06 aprilie 2021

2012. Inchidem o rafinarie ca sa facem blocuri si Hypermaket. Dar istoria României?(Steaua partea 1)


.
     Prima rafinarie de petrol moderna romaneasca, cea mai veche din lume pe aceeasi locatie si cu aceeasi denumire timp de 135 de ani... acum inchisa.
     Istoria primei tari din lume cu productie de rafinare țiței și cu export de produs de rafinare sufera continuu. Romania nu detine o cladire sau un ansamblu de cladiri industriale istorice de o asemenea valoare, puse in circuit turistic, vizitabile, asa cum exista in lume. Sunt darâmate la rand, indiferent că sunt mori ("Moara lui Asan", pana la urma salvata partial printr-o minune), silozuri, fabrici, ateliere, hangare aviatice si multe altele, fara pic de responsabilitate pentru un trecut efectiv sters de pe fata pamantului- vezi cea mai veche fabrica de hartie  functionala (atunci) din Europa, de la Busteni, distrusa pentru construirea unui hypermarket.

    In lume astfel de valori au turiști vizitatori, aduc prestigiu oraselor in care se afla, sunt valorificate prin expunere sau reconversie. La noi dispar urgent, pe șest, de cele mai

.

multe ori cu complici tocmai dintre edili, pentru a nu se trezi constiinta publica si a bloca actiunea de distrugere. Desigur, ulterior toata lumea se lamenteaza, regreta si acuza. Intotdeauna prea târziu!


    Urmeaza deci "Steaua Romana", o rafinarie inscrisa si inceputa in 1895, investitie care pe lânga terenurile cu țiței, in cateva decenii a facut dintr-un catun nestiut de lume- Campina- unul dintre polii Aurului negru romanesc, o citadelă a industriei si chiar a culturii, banii intrand cu spor in acest oras, construind, creând, educand.
    Primele scoli de petrol din lume cu acesti bani au fost ridicate si au castigat un renume mondial, aici la Campina:
 Aşa cum în alte oraşe în mijlocul acestora se înalță catedrale, în centrul municipiului Câmpina se află Rafinăria, simbol al
.

tradiției în domeniul petrolier. Multe mari companii precum  “Steaua Româna “  sau “Astra Româna” au continuat exploatarea şi prelucrarea petrolului în această zonă.
Exploatarea rapidă şi eficientă a acestei inestimabile bogății a impus recrutarea de forță de muncă şi pregătirea acesteia la un înalt grad de calificare .

            De mai bine de un secol şcolile cu profil de petrol din municipiul Câmpina se înscriu ca o dimensiune continua în traditia învatamântului românesc.În anul 1889, Societatea “Steaua Româna înfiinteaza şcoala de sondori, prima şcoala din industria petrolului.În anul 1904 se înfiintează Şcoala de maiştri sondori, iar în 1920 şi o secție de maiştrii rafinori, activă pâna în

.
1950.În anul 1921, ia ființă Şcoala inferioară de arte şi meserii.În anul 1936, se transformă în Gimnaziul industrial de băieți. În anul 1948 devine Şcoala medie tehnică de petrol (Petrol 2 – strada Ardealului).Din anul 1948 , în actualul local functioneaza Şcoala medie tehnica Petrol 1 .Între anii 1955 – 1960, ambele şcoli se transforma în şcoli profesionale. Din anul 1966, functioneaza şi forma de învatamânt liceal.  Din anul 1970 , cele doua forme de învatamânt functioneaza sub denumirea de Grupul Şcolar Industrial de Petrol."
(prezentarea 
Colegiului Tehnic Constantin Istrati, Municipiul Câmpina)

  Rafinaria detine cladiri construite inca de la inceputuri, in stare chiar deosebit de buna,reprezentative arhitectural industriei romanesti si nu doar, adevarate marturii ale dezvoltarii acesteia in timp, pana la 1950-60 inclusiv. Cu o gandire judicioasa

.

acestea pot fi folosite in interes public pentru expozitii, evenimente, chiar actualizate pentru activitati comerciale si de ce nu- pentru un Muzeu al Petrolului care, incredibil, nu exista in acest oras petrolier! Desigur, pastrate langa acestea cateva elemente ale instalatiilor chimice de rafinare, astfel incat ambientul sa fie complet, elemente pe care altii se chinuie ca sa le cumpere si sa le transporte pentru a le expune.


  Rafinaria este la vanzare, pe bucati, din data de 2 iunie.
  Soarta unei suprafete de teren deosebit de mari prost plasata intr-un oras in dezvoltare este clara:
1-marketuri- desigur municipiul Campina nu sufera de lipsa a asa ceva, ca nici un alt oras atat de mare in lume,
2-blocuri si vile- iarasi ceva de care orasul nu sufera, dar se va crea ca de obicei o

"Racitorul"-devenit punct de referinta in oras:
"La Racitor"!

necesitate falsă, pentru atragerea (tipic acestor investitii) in principal a unor noi cetateni din afara unui oras care de mult nu mai ofera locuri de munca pentru intern si imprejurimi.  Ei bine, aceasta ar fi de fapt si o investitie deosebit de periculoasa pentru viitorii locatari permanenti,  fara o ecologizare deosebit de puternica, serioasa,  a terenurilor care de peste 100 de ani sunt efectiv infestate de produse petroliere!!!


   Dezvoltarea micii platforme industriale nu ar fi o idee rea, desigur pe teme nepoluante, efectiv fiind pacat ca un oras care de abia a scapat de un poluator ucigas- rafinaria- sa o ia de la capat distrugandu-si climatul deosebit de bland si de placut, ce deja este pus in valoare de calitatile de exceptie ale zonei deluros-submontane, inconjurate de verdeata si paduri. Dar, revin, o mica industrie nepoluantă este absolut necesara, deoarece intreaga zona se bazeaza din nefericire pe acest oras, platforma industriala Floresti (la aprox 15 km) si pe 
concentratorul
economic Ploiesti (aprox.30 km), mulți localnici migrând 
sezonier catre
Valea Prahovei, in HORECA, pentru a munci.

.
 Acea industrie ar putea folosi deosebit de practic si de eficient constructiile Rafinariei, dandu-le o noua viata. Aici interventia Primariei ar fi salutara, indiferent de destinatia ulterioara, dar mai ales daca ar intra in proprietatea sa, ar inchiria catre investitori cu obligatia de prezervare sau ar dezvolta asa cum am propus mai sus (și) un Complex Cultural si muzeal tematic care sa cuprinda cladirile istorice existente.
   Un astfel de Complex ar fi unic in Romania si prestigiul municipiului ar creste incredibil, aducand un plus inestimabil atat istoric, dar mai ales turistic!

   In speranta ca posibilii investitori si Primaria Campina vor salva astfel o felie deosebita din Istoria Industriala a Romaniei, vom urmari ce se va intampla cu aceste valori arhitectonice industriale.
   Pentru comunicari, initiative, idei de colaborare pentru a instrumenta/monitoriza situatia si a constientiza cetatenii cu privire la aceasta situatie sau un proiect comun de a pune in practica solutii de prezervare sau reconversie/valorificare a acestor imobile dpdv expozitional dar si comercial, va rugam sa ne contactati la :
suntemromania.1@gmail.com

    Alex Stoian,
   Redactor-sef, Presedinte al Asociatiei Cultural-Educative pentru Protejarea si Promovarea Patrimoniului Tehnic, Stiintific si Istoric "Suntem Romania!"

UPDATE:

TDR Energy SRL București a achiziționat terenuri intravilane și extravilane, cu tot cu construcțiile aferente (de exemplu Secția Chimică, Stația de apă veche, Stația de apă nouă, canalul de aducțiune apă, diverse instalații și chiar stocuri de produse), terenul de fotbal și batalele (pe care după o lună le-a revândut cu 3 euro total).
Suma cu care firma din București a cumpărat activele Rafinăriei este de 3.388.439 lei fără TVA, cumpărătorul preluând și creanțele Rafinăriei, altele decât cele de mediu, în valoare de 15.517.799 lei. La începutul acestui an, TDR Energy SRL București a deschis la Câmpina un punct de lucru, pe Calea Doftanei nr.15, iar intențiile noului proprietar sunt acelea de a valorifica activele cumpărate. 
Precizăm faptul că o parte a terenului de pe Calea Doftanei, situat la intersecția cu Strada B.P. Hasdeu, a fost achiziționat de societatea Cirex, iar pe acest teren (închiriat unei alte firme) urmează să se construiască un nou supermarket.
    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu