Parca in 1986 am fost prima oara la un astfel de targ.De fapt si ultima.
Eram elev, dar colaborand cu-pe atunci numitul Muzeu de Biologie Umana, mi s-au facut mie si unui bun prieten delegatii ca sa mergem sa-l vizitam. Mare shoc, mare nebunie...Alta lume, alta situatie..Aveam senzatia ca sunt in al noualea cer!
Insistasem sa merg pentru ca voiam sa vad camioanele gigant fabricate in Romania...Deja eram a patra tara din lume care faceam asa ceva, ca si buldozere gigant. Voiam sa vad computerele, vagoanele, locomotivele, electronicele...TOT ce fabrica Romania...Dar sa le vad si pe ale altora, sa compar!..
Hm...Veneam dintr-o lume care incepuse sa fie cam cenusie, cu putine optiuni la orice si cu lipsuri din ce in ce mai mari.O lume in care luam pe sub mana din magazine pantofi "Adidas" pe care scria "Made in Romania" sau cizme "Otter" la fel, uimindu-ne ca se puteau fabrica aici dar de fapt DOAR pentru export, o lume in care incepea sa nu se mai gaseasca nici hartia igienica sau salamul de orice fel...iar "Pepsi" care se fabrica sub licenta in unele orase ale tarii devenise un produs de contrabanda, "Coca -cola" fiind un vis imposibil.
Ce sa mai zic de altele.
Pai shocul cel mare a fost in pavilionul central, la Romaniei.
Frustrarea de a vedea ceea ce nu stiai ca exista macar si aratand de parca erau facute de catre mari fabricanti de renume: confectii, electronice, MANCARE...cu etichete fantastic de bine realizate si nu cu mizeriile pe care nu le puteam citi bine in magazinele noastre, cu ambalaje si prezentari de te lasau praf...La mancare m-am enervat cand am vazut pana si conserve de picioare de broasca si de melci care aratau fantastic...iar eu deja duceam dorul suncii de Praga, al parizerului sau al bomboanelor fondante...
DA PAGINA!
Ma simteam debusolat, zapacit, nelamurit...
Erau produse la acelasi nivel de ambalare, prezentare si sigur de calitate cu tot ceea ce vazusem eu ca se aduce de afara pe bani foarte grei (de exemplu o pereche de blugi Levis se vindea intre 1700 si 2000 de lei la negru, fata de 250 lei cei romanesti pt export, cam acelasi material, daca nu chiar mai bun la anumite modele). Apoi, mergand la alte standuri, alte tzari, chiar am realizat ca eram si noi pe acolo, in rand cu ei si nu asa cum spuneau altii pe acasa ca suntem vai de noi.
De aceea se si exporta foarte mult sau se comanda in Romania.
Vreti sa va spun despre monstrii de camioane de 120 tone incarcatura? Sau de gama mare de autobuze pt export care aratau complet altfel decat amaratele noastre care ne taraiau prin tzara?...
NU!
Va spun ca m-a impresionat profund CHINA...
A avut in acel an cel mai mare pavilion dupa Romania. SI PLIIIIN cu de toateeee !
Avea si o macheta de satelit atarnata in tavan...Si un Volkswagen Santana plus un Jeep Cherokee fabricate sub licenta...plus zeci de modele de tv-uri color sub diverse licente...si ORICE! Efectiv m-am speriat. Si cred ca atunci mi s-a dat peste cap sistemul de gandire cu privire la comunism...Pentru ca scria pe ele Sony, Toshiba, Jeep...si am aflat ca nu erau doar licente, ci parteneriate ca Oltcit sau Renk S.A. la noi, doar ca...firmele occidentale detineau controlul in unele dintre companii...Si ca la ei SE SCHIMBASE CUMVA COMUNISMUL.
Pe langa faptul ca minunile de acolo mi-au aratat o lume pe care doar o banuiam, mi-au aratat si o Romanie care m-a siderat, m-a facut foarte mandru dar...m-a descumpanit si mai mult. Descoperisem o Romanie duala, untr-un fel pentru noi si in cu totul alt fel pentru cei de peste granite. Sau pentru niste romani privilegiati.O Romanie pe care la 9 ani, la Eforie Nord, am perceput-o si a fost prima oara cand m-a deranjat: in restaurantul hotelului "Meduza" strainii mancau separat de noi, dincolo de un perete de sticla...Nu am inteles de ce, pt ca, ani inainte, mergand la Poiana Brasov ne imprietenisem cu o familie de americani si mancam la aceeasi masa...Nu reuseam sa inteleg ce si cum...
Cand am reusit mai tarziu sa inteleg ce se intampla cat-de-cat, mi-am dorit din tot sufletul sa terminam odata cu nenorocitele alea de datorii care ne adusesera in lipsuri incredibile la frustrari inimaginabile, ale mele fiind cele mai acute frigul iarna, intreruperea energiei electrice si...lipsa de informatie !
Citeam reviste "Science & Vie " vechi de aproape 20 de ani pt ca nu gaseam pe piata decat "Magazinul stiintific" ,"Stiinta si Tehnica" si "U.R.S.S", primele doua distruse de elogii si politica de trei lei, iar ultima...grozava, extraordinara, dar cu prea putina informatie pentru setea mea de o lume intreaga!
Materialul de mai jos nu este al meu, este doar strans de mine, adunat sau nu mai stiu daca nu cumva asa a fost intreg (dar parca nu, sunt cel putin trei surse), deci imi cer scuze ca nu stiu cum si de unde am scrierile, dar foto sunt introduse de mine.
Este o descriere deosebit de interesanta pe care am compus-o in ideea ca nu exista NIMIC oficial mai pragmatic, mai corect si fara limbaj de lemn care sa explice cat-de-cat acest fenomen international, emblema comertului romanesc practic manifestarea maxima a unei economii stranii.
Dar sa lasam asta si sa citim povestea:
*nemotoujours*
În Complexul expoziţional din Piaţa Scînteii s-a deschis, la 14
octombrie 1989, cea de-a XV-a ediţie a Târgului Internaţional Bucureşti,
"o manifestare de larg interes care ilustrează elocvent potenţialul
creator al clasei noastre muncitoare, forţa economiei naţionale aflate
în plin proces de modernizare şi politica consecventă a României
Socialiste de extindere a colaborării şi cooperării reciproc avantajoase
cu toate statele lumii", scria la unison presa vremii.
Conceput în 1970 ca o oglindă a realizărilor socialiste, Târgul Internaţional Bucureşti - TIB, pe scurt - era cel mai important eveniment de acest tip din România acelor ani, în care mărirea exporturilor devenise una din obsesiile lui Ceauşescu. TIB-ul se bucura de o largă participare internaţională, anual în jur de 30 de ţări străine prezentându-şi cele mai reprezentative produse sub cupola unor pavilioane naţionale, îşi aminteşte George Cojocaru, fostul preşedinte al Romexpo, care în 1989 deţinea funcţia de director al Departamentului Relaţii Externe din cadrul Camerei de Comerţ şi Industrie a României.
Târgul
era organizat de Întreprinderea de Târguri şi Expoziţii (actualul
Romexpo - n.r.) din cadrul Camerei de Comerţ, însă selecţia
participanţilor o făcea Ministerul Comerţului Exterior, împreună cu
centralele industriale, a precizat el. TIB-ul era cu atât mai important
cu cât în ultimii ani de dinainte de 1989 rămăsese singurul târg
internaţional organizat la noi, a subliniat Cojocaru. TIBCO - Târgul
Internaţional de Bunuri de Consum Bucureşti, creat în mai 1974, fusese
desfiinţat în octombrie '81, în urma unei aşa-zise fuziuni cu TIB-ul.
"Ceauşescu renunţase la TIBCO pentru că nu-i convenea că acest târg le
prezenta oamenilor produse de larg consum care nu se găseau în
magazinele de la noi", rememorează Cojocaru.
Rank Xerox - care era prezentă de mult timp pe piaţa românească, realizase, în 1985, primul copiator Xerox "assembled in Romania" şi se transformase
într-o adevărată firmă de import-export, cu tot felul de produse, de la televizoare la mobilă, textile sau
autoturisme - sau
General Electric - care realizase, în cooperare cu Întreprinderea de
maşini grele Bucureşti, cele două turbogeneratoare de 700 MW
necesare Centralei nuclearo-electrice de la Cernavodă.
Într-un articol de bilanţ apărut în revista Flacăra de vineri, 27 octombrie 1989, - târgul încheindu-se pe 22 octombrie -, Ioan Ban, directorul evenimentului, declara că întreprinderile româneşti au semnat, pentru perioada 1989-1990, importante contracte pentru livrări de instalaţii, utilaje şi accesorii pentru industria petrolului şi geologie în URSS, Albania, Cehoslovacia şi RDG; echipamente şi utilaje tehnologice pentru metalurgie cu URSS şi Italia; cargouri pentru transportul mărfurilor generale, vagoane pentru mărfuri în Australia, Norvegia şi URSS; automobile Dacia şi ARO în Ungaria, Franţa,
SUA,
RDG, Cehoslovacia, Algeria; tractoare şi maşini agricole în RDG, Cuba,
Iugoslavia, URSS, Egipt; maşini-unelte pentru prelucrarea metalelor în
URSS, Irak, India, Iran; avioane şi elicoptere în URSS, şi Iugoslavia;
produse ale industriei electronice şi tehnicii de calcul în Cehoslovacia
şi Franţa; autocamioane, autobuze, troleibuze în RDG şi Columbia;
produse metalurgice în URSS, SUA, Japonia, RFG, Egipt; produse chimice
şi petrochimice în Anglia, RFG, Guatemala, Cipru, Nigeria, Polonia,
Italia, Cehoslovacia; de mobilier în URSS, SUA, Canada, RFG, Suedia,
Olanda; de produse ale industriei uşoare în URSS, SUA, RFG, Italia...
"Printr-o fericită coincidenţă, actuala ediţie a TIB-ului are loc într-un an marcat de evenimente adânci şi durabile semnificaţii pentru poporul român: în martie, ţara noastră şi-a lichidat definitiv datoria externă, dobândindu-şi cu adevărat independenţa politică şi economică; (...) în noiembrie va avea loc Congresul al XIV-lea al PCR...", scriau ziarele vremii.
Cinstea tăierii panglicii inaugurale a acestei ediţii
jubiliare a TIB-ului i-a revenit, normal, conducătorului partidului şi
statului, "care şi-a consacrat întreaga viaţă şi putere de muncă
dezvoltării României, creşterii prestigiului ei în rândul naţiunilor
lumii". Ca de fiecare dată, vizita soţilor Ceauşescu a fost organizată
cu grijă de scenariştii de partid şi de stat, mai ales că la eveniment
participau şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în ţara noastră,
reprezentanţi ai firmelor de peste hotare, corespondenţi ai presei
străine.
Nicolae şi Elena Ceauşescu au fost întâmpinaţi "cu vibrante manifestări de bucurie şi entuziasm de mii de bucureşteni prezenţi la deschiderea noii ediţii a Târgului Internaţional Bucureşti". Oameni mobilizaţi obligat-forţat din întreprinderi, universităţi, şcoli şi grădiniţe şi puşi să aclame "îndelung pentru poporul român, pentru patria noastră socialistă, pentru partid şi secretarul său general" şi să le ofere, emoţionaţi, flori conducătorilor iubiţi.
Desfăşurată
sub consacrata deviză "Comerţ - cooperare - dezvoltare - pace", cea
de-a XV-a ediţie a TIB-ului a reunit peste 700 de întreprinderi
producătoare, instituţii de cercetare şi proiectare şi întreprinderi de
comerţ exterior autohtone şi 610 firme venite din 51 de ţări ale lumii.
Trebuie subliniat că 32 din aceste ţări erau prezente cu pavilioane
naţionale: Albania, Australia, Austria, Bangladesh, Belgia, Brazilia,
Bulgaria, Canada, Cehoslovacia, Chile, Costa Rica, Cuba, Elveţia,
Franţa, Republica Democrată Germană (RDG), Republica Federativă Germania
(RFG), Israel, Italia, Iugoslavia, Japonia, Nigeria, Norvegia,
Palestina, Polonia, Spania, Suedia, Statele Unite ale Americii, Tunisia,
Turcia, Ungaria, Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste şi Zair.
Alături de acestea mai participau şi o serie de firme individuale din Arabia Saudită, Cipru, Danemarca, Egipt, Emiratele Arabe Unite, Grecia, Guineea, Iordania, India, Irlanda, Kuweit, Liban, Liberia, Libia, Lichtenstein, Marea Britanie, Olanda, Panama, SUA, precum şi din Berlinul Occidental, nota presa vremii.
Pe mai bine de cinci hectare, spaţiu deţinut de pavilioane şi platforme în aer liber, expozanţii români au etalat produse - majoritatea noi sau "modernizate conform standardelor internaţionale" - din aproape toate ramurile economiei. Printre capetele de afiş ale ediţiei s-au numărat microcalculatorul Coral 8730 şi familia de microprocesoare CMOS 4 000 B, cuptorul pentru tratamente termice în vid, sistemele flexibile de prelucrare asistate de roboţi, "cunoscutul şi apreciatul cauciuc polilzoprenic CAROM", noile aliaje de aluminiu pentru industria automobilelor, materialele fotosensibile marca "Azomureş" - film radiografic medical ortocromatic AZO-X, film radiografic industrial pentru uz nuclear Gamagraf NG1, NG2, NG 3, film negativ color Azocolor 100 -, medicamente precum
Giardinocid
(produs complet netoxic utilizat cu succes în giardioze la copii) sau
Tonobil (indicat în colecistopatii şi dischinezii biliare). N-au lipsit
modele noi de autoturisme - prototipul Lăstun cu caroserie alungită
(care însă nu a intrat în producţia de serie), prototipul de Olcit cu
patru uşi (nici acesta n-a intrat în producţia de serie) sau Dacia 1325
Liberta - autocamioanele-gigant, autotractoarele, autoremorcherele şi
autobasculantele echipate cu motoare Diesel de 215-360 CP, autobuzele,
troleibuzele sau a treia generaţie de tractoare agricole.
Au
fost prezentate şi elicopterul Ka-126 (detalii AICI) produs de Întreprinderea de
construcţii aeronautice Braşov, motoplanorul IAR 34 şi un nou tip de
planor la acea vreme, IAR 35, şi aşa mai departe... Toate au fost
trecute în revistă şi apreciate de conducătorii ţării. S-au dat şi
indicaţii: cercetătorilor de la Institutul Central de Fizică li s-a
cerut "să acţioneze cu mai multă fermitate în direcţia obţinerii
unor lasere de puteri mai mari", electrotehniştilor să dezvolte în
continuare "gama de maşini-unelte şi, cu prioritate, celulele flexibile
integrate cu sisteme de control nedistructiv, precum şi liniile
mecanizate asistate de operator", celor din industria mobilei,
articolelor din porţelan şi faianţă, li s-a cerut "să acţioneze cu mai
multă energie pentru creşterea gradului de prelucrare şi a nivelului
tehnic al produselor, astfel încât să se asigure atât sporirea
eficienţei exportului, cât şi diminuarea în continuare a consumurilor
materii prime şi materiale".
De atâta economisire, oamenii din
întreprinderile de stat şi institute de cercetare din acele vremuri se
transformaseră în adevăraţi vrăjitori pentru a putea produce şi a onora
comenzile la export. În siderurgie, de exemplu, în ciuda
mult-lăudatelor tehnologii noi, în realitate se lucra ineficient, cu
tehnologie din anii '60, mare consumatoare de energie şi gaze, cu
productivitatea slabă, multe rebuturi... Nici mult lăudata în acele
vremuri industrie chimică nu realiza produse cu valoare adăugată mare şi
avea costuri de producţie foarte mari comparativ cu Occidentul.
Combinatul chimic Azomureş, de exemplu, funcţiona la risc, pentru că se
limitaseră puternic importurile de piese din oţel inoxidabil.
Cu toate acestea, România nu ducea lipsă de
comenzi la export. Care, de
multe ori, se compensau cu importuri, pe sistemul "compensării" - eu iau
de la tine un camion de 30.000, tu iei de la mine trei strunguri a
câte 10.000 fiecare. TIB-ul contribuia la înmulţirea cererilor externe.
Numai că, de multe ori, exporturile erau "plătite", prin străvechiul sistem al trocului, cu importuri: "Am încheiat până acum cu Industrialexportimport şi Electroexportimport contracte importante pentru livrarea unor aparate pentru cercetare şi analize rafinate, pentru control în chimie şi biochimie, precum şi echipamente de diagnostic în medicină. La rândul nostru, suntem foarte interesaţi de mărfurile româneşti şi, în general, am compensat valoarea exporturilor cu produse ale construcţiilor de maşini şi metalurgiei din România. Am importat, printre altele, mii de tuburi catodice de la Electronum", declara pentru Flacăra Valeriu Ursache, director general al firmei Cheminst din Austria, care reprezenta interesele a 20 de întreprinderi din SUA, Anglia, RFG, Franţa, Austria şi Suedia.
Potrivit
Anuarului Statistic al României din 1990, exporturile României se
ridicau în 1989 la 167.779,5 milioane de lei, iar importurile totalizau
134.982,3 milioane de lei. După '90 însă, exporturile româneşti
s-au prăbuşit o dată cu marile combinate şi întreprinderi de stat de
care s-a ales praful, în timp ce importurile au crescut vertiginos, ţara
noastră transformându-se, practic, într-o piaţă de desfacere pentru
produse din toate colţurile lumii.
Nota de inceput si reeditare:nemotoujours
Materialul din corpul articolului: posibil "Jurnalul",
Foto (fara cele doua marcate ):internet
Eram elev, dar colaborand cu-pe atunci numitul Muzeu de Biologie Umana, mi s-au facut mie si unui bun prieten delegatii ca sa mergem sa-l vizitam. Mare shoc, mare nebunie...Alta lume, alta situatie..Aveam senzatia ca sunt in al noualea cer!
Insistasem sa merg pentru ca voiam sa vad camioanele gigant fabricate in Romania...Deja eram a patra tara din lume care faceam asa ceva, ca si buldozere gigant. Voiam sa vad computerele, vagoanele, locomotivele, electronicele...TOT ce fabrica Romania...Dar sa le vad si pe ale altora, sa compar!..
DAC120DE/120E |
Ce sa mai zic de altele.
Pai shocul cel mare a fost in pavilionul central, la Romaniei.
Frustrarea de a vedea ceea ce nu stiai ca exista macar si aratand de parca erau facute de catre mari fabricanti de renume: confectii, electronice, MANCARE...cu etichete fantastic de bine realizate si nu cu mizeriile pe care nu le puteam citi bine in magazinele noastre, cu ambalaje si prezentari de te lasau praf...La mancare m-am enervat cand am vazut pana si conserve de picioare de broasca si de melci care aratau fantastic...iar eu deja duceam dorul suncii de Praga, al parizerului sau al bomboanelor fondante...
DA PAGINA!
DAC90-95 |
Erau produse la acelasi nivel de ambalare, prezentare si sigur de calitate cu tot ceea ce vazusem eu ca se aduce de afara pe bani foarte grei (de exemplu o pereche de blugi Levis se vindea intre 1700 si 2000 de lei la negru, fata de 250 lei cei romanesti pt export, cam acelasi material, daca nu chiar mai bun la anumite modele). Apoi, mergand la alte standuri, alte tzari, chiar am realizat ca eram si noi pe acolo, in rand cu ei si nu asa cum spuneau altii pe acasa ca suntem vai de noi.
De aceea se si exporta foarte mult sau se comanda in Romania.
Vreti sa va spun despre monstrii de camioane de 120 tone incarcatura? Sau de gama mare de autobuze pt export care aratau complet altfel decat amaratele noastre care ne taraiau prin tzara?...
NU!
Vw Santana, China |
A avut in acel an cel mai mare pavilion dupa Romania. SI PLIIIIN cu de toateeee !
Avea si o macheta de satelit atarnata in tavan...Si un Volkswagen Santana plus un Jeep Cherokee fabricate sub licenta...plus zeci de modele de tv-uri color sub diverse licente...si ORICE! Efectiv m-am speriat. Si cred ca atunci mi s-a dat peste cap sistemul de gandire cu privire la comunism...Pentru ca scria pe ele Sony, Toshiba, Jeep...si am aflat ca nu erau doar licente, ci parteneriate ca Oltcit sau Renk S.A. la noi, doar ca...firmele occidentale detineau controlul in unele dintre companii...Si ca la ei SE SCHIMBASE CUMVA COMUNISMUL.
Pe langa faptul ca minunile de acolo mi-au aratat o lume pe care doar o banuiam, mi-au aratat si o Romanie care m-a siderat, m-a facut foarte mandru dar...m-a descumpanit si mai mult. Descoperisem o Romanie duala, untr-un fel pentru noi si in cu totul alt fel pentru cei de peste granite. Sau pentru niste romani privilegiati.O Romanie pe care la 9 ani, la Eforie Nord, am perceput-o si a fost prima oara cand m-a deranjat: in restaurantul hotelului "Meduza" strainii mancau separat de noi, dincolo de un perete de sticla...Nu am inteles de ce, pt ca, ani inainte, mergand la Poiana Brasov ne imprietenisem cu o familie de americani si mancam la aceeasi masa...Nu reuseam sa inteleg ce si cum...
Autotren 100 tone, fabricat la IM Marsa |
Citeam reviste "Science & Vie " vechi de aproape 20 de ani pt ca nu gaseam pe piata decat "Magazinul stiintific" ,"Stiinta si Tehnica" si "U.R.S.S", primele doua distruse de elogii si politica de trei lei, iar ultima...grozava, extraordinara, dar cu prea putina informatie pentru setea mea de o lume intreaga!
Materialul de mai jos nu este al meu, este doar strans de mine, adunat sau nu mai stiu daca nu cumva asa a fost intreg (dar parca nu, sunt cel putin trei surse), deci imi cer scuze ca nu stiu cum si de unde am scrierile, dar foto sunt introduse de mine.
Este o descriere deosebit de interesanta pe care am compus-o in ideea ca nu exista NIMIC oficial mai pragmatic, mai corect si fara limbaj de lemn care sa explice cat-de-cat acest fenomen international, emblema comertului romanesc practic manifestarea maxima a unei economii stranii.
Dar sa lasam asta si sa citim povestea:
*nemotoujours*
Din pacate pe acesta am gasit-o |
Conceput în 1970 ca o oglindă a realizărilor socialiste, Târgul Internaţional Bucureşti - TIB, pe scurt - era cel mai important eveniment de acest tip din România acelor ani, în care mărirea exporturilor devenise una din obsesiile lui Ceauşescu. TIB-ul se bucura de o largă participare internaţională, anual în jur de 30 de ţări străine prezentându-şi cele mai reprezentative produse sub cupola unor pavilioane naţionale, îşi aminteşte George Cojocaru, fostul preşedinte al Romexpo, care în 1989 deţinea funcţia de director al Departamentului Relaţii Externe din cadrul Camerei de Comerţ şi Industrie a României.
. |
Rank Xerox - care era prezentă de mult timp pe piaţa românească, realizase, în 1985, primul copiator Xerox "assembled in Romania" şi se transformase
într-o adevărată firmă de import-export, cu tot felul de produse, de la televizoare la mobilă, textile sau
C.N.Cernavoda |
Într-un articol de bilanţ apărut în revista Flacăra de vineri, 27 octombrie 1989, - târgul încheindu-se pe 22 octombrie -, Ioan Ban, directorul evenimentului, declara că întreprinderile româneşti au semnat, pentru perioada 1989-1990, importante contracte pentru livrări de instalaţii, utilaje şi accesorii pentru industria petrolului şi geologie în URSS, Albania, Cehoslovacia şi RDG; echipamente şi utilaje tehnologice pentru metalurgie cu URSS şi Italia; cargouri pentru transportul mărfurilor generale, vagoane pentru mărfuri în Australia, Norvegia şi URSS; automobile Dacia şi ARO în Ungaria, Franţa,
Platforma petroliera "Gloria" |
"Printr-o fericită coincidenţă, actuala ediţie a TIB-ului are loc într-un an marcat de evenimente adânci şi durabile semnificaţii pentru poporul român: în martie, ţara noastră şi-a lichidat definitiv datoria externă, dobândindu-şi cu adevărat independenţa politică şi economică; (...) în noiembrie va avea loc Congresul al XIV-lea al PCR...", scriau ziarele vremii.
Nu in 89, dar tot la TIB |
Nicolae şi Elena Ceauşescu au fost întâmpinaţi "cu vibrante manifestări de bucurie şi entuziasm de mii de bucureşteni prezenţi la deschiderea noii ediţii a Târgului Internaţional Bucureşti". Oameni mobilizaţi obligat-forţat din întreprinderi, universităţi, şcoli şi grădiniţe şi puşi să aclame "îndelung pentru poporul român, pentru patria noastră socialistă, pentru partid şi secretarul său general" şi să le ofere, emoţionaţi, flori conducătorilor iubiţi.
DM 550 |
Alături de acestea mai participau şi o serie de firme individuale din Arabia Saudită, Cipru, Danemarca, Egipt, Emiratele Arabe Unite, Grecia, Guineea, Iordania, India, Irlanda, Kuweit, Liban, Liberia, Libia, Lichtenstein, Marea Britanie, Olanda, Panama, SUA, precum şi din Berlinul Occidental, nota presa vremii.
Pe mai bine de cinci hectare, spaţiu deţinut de pavilioane şi platforme în aer liber, expozanţii români au etalat produse - majoritatea noi sau "modernizate conform standardelor internaţionale" - din aproape toate ramurile economiei. Printre capetele de afiş ale ediţiei s-au numărat microcalculatorul Coral 8730 şi familia de microprocesoare CMOS 4 000 B, cuptorul pentru tratamente termice în vid, sistemele flexibile de prelucrare asistate de roboţi, "cunoscutul şi apreciatul cauciuc polilzoprenic CAROM", noile aliaje de aluminiu pentru industria automobilelor, materialele fotosensibile marca "Azomureş" - film radiografic medical ortocromatic AZO-X, film radiografic industrial pentru uz nuclear Gamagraf NG1, NG2, NG 3, film negativ color Azocolor 100 -, medicamente precum
"Dacia 500","Oltcit" si Dacia 1410 |
. |
Aparat radio "Ultrason" pentru export |
Cu toate acestea, România nu ducea lipsă de
Aparat radio cu ceas "Cronos" |
Numai că, de multe ori, exporturile erau "plătite", prin străvechiul sistem al trocului, cu importuri: "Am încheiat până acum cu Industrialexportimport şi Electroexportimport contracte importante pentru livrarea unor aparate pentru cercetare şi analize rafinate, pentru control în chimie şi biochimie, precum şi echipamente de diagnostic în medicină. La rândul nostru, suntem foarte interesaţi de mărfurile româneşti şi, în general, am compensat valoarea exporturilor cu produse ale construcţiilor de maşini şi metalurgiei din România. Am importat, printre altele, mii de tuburi catodice de la Electronum", declara pentru Flacăra Valeriu Ursache, director general al firmei Cheminst din Austria, care reprezenta interesele a 20 de întreprinderi din SUA, Anglia, RFG, Franţa, Austria şi Suedia.
"Noiembrie, ultimul bal!"-ultimul congres al PCR |
Nota de inceput si reeditare:nemotoujours
Materialul din corpul articolului: posibil "Jurnalul",
Foto (fara cele doua marcate ):internet
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu