fost acela al motorului de 2.000 C.P., datorită
greutăţii şi gabaritului acestuia.
Soc. Generală de Gaz şi Electricitate avea 100 de abonaţi în 1908
(la o populaţie de circa 150.000 locuitori) şi 3.000 de abonaţi în
1912 (la o populaţie de circa 170.000 locuitori).
Ca fapt divers, în anul 1908 numărul punctelor luminoase în
iluminatul public era de 155 (acesta va ajunge la 400 în 1920). După
1908 în locul lămpilor cu arc voltaic, care prezentau anumite
dezavantaje (consum foarte mare, necesitatea reglării distanţei
dintre cei 2 cărbuni) se începe iluminarea cu becuri cu
incadescenţă. Iniţial puterea lor era de 75 W, însă treptat a
crescut la 1000 W. Iluminarea cu becuri superioare (cu vapori de
mercur şi sodiu) se va face începând cu 1940. Corpurile de
iluminat erau fixate după caz pe stâlpi de metal sau pe stâlpi de
lemn (în special în zonele periferice).
CĂI FERATE CE DESERVEAU
FABRICILE. ZONE DE GRUPARE INDUSTRIALĂ
1) Căi ferate care deserveau fabricile
În perioada premergătoare Primul Război Mondial starea drumurilor
româneşti nu era deloc bună, deci transportul rutier se efectua în
condiţii grele. În plus, nici numărul de vehicule rutiere
motorizate pentru transport nu era prea mare. În aceste condiţii,
căile ferate reprezentau opţiune viabilă pentru transportul mărfii
pe distanţe lungi şi/sau al unei cantităţii mari de marfă. În
plus, unele dintre fabrici beneficiau de reducere de tarife la
transportul C.F.R.. Ca urmare a acestui fapt, o mare parte din
fabricile bucureştene erau racordate la calea ferată.
Cele 2 căi ferate care deserveau majoritatea fabicilor erau
I) Gara de Nord (numită până în 1888 Târgoviştii) –
Grozăveşti – actaulul Bd. Geniului – Răzoare – actuala Şos.
Progresului („Trafic Greu”) - Gara Dealul Spirii (care se afla la
intersecţia cu Cal. 13 Septembrie) - actuala Şos. Progresului
(„Trafic Greu”) – Gara Filaret (de Sud) – Ferentari – linia
de Girgiu. Linia dintre Gara de Nord şi Gara Filaret a fost dată
în folosinţă la 13 decembrie 1872, pentru a face legătura între
linia Bucureşti – Girugiu (deschisă în 1869) şi linia Bucureşti
– Ploieşti (deschisă în sept. 1872). Undeva în perioda aniilor
1956-1957 este desfiinţat traficul de călători între Gara de Nord
şi Gara Dealul Spirii (cu excepţia unor trenuri cursă), iar la 9
nov. 1960 ultimul tren de călători pleacă din Gara Filaret (de
Sud), linia devenind industială. Porţiunea Răzoare – Gara de
Nord a fost desfiiţată (în anii ’60), dar trenurile mai puteau
ajunge la Răzoare prin linia care pleaca din Linia de Centură şi
traversa Cart. Militari. Linia de pe Trafic Greu a fost demontată
aproape total în anii 2008-2009. A rămas în funcţiune porţiunea
dintre Linia de Centură şi Gara (industrială) Cotroceni
Linia descrisă mai sus deservea:
.
1) Fabrica de bere „Luther” (printr-o linie de legătură ce
pleca din linia principală)
2) Fabrica de tutun „Belvedere” (printr-o linie de legătură ce
pleca din linia principală)
3) Fabrica de mobile „Lessel”
5) Manutanţa Armatei (printr-o linie de legătură ce pleca din
linia principală)
6) Fabrica de bere „Opller” (printr-o linie de legătură ce
pleca din linia principală)
7) Arsenalul Armatei (printr-o linie de legătură ce pleca din linia
principală)
8) Fabrica de sticlă
9) Fabrica de bere „Bragadiru” (printr-o linie de leagătură ce
pleca din linia principală)
10) Uzinele „Vulcan”
11) Fabrica de ulei „Phoneix”
12) Uzinele metalurgice „Wolff” (printr-o prelugire a căii
ferate care venea de la Gara FilaretII)
Vechea linie de Olteniţa, care pleca din
linia ferată Bucureşti – Constanţa, mergea pe actuala Str. Cpt.
Aviator Alexandru Şerbănescu, apoi intra pe Str. Barbu Văcărescu,
ajungea în Tei (pe latura estică a actului Parc al Circului
(Tonola)), făcea o curbă, intersecta Str. Lizeanu (lângă
intresecţia cu Str. Reînvierii), mergea paralel cu Cimit.
Reînvierea, traversa în diagonală Şos. Colentina, tercea pe lângă
Fabrica de săpun „Stella”, ajungea la Gara de Est (Obor), pleca
spre Pantelimon, traversa Şos. Pantelimon cam în dreptul
intersecţiei cu Şos. Iancului, apoi pleca spre Titan (în trecut a
existat Str. Macazului în zona Socului pe fostul traseu al acestei
linii), unindu-se cu linia ce venea până nu demult de la Halta
Titan (23 August). La momentul dării în folosinţă, actuala
legătură Gara de Est (Obor) – linia de Constanţa nu exista,
aceasta fiind dată în folosinţă debea în anul 1932 (deşi
lucrările începuseră înainte de Primul Război Mondial). Ultimele
trenuri de călători între Gara de Nord şi Gara de Est (Obor) a
circulat în vara anului 1958.
Linia Aviaţei – Reînvierii (trecere la nivel de pe Şos.
Colentina a fost desfiinţată probabil atunci când a fost lărgită
artera de circulaţie) a fost utilizată până în anul 1987, din
cauza prelungirii Str. Barbu Văcărescu şi construirii Str. Cpt.
Av. Alexandru Şerbănescu linia a trebuit să fie demontată şi
Gara Herăstrău (devenită gară de manevră) desfiinţată.
. Linia Gara de Est (Obor) – Fabrica de pâine „Titan” a fost
desfiinţată probabil în anii ’60 (după demolarea fabricii, în
2007, porţiunea Halta Titan – Şos. Morarilor nu a mai fost
folosită)
La aceasta erau racordate:
1) Fabrica de glucoză
2) Fabrica de cărămidă „Bolintineanu” (posibil)
3) Fabbrica de cărămidă „Tănăsesc” (posibil);
4) Moara „Assan”
5) Manutanţa comunală Colentina
6) Fabrica de săpun „Stella (Stela)”
7) Moara „Popovici”
8) Fabrica de ciment „Titan” (care se afla lângă vechea Haltă
Titan)
2) Zone de grupare industrială
Conform situaţiei actuale, multe dintre vechile fabrici se află/se
aflau în afara oraşului. Multe zonele industriale se aflau însă
în perioada 1853-1916 la marginea oraşului sau chiar în afara
oraşului.
CONCLUZII
În perioada 1853-1916 principalele ramuri ale industriei care
s-au dezvoltat au fost industria alimentare, cea a confecţiilor şi
încălţămintei, a materialelor de constrcuţii şi într-o mai
mică măsură cea metalurgică şi a construcţiilor de maşini.
Economia românească fiind una liberă, industria s-a dezvoltat
conform nevoilor pieţei. Implicit, unele fabrici nu aveau dimensiuni
foarte mari, iar în unele domenii nu s-au făcut investiţii pentru
că fie nu exista capital, fie acestea nu reentau. Deşi România
rămânea în continuare o ţară cu o economie preponderant agricolă
şi cu o populţie majoritar rurală, fabrici de dimensiuni mari
pentru producerea de unetle şi utilaje agricole nu au fost
înfiinţate deoarece ţăranii, având în mare lor majoritate un
nivel de trai extreme scăzut, puţini dintre ei îşi puteau permite
asemenea produse. Morile şi fabricile de pâine reprezentau o parte
însemnată a industriei alimentare deoarece românii erau şi sunt
mari consumatori de pâine (există şi vorba “pâinea săracului”).
Industria textilă şi cea a încălţămintei s-au dezvoltatexponential,devenind deosebit de competitive.
*Zemun Stefan*
(Djl)
(prima publicare)
foto:internet si hetel.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu