29 aprilie 2013

076.Distrugerea Iugoslaviei - programarea lucida a unui infern ! partea III-a

Actuala Iugoslavie

Chiar daca nu v-ati facut datoria sa comentati , nu am ce face si trebuie sa continui acest studiu.
Nu de alta, dar sunt prea multe chestii interesante care cred ca merita sa le aflati.

Povestea acestui stat incercat nu s-a terminat in istoria de dupa dezintegrarea sistemului comunist si se pare ca nimeni nu a invatat mare lucru dintr-o asemenea catastrofa.

Asteptam totusi opiniile voastre.








    

Kosovo: între pretext şi deziderat



                Aceasta provincie este menţionată prima dată ca făcând parte din statul medieval Serbia. În 1346 ia naştere Imperiul Sârb iar secolele XII şi XIV au reprezentat crearea unui centru politic şi spiritual în această provincie. Bătălia de la Kosovo din 1389 a constituit o lovitură grea dată naţiunii sârbe care a pierdut provincia în favoarea otomanilor. Kosovo va face parte din Imperiul Otoman până în 1912. Albanezii au fost cei care au acceptat islamizarea acestei provincii deţinând şi diferite funcţii în cadrul administraţiei otomane şi persecutându-i pe cei de religie creştină, în majoritatea lor sârbi. O împărţire a acestei provincii s-a făcut încă din această perioadă criteriul fiind unul pur religios. Pe perioada celui de-al doilea război mondial, sârbii din Kosovo sunt supuşi atacurilor din partea albanezilor, în consecinţă peste 70.000 de familii sârbe sunt obligate să fugă din calea acestor violente. Atrocităţile comise s-au produs pe fondul idealului naţional a “Marii Albanii” formată din Kosovo, Antohia, părţi din Macedonia, Muntenegru şi Serbia cât şi nordul Greciei. Tito, ca urmare a victoriei sale din cel de-al doilea război mondial, a dat un decret în 1945 prin care li se interzicea familiilor sârbe  - ce au fost nevoite să plece din Kosovo - să se mai întoarcă, proprietăţile lor fiind date albanezilor săraci, toate acestea savarsindu-se în numele unităţii şi frăţiei iugoslave. În anii 40’ foarte mulţi albanezi din Albania s-au stabilit în Kosovo ca urmare a acestei măsuri. Orice forme de manifestare naţionalistă inclusiv criticarea măsurilor anti-sârbe, au fost suprimate aspru de către regim. Albanezii din Kosovo au avut un statut privilegiat ducând un trai mai bun decât în Albania şi având o sumedenie de servicii şi facilităţi: şcoli proprii, universităţi, posturi radio şi de televiziune etc.

                Criză economică de la sfarsitul anilor 70’ cu care s-a confruntat Iugoslavia a afectat în special minoritatea albaneză din Kosovo care din cauza unei lipse de pregătire profesională, o mare parte din aceasta a întărit rândurile şomerilor. În acest context economic deloc favorabil începutul anilor 80’ au fost marcaţi de atacuri frecvente ale albanezilor împotriva sârbilor; din nou idealul “Marii Albanii” a stat la baza acestor acţiuni, Kosovo fiind considerată ca aparţinând doar albanezilor. Constituţia din 1974 la care m-am referit la începutul subcapitolului 2.2 a contribuit într-o mare măsură la reaprinderea flacării autodeterminării în rândul minorităţilor din federaţia iugoslavă. Situaţia disperată a sârbilor cât şi scăparea de sub controlul guvernului de la Belgrad a acestei regiuni au condus în anul 1987 la vizita lui Slobodan Milošević ce deţinea funcţia de preşedinte al Partidului Comunist în acea perioadă. Apărător fervent al drepturilor sârbilor din Kosovo, declaraţia sa: “Aici nimeni nu are voie să vă bată” va deveni un stimulent puternic în ceea ce priveşte modul în care va reacţiona Serbia în vederea rezolvării acestei crize. Deşi Constituţia din 74’ este abolita, controlul efectiv al guvernului sârb nu poate fi impus şi în Kosovo: cu ajutorul Partidului Comunist din Albania sunt create structuri paralele de stat luând naştere odată cu acestea şi mişcările separatiste. O structură puternic militarizata avea să preia conducerea acestor mişcări: Armata de eliberare a Kosovo – K.L.A. în engleză. Fondul creării acestei organizaţii paramilitare era unul extremist lucru dovedit din plin în anul 1998 când peste 400 de albanezi kosovari au fost omorâţi doar pentru că se împotriveau separării de Iugoslvia; în acelaşi an S.U.A a desemnat această organizaţie drept una teroristă cu conexiuni în rândul crimei organizate. Luptătorii erau antrenaţi şi înarmaţi de către statul albanez. În acest sens putem afirma că Albania a devenit stat agressor încălcând principiile Cartei O.N.U. cu precădere articolul 2 alineatul 4 cât şi principiile fundamentate în rezoluţia Adunării Generale 2625(XXV)/1970 în special cel al abţinerii statelor de a organiza, finanţa, iniţia, incita ori tolera activităţi subversive, teroriste sau armate care ar putea interfera cu un conflict civil dintr-un alt stat. Această practică şovinista de a-ţi impune cu forţa deziderate naţionale nu a fost deloc sancţionata de către comunitatea internaţională. În anul 1998 un război civil în toată regula luase naştere: sârbii au fost supuşi unor tratamente inumane (arşi în crematorii improvizate, violuri la care erau supuse femeile) iar în tot acest timp statul iugoslav încerca să restabilească ordinea, însă totul a fost sortit eşecului. Un exod al populaţiei sârbe către alte state inclusiv Serbia nu a fost decât o reacţie firească la evenimentele în desfăşurare.

                Rezoluţia Consiliului de Securitate 1160[1] din 31 martie 1998 în baza Capitolului VII a avut drept scop găsirea unei soluţii paşnice la acest conflict. Se observă din nou faptul că gruparea K.L.A. este una teroristă, acţiunile acesteia fiind catalogate drept “acte de terorism”. Mai trebuie menţionată şi măsură luată în cadrul secţiunii operative la alineatul 8, aceea de embargou militar pe teritoriul Republicii Federale Iugoslavia- Serbia şi Muntenegru- inclusiv Kosovo. Aceeaşi masura ca in cazul Bosniei care s-a dovedit ineficienta. Nici în aceasta situatie eşecul nu s-a lăsat aşteptat! La începutul lunii aprilie luptele s-au intensificat, K.L.A. reuşind să ocupe o zonă ce se întindea până la graniţa cu statul iugoslav; armata iugoslavă cât şi poliţia au început operaţiuni de eliberare a acestor porţiuni de teritoriu. Lucrurile păreau să se îndrepte într-o anumită măsură în mai, când preşedintele Rusiei Boris Yeltsin şi cel al Iugoslaviei Slobodan Milošević au ajuns la un acord privind iniţierea unei misiuni internaţionale de observare pe teritoriul kosovar începând cu luna iunie. Din nou observăm implicarea Rusiei în ceea ce priveşte soarta statelor balcanice într-o perioadă sumbră, ruşii fiind singurii care au reuşit în mod obiectiv să detensioneze situaţia atât acum cât şi în perioada războiului din Bosnia. Toate aceste încercări paşnice de rezolvare a conflictului nu au însemnat decât o undă verde pentru trupele paramilitare albaneze care şi-au extins aria de influenţa şi în nordul provinciei. Pe 23 septembrie o nouă rezoluţie O.N.U. emisă de către Consiliul de Securitatea tot în baza capitolului VII venea să intregeasca tabloul tragic al evenimentelor în desfăşurare; rezoluţia 1199[2] face referire în mod imperativ la încetarea focului de către ambele părţi de unde rezultă faptul că rezoluţia anterioară privind embargoul impus s-a dovedit ineficienta. Totodată se mai face referire şi la evitarea “unei catastrofe umanitare iminente” prin luarea unor măsuri adecvate; interesantă este introducerea în ecuaţie a acestei certe catastrofe deşi niciuna dintre părţi nu a subliniat acest lucru ba mai mult s-ar părea că se uită sursa acestor confruntări militare care evident au lăsat urme profunde – victime cât şi refugiaţi de ambele parti- însă intensitatea acestora nu s-a datorat decât unei reţele teroriste cu legături strânse cu mafia albaneză. Trebuie subliniată pasivitatea vădită în ceea ce priveşte sancţionarea statului albanez care a contribuit într-o proporţie covârşitoare în urmarea cursului către o “criză umanitară”. În octombrie prin intermediul misiunii internaţionale din Kosovo sub egida O.S.C.E., un acord de încetare a focului a fost implementat. De la bun început acestei înţelegeri i-a lipsit un element primordial pentru a funcţiona: semnătura celor de K.L.A. Guvernul iugoslav şi-a îndeplinit obligaţia de a micşora contingentul militar şi de a se retrage din poziţiile ocupate pe când tabăra adversă a profitat de această gură de oxigen exploatând militar situaţia creată prin ocuparea punctelor strategice lăsate libere de către sârbi.

                Data de 15 ianuarie 1999 va avea o rezonanţă afectivă decisivă în privinţa turnurii pe care evenimentele o vor lua, această dată fiind asociată cu cea a “masacrului de la Račak “. În zorii acestei zile armata iugoslavă şi poliţia sarba au luat cu asalt acest sat după ce în prealabil se folosise artileria; în tot acest timp aceştia au fost asistaţi de la distanţă de către doi reprezentanţi ai misiunii O.S.C.E. din Kosovo cât şi de reprezentanţi ai presei internaţionale. Toţi au fost informaţi de către sârbi cu privire la această operaţiune. Scopul era acela de a prelua controlul care era deţinut de către trupele K.L.A. Au avut loc schimburi de focuri sporadice între sârbi şi soldaţii kosovari ce s-au refugiat în pădurea din împrejurul satului. Rezultatul: 15 morţi în rândul soldaţilor kosovari şi capturarea de armament, deci un succes. Reprezentanţii O.S.C.E. au intrat în sat după terminarea operaţiunii şi au constatat că în mare parte era abondonat iar persoanele cu care au intrat în contact deşi rănite nu le-au raportat nimic ieşit din comun. A doua zi un număr de 45 de cadavre zăceau într-o groapă din sat! 



                Coordonatorul misiunii O.S.C.E. William Walker, îndrumat de către trupele KLA care recuceriseră între timp satul în timpul nopţii, a dat vina fără a avea o dovadă concretă pe sârbi. Imediat au urmat o serie de telefoane date administraţiei americane în care denunţa “masacrul”. Însă scenariul nu este unul veridic din mai multe motive:

- Faptul ca toată lumea a fost informată legat de această operaţiune reprezintă o dovadă a faptului că sârbii nu au intenţionat nicidecum să ascundă urmele acesteia

- La faţa locului nu s-a efectuat imediat o cercetare temeinică din care să rezulte acest lucru; cartuşele care s-au găsit au fost prea puţine în comparaţie cu numărul victimelor

- Civilii rămaşi deşi cunoşteau bine locurile din sat nu au observant nimic suspect decât când au venit trupele paramilitare

- Prezenta celor din K.L.A. este una suspecta – se poate lua în considerare şi o eventuală strategie a acestora de a transforma o înfrângere în victorie; victimele operaţiunii sârbilor să fi fost mutate în acel loc şi îmbrăcate în civil.


                Consider acest episod ca fiind un pretext pentru întreaga comunitate internaţională cât şi un şantaj emoţional: civilii sunt măcelăriţi iar “noi” doar asistăm şi luăm act de acest lucru! Dacă Bosnia a avut parte de episodul Srebrenica iată că şi Kosovo are episodul Račak însă la o scară mai mică.

                În februarie 1999 secretarul general N.A.T.O. Javeir Solano deschide runda negocierilor între cele două tabere beligerante acestea desfăşurându-se în Franţa la Château de Rambouillet. Menţionez că discuţiile s-au purtat sub spectrul avertismentului legat de începerea bombardementelor împotriva Serbiei de către Alianţa în cazul unui eventual eşec; într-un cuvânt ultima şansă data statului iugoslav. În timpul acestor tratative două opinii divergente în ceea ce priveşte abordarea situaţiei au luat naştere: americanii au fost mai tranşanţi – în cazul nesemnării acordului de către sârbi şi al semnării de către albanezi, singura soluţie era cea a folosirii forţei. De cealaltă parte poziţia Europei reprezentată de către Marea Britanie era aceea a ajungerii la un acord de voinţe, consens. Aspectele politice ale acestui acord erau pe placul sârbilor în principal dorindu-se o extindere a autonomiei provinciei Kosovo, însă în niciun caz independenţa acesteia. Un lucru nu putea fi acceptat: prezenţa temporară a trupelor N.A.T.O. pentru instaurarea păcii în zonă; acest scenariu
semăna cu unul al unor trupe de ocupaţie sub mandat internaţional! Dacă studiem conţinutul acestui acord[3] ne putem forma o opinie mai detaliată în ce priveşte modul în care erau percepuţi sârbii. Anexa B alineatul 8 pagina 44 stipulează:” personalul N.A.T.O. împreună cu vehiculele, navele, avioanele şi echipamentele asociat acesteia, se vor bucura de o trecere liberă şi nerestricţionata cât şi de un acces liber pe teritoriul Iugoslaviei inclusiv spaţiul aerian şi marea teritoriala aferente acesteia”. Oare această condiţie dacă ar fi fost impusă celulilalt partener de discuţii, reacţia ar fi fost una de conformare? Suveranitatea statală este încălcată în mod grosolan iar aceasta violare a unui principiu internaţional fundamental mă face să am dubii în ceea ce priveşte adevăratele intenţii ale comunităţii internaţionale în privinţa viitorului republicii iugoslave. Capitolul 8 articolul 1 alineatul 3 pagina 46 aruncă o “momeală” periculoasă ce pune în pericol integritatea teritorială: “la trei ani după intrarea în vigoarea a acestui Acord, o întâlnire la nivel internaţional va avea loc, în cadrul careia să se determine mecanismul în vederea unei rezolvări finale legată de Kosovo, având la baza voinţa populară, opiniile relevante ale autorităţilor...” Stabilirea unui termen fix din moment ce situaţia supusă analizei este una extrem de complexă mi se pare o încercare de grăbire a procesului astfel rezultatul fiind unul deloc convenabil. Incertitudinea ce planează asupra soluţiei este tot un factor care a influenţat atitudinea sârbilor: dacă albanezii din Kosovo ar fi vrut independenţă iar autorităţile din acel teritoriu ar fi susţinut cauza, atunci conflictul ar fi fost închis? Criteriile sunt pur subiective şi nu au relevanta nici juridică şi nici diplomatică.

                Refuzul, justificat de altfel, a fost categoric. Albanezii accepta! Scenariul americanilor este înfăptuit. Urmarea nu putea decât să fie una singură iar această poză este una extrem de sugestivă:




                De la stânga la dreapta: Hashim Thaci – liderul grupării teroriste KLA, Bernard Kouchner –reprezentantul O.N.U. în Kosovo, Mike Jackson – comandantul trupelor K.F.O.R. sub mandat O.N.U., Agim Ceku – soldat KLA şi Wesley Clark – comandant N.A.T.O.

                Belgradul a reprezentat o ţintă demult râvnita. Centrul vital al regimului lui Milošević trebuia redus la tăcere odată pentru totdeauna. Aproape patru luni (24 martie-11 iunie) de bombardamente intense pe tot teritoriul Republicii Iugoslave inclusiv Kosovo. Clipe de haos şi de teroare în rândul populaţiei civile au avut loc, lucru absolut normal din moment ce Alianţa Nord-Atlantica împreună cu S.U.A. au dezlănţuit întreaga lor putere militară.

Atât noaptea


  Cât şi ziua

  [6]



                Curmând vieţi şi născând suferinţa[7] - principiul conform căruia la violenţă răspunzi cu violenţă a fost ridicat la rang de soluţie la un nivel internaţional. “Raportul Kosovo” din anul 2000[8] întocmit de către Comisia Internaţională Independenta privind Kosovo oferă o descriere a acestei campanii militare; tot ceea ce voi relata în continuare se regăseşte în partea introductivă a raportului în care se realizează un rezumat cât şi în partea a 3 –a, începând cu pagina 30. Încă de la început, Comisia a constatat faptul că, intervenţia militară orchestrată de N.A.T.O. a fost ilegală dar justificată; ilegală deoarece nu a avut acordul Consiliului de Securitate O.N.U. conform articolului 53 alin. 1("Consiliul de Securitate va folosi, dacă este cazul, asemenea acorduri sau organisme regionale pentru aplicarea acţiunilor de constrângere sub autoritatea sa. Nici o acţiune de constrângere nu va fi însa întreprinsa, în temeiul acestor acorduri regionale sau de către organismele regionale, fără autorizaţia Consiliului de Securitate; sunt exceptate măsurile împotriva oricărui Stat inamic, în sensul definiţiei paragrafului 2 din Articolul de faţă, prevăzute în Articilul 107 sau în acordurile regionale, îndreptate împotriva reluării unei politici agresive de către un asemenea Stat, până când se va putea încredinţa Organizaţiei, la cererea guvernelor interesate, sarcina de a preîntâmpina orice nouă agresiune din partea unui asemenea Stat.") şi justificată pentru că toate căile diplomatice au fost epuizate iar efectul a fost acela de a elibera majortitatea populaţiei din Kosovo dintr-o perioadă lungă de opresiuni sub regimul de la Belgrad. În raport sunt identificate două greşeli comise de către Alianţa în ceea ce priveşte planificarea operaţiunii:

- Campania a fost concepută pentru a dura doar câteva zile însă durata a fost cu mult mai mare – 78 de zile- fapt ce a luat prin surprindere guvernele ţărilor memebre

- N.A.T.O. a presupus în mod eronat că aceasta campanie nu va duce la o escaladare a conflictului în prinvinta expulzărilor şi tratamentului aplicat albanezilor kosovari

                Acurateţea bombardamentelor a fost una îndoielnică cauzată de altitutinea relativ mare la care trebuiau să zboare avioanele pentru a evita sistemul defensiv aerian al sârbilor care era unul extrem de eficient; o distincţie clară între obiectivele militare reale şi cele artificial create pentru a induce în eroare, nu s-a putut realiza. Armata iugoslavă şi-a continuat atacurile împotriva trupelor KLA iar expulzările şi violentele comise împotriva albanezilor nu au putut fi stopate. În aprilie, N.A.T.O. şi-a schimbat tactica şi a început atacurile asupra infrastructurii – poduri, autostrăzi, fabric etc. - De-aici rezultând şi numărul de 500 de victime în rândul civililor sârbi; nici albanezii nu au fost cruţaţi într-un incident în care şi-au pierdut viaţa 80 dintre aceştia: tragedia de la Koriša s-a produs din cauza confuziei pe care pilotul unui avion aliat a făcut-o în privinta unui convoi de refugiaţi, presupunând că era unul militar sârbesc:



                Comisia scoate în evidenţă folosirea de către Alianţă şi americanii a unor tipuri de arme şi muniţii interzise de comunitatea internaţională prin Convenţiile de la Geneva: bombele cu fragmentaţie – fragmentele se desprind în momentul exploziei şi pot vătăma pe oricine se afla în raza acestora, muniţie cu conţinut mare de uranie – rachete şi proiectile care străpung blindajul vehiculelor militare. Moştenirea lăsată este una resemtita şi în prezent, lucru evidentiat şi în acest reportaj al televiziunii ruseşti RT[9]. Concluzia comisiei prezintă realitatea necosmetizata: războiul dus de către N.A.T.O nu a fost nici un succes însă nici un eşec, a fost amândouă! Poporul sârb a fost cel care a avut cel mai mult de suferit! Kosovo a fost pierdut! 


                Implicarea Alianţei a căpătat certitudine încă din ianuarie 1999 când a fost emisă o declaraţie de presă[10]. Încă de la începutul acesteia se face referire la rezoluţia 1199 a Consiliului de Securitate; criza din Kosovo reprezenta o “ameninţare la adresa păcii şi securităţii din regiune” iar în acest sens strategia este aceea de a “opri violentele şi de a acorda sprijin negocierilor în aşa fel încât să se evite o catastrofă umanitară”. S-ar părea că acea criză “iminenta” ce se regăsea în rezoluţia 1199 încă nu se produsese de vreme ce scopul organizaţiei N.A.T.O. era de a o evita. Tot în declaraţie se mai specifică şi faptul că în cazul unui eşec diplomatic, Alianţa “este dispusă să ia oricare din măsurile necesare privind cele două părţi şi îndeplinirea de către acestea a îndatoririlor şi rigorilor internaţionale”. Asemenarea expresiei folosite cu cea prezenta în rezoluţiile ce autorizează folosirea forţei de către statele membre O.N.U. este izbitoare; prin această declaraţie se conturează politica alianţei în rezolvarea conflictului iar întreaga comunitate internaţională cunoştea ce avea să urmeze. Consider că indiferent dacă sârbii ar fi acceptat Planul de Pace Rambouillet, bombardamentele tot ar fi avut loc pentru că scopul nu a fost unul nicidecum “umanitar” ci politic vizat fiind regimul de la Belgrad. Mai intrigant în toată această ecuaţie este cum o organizaţie a cărei esenţa şi scop este unul pur defensiv poate recurge la atacul unui alt stat fără nicio calitate în această organizaţie, sărind în sprijinul unei provincii –nici măcar stat- evidend nici ea nefăcând parte din această structură. Răspunsul ni-l oferă noul concept strategic N.A.T.O. aprobat de şefii guvernelor statelor membre în aprilie 1999[11]. În această perioadă operaţiunea era în plină desfăşurare! Noul concept lărgeşte rolul acestei organizaţii incluzând gestionarea de crize cât şi prevenirea de conflicte prin parteneriate cu statele din zona Euro-Atlantica. Rolul pur defensiv este redefinit, N.A.T.O. “contribuind la pacea şi securitatea din zona Euro-Atlantica” – partea a 3 –a din document. O schimbare radicală ce s-a realizat în principal dintr-un simplu motiv: o încălcare flagrantă a voinţei iniţiale a statelor din Alianţa s-ar fi realizat într-un mod grosolan prin recurgerea la forţa împotriva Iugoslaviei! Kosovo este menţionat în mod direct în acest document[12] elaborat în urma summit-ului N.A.T.O de la Washington din 24 aprilie acelaşi an, în care s-a încercat justificarea operaţiunii:” continuarea crizei atât in cât şi din jurul Kosovo ameninţa să creeze instabilitate în regiunile de dincolo de Republică Federală Iugoslava. Potenţialul creării unei instabilităţi extinse semnalează necesitatea unei abordări exhaustive pentru stabilizarea situaţiei regionale din S-E Europei. Recunoaştem şi în acelaşi timp accentuam importanţă crucială a creării unei regiuni europene de S-E lipsită de violenţă şi instabilitate”. Numai că acest deziderat a fost desconsiderat în ceea ce priveşte mijloacele folosite iar rezultatul operaţiunii s-a întors împotriva iniţiatorilor: albanezii au fost şi mai mult opresaţi şi supuşi tratamentelor violente – lucru de altfel previzibil- criza de refugiaţi din Macedonia luând naştere. Exodul albanezilor din Kosovo către graniţele cu statul macedonean a reprezentat un moment dificil dar unul propice pentru formularea de noi acuzaţii la adresa guvernului sârb.

                Totusia reacţia Alianţei şi hotărârea luată în privinţa Iugoslaviei nu a fost nicidecum unanim acceptată de către statele membre, din acest punct din vedere cel mai vehement dovedindu-se a fi statul grec. Consiliul de Securitate a cunoscut la rândul său dezbateri atât în favoarea cât şi în contra măsurii luate. Cei care s-au opus au susţinut că acţiunea întreprinsă de către N.A.T.O. a reprezentat o violare clară a Cartei O.N.U. punând accent pe interzicerea în termeni absoluţi a folosirii forţei de către state cuprinsă în articolul 2 alineatul 4, rolul primordial al Consiliului de Securitatea în menţinerea păcii şi securităţii internaţionale în lumina articolului 24 şi totodată pe nececesitatea autorizării de către Consiliul de Securitate în baza capitolului VII în detrimentul unei acţiuni unilaterale. Unele state membre au afirmat faptul că N.A.T.O. reprezintă o organizaţie regional în temeiul Capitolului VII şi deci limitată de cerinţa din articolul 53 conform căreia orice acţiune în forţă trebuie autorizată de către Consiliul de Securitate[13]. Consiliul de Securitate s-a reunit de urgenţă la scurt timp după începerea bombardamentelor[14]. Discuţiile au fost dimetral opuse fiind născute dintr-o situaţie nemaintalnita; poziţia Rusiei în Consiliu a fost una fermă şi tăioasă: riscul operaţiunii aliate nu va fi doar la adresa provinciei Kosovo şi Iugoslaviei ci a securităţii întregii zone balcanice. Sustinurile celorlalte state în privinţa împiedicării unei catastrofe umanitare în zona nu sunt viabile şi nu au nicio bază legală, în acelaşi timp, intervenţia unilaterală constituie prin ea însăşi posibilitatea creării unei catastrofe umanitare. De cealaltă parte, S.U.A. a considerat că N.A.T.O. a acţionat pentru a preîntâmpina o catastrofă umanitară şi totodată pentru a împiedica noi agresiuni în Kosovo; în acest sens, Marea Britanie –prima care a pus bazele conceptului intervenţiei umanitare vezi subcapitolul 1.3 - a oferit un argument juridic susţinând că acţiunea militară este una legală şi justificată ca fiind o măsură excepţională în privinţa evitării catastrofei umanitare fiind doar direcţionată în acest scop.

                La cea de-a doua întrunire a Consiliului de Securitate[15] ce a avut drept scop votarea unei rezoluţii care să condamne folosirea forţei de către N.A.T.O. statele nu au reuşit să sustina o poziţie comună, astfel rezoluţia nu a fost adoptată. Aceasta afirma că folosirea forţei in mod unilateral de către Alianţa constituie o încălcare a articolui 2 alineatul 4, a articolui 24 şi articolui 53. Cei care au vorbit împotriva acţiunii militare (Cuba, India, Rusia, China, Ucraina şi Belarus) au fost foarte clari în privinţa încălcării Cartei, în timp ce statele care au îmbrăţişat ideea intervenţiei militare au pus accent pe actele violente ce continuau în mod nestingherit împotriva minorităţii albaneze. Cei din urmă au făcut referire la rezoluţiile anterioare ale Consiliului de Securitate în baza Capitolui VII care cereau statului iugoslav să pună capăt acţiunilor sale. În ciuda faptului că rezoluţiile nu autorizau în mod expres folosirea forţei de către statele membre N.A.T.O., unele dintre acestea au argumentat că într-o oarecare măsură au justificat intervenţia Alianţei. Franta a susţinut că au fost adoptate doua rezoluţii; în rezoluţia 1199 Consiliul a reafirmat ca deteriorarea situaţiei din Kosovo constituie o ameninţare la adresa păcii şi securităţii din regiune. A urmat rezoluţia 1203 în care s-a cerut ca înţelegerile dintre Iugoslavia, O.S.C.E. şi N.A.T.O. să fie implementate şi cum statul iugoslav nu a făcut acest lucru, răspunsul militar s-a produs din această cauză. Olanda a fost şi ea de acord cu aceste susţineri spunând că situaţia de faţă este una complexă şi deci nu se poate trage concluzia că este vorba strict de o folosire a forţei în mod unilateral. Slovenia – fosta republică iugoslava - a adoptat o poziţie similară adăugând că responsabilitatea Consiliul de Securitate în domeniul folosirii forţei este una principala însă nu exclusivă, N.A.T.O. fiind îndreptăţită să acţioneze. S.U.A. nu a încercat să fundamenteze juridic poziţia sa, rezumându-se să spună doar că acţiunile Alianţei au fost pe deplin justificate şi necesare pentru a stopa violentele şi a preveni o deteriorare şi mai accentuata a păcii şi securităţii din regiune[16].

                Intervenţia umanitară este cea care răzbate cu precădere din poziţiile ţărilor în ceea ce priveşte criza din Kosovo. Aspectul este unul nou şi nesupus unei reglementări juridice stricte tocmai de aceea, pentru a înţelege mai bine acest concept, trebuie să facem apel la doctrina legată de acest domeniu. Autorul Bruno Simma în lucrarea sa intitulata “NATO, the UN and the Use of Force: Legal Ascpect” (1999) face acest demers; în opinia sa, dacă Consiliul de Securitate determina că au loc violări grosolane ale drepturilor omului într-o ţară, ce constituie o ameninţare la adresa păcii şi apoi face apel sau autorizează o acţiune în forţă pentru a pune capăt acestora, atunci o intervenţie umanitară prin mijloace militare este permisă. În absenţa unei autorizaţii, coerciţia militară având drept scop determinarea statului respectiv să respecte acele drepturi fundamentale reprezintă o încălcare a articolui 2 alineatul 4 din Cartă; aşadar atât doctrina cât şi statele care s-au opus intervenţiei au ajuns la aceeaşi concluzie firească. În aceeaşi ordine de idei autorul mai afirmă şi faptul că atât timp cât violentele nu se răspândesc şi dincolo de graniţe încât să conducă la un atac armat împotriva altor state, invocarea articolui 51 – dreptul inerent la autoapărare al fiecărui stat – nu se poate invoca. Rezumând, orice explicaţie sau justificare politică, etnica, umanitara etc. nu poate înlătura anumite forme legale ce trebuie îndeplinite prin simplu fapt că ele sunt rezultatul voinţei statelor, voinţa care primează şi fundamentează dreptul internaţional însuşi. De remarcat că de-alungul timpului câteva puncte comune caracteristice acestui tip de intervenţie s-au cristalizat, sursa fiind doctrina însăşi:


1.       Folosirea forţei militare – această dimensiune este dată de faptul că în majoritatea cazurilor statul împotriva căruia se intervine este sursa violărilor drepturilor deci această abordare este una necesară

2.       Absenţa permisiunii statului supus intervenţiei – acest element face distincţia dintre misiunile de menţinere a păcii şi în acelaşi timp face referinţă la subiectul principal, statul, care nu va fi de acord niciodată cu o asemenea formă de sancţiune.

3.        Scopul este protejarea celor de alta naţionalitate – deşi se pot realiza operaţiuni şi pentru apărarea conaţionalilor aceasta măsură are drept fundament dreptul inerent la autoapărare, intervenţia umanitară fiind posibilă doar pentru primul caz.

4.       Mijlocirea intervenţiei – intervenţia statelor pe cont propriu (“self-help”) însă aceasta măsură este una criticabila deoarece se urmăreşte ca această acţiune să se desfăşoare de preferat sub mandat O.N.U.

                Aceste elemente sunt îndeplinite în cazul nostru, astfel ca doctrinar vorbind statele au reacţionat în lumina acestora. Conceptul în sine este unul controversat şi care a suferit multe schimbări în funcţie de perioada istorică. În timpul Războiului Rece intervenţii umanitare – India în Pakistanul de Est actual Banglades, Tanzania în Uganda – au avut loc chiar şi fără acordul Consiliui adesea acestea având valente mai mult politice şi de demarcare a zonelor de influenţă. Odată cu sfârşitul Războiului Rece ideea de intervenţie multilaterala a luat locul celei unilaterale evidandu-se astfel abuzuri din partea anumitor state mai puternice; multilatersimul devine o garanţie în ceea ce priveşte legitimitatea acţiunii. Cazurile în care se aplică acest tip de intervenţie sunt adesea asociate cu cele în care au loc încălcări grave ale drepturilor omului cât şi când avem de-a face cu o ameninţare la adresa păcii şi securităţii. Totuşi intervenţia umanitară nu reprezintă prin ea însăşi o doctrină şi nici nu are statut de normă internaţională după care politicile statelor să fie formate; aceasta reticentă de instituţionalizare este cauzată atât de o temere a statelor de a nu fi subjugate influenţelor polilor de putere la nivel internaţional sub acest pretext cât şi a faptului că, în cazul unei intervenţii autorizate, O.N.U. nu dispune de efective militare proprii deci iniţierea operaţiunii este lăsată la latitudinea unui grup de state influente.

                Anul 2001 a fost unul radical în privinţa celor expuse anterior: guvernul canadian pune bazele “Comisiei Internaţionale privind Intervenţia şi Suveranitatea Statală” (Internaţional Commission on Intervention and State Sovereignty) care într-un final întocmeşte raportul întitulat “The responsibility to protect[17]. Optica se schimba iar dreptul de a interveni este convertit în responsabilitatea fiecărui stat de a preveni atrocităţile comise de către state prin diferite mijloace economice, diplomatice,  urmând ca folosirea forţei să fie mijlocul folosit în cazul epuizării primelor. Raportul se axează pe prevenirea următoarelor tipuri de crime internaţionale: genocid, crime de război, crime împotriva păcii şi purificare etnică; aceasta limitare a fost supusă criticilor din partea statelor tocmai din cauza restrângerii impuse. Principiile de bază ale responsabilităţii de a proteja sunt următoarele:

- Suveranitatea statala implica obligaţia fiecărui stat în parte de a-şi proteja proprii cetăţeni

- Cand populaţia unui stat suferă abuzuri iar statul nu poate ori nu vrea să le pună capăt ori să le respingă, principiul non-interventiei cedează în faţa celui a resposabilitatii internaţionale de a proteja

                Controversele privind uniletarismul sau multilateralismul intervenţiei umanitare dispar iar locul acestora este luat de principiul suveranităţii care în situaţii excepţionale şi de strictă interpretare poate fi ştirbit doar în scopuri sociale de protecţie. Responsabilitatea folosirii forţei în ultimă instanţă revine tot Consiliului de Securitate în baza capitolui VII iar pe lângă această responsabilitate de a reacţiona, statelor le revine resposabilitatea de reconstrucţie post-conflict. Un punct negativ al acestui raport şi care cu siguranţă va fi luat în considerare de către state este forţa juridică: nu este o lege internaţională ci o normă fundamentată pe dreptul internaţional menită să creeze un cadru în care să fie puse în aplicare mijloacele de rezolvare a unui conflict menţionate anterior. Prin rezoluţia 1674[18]din 28 aprilie 2006,  O.N.U. a îmbrăţişat principiile inserate în raport; o cooperare strânsă între aceasta şi celelalte organizaţii regionale în ceea ce priveşte izbucnirea de noi conflicte a fost cimentata. În acelaşi timp au fost evocaţi cei patru piloni care stau la baza sistemului naţiunilor unite: pacea, securitatea, progesul la nivel internaţional cât şi drepturile omului. Tot în cadrul acestei rezoluţii, organizaţia şi-a exprimat deplinul regret cauzat de suferinţa civililor din cadrul conflictelor, ei fiind cei mai expuşi abuzurilor din partea statelor; o protecţie sporită li s-a acordat în special acestora. Din nefericire această reacţie este una întârziată ce nu va putea şterge ruşinea rezultată dintr-o pasivitate inexplicabilă a întregii comunităţi exact în momentele cruciale; demersul ulterior creează impresia unei atitudini spăsite prin care se încearcă acordarea unei eventuale clemente, lucru lipsit de orice consistenta morală. 


                Revenind la conflictul din Kosovo ce a tărăgănat atâta timp, acesta a luat sfârşit prin rezoluţia 1244[19]. Soluţia a fost evident politica astfel ambele părţi au acceptat să înceteze ostilităţile şi să accepte tutela comunităţii internaţionale în această provincie prin diferite misiuni de menţinere a păcii şi reconstrucţie post-conflict. Un lucru notabil ce rezultă din conţinutul acestei rezoluţii este acela că integritatea iugoslaviei nu este nicidecum afectată, Kosovo rămânând în cadrul republicii însă se bucura de o autonomie sporită – articolul 10 secţiunea operativă. Singurii care şi-au îndeplinit obligaţiile au fost cei din tabăra iugoslava (personalul militar a fost retras) însă albanezii au continuat atacurile, KLA redenumindu-se, însă acţiunile sale rămânând aceleaşi caracterizate prin metode teroriste, răspândindu-se de altfel şi în F.Y.R.O.M.

                Iugoslavia a încercat să-şi găsească dreptatea apelând la Curtea Internaţională de Justiţie intentând o acţiune împotriva a 10 state membre N.A.T.O. inclusiv S.U.A.: Marea Britanie, Spania, Italia, Olanda, Germania, Canada, Portugalia, Franţa şi Belgia. Acuzaţiile aduse au fost acelea ca fiecare dintre state au încălcat obligaţia de a nu folosi forţa prin faptul că au participat la operaţiunea Alianţei şi obligaţia de neamestec în drepturile interne ale unui stat prin antrenarea teroriştilor ce făceau parte din KLA. Argumentul privind operaţiunea militară N.A.T.O. s-a constituit din două raţionamente: primul este acela că nu există în dreptul internaţional niciun drept la intervenţie umanitară iar al doilea, chiar dacă ar fi, mijloacele folosite – bombardamentele - nu constituie intervenţie umanitară. În elaborarea primului raţionament, Iugoslavia a arătat că interdicţia din articolul 2 alineatul 4 este una absolută iar intervenţia pentru anumite motive speciale nu este valabilă prin faptul că există sintagma “împotriva integrităţii teritoriale sau independenţei politice a vreunui stat” aceasta formulare, in opinia statelor, permitand folosirea fortei indreptata catre alte obiective decat integritatea si independenta politica. Practica statelor legată de această normă internaţională nu a fost denaturată, dovada că niciun stat membru nu a putut aduce dovezi substanţiale din care să reiasă contrariul. Legat de cel de-al doilea raţionament, Iugoslavia a afirmat că nu existat un scop umanitar veritabil şi în plus modalitatea folosită nu poate califica această operaţiune ca fiind o intervenţie umanitară; ţintele acestei campanii cât şi regiunea geografică extinsă care a fost vizata indica alte scopuri decât umanitare. Protejarea unei minorităţi dintr-o regiune a expus celelalte comunităţi de pe întreg teritoriu iugoslav unor bombardamente intensive. Totodată ameninţările exercitate de către N.A.T.O. cu luni înaintea începerea operaţiunii a însemnat că rezultatul acestora era unul previzibil iar obţinerea unei autorizari din partea Consiliului nu a fost niciodată luată în calcul. Personal, aceste argument mi se par de bun-simţ şi logice, ele având un substrata atat juridic cât şi politic ceea ce ne facea să credem că într-un final se va face lumină şi în acest caz iar dreptatea mult râvnita nu va întârzia să apară. În apărare, statele s-au rezumat să descrie atrocităţile comise împotriva albanezilor singurul stat care a încercat să ofere o explicaţie juridică a fost Belgia care a arătat că intervenţia a avut la baza autorizarea implicită a Consiliului de Securitate; a fost necesar să se intervină pentru a se preîntâmpina o catastrofă umanitară şi pentru protejarea drepturilor fundamentale ale omului care constituie norme de ius cogens. Consider că trebuie făcută diferenta în acest sens între “tacit” şi “implicit”! Argumentul forte sta în baza rezoluţiilor anterioare care exact asta exprimau catalogând situaţia din Kosovo drept un pericol la adresa păcii şi securităţii. Acest fapt ne conduce cu gândul că, deşi nu a fost expres cerută, intervenţia s-a produs prin simplul fapt că folosirea forţei nu a fost scoasă din ecuaţie – nicio rezoluţie nu excludea posibilitatea- iar această ameninţare reprezintă o undă verde voalată în privinţa folosirii forţei; această deducţie nu are, în mod evident, niciun caracter juridic şi este menită să creeze noi precedente periculoase. O raportare la situaţie actuală ar fi următoarea: situaţia din Siria are aceleaşi ingredinte pentru o aşa-zisă intervenţie umanitară însă nimeni nu este dispus să întreprindă nicio acţiune; drepturile fundamentale sunt incalcate – dreptul la viaţă cu precadere- prin bombardarea zonelor civile, numărul refugiaţi constituie o problemă pentru statele vecine – Turcia, Iordania- iar situaţie reprezintă un percicol în privinţa păcii din zonă. Explicaţiile oferite în cazul Iugoslaviei nu fac altceva decât să alimenteze şi mai mult tensiunile inerente unui asemenea conflict lucru ce s-a dovedit în următorii ani post-conflict. Belgia a mai invocat şi inexistenţa unei rezoluţii O.N.U. care să condamne măsurile luate de Alianţă însă este de notorietate că votul are în 90% dintre cazuri afinităţi şi interese politice. Curtea a ales un răspuns diplomatic pe placul tuturor, însă unul menit să uniformeze tratamentul aplicat sârbilor: curtea s-a declarat “îngrijorată” în ceea ce priveşte evenimentele petrecute amintind de pierderile de vieţi omeneşti şi materiale afirman ca toate părţile acestui proces trebuie să aibă în considerare legea internaţională, Carta O.N.U. cât şi dreptul umanitar. Iată cum statul, poporul iugoslav a fost făcut “şah-mat” într-un mod subtil şi cu o precizie chirurgicală. Ce s-a vrut s-a obţinut: colonizarea balcanică cu pieţe libere, principii vestice şi lucrul cel mai de preţ “protecţia drepturilor omului”!

                Sfârşitul scenariului: Bosnia Herţegovina încearcă să iasă din sărăcie din cauza standardelor impuse de Uniunea Europeană, Kosovo s-a dezvoltat într-o manieră uimitoare încât în 2008 a devenit chiar stat iar Iugoslavia nu mai există decât în inimi şi suflete!


URMARITI MAI DEPARTE PENTRU A CITI CONCLUZIILE ACESTUI STUDIU,CONCLUZII CE VOR APARE CURAND.








[1] http://www.un.org/peace/kosovo/98sc1160.htm 

[2] http://www.un.org/peace/kosovo/98sc1199.htm 

[3] http://smsjm.vse.cz/wp-content/uploads/2008/10/sp30.pdf

[4] Sursa http://blog.balder.org/billeder-blog/Hashim-Thaci-Bernard-Kouchner-Mike-Jackson-Kfor-Agim-Ceku-Uck-Wesley-Clark-October-1999-320.jpg

[5] http://libcom.org/files/images/history/CK_building_on_fire_1999%5B1%5D.jpg

[6] http://www.commondreams.org/headlines02/images/0504-02.jpg


[8] http://sitemaker.umich.edu/drwcasebook/files/the_kosovo_report_and_update.pdf

[9] http://www.youtube.com/watch?v=DpF7RCpEI8U

[10] http://www.nato.int/docu/pr/1999/p99-012e.htm

[11] http://www.nato.int/cps/en/natolive/official_texts_27433.htm

[12] http://www.nato.int/docu/pr/1999/p99-064e.htm

[13] Christine Gray , “International law and the use of force  - second edition”, Oxford University Press   Capitolul 2 pagina39

[14]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/55/United_Nations_Security_Council_Meeting_3988_1010.3370v1.pdf


[16] Christine Gray , “International law and the use of force  - second edition”, Oxford University Press   Capitolul 2 pagina 40 -41

[17] http://responsibilitytoprotect.org/ICISS%20Report.pdf

[18] http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=S/RES/1674%282006%29



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu