20 martie 2013

001. Trenul - mai vechi sau mai nou, cel care a circulat sau circula in Romania : o colectie de fotografii si date tehnice, ep.1 - Automotoarele seria 78 Malaxa



Incepem cu o serie de fotografii facute pe drumurile de fier ale patriei,surpriza fiind...automotoare MALAXA ,seria 78 !


Fotografiile le-am facut in Gara de Nord.


 Vagoanele le-am fotografiat in dec.2012 in Gara de Nord.
 Veneau de la Craiova si erau transferate la regionala  Constanta pentru ruta C-ta - Mangalia.
 Desi uzinele Malaxa au fabricat si locomotive cu abur,diesel si ulterior diesel electrice,iar la capitolul automotoare au existat si alte serii,ma voi ocupa de seria 78 ca fiind cea mai longeviva si spectaculoasa,mai ales ca am avut norocul sa le fotografiez personal.



                   MALAXA seria78-0750:
 
in original acestea aveau urmatoarele date tehnice:
  Producator: Intreprinderea "N. Malaxa" Bucuresti.
  Anii Fabricatiei: 1939-1944 ; 1949-1954
   Motor original: diesel Ganz MG 2x220-270
  Putere: 220 CP
  Motor dupa modernizari: Maybach
  Putere: 250 CP
  Viteza maxima: 100 km/h
..............................................................................................................................................................
   In 2007 au fost modernizate la MARUB Brasov cu motoare VOLVO turbo,de 162kw la versiunea a1 (80km/h) si de 324kw la vers.a2 (100km/h) 
   10 Automotoare sunt de tip salon pentru uzul administratiei CFR 
   Malaxa si Astra au dezvoltat modelul construind aproximativ 42 de automotoare cu transmisie mecanica intre anii 1930-1950
Motoarele Diesel de 240 CP proveneau initial de la firma Ganz, fiind apoi construite in licenta de MALAXA. Viteza maxima constructiva de 110 km/h a fost redusa in ultimii ani la 100 km/h pentru automotoarele-salon, respectiv la 80 km/h pentru cele obisnuite. Ele au fost inmatriculate la CFR ca BCam mot (ulterior, ABam mot) 751 - 793

  Primul tip 750 este construit in 1939 si  are configuratia identica cu a lui 1000: tampoane mici, cupla automata, cele patru lumini de pozitie mici, nu ca cele de astazi mari, ramele ferestrelor rotunjite la colturi, aer conditionat si configuratia initiala a usilor: doua pentru acces si una pentr bar si bagaje.
Avea doua clase II si III.


     (informatie de la LDH , forum lokomotiv.)

   Primul 750 care a parasit uzina este 753 (751 si 752 au fost saloane si datorita dotarilor speciale cerute au aparut pe linii mai tarziu decat 753). 
   Dar urmariti intai ce am pozat eu:


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

11










foto si comentariu: nemotoujours
...............................................................................................................................................
 
Acest automotor a fost in 2007 fotografiat si la remiza Marasesti ca facand parte din acea regionala si in schema de culoare in care au fost lansate in fabricatie , singura diferenta aparand la nuanta de rosu,in anii 40 si chiar 80 mentinandu-se nuanta mai inchisa , spre grena.


78-0754-8

Remiza Marasesti (VN)2007, Tiberiu Sufitchi,

AM 78-0754-8
MARASESTI 2008
FOTO: SILVIU SINTEA
FORUMUL TRANSIRA
 AM 78-0754-8
MARASESTI 2008
FOTO: SILVIU SINTEA

In Craiova, in 2012 iunie,dupa revizie

























............................................................................................................................................................

  MALAXA seria78-1000:



       Seria 1000 este un automotor pe 4 osii prevazut cu un singur post de conducere , initial cu motoare Diesel tip Ganz VI JaR 240 de CP, cu transmisie mecanica ,care trebuiau cuplate perechi pentru a forma rame auto-motoare duble , pentru inceput au fost construite sase vagoane-automotoare (Bam mot 1001-1006), apoi inca 26 (Bam mot 1007 - 1032), cu amenajari interioare diferite si motoare de 220/240 CP de provenienta indigena.
       Viteza maxima constructiva este de 110 km/h redusa in ultimii ani la  100km/ora
       Ele au fost construite intre anii 1937 - 1941
       Pana la trei astfel de rame automotoare duble puteau fi cuplate si conduse impreuna, in acest scop existand prize exterioare si cabluri de legatura.
       Dupa 1956, vehiculele au fost reamenajate pentru doua clase (devenind ABam mot), fiind ulterior utilizate indeosebi pentru serviciul local de calatori in zonele Arad, Timisoara, Sibiu si Bucuresti
       Ultimul serviciu de tren accelerat a fost prestat de automotoare Malaxa 1000 in anul 2000 pe linia Arad - Vascau

_________________
"Săgeata Roşie" 78-1019-5+78-1017-9 si 78-1008-8+78-1009-6
preluare foto si coment: cristi CFR, Rail - Club Romania
Forumul Feroviar R.C.R.
..................................................................................................................................................
     Si acum il citez pe Pavel Catalin de pe forumul lokomotiv,care descrie in cuvinte si foto proprii unul din aceste trenuri,fabricat pentru mai-marii vremii-comunist:

   "Un numar important de automotoare seria 750 au fost destinate uzului oficial.
Pe forumurile romanesti sunt fotografii ale acestei serii, insa prea putine despre si cu cele destinate "oficialilor". 


 Culoarul de acces (furnir de nuc si perdele din
 catifea). Aceleasi materiale au fost utilizate si la
 automotoarele de clasa.

schimbate fata de original:
plafonierele
 Am avut sansa de a vizita in 2005 unul din automotoarele salon din seria 750 (773, construit se pare pentru Vasile Luca). Pentru mine a fost importanta aceasta ocazie nu atat pentru destinatia automotorului ci pentru ca avea inca foarte multe din elementele originale de la data constructiei in 1949.


Pentru ca imaginile din anii '40 cu aceste automotoare sunt alb/negru, sper ca veti gasi interesante aceste imagini color. mentionez ca materialele si culorile au fost identice si pentru automotoarele salon si pentru cele clasa a 2-a calatori, deci ceea ce veti vedea va poate face o idee despre cum era atmosfera la bordul unui astfel de "aerodinamic"... "
nimic modificat fata de 
original in cabine.
Postul 2 de conducere
Postul 1 de conducere
fata de original, plafonul din 
furnir alb a fost inlocuit 
cu unul dintr-un banal si ieftin
lambriu PVC.
Alte detalii
si o imagine impresionanta, un 750 asa cum trebuie sa arate, chiar daca fata de original a pierdut gratiile de la parbrizul central si a capatat instalatia de AC pe acoperis si nelipsitele si mioriticele geamuri termopan 

foto si comentariu: Pavel Catalin
 ...........................................................................................................................................................
intre timp sa va arat si motorul dupa modernizarea ultima :

Motor Volvo S - MALAXA
.............................................................................................................................................................

Foto: Doczi Istvan | Locatie: Depoul Oradea | 78-0751-1, apartinand CFR Infrastructura.

     In seria 78 intra si primul automotor modern fabricat in Romania,de fapt "taticul"seriei 78 numit prieteneste"Arpad" si construit initial la Astra Arad sub licenta Ganz - Ungaria (Astra fosta Marta avea o experienta indelungata in constructia de vagoane, mai ales sub licenta maghiara- ca marca si uzina existand si azi-,fiind de fapt initial o societate pe actiuni Austro-Ungara.)
     Au fost fabricate in paralel cateva bucati de Malaxa si Astra, apoi Malaxa a preluat complet si a imbunatatit radical proiectul.
    In original, seria 78 avea la boghiuri asa numitele "fuste" la care din nefericire s-a renuntat sa mai fie fabricate in anii 50, cum se observa si la foto mai jos:
 
"Automotorul Balan",casat,Foto : Colectia Catalin Pavel
Foto Endre Barta










           Si pentru delectare:
           film 1:o plimbare cu un 78-0750 inainte de a fi remodernizat, avand inca motoare Maybach
       filmul 2:o colectie de automotoare Malaxa.

     



Pentru a completa cunostintele cu privire la aceste masini,va rog sa vizitati urmatoarele link-uri:

http://forum.lokomotiv.ro

http://www.phpbbplanet.com

http://autoloco.forum777.com

http://vehicule.uv.ro



intocmit: nemotoujours







Un comentariu:

  1. Dear Sirs,
    We are searching for the original diesel engine type VI JaR 135 of the Malaxa 78 DMU, that was licenced from company Ganz in the 1930s. It is no poblem if the diesel engine is out of operation.
    Thank you in advance for your help with contact data to the proprietor.
    Best Regards
    Rényi Ferenc
    mobil: +36306892413
    Budapest, Hungary

    RăspundețiȘtergere