12 februarie 2017

1126."STAR" si nu prea.Dar primul forever...(Casetofonul "Star MC12-Electronica/Tehnoton/Unitra/Thomson)-Colectiile noastre

Compartimentul casetei
STAR MC12/Tehnoton/Unitra/Thomson

















  Dar a fost primul casetofon romanesc si indiferent ce si cum,,,era la locul sau pe plan mondial foarte bine, intre aparatele din aceeasi clasa.Romanesc doar ca montaj ansamblare, producttia sa a inceput undeva in anii 1971-72 la uzinele "Electronica" din Bucuresti, care dupa deschiderea fabricii :Tehnoton" Iasi, in 1974, a cedat acesteia fabricatia, asa cum a facut si cu toata gama de radiouri pe care o realiza si o si exporta cu brio.("Gloria" de exemplu, prima varianta fabricata in "Electronica", a fost un adevarat bestseller si in Orient, dar si in Occident! Varianta ulterioara, cedata "Tehnoton"-ului a urmat aceeasi cale plina de succes, dar urmatoarele ...nu.).
   Dati pagina ca sa-i aflati povestea si sa il vedeti "dezbracat":  
  
Unitra MK125/Thomson
 Dupa cum v-am obisnuit, o sa incep cu putina istorie.
   "Thomson CSF" a fost primul colaborator occidental al Romaniei comuniste in domeniul electronicii, livrandu-i linia de tranzistori si cea de condensatori pentru fabrica "I.P.R.S."Baneasa, dar si furnizorul componentelor pentru primul televizor romanesc.
   Interesant este faptul ca acest casetofon a intrat in Romania ca prima colaborare cu "Unitra" Polonia, aceasta avand licenta pentru el .
   "Thomson CSF" a colaborat cu Romania si la aparatura industriala, livrand echipamente de panou de comanda pentru industrie.
    La capitolul industrie electronica s-a mers pana la linia de cinescoape alb-negru de la fabrica de cinescoape Bucuresti.

 
pozitia "normala" a claviaturii
  Polonia a lucrat mai mult timp cu "Thomson", inclusiv pe magnetofoane,iar "MC12 Star" este practic urmasul lui "Unitra MK125","taticul lui "MK122/MC12",din care s-a pastrat ulterior prin dezvoltare doar mecanica.

    Din pacate mecanica sofisticata a "murit", fiind transformata in ceva mai simplu la produsul "Unitra B113/Kapral", montat si la "Tehnoton" ca "Dana", cu electronica romaneasca.
    Aceasta mecanica avea o caracteristica foarte interesanta si in ziua de azi: claviatura se putea opera si orizontal, clasic pentru acest gen de aparat, dar si vertical, daca il purtai atarnat de umar, ca la reportofoanele vremii cu caseta.

   Ca la toate casetofoanele perioadei, avea inregistrarea pe nivel automat
Pozitia "pe verticala"
si usa casetei se inchidea si se deschidea fara buton, la liber.

   Iarasi, ca si MK125 nu avea microfon incorporat, livrandu-se cu un microfon extern, cu trepied.

   Executia carcasei si a mecanicii erau de exceptie, deosebit de ingrijite, cu un design elegant si simplu si cu o "bretea" demontabila pentru purtat pe umar.

   Motorul cu stabilizator de turatie electronic, extern.
   Cureaua lunga pe care atacau rolele pentru derulare obosea foarte repede si de aceea trebuia schimbata des daca era folosit intens.
   Claviatura pentru derulari nu avea blocaj, de aceea trebuia sa se tina
Aceeasi pozitie la MK125
degetul continuu in operarea de derulare, tara eliminata la B113/Dana ulterior.

   Avand transformator intern, era de-asupra altor aparate ale vremii, intrand in gama celor moderne. Ciudat este ca la MK125 blocul de alimentare este detasabil din locasul pentru baterii, formula aparuta si la "Elektronika 302" al sovieticilor si pastrata pana la ultimul model, in anii 90 !
   O mare lipsa: corectorul de ton. Nu inteleg de ce.
   O caracteristica deosebita a aparatului: caseta pentru baterii detasabila: pentru o usoara incarcare, se scotea complet din casetofon.
    Desigur este echipat doar cu tranzistori.

 
.
 "Electronica" Bucuresti a continuat colaborarea cu "Unitra" doar cu sasiuri de pick-up pentru combina "CMS205", o bijuterie a vremii pe care o vom prezenta ulterior si a preluat de la "Tehnoton" mecanica "Unitra B113/Dana" pentru casetofonul mono dedicat calculatoarelor tip "HC", pentru scurt timp.


   "Tehnoton" a preluat colaborarea fabricand "Dana" si folosind sasiuri de pick-up (pana la ultimul model de "PAS"-pick-up cu amplificator stereo), dupa care "Electromures" a dezvoltat-o intr-un parteneriat pe termen lung, fabricand impreuna cu firma poloneza mai multe tipuri de aparate de linie audio pentru intern, dar si pentru Polonia si export in alte tari.

   Astazi acest model de casetofon a devenit foarte rar nu doar in Romania si se mai poate gasi in stare foarte proasta, incomplet.

   Pret la aparitie pana la disparitia din fabricatie:2500 de lei, la nivelul mediu de salariu de 2800 de lei.

   Este una dintre piesele "de frunte" ale viitorului nostru muzeu al electronicii romanesti.
   Functional integral.
 *nemotoujours*
Timbrul "Electronica"
.
Transformatorul toroidal
.
.
.

.

.
Caseta pt baterii
.
Regulatorul de turatie
..



3 comentarii:

  1. ,Executia carcasei si a mecanicii erau de exceptie” cand citesti astfeol de comentarii mai ca se vad „stelele de securist” ale celui ce a scris asta. Mai sa crezi ca până si Tascam sau Nakamichi s-au inspirat de la noi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    2. Cam tendentios raspunsul.
      Ati scos propozitia din context facand comparatie cu complet alta clasa de casetofoane.
      Pe langa faptul ca ati citit cam in diagonala tragand o astfel de concluzie (la mishto) fortata:"s-au inspirat de la noi" !!!
      Atata timp cat se specifica faptul ca este DOAR ansamblat si ma refer la componentele poloneze licentiate, atata timp cat permanent se fac comparatii cu aparate MONO, adica din clasa lui si mai ales din anii 70....Eu zic sa mai si ganditi cand vorbiti.
      Mai ales ca, intradevar, mecanica era unicat al vremii.Sau,cumva, aveti sa-mi aratati vreun nakamichi sau tascam cu o astfel de claviatura????
      Daca si urmatorul comentariu este la fel de insolent si tendentios, nu-l mai public si va banez.

      Ștergere