08 august 2013

185.Povestea unui Rai decazut - despre Herculane asa cum nu stiti

Nu s-o fi saturat saracul de cata bataie de joc a vazut?
    Ma rog de mult timp de Danaban sa scrie despre Herculane asa cum il stie ea, fiind din zona si vazandu-l inca de cand era in floare si fala statiunilor romanesti de tratament, dar si a lumii, fiind una dintre cele mai frumoase, eficiente si tamaduitoare dintre localitatile de acest gen de pe mapamond, o mina de aur pentru sanatate si tinerete vesnica.
    Eu il cunosteam de la bunica mea care aproape in fiecare an mergea acolo la tratament si-mi aducea povesti noi despre locuri si oameni dar si depre ce minuni faceau apele si tratamentele de acolo, astfel incat ajunsesem sa-l percep ca pe un loc magic, de poveste.
    Totusi nu am ajuns pana acum 4 ani cand intrunul din tururile prin tara l-am inclus impreuna cu valea Cernei,Orsova,Oravita si Baia de Arama, dorind sa vad si Dunarea la cazane.
    Am fost ingrozit si demoralizat ajungand in statiunea-minune din povestile copilariei.
    Am avut senzatia ca Apocalipsa picase peste Rai...



                                 DATI PAGINA si cititi povestea surprinzatoare scrisa de Danaban:

- nemotoujours -

- Ţi-am povestit că am fost pe Marele Zid Chinezesc ?

   Am zâmbit îngăduitoare. Da, în ultimii 15 ani îmi spusese întâmplarea cu zidul de fiecare dată când ne întâlneam, de negeie, la Sântămăria Mare. Ochii îi sclipeau ca unui beţiv ajuns în stadiul de „viaţa e frumoasă... vă iubesc, băh, pe toţi!” Uneori amintirile frumoase au efectul ăsta asupra oamenilor al căror prezent a devenit un loc fără fund în care nu se mai întâmplă nimic.

   Unchiu’ Pavel a fost om mare la judeţ prin anii ’90, ăl mai mare peste privatizatori, a vândut spuma averilor deţinute de Stat în colţul ăsta de ţară. Din toţi anii lui de glorie s-a ales cu amintirile. Îşi mâncă pensia de boală în acelaşi apartament pe care l-a primit „cu repartiţie” de la combinatul siderurgic în anii în care era doar un tânăr inginer metalurg şi pe care a reuşit să-l cumpere după revoluţie cu banii primiţi de mătuşa Floarea, mama lui, pe-un pământ vândut „americanilor”.

  - Chinezii erau decişi să cumpere Herculanele, aveau planuri măreţe să facă o bază de
tratament în care să îmbine tehnicile lor de medicină tradiţională cu medicina modernă. Vroiau să vândă tinereţea fără bătrâneţe oamenilor cu bani din Occident şi marilor capi comunişti din China şi Băile Herculane părea locul ideal, izvoare termale, istorie, peisaje frumoase, aer pur, o bază materială bunicică, plus avantajul că era situat la jumătatea distanţei dintre cele două lumi. Ne-au invitat la ei, să vedem pe viu de ce-s în stare... Am trăit în Rai o săptămână...

   Zâmbeşte pierdut. Ştiu că va ajunge imediat şi pe Marele Zid, dar istoria asta care trebuia să se întâmple la doi paşi de noi şi nu s-a întâmplat mă fascinează mai mult.
   - Ce s-a întâmplat cu chinezii, unchiule? De ce au renunţat? Şi de unde-a răsărit Armaş ?
Privirea i s-a înnegurat dintr-o dată. Am atins o zonă care doare. Se scutură de amintirea asta, vrea să scape... Regret că l-am scoborât de pe marele lui zid, dar nu pot să nu mă gândesc că oamenii ăştia puşi să facă istorie vor duce cu ei în mormânt atâtea amintiri importante, refuzându-ne dreptul de a ştii de ce am ajuns unde-am ajuns.
   - Practic, i-aţi vândut nevrednicului de Armaş nu doar zeci de hoteluri şi baze de tratament, i-
aţi vândut două mii de ani de istorie, o mie de suflete care roboteau direct în acele hoteluri şi viitorul altor zeci de mii care depind de acel loc...
.......
   Despre Băile Herculane găsiţi câte-n lună şi-n stele pe internet. N-o să vă împui şi eu capul despre legenda lui Hercule, despre cea mai frumoasă gară din România altor ani, la origini - pavilion de vânătoare a împărătesei Sisi, despre băile romane construite imediat după cucerirea Daciei, funcţionale aproape două mii de ani, despre clădirile pline de farmec ridicate de austro-ungari, aici şi la Karlovy Vary, aproape la indigo, despre pavilionul din parc în care cânta fanfara în fiecare seară în vremea copilăriei mele şi nici despre hotelul Roman, emblema staţiunii din anii ’80, unde recepţionerele cunoşteau minim 5 limbi străine şi cazau şefi de stat şi de guverne veniţi din lumea întreagă să-şi caute tinereţea fără bătrâneţe… Totul e o ruină acum. 
  Aş putea să vă povestesc despre Rucsandra, soţia lui Emil Hurezeanu, care a urcat în topul celor mai bogate românce după ce a-nceput să fabrice dermocosmetice în Franţa, cu apă de la Herculane. Tinereţea fără bătrâneţe a acestor locuri se vinde scump în toată lumea sub marca Ivatherm.

  Locul n-a murit, focul din pântecele lui e viu, apa izvorăşte la fel de fierbinte şi de vindecătoare ca şi acum două milenii, căldura e şi-n oameni. Printre fantomele trecutului au răsărit pensiuni cochete, comune, după moda zilelor noastre, suficient de confortabile. 

  N-aş şti cu ce să vă ademenesc să alegeţi Băile Herculane în locul altei staţiuni în vogă din România. Poate cu o promenadă în amurg, când soarele îşi face culcuş dincolo de stâncile Domogledului. Cu puţin noroc, puteţi simţi cum trece împărăteasa Sisi pe lângă voi, ca o boare, sau veţi simţi dalele din centrul vechi vibrând sub carul vreunui general roman, grăbit să-şi înmoaie la “7 izvoare” oasele obosite de războaie… 
- Danaban -


  Este o noutate ptr.mine ceea ce a povestit ea acum, cred ca eu daca aveam o asemenea ruda o omoram de mult...
  De ce?
  Pentru ca intradevar, asa cum am scris mai sus, Herculane este un loc, o statiune, o zona, pentru care alte tari, alte popoare s-ar omora in razboaie nebunesti ca sa o aiba, sa o exploateze.
  HERCULANE ESTE UN ADEVARAT MUZEU IN AER LIBER DE CARE NEMERNICII NUMITI DE NOI ISI BAT JOC!
  Istorie, monumente, peisaj, natura fermecatoare, apele...datatoare de viata...Si sa-ti bati joc intr-un asemenea hal, cu stiinta, voit?
  Acesti oameni ar trebui ucisi, pusi la zid, taraiti de coada cailor prin pietze.
  In 2009 cu durere si disperare in suflet am fotografiat tot ce am vazut. Am fost adanc impresionat de frumusetea locului, dar mai ales de arhitectura impresionat de frumoasa si de felul in care ,pe vremuri, oameni destepti si iubitori de frumos au putut sa creeze atmosfera parcului, a strazilor si a locurilor de tratament, cu un respect nemaipomenit al frumosului si un gust rafinat, exclusivist, de statiune de lux...pentru orice om care vine sa se trateze sau pur si simplu sa se relaxeze.
  Nu mai stiu situatia de acum, stiu doar ca restaurantul de pe Cerna (este construit in consola peste 1/4 din rau,)- "Grota Haiducilor"- o constructie comunista deosebit de frumoasa era o ruina si acum este renovat si deschis., iar centrul comercial- pavilioanele centrale - sunt in renovare.
  In rest...hotelurile- monument - se darama si mai rau, sunt si mai triste, iar cele comuniste (cele mari -"Diana" si nu mai stiu cum le spune) sunt infioratoare de-a dreptul.
    Va rog sa urmariti foto de mai jos si daca stiti ,ati vazut ori auzit ceva nou sau vechi despre acest loc va rugam sa luati legatura cu noi si haideti sa aducem lumii la cunostinta:
Nu este de pe timpul romanilor,chiar daca pare de 2000 de ani.Indiferenta mostenitorilor a adus-o in acest hal.
Hotel de 160 de ani, cladire de patrimoniu cu tablitza care certifica faptul ca este un monument de interes mondial. Se vede cerul prin acoperisul sau......
1
4
5
6
7
2
De taliu al uneia din miile de piese din aceste cladiri.Frumusetea amanuntului la o piesa turnata in fonta , utilitara,dovedeste grija pentru frumos si pentru acest loc.
Alt detaliu superb.Toate sunt opere de arta.De ce acesti oameni se munceau atat de mult pentru "nimicuri" iar noi ne batem joc de munca lor???

8







































Unul dintre capetele podului acoperit: un adevarat monument, o bijuterie printre bijuterii.
Basoreliefuri - de fapt ipsoserie superb turnata ( un fel de stucaturi) - din fatada unui hotel
Altele in acelasi loc.
Podul acoperit: unic in Romania, din care mai devreme ati vazut un capat si doua detalii.Toate piesele de constructie sunt din fonta turnata pe matrite ornamentale facute special , inchis cu sticla si avand capete de pod doua chioscuri adevarate monumente , dar...devenit un WC comunal...........
Tot el
Acelasi pod.
Intrarea monumentala a altui fost hotel de lux...ajuns ruina de lux.
Usile .                                                                         
14                                                    
Un chIosc integral metalic : o nebunie de arta in metal.
Tavanul sau din lemn sculptat manual
Acelasi chiosc: metal turnat
Pavilioanele pietei centrale - centrul Herculane.Ornamentatii pictate
15
16
Aceleasi.
Gara din Herculane - singura cat-de-cat intretinuta dintre toate monumentele.
Un vas din fata garii, desigur vandalizat

Un comentariu:

  1. Cutremurator de ..dureros...si adevarat.!!! Am fost cu zeci de ani la Herculane,o statiune plina de farmec si incarcata de amintiri..din secolele trecute,cand marii bogatasi..isi petreceau..in aceasta statiune..absolut superba..!!! Cum se gasesc bani pentru biserici..si alte obiective arhitectonice..ar trebui sa se gaseasca bani de la stat..si pentru comorile noastre..si nicidecum..sa le vindem la straini,caci si noi avem cap...si putem face tratamente celor doritori..din tara si de peste hotare..!Strainii..fac bani din orice obiectiv turistic,iar noi,,cu asa mine de aur ...lichid si solid...le-am da pe nimic..altora.!!!Eu personal am cunoscut o doamna ,cu ani buni..in urma,care mi-a spus..ca in urma bailor termale de la Herculane..a ramas insarcinata...tocmai atunci cand isi pierduse orice speranta..!!! Asa ca trebuie atentionate forurile in masura sa faca ceea ce trebuie..impreuna cu oamenii care inca mai traiesc..si care au detinut functii de conducere ..cand statiunea era ..in floare.!

    RăspundețiȘtergere