04 iulie 2021

2044. Omorâm ideea de oraș turistic de dragul tunurilor? Câmpina pe muchia intereselor contradictorii.(Steaua partea 5)

Halta Campinita,ea insasi o "piesa" istorica ce ar putea fi
loc de imbarcare pentru scurtul drum turistic,dar si de recreere ca
mini-muzeu feroviar,bufet sau cafenea.

Justificare "de temelie", de la un "investitor":

"Vilele și apartamentele aduc bani la bugetul local Primăriei și astfel ajutăm economia locală!"

   1- impozitul mediu pe un apartament de 2-3 camere este în jur de 200 lei ANUAL!!! 

 Dar 20 de vizitatori ai unui parc de distracții plătesc bilete de acești bani pentru maximum O ZI de plimbare, relaxare, chiar și cultură, dar și indirect pe sucuri, plăcinte, suveniruri, sau pizza!

Banii pe bilete înseamnă: salarii, impozite, taxe, întreținere spații deschise și închise, o economie întreagă ÎN MISCARE.


   2 - apartamentele și vilele NU produc LOCURI DE MUNCĂ pe termen lung, ci doar pe perioada construcției, deci economia locală nu beneficiază de pe urma lor, ci minimal doar bugetul local, dar aceasta ulterior, printr-o sumă modică, anuală. 

   Un parc tematic în conexare cu distracții multiple, evenimente cultural-educative, aduce SUTE de locuri de muncă pe O PERIOADA LUNGĂ!


   3 - un parc tematic axat pe istorie industrială, distracții, cultură, atrage turiști din exteriorul zonei, special ca să viziteze ȘI CA SĂ CHELTUIASCĂ! Turismul face cunoscut orașul și-l ajută ca să se dezvolte: pensiuni, restaurante, mici afaceri și oportunități pentru localnici.
Apartamentele, vilele - NU! Doar încarcă eventual infrastructura, răsplătind pentru asta orașul infim!.


In centrul harții se vede un spatiu gol- zona cu rafinaria "Steaua Romana"-traversata (tocmai!!!) de calea ferata cu ramificatii (liniile fine gri).

 

In centrul harții se vedeun spatiu gol- zona cu rafinaria
"Steaua Romana"-traversata (tocmai!!!) de calea ferata
cu ramificatii 
(liniile fine gri).

 Transformarea fostei rafinării într-un centru cultural-muzeal recreativ complex presupune și încorporarea liniei de cale ferată Câmpinița-Telega, linie istorică ce poate fi valorificată turistic și ar fi nu doar SINGURA din aceasta parte a țării, dar și UNICA de gen din Europa, chiar dacă este scurtă. Un tren tip "Mocănița", cu locomotive vechi diesel, modernizate și eficientizate, de epocă interbelică sau apropiat postbelice și 2-3 vagoane pe măsură, care să oprească în zona viitorului parc pentru îmbarcare turiști (halta istorică "Campinița", modernizată și ea, cu bufet, cu o colectie feroviară, etc.) și să "defileze" în micul triaj al fostei rafinării făcând manevre demonstrative, ar ajuta enorm ca orașul, parcul și chiar Băile Telega să capete un aer turistic și mai pregnant. Înseamnă investiție mică și bani mulți veniți pe bilete și nu doar.

   Primăria intentioneaza ca să distrugă această linie cu instalațiile aferente (ele însele de muzeu, multe fiind din perioada interbelică, adevărate valori), invocând necesități economice de fapt inexistente: o oarecare nevoie de un drum Câmpina-Brebu-Telega!!! Dar acest drum există de mult (este foarte prost întreținut de către aceeași Primărie, dar de curand a avut parte de o reparatie partială pe o mică porțiune-sperăm de durată) și care drum are un pod peste Doftana unde încap la limită două mașini în paralel.


   Practic distrugem o cale ferată, care, cu o sumă de 20% din costul construcției unei străzi inventat necesare, poate să aducă bani și prestigiu comunității, și asta ca să nu reparăm și să modernizăm un drum deja existent! Să menționăm: construcția de nouă a unei căi ferate presupune costuri de doar 30-40% din cele ale unei căi rutiere pe același traseu!!! Deci repararea sau reabilitarea sunt cu mult mai ieftine decat drumul rutier nou! 3 vagoane pentru persoane tractate de o locomotiva diesel mică duc aproximativ 120  de călători, înlocuind în medie 40 de autoturisme poluante cu mult mai mult decât o locomotivă de putere mică (450-750 CP)! Deci și pentru mediu este mult mai bine!

   Unul dintre motivele invocate pentru justificarea demontării acestei linii este necesitatea demolării podului dintre halta Câmpinița și gara Câmpina, de peste DN1. Dar proiectul turistic nu are nevoie de acest pod în prima fază, ci ulterior, doar dacă se vrea ca parcul în discuție și Băile Telega să fie legate feroviar de....București! Ceea ce ar fi absolut fantastic pentru zonă! Astfel și Brebu, Doftana dar și Băile Telega ar avea un impuls de revenire și de dezvoltare economică masiv!

  Odată pornit acest proiect al unui complex turistic istorico-industrial rafinărie-Băi Telega, se vor găsi și banii pentru un nou pod peste DN1! Primăriile Câmpina și Telega să vrea asta și să uite de puterea de a distruge prin susținerea unor interese cam neclare, insuficient justificate edilitar, administrativ și economic.

   Desigur, acea cale rutieră în locul celei feroviare (a căii ferate în discuție), pare a fi o invenție în favoarea viitoarelor vile și apartamente din perimetrul rafinăriei, pentru a crește valoarea "investiției" prin acces mult mai rapid și desfășurat către acestea, linia CFR traversand efectiv zona industrială ce contine si rafinăria, de la nord la sud, drumul astfel creat favorizând GRATUIT vânzarea cu beneficiu mărit a acestor locuințe, oferind acces si din estul teritoriului catre noile constructii !

   Concret: un astfel de drum rutier planuit pe traseul căii ferate nu are valoare reală pentru oraș, ci doar pentru cei care doresc să demoleze rafinăria și să construiască în perimetrul ei.

Din păcate, Primăria Câmpina a obținut ca proiectul demontării liniei și revenirea terenurilor aferente în administrația proprie să fie reintrodus pe agenda parlamentară pentru aprobare.


   Acest proiect, odată realizat, va omorî o parte din ideea de oraș turistic ce s-ar realiza conexând valoarea turistică a liniei cu a rafinăriei-parc, crescând în schimb valoarea construcțiilor ce se vor realiza în acel perimetru, in beneficiul proprietarilor. În plus va genera o migrare din proprietatea Primăriei a acestora prin concesiuni, eventual vânzări, etc. (ale terenurilor recuperate de la Min.Transporturilor - CFR.)

Interesant cum calea ferata in discutie,proprietate a Statului, desparte iremediabil si enervant o mare proprietate particulara de o bucata din ea insasi...


   Depinde doar de câmpineni ca să se realizeze ce consideră ei că îi ajută în viața comunitară, pentru viitorul copiilor lor: parc istoric-educativ-cultural și bani din turism, sau vile și apartamente plus încă un  hypermarket-două!

  Redactia.


Calea Ferată Câmpina – Telega


.
  Linie ferată scurtă, de numai 5,2 km., proiectată începând din primăvara anului 1882, de o echipă de ingineri români, condusă de renumitul Elie Radu.

  A fost prima cale ferată din țara noastră destinată transportului sării și cea de-a doua lucrare de acest tip studiată și realizată de inginerii autohtoni, după linia Buzău – Mărășești.

Prin Decretul Regal Nr. 1709/22 Iunie 1881, linia a fost declarată lucrare de utilitate publică. 

  Primul tren de probă pe acest traseu a circulat în ziua de 30 Octombrie 1883, linia fiind deschisă oficial o lună mai târziu, la 21 Noiembrie 1883.

În anul 1954, ca urmare a reducerii substanțiale a traficului feroviar și a închiderii minelor de sare, o parte din liniile stației Telega și racordul cu calea ferată cu ecartament îngust (760 mm.) Telega – Trestieni au fost demontate. 

  Două decenii mai târziu, în 1974, vechea stație Telega a fost complet desființată.


   Între anii 1883 – 1896, trenurile ce au circulat pe calea ferată Câmpina – Telega au fost remorcate de locomotive cu abur aparținând depoului Ploiești, ulterior tracțiunea trenurilor fiind asigurată de locomotivele aflate în parcul remizei Câmpina.

   În anul 1905, la Câmpina a fost ridicată prima remiză de locomotive din beton armat de pe teritoriul României, construcție realizată după planurile renumitului inginer maghiar Szilard Zielinschi.

   Întocmire nota istorica: Andrei Berinde,"Suntem România!"


   Mai multe despre subiect AICI!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu