Petre Ivanovici a fost primul pilot român, care împreună cu Irina Burnaia, la 3 ianuarie 1935, a pornit într-un raid de mare anvergură, cu un avion de concepţie şi fabricaţie românească IAR-22, produs de uzinele IAR Braşov, pe ruta Bucureşti-Cape Town (Africa de Sud). După o cursă plină de peripeţii, cauzate de multe defecţiuni ale aparatului de zbor, cei doi au reuşit să ajungă la Entebbe, langă Lacul Victoria, după parcurgerea a peste 16000 km.
Datorita faptului ca data nasterii sale nu este certa, bailestenii au hotarat sa-l comemoreze in " Luna valorilor bailestene ", adica aprilie, fiind aleasa ziua de 21.
Dati pagina si veti afla despre viata si reusitele acestui roman celebru...dar aproape uitat si va rugam urmariti si filmul documentar.
DATI CLICK PE POZE SI NU UITATI DE FILM, CARE ARE SI SECVENTE - DOCUMENT ALE PERIOADEI RESPECTIVE, DE LA MITINGURILE AVIATICE ALE VREMII.
IAR-22.Cu un avion de acest tip a zburat 16.000 km ,Bucureşti-Cape Town |
IAR-22 |
IAR-22 |
Petre Ivanovici, este născut în sudul Olteniei, la circa 50 kilometrii
de Craiova, în localitatea Băileşti, la data de 04 aprilie, anul 1898.
A intrat voluntar în aviaţie, trecând peste voinţa şi prejudecata
părinţilor, care îşi doreau orice altă meserie, în afara aviaţiei.b |
a |
c |
În anul 1923, a absolvit şcoala de pilotaj, având gradul de sergent, fiind printre primii piloţi care a obţinut brevetul atât pe avioanele civile, cât şi ca pilot militar.
A fost reţinut la Tecuci pentru a-i învaţa şi pe alţii magnifica artă a zborului, sarcină de care s-a achitat cu multă pasiune, ajungând, unul dintre cei mai buni instructori de zbor pentru avioanele de vânatoare ai scolii de perfecţionare din Buzău.
În anul 1934 a fost avansat ofiţer de echipaj, trecând să zboare la Societatea Anonimă Româna de Transporturi Aeriene, contribuind la instruirea a peste 500 de noi piloţi români.
Petre Ivanovici, ignorând multe dintre legile aerodinamicii, a făcut din aparatele pilotate, adevărate fiinţe vii, fapt pentru care au rămas neuitate până astăzi acrobaţiile sale trecute cu mult peste graniţele ţării.
La Buzău, în anul 1928, s-a distins ca zburator cu merite deosebite în aeronautica militară, împreună cu aviatorii: Maxilian Manolescu, Nicolae Evghenovici, Ion Nicolae, Nicolae Popescu şi Vasile Sava.
f |
d |
e |
Formaţia a devenit răsfăţata publicului care a şi botezat-o “Dracii rosii”, având în vedere şi culoarea în care erau vopsite cele trei avioane.
Gheorghe Iacobescu, vestit observator aerian şi istoric de aviaţie şi el oltean la origine, arăta demonstraţiile de virtuozitate ale marelui pilot Petre Ivanovici, dar şi trecerea pe sub arcadele podului de la Cernavodă.
Petre Ivanovici a fost primul pilot român, care împreună cu Irina Burnaia, la 3 ianuarie 1935, a pornit într-un raid de mare anvergură, cu un avion de concepţie şi fabricaţie românească IAR-22, produs de uzinele IAR Braşov, pe ruta Bucureşti-Cape Town (Africa de Sud). După o
cursă plină de peripeţii, cauzate de multe defecţiuni ale aparatului de zbor, cei doi au reuşit să ajungă la Entebbe, langă Lacul Victoria, după parcurgerea a peste 16000 km.
g |
h |
Au reusit să poarte tricolorul aripilor româneşti peste apele lacului Victoria din inima Africii.
La 1 februarie 1936, în timp ce zbura pe ruta Bucureşti – Timişoara – Arad, din cauza timpului nefavorabil avionul se prăbuşeşte pe Valea Cernei, în apropierea comunei Cornereva din munţii Cernei.
A fost înmormantat cu onoruri militare la cimitirul Ghencea militar, din Bucureşti.
În Baileşti a fost ridicat un monument, inaugurat în septembrie 1961, în memoria pilotului Petre Ivanovici.
1 |
2 |
3 |
Un grup de tineri, si nu numai, din Bailesti, impreuna cu A.R.P.I.A.
filiala Craiova (ASOCIATIA ROMANA PENTRU ISTORIA SI PROPAGANDA
AERONAUTICII) au efectuat doua expeditii in comuna Cornereva, jud.
Caras-Severin, in vederea documentarii si amplasari unei cruci, la locul
accidentului aviatic petrecut la 1 februarie 1936, accident in care a
pierit celebrul aviatorul Petre Ivanovici.
In ciclul de
manifestari dedicate acestui eveniment, va propunem sa vizionati
scurt-metrajul documentar si galerie foto, realizate in aceste
expeditii.
Aceasta pagina a fost realizata cu articole si foto transmise de prietenii nostri de la http://blog.zaibar.ro/ , carora le multumim de colaborare si pentru invitatia la mitingul aviatic ce ar fi trebuit sa aiba loc in data de 21 pe aerodromul Cilieni, dar care...din motive de nustimcare sau stimdarmaibinenefacemcanu...nu se mai face.
editat,amalgamat si completat de M.I.C.A. si nemotoujours
http://www.poezie.ro/index.php/article/218425/Aviatoarea_Irina_Burnaia
RăspundețiȘtergere