Patria AMV |
Ei bine expozitia este ok, v-o recomand, si veti vedea: 2xF 16 C Block 40 americane de la Aviano, cu doi piloti foarte vorbareti si extrem de amabili, unul dintre ei mi-a spus zambind ca sa nu-mi fac grija (pentru engleza mea de balta ) pentru ca romana lui este chiar mai jalnica. Foarte amabili baieti si ne tot explicau cum F 16 este un aparat foarte bun si suntem norocosi sa avem asa ceva…
Am mai vazut un C 130J Hercules american, ne-am plimbat prin el si ne-am uitat precum calicul la friptura altuia. Mare cat o zi post, faci o nunta decenta in el …
Elicopterele noastre Puma: MEDEVAC-ul, SOCAT-ul si NAVAL-ul, cel din urma dotat cu sistemul de torpile si cu balizele sonar. Foarte interesant. Pacat insa ca ai nostri nu au reusit inca sa cumpere si torpile de lupta pentru ele, deocamdata cel putin, urmeaza. Iulian va reveni mai tarziu cu un articol dedicat despre sistemul de balize-sonar, mult mai performant decat am crezut initial…
Dar noi am ajuns la BSDA (pe cuvant ca n-aveam de gand sa merg) in urma unei invitatii de la Bell Helicopter! Ne-am dus si bine am facut…
DA PAGINA!
.Simulatorul celor de la Bell Helicopter |
Dar eu am mers la Bell sperand sa-l cunosc pe Vice-presedintele (pentru vanzari internationale) acestei companii, Richard Harris si am reusit chiar mai mult, fiind recompensati cu o mini-conferinta de presa (numai pentru noi, intr-o sala de conferinte alaturata), conferinta de presa care in mare ar trebui sa ne dea sperante decente (si nu desarte) pentru prezenta in Romania a Bell Helicopter cu elicopterele Bell AH-1 Z (Zulu- Viper) si UH-1Y (Yankee) Venom – elicopter mediu de transport care imparte cu AH-1Z 80% din componente…
UH-1y Venom |
Acum, Richard Harris este un tip cu totul deosebit si pe langa faptul ca este vice-presedintele Bell, mai este si ofiter in rezerva al USAF, fost pilot de F 16, cu aproape 4000 la activ pe F 16, participant in campaniile din Kosovo si Irak. Omul este demn de luat in seama si a avut rabdarea sa ne raspunda la tot ce l-am intrebat, dar despre planurile Bell in Romania in particular si in Europa in general altadata.
O singura remarca, cand am iesit din sala de conferinte Richard Harris m-a tras de maneca si mi-a aratat un panou cu un F 16 (Lockheed este vis-s-vis de Bell) si mi-a spus zambind ca F 16A block 15 este cel mai bun avion din lume , poate si pentru ca domnia sa a zburat acest tip de F 16 si ca am facut o alegere foarte buna…
"Zulu" |
Ultima stire ar fi despre Patria AMV, care a venit la expozitie cu un transportor blindat. L-am vazut, mi-a placut foarte mult si am stat de vorba cu finlandezii. Acestia ne-au spus, fara sa se ascunda, ca a lor companie a propus MApN un plan de colaborare industriala pentru producerea Patria in Romania. Din sursele noastre confidentiale am aflat ca ar fi vorba de 200 de transportoare 8×8, inca nu stim daca Patria sau altceva.
Si la sfarsit, cei de la Patria ne-au invitat ca miercurea viitoare sa fim prezenti in poligonul Antiaeriana pentru teste reale in teren cu transportorul lor. Si acolo va merge doar nemotoujurs (Suntem Romania!), va filma, va discuta si vom afla mai multe.
Am vazut si Spartanul 2707, fratilor inca mai miroase a nou!, si nu va pot spune in cuvinte ce senzatie am avut sa merg printr-un avion militar romanesc nou- nout si complet dotat! M-am simtit mai inalt decat de obicei, iar eu sunt inalt oricum! Am discutat foarte mult timp cu unul dintre piloti, un baiat deosebit, fost pilot de MiG 21 si am aflat si lucruri bune si lucruri mai putin bune, dar una peste alta, repet ce am spus la inceput, este prima expozitie ( BSDA sau Expomil) de la care plec cu de doi banuti speranta si este de asemenea primul astfel de eveniment cand o companie americana vine cu ditamai delegatia cu vice-presedintele in frunte.
Poate se misca ceva, poate americanii, finlandezii si altii stiu ceva ce noi nu stim, poate in sfarsit se urnesc achizitiile militare.
La final , avem si stirea ( de la Adelin Petrisor) ca anul aceste MApN-ul spera sa semneze contractul pentru transportoare blindate 8×8 (fostul program TBT 8×8) si mai aflam ca exista sanse ca Moreniul sa fie integratorul final, existand in acest sens macar o propunere din partea unui partener serios (deocamdata numele si oferta sunt confinedntiale dar credeti-ma este o oferta mai mult decat decenta).
Si cam asta ar fi…
Iulian, GeorgeGMT – RoMilitary
nemotoujurs -Suntem Romania!
NOTA nemotoujours:
Cu sau fara “engleza de balta”(treaba lui GMT daca asa si-o considera),discutiile directe avute la Bell cu un adevarat veteran al aviatiei americane, specialist forte in subiect, au fost absolut mirobolante, chiar si cele economico-financiare, ce sa mai zic de cele tehnice.
Detalii deosebit de interesante va vom comunica zilele urmatoare cand ne va sosi documentatia pe marginea careia am discutat …aprins dar cu rost.
Important este faptul ca se intentioneaza constructia acestor aparate de exceptie in ROMANIA si nu doar dotarea RoArmy cu ele dar si exportul lor!
Eu inca am dubii cu privire la comparatiile facute intre “Zulu” si altele echivalente, cu omisiunea "Aligatorului" rusesc din subiect! Mi s-ar fi parut deosebit de interesanta, dar…sa consideram discutia deschisa!
Peste altele, intradevar BSDA este mult mai ralaxata si cu sperante clare ca va avea rezultate pozitive chiar si in industria de profil romaneasca.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu