17 august 2016

1069.BUCHAREST INTERNATIONAL AIR SHOW BIAS – 2016-prima parte

Dupa cum probabil va aduceti aminte, Dl.profesor Athanasie a tot publicat SI pe la noi prin revista, dar de data aceasta are un motiv in plus: castigand unul dintre concursurile noastre a facut parte din echipa noastra de presa la B.I.A.S.2016!

.
   Astfel a trebuit sa-si faca datoria de reporter impreuna cu noi si de aceea aveti astazi ocazia sa cititi prima parte din seria articolelor despre acest mare spectacol, dansul avand onoare de a o deschide.
   Desigur, vor urma punctele de vedere -diferite- ale colegilor nostri.
   Rabdare si tutun!

DA PAGINA!

Cel mai mare spectacol aerian din Romania, Bucharest .International Air Show este o manifestare tradiţională organizată de Compania Naţională de Aeroporturi Bucureṣti. Ȋncepând cu anul 2012, BIAS are loc pe Aeroportul Internaţional “Aurel Vlaicu” de la Băneasa.

Anul acesta, BIAS s-a dorit a fi ṣi, după părerea noastră chiar a fost, cel mai reuṣit dintre toate ediţiile, atât prin organizare (aici subliniem meritele echipei conduse de dl. inginer Valentin Iordache, directorul Directiei relatii externe al CNAB), cât ṣi prin participare. Vedetele mitingului aerian au fost cei mai mult de 250 de piloti ṣi paraṣutiṣti militari ṣi civili, români ṣi de peste hotare, care au mânuit cu măiestrie cele peste 100 de maṣini de zbor. CNAB a primit un sprijin substanţial din partea Forţelor Aeriene Române, care au invitat zburători din Bulgaria, Cehia, Spania ṣi Ukraina, a Aeroclubului României, TNT Brothers, dar ṣi a ROMAERO ṣi ROMATSA.

Am petrecut mai mult de 14 ore pe platforma Aeroportului Băneasa, iar când totul s-a terminat am fi dorit să mai rămânem acolo, printre zburători ṣi aparate de zbor, printre iubitori de aviaţie. Aveam sufletul plin senzaţiile ṣi sentimentele provocate de o zi plină de zbor.
bias                                                                  (foto: ADRIAN SULTANOIU)
Totul a început la ora 0900, cu prima trecere la verticală a formaţiilor de avioane Zlin 142 ale Aeroclubului României. Ȋn premieră în acest an, Aeroclubul a ridicat în aer aproape toate avioanele de ṣcoală ṣi înaltă acrobaţie pe care le are în dotare, realizând, de-a lungul zilei, mai multe momente inedite: formaţii strânse, sincronizări, intersecţii, zboruri solo cu Zlin 50, Extra 300 L ṣi Extra 330. Piloţii AR, vicecampionii Europei la acrobaţie aeriană, au oferit evoluţii foarte frumoase, fiind aplaudaţi cu generozitate de spectatori.
IMG_3677IMG_3675IMG_3665IMG_3646IMG_3458IMG_3447IMG_3334IMG_3003IMG_2995IMG_2745IMG_2742IMG_2667IMG_2726IMG_2741
Forţele Aeriene Române au intervenit în … fortă. Avioanele MiG-21 LanceR de la Bazele 71 ṣi 86 Aeriene, elicopterele IAR-330 Puma ṣi Puma Socat de la Baza 90 Transport Aerian, Baza 71 ṣi IAR-316 B Alouette de la Şcoala de Aplicaţie a Forţelor Aeriene Bobocu, avioanele IAR-99 Standard ṣi Şoim de la Bobocu ṣi Baza 95 Aeriană Bacău, avioanele de ṣcoala YAK-52 de la Bobocu ṣi Antonov AN-30 de la Baza 90 au evoluat pe cerul Bucureṣtiului arătând ṣi graţie ṣi răutate, prin figuri duse până la limita de lucru a aeronavelor. Am asistat ṣi la exerciţii tactice, prin care am putut înţelege ṣi aprecia ṣi modalităţile de colaborare cu alte arme ale oṣtirii române.
IMG_2710IMG_2711IMG_2756IMG_2766IMG_2772IMG_2785IMG_2789IMG_3027IMG_3078IMG_3101IMG_3597IMG_3684IMG_3739IMG_3742IMG_3752IMG_3798
Lansaţi din două avioane Antonov-2 ṣi un GA-8 de la Aeroclubul României ṣi avionul Piper al TNT Brothers, paraṣutiṣtii au dat dovadă de gradul lor înalt de pregătire. Au executat diferite figuri în timpul zborului, apoi au aterizat la punct fix sau în viteză; poate cel mai aplaudat dintre paraṣutiṣti a fost Cristinel Popescu, cel care a adus la sol un imens drapel tricolor.
IMG_317IMG_3296IMG_3297IMG_3299IMG_3306
Un moment aṣteptat cu interes a fost apariţia avionului Boeing 737 al TAROM, escortat de avioanele de acrobaţie ale AR. Echipajul de bord de la compania naţională de transporturi aeriene a executat, după ruperea formaţiei, un zbor demonstrativ cu imensa aeronavă cu inscripţia „60 Years”, care simbolizează aniversarea înfiinţării companiei.
IMG_0707
Vedetele străine ale BIAS au fost, în ordinea decolării: o celulă de L-159 ALKA de la Forţele Ariene Cehe, un EF-18 de la Baza Aeriana Saragoza, din Spania ṣi uriaṣul Suhoi SU-27 Flanker din Ukraina. Cehii ne-au încântat cu evoluţia lor în formaţie strânsă, iar soliṣtii spaniol ṣi ukrainean au forţat aeronavele lor cu evoluţii la limită, viteze aproape de MACH 1 ṣi tunet de motoare reactoare.
IMG_2827IMG_2834IMG_2841IMG_2850IMG_2868
IMG_3125IMG_3133IMG_3161
IMG_3186IMG_3196IMG_3197IMG_3222
O notă aparte au dat spectacolului aerian cele doua avioane istorice de la Flying Bulls. Bombardierul B-25 Mitchell ṣi vânatorul F4U Corsair, participante în al doilea Război Mondial, au adăugat zgomotul de motoare cu piston la vibraţiile aerului bucureṣtean, adevărate opere de artă ale restauratorilor de la Salzburg.
IMG_2887IMG_2896IMG_2927IMG_3377IMG_3405IMG_3429IMG_3438
Pilotul acrobat lituanian Jurgis Kayris, multiplu campion ṣi recordman mondial, alături de prietenii lui români Iacării acrobaţi, i-a făcut pe cei prezenţi să îṣi ţină respiraţia, executând picaje ṣi „cobre” care parcă vor să contrazica legile fizicii. Tot ei, Air Bandits, au închis ziua de zbor seara tăziu, când la figurile acrobatice cu formaţia au adăugat ṣi un spectacol pirotehnic, simulând, astfel, misiuni de bombardament ṣi de lupte aeriene.
zDSCN4633 (2)zDSCN4633 (3)zDSCN4633 (4)zzDSCN4633 (1)
Nu trebuie omise aeronavele expuse static, pe tarmakul aeroportului Baneasa; vedeta a fost un uriaṣ (ṣi bătrân) Boeing-707 Sentry, un AWACS, avion radar destinat supravegherii spatiului aerian ṣi coordonării activităţii celorlalte categorii de aviaţie amică. Am vizitat aeronava cu însemne NATO, primind de la echipajul format din militari de la diferite armate toate explicaţiile necesare.
IMG_2609IMG_2610IMG_2612IMG_2617
Am admirat, de asemenea, un Suhoi SU-25 bulgăresc, însoţit de un Antonov AN-26 de transport, un Mirage-2000 al armatei Greciei, un SAAB J-39 Gripen cehesc, C-130 Hercules american, dar ṣi câteva aeronave românesti, printre care C-27 J Spartan ṣi IAR Puma Medevac de la Baza 90 ṣi un IAR-99 de la Bobocu.
IMG_2633IMG_2650IMG_2656IMG_2658IMG_2659IMG_2670
Cei care au prezentat, la microfon, evolutiile aviatorilor, facand-o cu mult suflet si deplina competenta, au fost Andrei Lucescu si capitan-comandorul Cristian Andries.
IMG_2822IMG_2823
Spectacolul pe cer a fost completat, ca de fiecare dată, de un concert de muzică folk, ale cărui vedete au fost Nicu Alifantis, Mircea Baniciu ṣi Vladi Cnejevici. Focul de artificii care a luminat nordul capitalei a fost ca o speranţă luminoasă pentru o noua ediţie, cea din 2017, a BIAS, pe care o dorim ṣi mai „tare”. Organizatorii ne-au arătat ca pricepere ṣi entuziasm există, deci speranţele noastre sunt îndreptăţite.
MIHAI-ATHANASIE PETRESCU
Membru al Asociaţiei Aviatorilor Braṣoveni

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu