. |
Bine, bine! Dar ce să caute un tanchist, eminamente terestru, lipit
de pământ, în lumea apelor?
Păi să citim povestea ...
În fiecare an, pe 15 August, creştinii din
toată lumea sărbatoresc Adormirea Maicii Domnului, zi de mare
însemnătate spirituală!
Dacă la greci şi anticii romani zeul Neptun sau Poseidon domneşte
peste mări, la multe popoare creştine Sfânta Maria ocroteşte
marinarii de pretutindeni. Aşa că aceştia, cu ocazia Înălţării
la ceruri a ocrotitoarei lor, sărbătoresc, cu mare fast, Ziua
Marinei.
. |
Dar nu orice podea! Una de oţel, oţel de
calitate, a unei nave de calitate. Cea mai mare navă de luptă
construită vreodată în Romania! O navă de luptă deosebită,
condusă şi operată de un echipaj deosebit de vrednic şi de bine
pregătit.
Profitând de o invitaţie a bunului meu prieten (NEMO), am vizionat
evenimenele desfăşurate cu ocazia Zilei Marinei 2016 de la bordul
fregatei F 111 „Mărăşeşti”.
Nava s-a transformat pentru câteva zile dintr-o fioroasă armă de
război, dotată cu rachete navă-navă, cu tunuri jumelate şi
sisteme antiaeriane de mare cadenţă, într-o veritabilă tribună,
care să primească la bord ziariştii şi echipele de televiziune
care relatează evenimentele, oferindu-le o privelişte unică, de la
doi kilometri depărtare de ţărm.
Chiar dacă nu este primul an în care nava primeşte acest rol,
pentru mine a fost o premieră absolută!
DA PAGINA!
.RhIB |
Se tracteaza tunurile pentru salve |
. |
. |
. |
. |
. |
Trecerea zeului Neptun |
. |
. |
. |
Noile remorchere "la sfat" |
Mă gandeam, o veni vreun remorcher? Dar ala duce
persoane? Vreun pasager? Nici nu visam ce o să urmeze! La
După o îmbarcare, nu uşoară, că noi nu suntem de la FOS, (of,
parcă intram mai uşor în tanc) s-a auzit „mola”. Ambarcaţiunea
s-a depărtat uşor de la ţarm şi a rulat aşa, liniştit, până
la ieşirea din port. După care ... vruuum, brusc, motorul s-a turat
şi barca a plecat înainte ca o brută. Atunci am înteles de ce se
numeşte „Fulgerul”! Am încercat să fotografiez, să filmez,
dar abia reuşem să ma ţin. Aşa că am decis să mă bucur de
această impresionantă deplasare, condimentată de militarul din FOS
de la cârmă cu câteva viraje în mare viteză, mai ales că
fregata se apropia, spre dezamăgirea mea, prea repede.
Dar pe măsură ce ne apropiam de navă, aud din spatele meu oftări
dezamăgite,iar cineva exclamă: „urăsc această scară!”. Aşa
că mă uit atent la bordul navei şi văd atîrnată o scară de
frânghie, cu trepte de lemn. Cica se numeşte scară de pisică!
Adică ... pe asta trebuie să urcăm noi?! Se pare că da ... (foto
scara-NU AM!).
Ufff, iată-mă ajuns şi pe navă! Ce-i drept, mai vizitasem şi cu
alte ocazii fregata F 111, dar nu în larg!
Suntem primiţi de un
tânăr aspirant, îmbracat impecabil într.un alb desăvârşit!
Frumos, amabil, bine educat! Ne conduce în careul ofiţerilor, unde
ne întâmpină comandantul navei. Un comandant proaspăt numit, dar
asta neînsemnând că nu ar cunoaşte nava sau nu ar fi un excelent
manager.
Ridicarea marelui pavoaz |
După cum ni se spune, până la începerea festivităţilor, putem vizita exteriorul navei, membrii echipajului
numiţi să ne însoţească urmând a ne răspunde la întrebări.
Aşa că am început să cutreier nava, însoţit de admirabilul
aspirant. Armele se pot admira la nesfârşit, niciodată nu e prea
mult să aspectezi de aproape un tun cu tragere rapida, cu şase
ţevi, AK-630! Catarge, antene, tunuri, rachete peste tot! Această
navă are de toate! Aspirantul se bucură când vede privirile mele
admirative, se simte mândru. Încerc timid să obţin accesul la
sala motoarelor, însă sunt refuzat politicos de comanda navei. Este
periculos şi oamenii nu au chef de complicaţii de ziua lor. Şi aşa
sărbătoresc prin muncă. Nu mă pot abţine să nu fac o comparaţie
cu tancurile mele...Văd zâmbete pe chipul şefului de echipaj, un
maistru militar şugubăţ, care nu scapa ocazia să mpungă
glumeţ: jucării, domnule! Da ... comparând cele 50 de tone ale
tancului cu 5500 tone ale fregatei, cam aşa iese.
Asa se da onorul pe un velier! (Bricul "Mircea") |
M-am bucurat enorm să-i aud vocea la telefon.
Începutul festivităţilor sunt marcate de
ridicarea marelui pavoaz. Apoi toate obişnuitele discursuri, urmate
de momentele marcate de nave. Momente tactice ale diferitelor arme şi
specialităţi militare, lansări de rachete, lansări de torpile din
elicopter. Aviaţie! În cadrul momentelor tactice, câteva avioane
de vânatoare MIG 21 survolează gruparea de nave.
În toată această mişcare din jur, o altă premieră. Un aparat
de patrulare de tip Lockheed P-3 Orion, destinat interceptării
submarinelor, aparţinând armatei americane, trece în zbor pe
deasupra noastră.
. |
Când lucrurile sunt frumoase însă, timpul trece repede! Aşa că festivităţile se încheie, urmează masa festivă, savurată cu poftă din două motive: toţi eram lihniţi de foame, evenimentele nu ne-au dat timpul necesar să ne servim gustările de prin bagaje,dar.si pentru ca mancarea gatita la bordul navei este delicioasa.Se pare echipajul are parte de un bucatar excelentlucru foarte important pe o navă, având în vedere că poţi petrece la bordul ei săptamâni sau chiar luni.
Însă timpul se scurge inevitabil, aşa că nepregătim să parcurgem în sens invers drumul spre portul Tomis, evident, tot cu rapidele ambarcaţiuni Fulgerul.
O zi memorabilă, o zi pe care nu o să o pot uita repede şi care, poate, va fi depăşită doar de următoarea Zi a Marinei.
Poveste si foto: *Tzestosul*
Prima parte a povestii DA CLICK AICI !
Mai multe foto: link la sfarsit.
Poveste si foto: *Tzestosul*
Mai multe foto: AICI
Poveste si foto: *Tzestosul*
Prima parte a povestii DA CLICK AICI !
Mai multe foto: link la sfarsit.
Poveste si foto: *Tzestosul*
Mai multe foto: AICI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu