18 aprilie 2013

053. Romani celebri 1 : aviatorul Petre Ivanovici

  Avem onoarea de a deschide galeria romanilor celebri cu unul din aviatorii care a facut recunoscuta in lume industria si maiestria aviatica romana.  
   Petre Ivanovici a fost primul pilot român, care împreună cu Irina Burnaia, la 3 ianuarie 1935, a pornit într-un raid de mare anvergură, cu un avion de concepţie şi fabricaţie românească IAR-22, produs de uzinele IAR Braşov, pe ruta Bucureşti-Cape Town (Africa de Sud).     După o cursă plină de peripeţii, cauzate de multe defecţiuni ale aparatului de zbor, cei doi au reuşit să ajungă la Entebbe, langă Lacul Victoria, după parcurgerea a peste 16000 km.

   Datorita faptului ca data nasterii sale nu este certa, bailestenii au hotarat sa-l comemoreze  in " Luna valorilor bailestene ", adica aprilie, fiind aleasa ziua de 21.


Dati pagina si veti afla despre viata si reusitele acestui roman celebru...dar aproape uitat si va rugam urmariti si filmul documentar.



DATI CLICK PE POZE SI NU UITATI DE FILM, CARE ARE SI SECVENTE - DOCUMENT ALE PERIOADEI RESPECTIVE, DE LA MITINGURILE AVIATICE ALE VREMII.

IAR-22.Cu un avion de acest tip a zburat 16.000 km ,Bucureşti-Cape Town
IAR-22

IAR-22
   
   Petre Ivanovici, este născut în sudul Olteniei, la circa 50 kilometrii de Craiova, în localitatea Băileşti, la data de 04 aprilie, anul 1898.
   A intrat voluntar în aviaţie, trecând peste voinţa şi prejudecata părinţilor, care îşi doreau orice altă meserie, în afara aviaţiei.

b
a
c









   În anul 1923, a absolvit şcoala de pilotaj, având gradul de sergent, fiind printre primii piloţi care a obţinut brevetul atât pe avioanele civile, cât şi ca pilot militar.
   A fost reţinut la Tecuci pentru a-i învaţa şi pe alţii magnifica artă a zborului, sarcină de care s-a achitat cu multă pasiune, ajungând, unul dintre cei mai buni instructori de zbor pentru avioanele de vânatoare ai scolii de perfecţionare din Buzău.
   În anul 1934 a fost avansat ofiţer de echipaj, trecând să zboare la Societatea Anonimă Româna de Transporturi Aeriene, contribuind la instruirea a peste 500 de noi piloţi români.
Petre Ivanovici, ignorând multe dintre legile aerodinamicii, a făcut din aparatele pilotate, adevărate fiinţe vii, fapt pentru care au rămas neuitate până astăzi acrobaţiile sale trecute cu mult peste graniţele ţării.
   La Buzău, în anul 1928, s-a distins ca zburator cu merite deosebite în aeronautica militară, împreună cu aviatorii: Maxilian Manolescu, Nicolae Evghenovici, Ion Nicolae, Nicolae Popescu şi Vasile Sava.

f

d
e
   Mitingul desfăşurat la Bucureşti, pe aeroportul Băneasa la data de 16 octombrie 1930, a fost un succes pentru Petre Ivanovici. S-a renunţat la avioanele de vânătoare, fiind folosite pentru acrobaţia în formaţie trei avioane de tip De Havilland Moth. Formaţia care a încântat publicul şi cunoscătorii era compusă din piloţii: Petre Ivanovici, Max Manolescu, Mihail Pantazi.
   Formaţia a devenit răsfăţata publicului care a şi botezat-o “Dracii rosii”, având în vedere şi culoarea în care erau vopsite cele trei avioane.
   Gheorghe Iacobescu, vestit observator aerian şi istoric de aviaţie şi el oltean la origine, arăta demonstraţiile de virtuozitate ale marelui pilot Petre Ivanovici, dar şi trecerea pe sub arcadele podului de la Cernavodă.
Petre Ivanovici a fost primul pilot român, care împreună cu Irina Burnaia, la 3 ianuarie 1935, a pornit într-un raid de mare anvergură, cu un avion de concepţie şi fabricaţie românească IAR-22, produs de uzinele IAR Braşov, pe ruta Bucureşti-Cape Town (Africa de Sud). După o
cursă plină de peripeţii, cauzate de multe defecţiuni ale aparatului de zbor, cei doi au reuşit să ajungă la Entebbe, langă Lacul Victoria, după parcurgerea a peste 16000 km.

g

h
   Curajul, dar mai ales încrederea în aparatul fabricat la Braşov, i-a ajutat să străbată jumătate din Africa, cu un avion mic tip sport, având doar planul central din metal, fără tren escamotabil, fără elice cu pas variabil şi aparatură de radiocomunicţie pentru legătura aer-sol. Pentru a uşura construcţia şi a putea survola înfricoşătoarele prăpastii sau vârfurile munţilor Taurus din Asia Mică, au renunţat şi la paraşute, pentru a lua cât mai multă benzină necesară parcurgerii etapelor de sute de kilometri peste deşert şi junglă, între care nu există nici urmă de aşezare omenească şi nici terenuri de ajutor
   Au reusit să poarte tricolorul aripilor româneşti peste apele lacului Victoria din inima Africii.
   La 1 februarie 1936, în timp ce zbura pe ruta Bucureşti – Timişoara – Arad, din cauza timpului nefavorabil avionul se prăbuşeşte pe Valea Cernei, în apropierea comunei Cornereva din munţii Cernei.
   A fost înmormantat cu onoruri militare la cimitirul Ghencea militar, din Bucureşti.
   În Baileşti a fost ridicat un monument, inaugurat în septembrie 1961, în memoria pilotului Petre Ivanovici.

1
2
3


   Un grup de tineri, si nu numai, din Bailesti, impreuna cu A.R.P.I.A. filiala Craiova (ASOCIATIA ROMANA PENTRU ISTORIA SI PROPAGANDA AERONAUTICII) au efectuat doua expeditii in comuna Cornereva, jud. Caras-Severin, in vederea documentarii si amplasari unei cruci, la locul accidentului aviatic petrecut la 1 februarie 1936, accident in care a pierit celebrul aviatorul Petre Ivanovici.
   In ciclul de manifestari dedicate acestui eveniment, va propunem sa vizionati scurt-metrajul documentar si galerie foto, realizate in aceste expeditii.

   Aceasta pagina a fost realizata cu articole si foto transmise de prietenii nostri de la  http://blog.zaibar.ro/ , carora le multumim de colaborare si pentru invitatia la mitingul aviatic ce ar fi trebuit sa aiba loc in data de 21 pe aerodromul Cilieni, dar care...din motive de nustimcare sau stimdarmaibinenefacemcanu...nu se mai face.



    

                                                 editat,amalgamat si completat de M.I.C.A. si nemotoujours 


Un comentariu: